از نقل و انتقالات باورنکردنی تا مرگ و زندگی در مستطیل سبز

سال۱۴۰۰ در حالی به اتمام رسید که فوتبال جهان، اتفاقات بسیار عجیب و غیرمنتظره‌ای را رقم زد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معمولاً فوتبال جهان در سال‌های منتهی به جام جهانی، حواشی و اتفاقات خاص خود را دارد. سال ۲۰۲۲ نیز یک جام جهانی دیگر برگزار خواهد شد و طی سال گذشته نیز اتفاقات فوتبالی زیادی تحت تأثیر حضور کشورها در قطر برای برگزاری جام جهانی، رخ داد.

شیرین و تلخ، بد یا خوب بالاخره سال ۱۴۰۰ رو به اتمام است؛ آخرین سال از قرن سیزدهم شمسی، همراه بود با نقل و انتقال‌های باورنکردنی، پروژه‌های بزرگ و تاریخ‌ساز فوتبالی، مرگ در مستطیل سبز و بازگشت هواداران به ورزشگاه‌های فوتبال که خود بخش مهمی از تجربه دو سال اخیر ما از ورزش در جهان را دچار تغییر و تحول کرده است.

از نقل و انتقالات باورنکردنی تا مرگ و زندگی در مستطیل سبز

بای ‌بای کرونا!

با شیوع گسترده کرونا در سال ۹۸، بسیاری از مشاغل، حرفه‌ها و رویدادهای مهم تحت تأثیر قرار گرفتند. هیچ کس انتظار نداشت که کرونا تا این حد روی زندگی مردم تأثیر بگذارد اما این بیماری جان بسیاری از انسان‌ها در سراسر دنیا را گرفت و حتی فوتبال را نیز برای مدتی به تعویق انداخت. هرچند روزهای پایانی سال ۹۸ اصلاً خوش یمن نبود، اما با گذشت زمان، سال ۹۹ خبرهای بهتری برای ما در مقابله با این بیماری به ارمغان آورد و سال ۱۴۰۰ بازگشت فوتبال به شرایط طبیعی بود.

ورزشگاه‌های مختلفی در سراسر دنیا به دنبال شیوع کرونا بسته شد و مدت‌ها کسی به جز مسئولان برگزاری مسابقات، تیم‌ها و خبرنگاران حق ورود به ورزشگاه را نداشت. فوتبال‌های کسل کننده پشت درهای بسته به پایان رسید و روزهای هیجان‌انگیزتری در فوتبال جهان با باز شدن کامل ورزشگاه‌ها آغاز شد.

از نقل و انتقالات باورنکردنی تا مرگ و زندگی در مستطیل سبز

تغییر در پشت پرده با سوپرلیگ و پرز

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال گذشته فوتبال جهان شاهد بودیم، مسئله سوپرلیگ و کنار گذاشتن لیگ قهرمانان اروپا بود. چندین باشگاه مطرح دنیا به رهبری «فلورنتینو پرز» مدیرعامل باشگاه رئال مادرید، «آنیلی» مدیرعامل باشگاه یوونتوس و «لاپورتا» مدیرعامل باشگاه بارسلونا دست به اقداماتی علیه یوفا زدند و سعی داشتند پروژه‌ای بزرگ و پول‌ساز به نام سوپرلیگ را ایجاد کنند. این اتفاق واکنش‌های سیاسی در اقصی نقاط اروپا را نیز در پی داشت و تمام نهادهای رسمی فوتبال در جهان سعی کردند جلوی این اتفاق را بگیرند.

مناظره و مجادله بر سر سوپرلیگ و اتفاقات مربوطه به آن، هنوز ادامه دارد و سه رهبر اصلی این پروژه هنوز دست‌بردار نیستند. سال ۱۴۰۰ فرصتی بود برای معرفی این پروژه بزرگ و شاید با اصلاحات کافی، سال ۱۴۰۱ با نهایی شدن سوپرلیگ همراه شود.

از نقل و انتقالات باورنکردنی تا مرگ و زندگی در مستطیل سبز

فرشته نجات در وسط مستطیل سبز

ستاره تیم ملی فوتبال دانمارک در دیدار برابر فنلاند روی زمین افتاد و بی‌هوش شد. اریکسن در حالی که در هنگام مسابقه پرتاب را انجام می‌داد، به یک‌باره از هوش رفت و روی زمین افتاد. بازیکنان با سرعت به بالای سر او رفتند و کادر پزشکی نیز هرچه سریع‌تر وضعیت اریکسن را بررسی کرد. بدون شک تمام هواداران فوتبال، صحنه‌های تلخ دیدار یورو را به یاد دارند و اریکسن در آن لحظات، یک بار مرد و زنده شد! با این حال آن اتفاق تلخ، چهره مثبتی هم داشت که آن هم به کاپیتان سیمون کیائر تعلق داشت؛ کسی که خیلی زود وارد عمل شد و به پزشکان کمک کرد تا زندگی اریکسن را نجات دهند.

