انتظار فرج، در جامعه امید ایجاد می‌کند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: ولادت حضرت عصر (عج) بالاترین عید ما شیعیان و اسلام است چون اهل تسنن هم معتقدند زمانی یکی از فر زندان رسول خدا می‌آید و جهان ر ا پر از عدل و داد می‌کند، مقام حضرت آنقدر بالاست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های آخرین نماز جمعه امسال، اظهار کرد: خودم و همه شما را سفارش می‌کنم به تقوایی الهی که امیر مؤمنان (ع) فرمودند کمترین چیزی که در رابطه با خداوند باید ملاحظه کنید این است که با نعمت خدا علیه او کار نکنید.

وی با تاکید بر اینکه انسان مؤمن نباید با نعمت‌های الهی نظیر گوش، چشم، مال، عمر، جوانی، نفس کشیدن و فکر، هیچ گاه خلاف اراده خدا کاری انجام دهد، ادامه داد: امیدوارم این جمله را در سینه خود نگه داریم و خودمان را با این کلام تطبیق دهیم.

امام جمعه اصفهان با اشاره به فرازهایی از صفات مؤمن که در خطبه‌های نماز جمعه هفته‌های گذشته مطرح شده بود، گفت: در قرآن آمده که مؤمن واقعی همیشه به یاد خداست و وقتی یاد پروردگار می‌کند، قلبش می‌لرزد چون همیشه خود را متهم می‌داند و فکر می‌کند وظیفه درست را انجام نداده است یعنی ترس از نافرمانی خود دارد و همان طور که امیر مؤمنان می‌فرماید مؤمن هر گز با عمل خود راضی نمی‌شود.

وی دیگر صفات مؤمن را توکل بر خدا برشمرد و افزود: در قرآن واژه توکل بیش از ۷۰ مرتبه تکرار و بسیار زیاد با واژه‌های مختلف ذکر شده است، از جمله اینکه خدا می‌فرماید هر کس تقوا داشته باشد خدا راه خروج از مشکلات را برای او قرار می‌دهد و روزی به او از جایی می‌دهد که خودش خبر ندارد یعنی برای کسب روزی خلاف دین کاری نکند.

طباطبایی‌نژاد افزود: توکل بر خدا از صفات مؤمن است، در قرآن آمده کسی که توکل بر خدا کند در همه زمینه‌ها او را کفایت می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت تقوا، ادامه داد: امیرالمومنین می‌فرماید ایمان چهار رکن دارد، توکل بر خدا، واگذاری امر به خدا، راضی بودن به قضای الهی بودن و تسلیم امر خدا بودن؛ البته توکل داشتن و واگذار کردن امر به خدا، زبانی کافی نیست نیاز به علم به حقیقت و شناخت خدا دارد.

طباطبایی‌نژاد گفت: هرچه آگاهی انسان بیشتر شود امور خود را به خدا واگذار می‌کند و بیشتر راضی به قضای الهی می‌شود.

وی رضایت به فقر یا قناعت، مرگ یا زندگی را معنای تفویض امر به خدا بیان کرد و ادامه داد: در اول کتابی که طلبه‌ها می‌خوانند آمده اول علم این است که خدا را درست بشناسی و آخرش این است که همه کارها را به او واگذار کنید.

امام جمعه اصفهان با رد این موضوع که توکل به خدا یعنی کاری نکنیم، یادآور شد: به گفته حاج ملأ هادی سبزواری که از فلاسفه است، توکل یعنی کار به خدا واگذار شود که همه تقدیرها به دست اوست، البته این معنایش این نیست که عمل ترک شود چون بسیاری از کارها از طریق اسباب و وسایل خودش انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه آتش بدون اثری که خدا داده نمی‌سوزاند، گفت: بنابراین همه آثار به دست خداست وقتی توکل داشته باشیم دلهره نداریم؛ امام علی (ع) می‌فرمایند غصه روزی که نیامده را نخور.

وی افزود: توکل به خدا به انسان این حس را می‌دهد که در زندگی مأیوس نشود مثل ظهور حضرت مهدی (عج) که به انسان امید می‌دهد، اینکه می‌گویند انتظار فرج، امید و گشایشی است که در برابر دشمن بایستد کار کند و مأیوس نشود.

امام جمعه اصفهان در خطبه دوم، گفت: اقتصاددانان می‌گویند انسان به عقل معاش نیاز دارد، یعنی خرج کردن پول به عقل نیاز دارد.

