یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصفهانی هیچ واکسنی تزریق نکرده‌اند

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: در کل استان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند که هیچ دوز واکسنی دریافت نکرده‌اند که ۲۳.۷ درصد افراد بالای پنج سال جامعه را تشکیل می‌دهند و اگر سویه جدیدی وارد شود، می‌توانند سلامتی کل جامعه را به خطر بیندازند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا جان نثاری ظهر امروز _شنبه بیست و هشتم اسفندماه_ در آخرین جلسه استانی ستاد کرونا در سال ۱۴۰۰ با اشاره به تصمیم ستاد ملی کرونا برای مجاز بودن سفرهای داخلی و خارجی با دریافت دو دوز واکسن اظهار کرد: فرمانداران موظفند شرایط را به شکلی مدیریت کنند که شرایط عادی تلقی نشود، ضمن اینکه کرونا هراسی نباید در جامعه ایجاد شود.

وی افزایش میل به سفرهای نوروزی را نشان دهنده نشاط، تحرک و پویایی جامعه دانست و گفت: موظفیم بسترها را فراهم کنیم، مردم نیز در رعایت پروتکل‌های بهداشتی همکاری می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت شرایط نوروز امسال عادی سازی نیست، اما سخت گیری نمی‌کنیم.

وی از دستگاه‌های عضو ستاد سفر خواست از عادی سازی شرایط در محیط‌ها پیشگیری کنند و ادامه داد: اگر از روزهای اول رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جدی گرفته نشود در ادامه تعطیلات مشخص نیست که بتوان در مراکز تجمعی مانند اقامتگاه‌ها، هتل‌ها رستوران، بازار، اماکن سیاحتی و تمام مکان‌هایی که مسافران و شهروندان در نوروز بازدید می‌کنند، رعایت پروتکل‌ها را کنترل کرد.

جان نثاری با اشاره به برگزاری آخرین جلسه ستاد استانی کرونا در سال ۱۴۰۰، گفت: امروز ستاد ملی کرونا هم به شکل وبینار برگزار شد و رئیس جمهور تذکراتی به استان‌ها داد از جمله اینکه باید از خداوند شکر کنیم که توفیق داد با وجود شرایط سخت کرونایی بیماری تا حدود زیادی کنترل شد.

وی تولید و تزریق واکسن را گام بلندی در راستای کاهش همه گیری دانست و افزود: کشور ما نیز موفقیت خوبی در این زمینه به دست آورد، قبل از دولت سیزدهم آمار واکسن زده‌ها بسیار کم بود، اما واکسیناسیون گستره امسال انجام شد و بیماری به شکل قابل قبولی مدیریت شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با تشکر از همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: درست است که گاهی از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی گلایه می‌شود، اما اگر همراهی مردم در دوران همه‌گیری ویروس نبود، موفقیتی به دست نمی‌آمد این تحمل و همراهی مردم شایسته تقدیر است.

۹ شهید کادر درمان در استان اصفهان

وی همچنین با اشاره به تلاش‌های کادر بهداشت و درمان در طول دو سال گذشته، ادامه داد: در این مدت ۹ شهید از کادر درمان در استان اصفهان داشتیم که این آمار کمی نیست، البته برآورد می‌شود این تعداد به ۱۶ نفر نیز برسد، اما هنوز پرونده‌ها تعیین تکلیف نشده است.

معاون سیاسی، امنیتی استانداری اصفهان آمار شهدای سلامت به اضافه کسانی که در دوران کرونا فوت کرده‌اند را از آمار شهدای دوران دفاع مقدس بیشتر دانست و یادآور شد: این یک آمار تکان دهنده است و کسانی که برای مدیریت همه گیری با پشتیبانی، توزیع کمک‌مومنانه، ایجاد بسترسازی روانی به ویژه نیروهای مسلح که تمام توان را در طبق اخلاص گذاشتند و به میدان آمدند، شایسته قدردانی هستند.

