لژیونر در ایران یک حلقه مفقوده است/کسی نمی‌تواند قهرمانی گیتی‌پسند را به نام خود تمام کند!

«اگر پنج بازیکن با کیفیت در لیگ‌های اروپایی مانند اسپانیا و ایتالیا داشته باشیم، سطح کیفیت تیم ملی بالا می‌رود و در بهتر شدن روابط بین‌الملل موثر است. بازیکنان ایرانی با بازیکنان خارجی، ارتباط می‌گیرند و تبادل اطلاعات انجام می‌شود. در موضع لژیونر، عقب هستیم که فدراسیون و ایجنت‌ها باید ورود کنند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم فوتسال گیتی‌پسند، پس از گذشت پنج سال موفق شد دوباره قهرمانی را به اصفهان بازگرداند. نکته جالب توجه در خصوص این تیم، مربوط به آخرین قهرمانی گیتی‌ها است که پنج سال پیش و با حضور محمد کشاورز در قامت کاپیتان به دست آمد. امسال وی به عنوان سرمربی با گیتی‌پسند قهرمان لیگ برتر شد. کشاورز، یکی از مربیان جوان لیگ محسوب می‌شود که سال گذشته به عنوان کمک در راگا فعالیت کرد و امسال در دومین سال مربیگری خود به عنوان سرمربی گیتی‌پسند معرفی شد که پس از قهرمانی با این تیم، مدیران این تیم، قرارداد او را برای فصل آینده تمدید کردند.

بهترین مربی سال فوتسال ایران، روزهای اخیر در خبرگزاری ایمنا حضور پیدا کرد و پاسخ‌گوی پرسش‌های ما بود که در ادامه می‌خوانید:

فصل ۱۴۰۱ _ ۱۴۰۰ لیگ برتر فوتسال با قهرمانی و پایانی خوش برای گیتی‌پسند تمام شد. راجع به این فصل بگویید

لیگ سختی داشتیم که مشکل بودن آن، برای همه اهالی فوتسال واضح بود. تا هفته بیست و دوم، پنج تیم شانس قهرمانی داشتند؛ خوشحالم که در این لیگ سخت، دو هفته زودتر از پایان مسابقات قهرمان شدیم و نتیجه تلاش‌های خود را دیدیم. با احترام برای همه تیم‌ها، گیتی‌پسند مستحق قهرمانی بود و با اقتدار به این عنوان دست پیدا کرد.
پنج سال پیش که کاپیتان گیتی‌پسند بودم، نوزدهم اسفندماه جام را بالای سر بردیم و امسال بعد از پنج سال، در سمت جدید به این افتخار بزرگ دست پیدا کردیم.

تجربه مربیگری برای شما چگونه است؟ با توجه به اینکه به تازگی بازی را هم کنار گذاشته‌اید، مربیگری سخت‌تر است یا بازیکن بودن؟

اعتقادم بر این است که فضای بازی و مربیگری فرق دارد؛ بازیکن روی عملکرد خود تمرکز می‌کند تا کیفیت خوبی داشته باشد، اما مربی باید ۲۰ نفر دیگر را هم کنترل کند و اخلاق و سلیقه‌های مختلف را در راستای اهدافی که دارد، جلو ببرد. امسال گیتی‌پسند در این قضیه موفق بود، نتیجه هم گرفت.

امسال لیگ برتر فوتسال مرحله پلی‌آف نداشت؛ به نظر شما این مورد در قهرمانی گیتی‌پسند تأثیر گذار بود؟

امسال گیتی‌پسند روند خوبی داشت و کم‌نوسان ظاهر شد؛ به نظر من اگر پلی‌آف هم بود مشکلی برای ما پیش نمی‌آمد و دوباره قهرمان می‌شدیم.

بعد از چندین سال، لیگ برتر فوتسال در این فصل از حالت دوقطبی خارج شد و پنج تیم شانس قهرمانی داشتند. آیا این موضوع به تیم ملی فوتسال ایران کمک می‌کند؟

زمانی که لیگ از حالت دوقطبی خارج می‌شود، چند تیم به هم نزدیک می‌شوند؛ همچنین بازیکنان ملی‌پوش پخش و جوانان خوبی به لیگ اضافه می‌شوند که این موضوع، نویدبخش روزهای خوب برای تیم ملی فوتسال است.