پس از آن اتفاق، دانمارکی‌ها به مسیر خود ادامه دادند و موفق شدند به نیمه‌نهایی یورو راه پیدا کنند. دیداری که در کپنهاگ و چندصد متر آن طرف‌تر از بیمارستانی که اریکسن در آن بستری بود، برگزار می‌شد. دانمارک اگرچه در آن مسابقات در همان مرحله متوقف شد، اما توانست به عنوان دومین تیم راهی جام‌جهانی قطر شود. مشخص نیست که اریکسن در این مسابقات حاضر باشد یا نه؛ اما همیشه او به عنوان منبعی از الهام‌بخشی در کشورش شناخته خواهد شد.

اریکسن، این روزها دوباره به اردوی تیم ملی کشورش دعوت شده و در مسابقات باشگاهی نیز حضور دارد. فارغ از اینکه او بتواند در جام جهانی بازی کند یا نه، باید شجاعت او برای ادامه دادن و جنگیدن را پرستش کرد و از او درس سماجت گرفت.

از نقل و انتقالات باورنکردنی تا مرگ و زندگی در مستطیل سبز

احیای آتزوری با مانچینی

با تساوی ایتالیا و انگلیس در پایان ۱۲۰ دقیقه، دیدار نهایی یورو به ضربات پنالتی کشیده شد و در نهایت، ایتالیا با برتری در ضربات پنالتی قهرمان یورو ۲۰۲۰ شد. پس از غیبت در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه، قهرمانی در یورو توانست ایتالیا را دوباره به قله فوتبال اروپا برگرداند. این بهترین اتفاق برای پاک کردن اتفاقات تلخ سه سال اخیر بود که به شکلی دراماتیک منجر به حذف نراتزوری از جام جهانی شد. این بالاترین موفقیت برای روبرتو مانچینی تا بتواند کشورش را به بالاترین سطح ملی در فوتبال اروپا برساند.

ایتالیا اگرچه در همین تابستان موفق شد قهرمانی یورو را به دست آورد، اما عدم موفقیت آن‌ها در صدرنشینی رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی باعث شد تا حضورشان در دوره بعدی جام‌جهانی به اما و اگر کشیده شود. لاجوردی‌پوشان برای کسب جواز حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ احتمالاً باید از سد تیم ملی پرتغال عبور کند. بدون شک جام جهانی بدون ایتالیا طعم همیشگی را ندارد و نبود کریس رونالدو، می‌تواند اتفاق تلخی باشد. به هر حال مانچینی، باید برابر عزم و اراده کریس برای آخرین جام جهانی‌اش ایستادگی کند.

از نقل و انتقالات باورنکردنی تا مرگ و زندگی در مستطیل سبز

نخستین قهرمان مسی در رقابت‌های ملی

طلسم ۲۸ ساله آرژانتین بالاخره شکسته شد و دو تیم ملی فوتبال برزیل و آرژانتین در حالی در فینال کوپا آمه‌ریکا به مصاف هم رفتند که در پایان، لیونل مسی و تیمش قهرمان شد تا طلسم مسی و انتظارش برای رسیدن به یک قهرمانی در سطح ملی به پایان برسد.

قهرمانی تیم ملی آرژانتین در کوپا، بدون شک نقش تعیین‌کننده‌ای در تصاحب هفتمین توپ طلای این فوق ستاره آرژانتینی داشت؛ چراکه اوضاع بارسا آن قدر خوب نبود که حتی مسی هم در آن به چشم بیاید. این در حالی است که یقیناً رابرت لواندوفسکی در کسب عناوین فردی، موفق‌تر از مسی بود؛ اما پایان دادن به ناکامی فینال‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ و کوپا آمه‌ریکا ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ معنای متفاوتی برای مسی و هواداران تیم ملی فوتبال آرژانتین داشت. آرژانتین با این قهرمانی، در کنار اروگوئه با ۱۵ قهرمانی در کوپا آمه‌ریکا، پرافتخارترین تیم این جام شد. لیونل مسی با بیشترین گل و پاس گل، آقای گل و پاس گل تورنمنت انتخاب و امیلیانو مارتینیز هم به عنوان برترین دروازه‌بان مسابقات انتخاب شد.