وی به فرمانداران توصیه کرد مراقب باشند که شرایط کنونی انتشار ویروس در جامعه عادی انگاری نشود و افزود: ضمن اینکه کرونا هراسی نباید در بین افراد ایجاد شود چون اگر میل و علاقه به سفر در بین افراد ایجاد شده بدان معناست که جامعه امروز به نشاط و تحرک و پویایی رسیده است، پس ما هم موظفیم بسترها را فراهم کنیم.

وی نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در محیط‌های جمعی مانند مراکز اقامتی، سیاحتی و تمام مکان‌هایی که شهروندان و مسافران نوروزی تجمع پیدا می‌کنند را ضروری اعلام کرد و یادآور شد: اگر از روزهای اول تعطیلات این پروتکل‌ها به شکل جدی رعایت نشود، معلوم نیست تا پایان تعطیلات بتوانیم آنها را با جدیت مورد نیاز در مراکز عمومی اجرا کنیم؛ بنابراین فرمانداران و اعضای ستاد سفر موظفند که در مکان‌های تجمع و تمرکز مردم و مسافران، بازدید و نظارت‌ها را با جدیت انجام دهند.

افرادی که دوز سوم را نزده ممنوعیتی برای سفر ندارند

معاون سیاسی، امنیتی استانداری اصفهان فراهم کردن زمینه استفاده از فضاهای گردشگری را در کنار رعایت دستور العمل‌ها و خودداری از عادی انگاری، مهم‌ترین وظیفه اعضای ستاد کرونا بیان کرد و گفت: امروز در ستاد استانی کرونا این موضوع مطرح شد که برای انجام سفرهای داخلی و خارجی، دریافت دو دوز واکسن کافی بوده و برای کنترل، ملاک عمل است یعنی کسی که دوز سوم را نزده ممنوعیتی برای سفر و تردد ندارد.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، اظهار کرد: ستادهای سفر شهرستانی و مرکز استان توجه کنند که ممکن است شرایطی به وجود بیاید که لازم باشد تصمیمات جدی اتخاذ شود مثلاً در مرکز اسکان مسافران نوروزی باغ فدک‌، ممکن است بارندگی ما را ناگزیر به انجام اقدامات سریع کند؛ بنابراین فرماندهای نظامی و انتظامی همچنین هلال احمر آمادگی لازم را داشته باشند و همچنین این مراکز تمهیدات کرونایی را در نظر بگیرند.

جان نثاری به رئیس دانشگاه علوم پزشکی پیشنهاد کرد از شهدای مدافع سلامت در سال نو تقدیر کند و گفت: توصیه می‌شود که مدیران دستگاه‌ها در مشاغلی که شیفت کاری دارند به کارکنان سرکشی کنند چون حضور آنها در شیفت روی کارکنان تأثیر مثبتی دارد.

جریان ۱۰ روزه آب در زاینده رود تمدید نمی‌شود

معاون سیاسی، امنیتی استانداری اصفهان با اشاره به بازگشایی زاینده رود از پنجم فروردین ماه، ادامه داد: قرار است آب به مدت محدود ۱۰ روز در رودخانه جریان داشته باشد چون در مصوبه رهاسازی آب، ۱۰ روز برای جریان آب تعیین شده و این عدد افزایش نمی‌یابد، اما اگر بارندگی‌های مناسب در این مدت داشته باشیم و کشاورزان بتوانند از این بارش‌ها استنفاده کنند احتمال دارد که جریان آب زودتر متوقف شود.

وی مدیریت افرادی که در کنار رودخانه جمع می‌شوند را ضروری دانست و افزود: در صورتی که مردم ببینند ما در میان و با آنها هستیم و از شادی آنها خوشحالیم هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید و همچنان همکاری می‌کنند.

خطر پیک هفتم پس از تعطیلات

مرتضی حیدری؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در ادامه از کاهش آمار بیماران بستری و سرپایی کرونا در استان خبر داد و اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا و بخش‌های از اروپا و آمریکا، روند صعودی امیکرون پس از فروکش کردن قله اول شروع شده است، امیدواریم شرایط کنونی تداوم یابد با توجه به در پیش بودن سفرهای داخلی نباید با پیک هفتم رو به رو شویم.