لژیونر در ایران یک حلقه مفقوده است/کسی نمی‌تواند قهرمانی گیتی پسند را به نام خود تمام کند!

سال گذشته مربی راگا بودید و امسال سرمربی گیتی‌پسند. فعالیت در این دو تیم چه قدر باهم تفاوت داشت؟

شرایط و امکانات گیتی‌پسند با راگا متفاوت است. زمانی که راگا بودم، امکانات و بازیکن محدود بود؛ درنتیجه درخواست‌ها هم کمتر بود. در این تیم با شرایط متوسط، عملکرد خوبی داشتیم و تیم را در اواسط جدول نگه داشتیم. گیتی‌پسند، امکانات و بازیکنان خوبی دارد؛ درخواست‌ها نیز در این تیم متفاوت است و همه دوست دارند تیم قهرمان شود؛ هرچند قول قهرمانی ندادم، ولی با ورود به فضای گیتی‌پسند، تحت‌تأثیر جو قهرمانی قرار می‌گیری‌. امسال یکی از آرام‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین بازی‌های گیتی‌پسند را طی ادوار مسابقات داشتیم و با کم‌ترین تنش، لیگ را به پایان رساند.

باشگاه و کادر مدیریتی گیتی‌پسند چه قدر با شما در این قهرمانی همراه بود؟

از باشگاه گیتی‌پسند به خصوص هیئت مدیره تشکر می‌کنم؛ زیرا دست من را در تیم باز گذاشتند و کوچک‌ترین دخالتی در کارم انجام ندادند. هر جا به حمایت نیاز داشتیم، آن‌ها حضور پیدا کردند. همچنین از اعتمادی که به من به عنوان یک مربی جوان داشتند، سپاس‌گزارم؛ زیرا سال‌ها مربیان بزرگ و شناخته شده‌ای در این باشگاه فعالیت کردند.

مربی‌های با سابقه زیادی در گیتی‌پسند حضور پیدا کردند، اما نتوانستند تیم را به مقام قهرمانی برسانند و شما این امر را محقق کردید. نظر شما راجع به این موضوع چیست؟

به مربیانی که در گیتی‌پسند کار کردند، خسته نباشید می‌گویم؛ مطمئنم هرکسی که اینجا کار کرده، تمام تلاش خود را برای موفقیت تیم انجام داده است.

چه قدر خود را در این قهرمانی دخیل می‌دانید؟

به کار تیمی عقیده دارم؛ کسی نمی‌تواند یک قهرمانی را به نام خود تمام کند؛ به صورت گروهی کار را جلو بردیم و قهرمان شدیم. با تمام وجود می‌گویم تک‌تک ارکان، نقشی مساوی داشتند و من هم یک گوشه‌ای از کار را برعهده گرفتم.

لژیونر در ایران یک حلقه مفقوده است/کسی نمی‌تواند قهرمانی گیتی پسند را به نام خود تمام کند!

نظر شما درباره تیم‌داری باشگاه سپاهان در لیگ برتر فوتسال چیست؟ آیا فکر می‌کنید عملکرد خوب آن‌ها در روند فعالیت گیتی‌پسند مانعی ایجاد کند؟

من و باشگاه گیتی‌پسند از حضور باشگاه سپاهان در لیگ برتر فوتسال خوشحال هستیم؛ زیرا این برند می‌تواند باعث رونق فوتسال اصفهان و ایران شود.
گیتی‌پسند، کار خود را انجام می‌دهد و از داشتن رقیب استقبال می‌کند؛ همان‌طورکه طی سال‌های گذشته از تیم‌های بزرگی مثل فولاد ماهان و فیروز صفه، استقبال کرد. اصفهان پتانسیل دو الی سه تیم را در لیگ برتر فوتسال دارد.