از نقل و انتقالات باورنکردنی تا مرگ و زندگی در مستطیل سبز

نقل و انتقالاتِ تابستانیِ دیوانه‌وار

تابستانی که گذشت، شاید عجیب‌ترین سال نقل و انتقالات در تاریخ فوتبال بود. بدون شک انتقال لیونل مسی به پاری سن ژرمن و کریستیانو رونالدو به منچستریونایتد را می‌توان در زمره داغ‌ترین و مهم‌ترین انتقالات تابستانی قرار داد؛ به طوری که انتقال‌های گران‌قیمتی همچون پیوستن روملو لوکاکو به چلسی یا جک گریلیش به منچسترسیتی، کاملاً زیر سایه آن‌ها قرار گرفت.

مراسم غم‌انگیز خداحافظی مسی از بارسلونا، باعث شد دل بسیاری از هواداران بارسلونا به درد بیاید و اتفاقی که هرگز فکرش را نمی‌کردند بیفتد؛ در نهایت به دنبال مشکلات مالی متعدد این باشگاه رقم خورد. مسی پس از سال‌ها از بارسلونا جدا شود و خانه همیشگی خود را به مقصد پاریس ترک کرد.

البته جدایی مسی، تنها انتقال عجیب لالیگا نبود و پاریسی‌ها یک ستاره بزرگ دیگر را از لالیگا ربودند. تیم فرانسوی پیش از این با سرخیو راموس قرارداد امضا کرده بود تا اولین شوک را به نقل و انتقالات تابستانی سال ۲۰۲۱ وارد کند. آن‌ها ستاره‌های دیگری همچون دوناروما (بهترین بازیکن یورو ۲۰۲۱)، اشرف حکیمی از اینتر و واینالدوم از هلند را نیز به فهرست خریدهای خود اضافه کردند تا با جدیت برای کسب عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا حرکت کنند. با این وجود در نهایت پی اس جی برابر رئال مادرید شکست خورد و کریم بنزما، یک‌تنه تیمش را به مرحله‌های بالایی در لیگ قهرمانان اروپا رساند.

از نقل و انتقالات باورنکردنی تا مرگ و زندگی در مستطیل سبز

پس از رفتن مسی به پاریس، رقیب دیرینه او نیز تصمیم گرفت به باشگاه سابقش برگردد. کریستیانو رونالدو در حالی تصمیم به ترک یوونتوس گرفت که شهر منچستر برای چند ساعت پر تب و تاب‌ترین لحظات خود را سپری کرد. شایعه پیوستن این مهاجم پرتغالی به منچسترسیتی باعث حاشیه‌های فراوانی شد و دست آخر سران باشگاه منچستر یونایتد اجازه ندادند انتقال کریس به سیتی نهایی شود و او را به اولدترافورد بازگرداندند. یونایتد برای این خرید پر سر و صدا تنها ۱۵ میلیون هزینه کرد. این انتقال موجب شد یوونتوس یک نفس راحت بکشد و از هزینه‌های بالای ستاره پرتغالی خلاص شود.

در این تابستان دیوانه‌وار، بازگشت روملو لوکاکو به چلسی، امضای قرارداد رافائل واران و سانچو با یونایتد، پیوستن جک گریلیش به سیتی، حضور ممفیس دپای و سرخیو آگوئرو در بارسلونا، انتقال اولیور ژیرو به میلان و ادین ژکو به اینتر اتفاق افتاد و آلابا به صورت بازیکن آزاد به رئال مادرید رفت. همچنین بایرن مونیخ اوپامکانو و مارسل زابیتسر را به خدمت گرفت و در آخرین ساعات، اتفاق غیرمنتظره دیگری اتفاق افتاد که آن، پیوستن آنتوان گریزمان به اتلتیکو مادرید بود. ستاره فرانسوی به تیم سابق خود برگشت تا در کنار دی‌پائول، خرید جدید روخی بلانکو بازی کند. سائول هم چلسی به رفت تا یکی از عجیب‌ترین فصل و انتقالات تاریخ به پایان برسد.

از نقل و انتقالات باورنکردنی تا مرگ و زندگی در مستطیل سبز

قهرمانی اعجازآور چلسی در چمپیونز لیگ

توخل که در میانه‌های فصل به جای فرانک لمپارد، اسطوره دوست داشتنی چلسی وارد لندن شد، توانست در پایان یک فصل پر فراز و نشیب قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود. توخل توانست رویکرد باشگاه را اصلاح و آن را به قهرمان اروپا تبدیل کند. طبعاً برای چلسی که یکی از معدود باشگاه‌هایی بود که از تبعات اقتصادی شیوع همه‌گیری کرونا آسیبی ندیده بود، هزینه کردن برای ترمیم تیم و اضافه کردن نفرات و ابزارهای جدید مساله خاصی نبود و به همین دلیل توخل برای ایجاد تغییرات دستش باز بود.