وی با اشاره به آغاز روند نزولی نمودارهای کرونا از یک ماه پیش، گفت: اکنون تعداد بیماران بستری به ۴۱۹ نفر رسیده است در قله هزار و ۳۰۰ بستری داشتیم در شبانه روز گذشته ۷۳ نفر بستری و ترخیص ۸۹ نفر ثبت شد. ۱۰ درصد از بیماران بستری در این پیک، اطفال هستند و ۱۰۱ نفر در ICU هستند.

مهرداد زینلیان، معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان نیز افزایش نمودارهای بیماران در برخی مناطق دنیا مانند چین را نگران کننده دانست و ادامه داد: سویه غالب در دنیا همچنان امیکرون است و رنگ‌بندی استان‌ها در کشور نیز امروز صبح تغییر کرد، تعداد بیشتری از شهرها زرد و نارنجی شدند و آمار مناطق قرمز کمتر شد.

وی پوشش واکسیناسیون در کشور را در مقایسه با کشورهای اطراف و دنیا قابل قبول توصیف کرد و گفت: تا هفته دوم اسفندماه روند کرونا در استان کاهشی است و در مقایسه با موج دلتا هم میزان بستری و هم فوت به شدت کمتر بود با وجود آنکه در کشورهای دیگر دنیا مشاهده شد، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حدود ۶۰ درصد رسیده است و اکنون به جز فریدون‌شهر که قرمز اعلام شد، بقیه شهرستان‌ها زرد و نارنجی است در شهرستان فریدون شهر نیز میزان بستری و فوت هم قابل توجه نیست.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان روند ابتلاء به کرونا در میان دانش آموزان را با توجه به تعطیلی مدارس کاهشی اعلام کرد و یادآور شد: ۹ درصد موارد بستری در اسفندماه فوت کردند که به نظر درصد منطقی می‌رسد چون نسبت به استان‌هایی که درصد بیشتری در این آمار داشتند همچنین آخرین وضعیت پوشش واکسیناسیون نشان می‌دهد در مجموع تاکنون هشت و نیم میلیون دوز واکسن در مراکز تحت پوشش دانشگاه تزریق شده که پوشش ما به تفکیک گروه پنج تا هشت سال حدود پنج درصد، ۹ تا ۱۱ سال ۱۱.۲۵ درصد، پوشش نوبت اول گروه سنی بالای ۱۸ سال ۸۶ درصد و نوبت دوم ۷۷.۱۶ درصد و نوبت سوم واکسیناسیون پوشش بالای ۱۸ سال به ۳۶.۷۳ درصد رسیده است.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند

زینلیان، سینوفارم با ۸۰ درصد را بیشترین واکسن تزریقی معرفی کرد و افزود: روند واکسیناسیون در ماه‌های اخیر کاملاً کاهشی شده است در برخی روزهای اسفندماه تا ۱۴ هزار دوز واکسن تزریق می‌شد، اما به تازگی این آمار به زیر ۱۰ هزار دوز رسیده است و باعث شد که تعداد مراکز تجمیع را کاهش دهیم.

وی درباره درصد پوشش ایمن سازی در شهرستان‌های استان، گفت: در چهار شهرستان خمینی شهر، فلاورجان، برخوار و نجف آباد کمترین پوشش واکسیناسیون ثبت شده و وضعیت‌شان از میانگین استانی پایین‌تر است همچنین در کل استان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند که هیچ دوز واکسنی دریافت نکرده‌اند که ۲۳.۷ درصد افراد بالای پنج سال جامعه را تشکیل می‌دهند و اگر سویه جدیدی وارد شود، می‌توانند سلامتی کل جامعه را به خطر بیندازند.

ولی الله نصر؛ مدیر کل بهزیستی استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به فعالیت‌های بهزیستی در زمینه پیش گیری، مراقبت و واکسیناسیون سالمندان و مددجویان در آستانه نوروز گفت: آسیب پذیرترین اقشار جامعه نسبه به کرونا زیر پوشش بهزیستی قرار دارند.