مدیران گیتی‌پسند در چند سال اخیر به مربیان تنها یک‌سال فرصت می‌دادند و زمانی که قهرمان نمی‌شد، تغییرات کادر فنی را در این تیم شاهد بودیم. فکر می‌کنید اگر قهرمان نمی‌شدید، باید تیم را ترک می‌کردید؟

اینکه گیتی‌پسند چه عکس‌العملی را نسبت به قهرمانی و نایب‌قهرمانی نشان می‌دهد، باید از مدیران آن بپرسید. بابت قهرمانی خوشحال هستم، اما اگر قهرمان هم نمی‌شدیم، پیش وجدان خودم راضی بودم؛ زیرا برای این تیم سنگ تمام گذاشتم.

نظر شما راجع به حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر فوتسال چیست؟

از حضور بازیکن خارجی با کیفیت که بتواند سطح کیفیت ما را بالا ببرد، استقبال می‌کنم.

از ایران تنها طیبی را به عنوان لژیونر داریم که در لیگ پرتغال فعالیت می‌کند، فکر می‌کنید این امکان وجود دارد که تعداد آن‌ها بالاتر برود؟

اعتقاد دارم بحث لژیونر در ایران یک حلقه مفقود شده است. اگر پنج بازیکن با کیفیت در لیگ‌های اروپایی مانند اسپانیا و ایتالیا داشته باشیم، سطح کیفیت تیم ملی بالا می‌رود و در بهتر شدن روابط بین‌الملل مؤثر است. بازیکنان ایرانی با بازیکنان خارجی ارتباط می‌گیرند و تبادل اطلاعات انجام می‌شود. در موضع لژیونر عقب هستیم که فدراسیون و ای جنت‌ها باید ورود کنند. در اصل برای ایران، یک لژیونر در فوتسال کم است. در حال حاضر تعدادی از بازیکنان ایرانی در لیگ چین بازی می‌کنند که فکر می‌کنم بخش زیادی از حضور بازیکنان در لیگ چین و لیگ‌های عربی به خاطر بحث مالی است.

لژیونر در ایران یک حلقه مفقوده است/کسی نمی‌تواند قهرمانی گیتی پسند را به نام خود تمام کند!

بازی‌های دوستانه می‌تواند موجب دیده شدن بازیکنان ما شود تا دیگر کشورها برای جذب آن‌ها اقدام کنند؟

فکر کنم می‌شود، اما در بخش بین‌المللی، ای جنت‌ها می‌توانند فعالیت‌های خوبی داشته باشند که متأسفانه در فوتسال ضعیف عمل کرده‌اند. در کشور ما باشگاه‌های معدودی مثل گیتی‌پسند هستند که بخش بین‌الملل دارند و اگر این بخش در همه باشگاه‌ها فعال بود، ایران پتانسیل لژیونرهای بیشتری داشت.
حس می‌کنم ایجنت‌های فوتسال، هنوز فعال نشدند. چند وقت پیش از جانب کارگروه‌های خارجی در فضای مجازی به من پیامی داده شد که عضو شوم تا مرا به دیگر باشگاه‌ها معرفی کنند. اگر در ایران چنین چیزی به صورت رسمی وجود داشت، خوب بود؛ زیرا بازیکنان و مربیان درگیر کار و بازی هستند.

برای دومین بار از طرف کانون مربیان، مربی ماه و سال شدید. نظرتان در خصوص این موضوع چیست؟

از کانون مربیان تشکر می‌کنم که مرا مورد لطف خود قرار دادند. این کار باعث می‌شود مربیان حس کنند دیده می‌شوند؛ درنتیجه تلاش خود را بیشتر کنند. انتخاب شدن من به خاطر تلاش بازیکنان و همکارانم در کادر فنی بوده است و این جایزه به آن‌ها تعلق دارد.