در نهایت چلسی موفق شد در فینال لیگ قهرمانان اروپا از سد منچسترسیتی عبور کند و گل‌های پولیسیچ و کای هاورتز، مهر تأییدی بود بر جادوی توخل در چلسی و هنری که او به کار گرفته بود. باشگاه چلسی برای مدتی طولانی از انجام هرگونه نقل و انتقال محروم بود اما توانست با لمپارد تا حدی سرپا بماند و در نهایت با توخل به آروزی دیرینه بسیاری از تیم‌ها دست یافت.

از نقل و انتقالات باورنکردنی تا مرگ و زندگی در مستطیل سبز

مسی و توپ طلای هفتم

مراسم انتخاب بهترین بازیکن سال ۲۰۲۱ جهان و برنده توپ طلای مجله فرانسوی فرانس فوتبال برگزار شد و طی آن لیونل مسی، مهاجم آرژانتینی توانست عنوان برترین بازیکن جهان را کسب کند و توپ طلا را به دست بیاورد. توپ طلای ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا و پایان زودهنگام رقابت‌ها در بعضی از کشورها برگزار نشد و حالا بعد از یک سال، بار دیگر این مراسم برگزار شد. لواندوفسکی، سال گذشته در مراسم برترین‌های فیفا عنوان بهترین بازیکن سال جهان را کسب کرد. مسی در حالی به هفتمین توپ طلای خود رسید که بسیاری او را شایسته این عنوان نمی‌دانستند و به نوعی، منتظر شنیدن نام لواندوفسکی بودند؛ اما در سالی که مسی از نظر افتخارات فردی سال پرباری نداشت به کمک قهرمانی در کوپا آمه‌ریکا، به هفتمین توپ طلای خود رسید.

از نقل و انتقالات باورنکردنی تا مرگ و زندگی در مستطیل سبز

جام‌جهانی دو سالانه

در ماه‌های اخیر، برگزاری دو سال یک‌بار جام جهانی جدی‌تر از قبل شده و بسیاری از کنفدراسیون‌ها و تیم‌های ملی با این موضوع موافقت کردند؛ اما تیم‌های ملی قدرتمند و بسیاری از ستاره‌های جهان فوتبال با این پیشنهاد مخالف هستند، تا جایی که صحبت از تحریم آن هم شده است. اگر تصور کنیم جام جهانی به جای هر چهار سال یک بار، به شیوه پیشنهادی یعنی به فاصله دو سال یک بار برگزار شود، در آن صورت پول بیشتری نصیب فیفا می‌شود. تمام اسپانسرها و شرکت‌های تجاری شریک فیفا که برای جام جهانی منابع مالی در اختیار آن قرار می‌دهند، به جای چهار سال یک بار، دو سال یک بار پرداختی خواهند داشت. اعضای کنگره فیفا در هفتاد و یکمین جلسه خود موافقت کردند تا طرح برگزاری جام جهانی به صورت هر دو سال یک بار را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.

با برگزاری جام جهانی فوتبال هر دو سال یک بار، بازیکنان فشار بسیار بیشتری را احساس خواهند کرد و مسابقات بسیار فشرده‌تر از قبل انجام خواهد شد. حتی عده‌ای از هواداران نیز اعتقاد دارند که این تصمیم جدید، باعث می‌شود جام جهانی آن ویژگی خاص خود را از دست بدهد و قهرمانی در این رقابت‌ها دیگر هیجان و شور سابق را نداشته باشد. این در حالی است که آرسن ونگر، سرمربی سابق آرسنال از حامیان جدی این طرح است و در سراسر دنیا با برگزاری کارگاه‌ها و کارزارهای مختلف سعی دارد این طرح را بیش از پیش تبلیغ کند.

از نقل و انتقالات باورنکردنی تا مرگ و زندگی در مستطیل سبز

مهلکه آبراموویچ

وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ باعث شد تا بسیاری از نهادهای فوتبال در اروپا، اقدام به تحریم روسیه کنند و حتی تیم ملی فوتبال این کشور از مسابقات انتخابی جام جهانی نیز کنار گذاشته شود. تحریم‌های گسترده علیه روسیه و باشگاه‌های این کشور تا حد بسیار زیادی ادامه یافت تا جایی که حتی رومن آبراموویچ، مالک باشگاه چلسی نیز با تحریم‌های عجیبی روبه‌رو شد. انگلستان برای تحت فشار قراردادن این سرمایه دار روسی باشگاه چلسی را تحریم کرد و فشارهای گسترده‌ای علیه تیم توخل وارد شد.

اگرچه هنوز و در آخرین روزهای سال جاری تکلیف باشگاه چلسی مشخص نشده، اما انتظار می‌رود که بالاخره پس از سال‌ها مالک روسی این تیم را بفروشد و احتمالاً آبی‌های لندن، باید آماده یک برهه جدید در تاریخ باشگاه خود باشند.

کد خبر 562705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.