وی بهزیستی را متولی تأمین سلامت روانی و اجتماعی در هنگام بلایا معرفی کرد و افزود: کرونا بلایی بود که بر دنیا و کشور ما نازل شد و با اقداماتی مانند واکسیناسیون به موقع سالمندان، خانه‌های کودک و نوجوان و کمپ‌ها همچنین توزیع اقلام بهداشتی در مراکز سالمندان، آسیب‌دیدگان و کمپ‌های معتادان پیامدهای آن را کاهش دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان یکی از نقاط آسیب پذیر در دوران همه گیری را شیرخوارگاه‌ها دانست و گفت: ایجاد اتاق قرنطینه در ورود و خروجی این مراکز بار هزینه‌ای مضاعفی ایجاد کرد که با کمک خیران و اعتبارات بهزیستی تأمین شد، تزریق سه دوز واکسن مددجویان شاغل در مراکز، توزیع مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی و ماسک در مراکز نیز در حال انجام است.

وی با اشاره به فوت ۱۵ نفر در مراکز سالمندان و اعصاب و روان، ادامه داد: طبق بخشنامه‌ها هرگونه ملاقات را به حداقل رساندیم، قرنطینه را اجرا کردیم و توصیه شده از پرسنل ثابت استفاده کنیم؛ بنابراین از یک و نیم سال گذشته از پرسنل داوطلب استفاده نمی‌کنیم در نوروز سالمندان و بیمارانی که ترخیص می‌شوند باید تست PCR بدهند و برای انجام مشاوره‌های روان شناسی استرس و اضطراب دوران کرونا نیز کارشناسان مرکز تلفنی آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند.

بخشودگی جرایم ۲۵ هزار راننده در دوران قرنطینه

ایوب گرامی، نماینده پلیس راهور در این نشست نیز درباره گزارش وضعیت کنترل پلاک خودروها و بخشودگی جرایم محدودیت‌های قبلی گفت: همانطور که می‌دانید محدودیت‌های تردد به شکل هوشمند و از طریق دوربین‌های ثبت تخلف انجام می‌شود و پس از تطبیق شماره پلاک با کد ملی صاحبان خودرو، کسانی که دو دوز واکسن را دریافت نکرده باشند جریمه خواهند شد.

وی افزود: در هنگام اعمال محدودیت‌های تردد، ۲۵ هزار و ۴۳۲ پرونده به دلیل فوت بستگان، مراجعه به بیمارستان یا داشتن دستورات قضائی مشمول بخشودگی شدند.

افزایش ۵۰ درصدی ترددها

منصور شیشه فروش، مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز با اشاره به آمار پلیس راه درباره افزایش ۵۰ درصدی تردد در راه‌ها نسبت به سال قبل، گفت: در سه روز گذشته حجم ترافیک و تردد در محورهای استان افزایش یافته؛ ۳۵ درصد افزایش ورودی و ۳۸ درصد افزایش خروجی ثبت شده که برای کمک به تقویت خودرویی پلیس راه و نظارت بیشتر بر وضعیت جاده‌ها لازم است از ظرفیت خودروهای ارگان‌های دیگر نیز استفاده کنیم.

مهدی طاهری، مسئول امور خیریه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان نیز درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در امامزاده‌ها و بقاع متبرکه، گفت: طرح نوروز از ۲۸ تا ۱۴ به نام آرامش بهاری در ۷۱۳ امامزاده در استان اجرا می‌شود که از این تعداد ۱۳ امامزاده مثل شاهرضا و بادرود سطح یک کشوری هستند و ۶۶۴ امامزاده نیز در شهرستان‌ها قرار دارند.

وی از اجرای طرح آرامش بهاری در ۹۳ امامزاده به شکل ویژه خبر داد و افزود: این امامزاده‌ها در مسیر قرار گرفته و مسافر بیشتری دارند، اما در زمینه مسائل بهداشتی نیز دستورالعملی به شهرستان‌ها ابلاغ شد که شامل سفارش به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین راه اندازی ایستگاه سلامت و بهداشت در امامزادگان مجری طرح می‌شود.

کد خبر 562769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.