در لیگی که گذشت، برخی تیم‌ها به تصمیمات داوری اعتراض زیادی داشتند که امکان داشت روی سوت‌های آنان تأثیر بگذارد. این موضوع برای شما دغدغه نبود؟

همین طور است. یکی از چالش‌هایی که با بازیکنان داریم این است که به آن‌ها می‌گوئیم در زمین مسابقه با داور بحث نکنید و کار خود را انجام دهید؛ اگر نیاز باشد ما از بیرون تذکر می‌دهیم؛ بازیکنان هم نسبت به ما اعتراض دارند که چرا به ما می‌گوئید حرف نزن و خودتان هم چیزی نمی‌گویید؛ اما من به این روش کار اعتقاد دارم.

تیم گیتی‌پسند در مردادماه سال جاری باید در جام باشگاه‌های فوتسال آسیا به میدان برود. چه برنامه‌ای برای آسیا دارید؟

گیتی‌پسند جزو باشگاه‌هایی است که در بخش بازی‌های بین‌المللی پختگی‌های خود را دارد. این تیم در جام باشگاه‌های آسیا شرکت کرده و کل مجموعه می‌دانند کار سختی داریم؛ زیرا تیم‌ها بازیکن خارجی خوب جذب می‌کنند و از لحاظ مالی وضعیت بهتری دارند. در این رقابت‌ها، برای گیتی‌پسند بحث اصفهان مطرح نیست و با پرچم ایران بازی می‌کند؛ امیدوارم با درایت مجموعه، نتیجه خوبی در آسیا بگیریم.
در بخش‌هایی که نیاز داریم تیم را تقویت می‌کنیم، اما اول باید با بازیکنان خود مذاکره کنیم و بعد بر اساس لیستی که داریم، بازیکنان جدید جذب کنیم.

لژیونر در ایران یک حلقه مفقوده است/کسی نمی‌تواند قهرمانی گیتی پسند را به نام خود تمام کند!

فکر می‌کنید این امکان وجود دارد که برخی از بازیکنان گیتی‌پسند با دریافت پیشنهادهای خوب خارجی از جمع تیم جدا شوند؟

همیشه سیاست باشگاه گیتی‌پسند، پیشرفت بازیکن بوده است. «جنتی» مدیرعامل باشگاه، وقتی با بازیکنان صحبت می‌کند، یکی از حرف‌هایش این است که هر بازیکنی شرایط بهتری از گیتی برایش به وجود بیاید، به آن بازیکن کمک می‌کند؛ من هم نظرم همین است و به پیشرفت بازیکنان کمک می‌کنم.

درخصوص بحث میزبانی از رویدادهای مهم فوتسال جهان، فکر می‌کنید می‌توانیم پذیرای حضور تیم‌ها باشیم؟

ایران شرایط برگزاری جام جهانی ندارد. می‌خواستیم بازی دوستانه با تیم ملی اسپانیا در تهران انجام دهیم که فدراسیون باید از هندبالی‌ها خواهش می‌کرد تا خانه هندبال را بگیرد و فوتسال بازی کنیم. ششم دنیا هستیم، اما در پایتخت کشورمان یک سالن که مختص به فوتسال باشد، نداریم! از لحاظ زیرساختی عقبیم که اگر بهتر شود، می‌توانیم گام‌های بلندتری برداریم.

ماه‌های اخیر فدراسیون فوتبال تغییر و تحولات زیادی به خود دید. چه انتظاری از رئیس فدراسیون جدید فوتبال دارید؟

امیدوارم شخص جدیدی که وارد فدراسیون می‌شود، فوتسال جزو اولویت‌هایش باشد؛ زیرا این رشته مدال‌آور است، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و همیشه در انتخاب‌های آسیا جزو برترین‌ها بوده که بابت فوتسال در قاره آسیا سرمان بالا است.

در پایان کلماتی را از کشاورز پرسیده شد که وی آن‌ها را در یک کلمه یا یک جمله توصیف کرد:

ناظم الشریعه: مرد محجوب و بی حاشیه

الکلاسیکو فوتسال ایران: خیلی سخت

مس سونگون: تیم قابل احترام

شمس: استاد

شمسایی: اسطوره

گیتی پسند: عشق

جنتی: مرد پرتلاش

حسن زاده: کاپیتان

افضل: استاد

کشاورز: مخلص همه

گفت‌وگو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 562664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.