وی ادامه داد: خیلی اوقات آدم‌ها به سختی می‌افتند چون تنبلی و بی جا خرج می‌کنند ضرب المثل عربی می‌گوید وقتی از خانه بیرون می‌روی همان را بخر که نیاز داری و هر چه چشمت می‌بیند را خرید نکن.

طباطبایی‌نژاد خاطرنشان کرد: سالگرد فوت حاج احمد خمینی که انسان سالم و امین و عزیز امام (ره) بود را تسلیت می‌گویم، بعد از رحلت امام (ره) خیلی‌ها دور او را گرفتند که وارد خط خود کنند، اما نپذیرفت و باید همیشه خاطر این آقازاده را گرامی بداریم در جمع دوستانش بارها فرمودند کسی که بین اطاعت از رهبری و امام تفاوت قائل شود بداند که در خط آمریکاست.

وی ادامه داد: حاج احمد آقا تا زمانی که زنده بود مسیر پدر را دنبال می‌کرد و سفارش‌های فراوانی را در اطاعت از رهبری بیان می‌کرد که بدانید انحراف از دستورات رهبر، انحراف از خط امام است پس همواره باید یاد و خاطره‌ای او را در ذهن داشته باشیم.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه روز جمعه یکی از اعیاد اسلامی است، گفت: ولادت حضرت عصر (عج) بالاترین عید ما شیعیان و جهان اسلام است چون اهل تسنن هم معتقدند زمانی یکی از فر زندان رسول خدا (ص) می‌آید و جهان را پر از عدل و داد می‌کند، مقام حضرت آنقدر بالاست که در روایت داریم هرکس در زمان غیبت بگوید امام زمان (عج) را دیدم تکذیب کنید این یک دستور سیاسی است.

وی با اشاره به اینکه در هیچ موردی در اسلام به اندازه امام زمان (عج) روایت نداریم، خاطرنشان کرد: هزاران روایت در این زمینه داریم و اگر بخواهیم درباره آن حضرت شک کنیم باید به همه مسائل تردید داشته باشیم.

امام جمعه اصفهان با تبریک هفته گرامی داشت سربازان گمنام حضرت ولی عصر (عج)، گفت: این افراد به گردن ما حق بزرگی دارند، همه مطالب را نمی‌گویند اما آنچه خبر داریم نشان می‌دهد امنیت ما به واسطه اینها برقرار است و در دنیای کفر که مخالفان زیادی داریم همه مسائل را کشف می‌کنند.

وی با اشاره به وقوع ده‌ها انفجار در برخی کشورها، گفت: به همت سربازان گمنام این موارد در کشور ما کشف می‌شود و دشمنان به سزای اعمالشان می‌رسند، بسیاری از اقدامات را خبر نداریم اما در مجموع کارهای ارزشمندی انجام می‌دهند و در اصفهان نیز موارد زیادی را کشف و مشکلات را حل کرده‌اند.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به تلاش مزدوران دشمن در داخل کشور، ادامه داد: همان‌طور که دشمنان اسلام در همه زبان‌ها به چشم می‌خورند در کشور نیز مزدورانی وجود دارند که تلاش‌های آنها با تیزهوشی و اقدام به موقع سربازان گمنام به نتیجه نمی‌رسد.

وی در پاسخ به برخی انتقادها درباره هدف انقلاب برای برپایی حکومت عدل امام علی (ع)، اظهار کرد: امیرالمومنین (ع) در مدت چهار سال و نیم حکومت خود توانست دو درصد از آنچه می‌خواست را انجام دهد، چون سه جنگ به او تحمیل شد که تنها جنگ صفین ۱۸ ماه طول کشید، بنابراین در پاسخ به کسانی که می‌گویند مگر بنا نبود حکومت امیرالمومنین باشیم، باید گفت ما بهتر اجرا کردیم.

امام جمعه اصفهان نبود فرصت کافی و انسان‌های خوب در زمان امام علی (ع) را بزرگترین مانع برای پیاده سازی حکومت الهی بیان کرد و گفت: امروز مردم عاقل و با شعورند، در زمان انبیا چنین افرادی نبودند، منافقان شبکه حساسی بودند که امکان نداشت در کشوری به جز ایران از بین بروند و همه اینها به کمک مردم انجام شد، اکنون نیز به سربازان گمنام امام زمان (عج) کمک کنید اگر حس کردید در محله کسی می‌خواهد کار خلاف کند به نیروهای اطلاعاتی خبر دهیم و چشم و گوش آنها باشیم.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) درباره زمان ظهور امام مهدی (عج)، ادامه داد: در روایت آمده که وقتی قائم ظهور کرد خداوند گوش شیعیان ما را شنوا می‌کند و دید چشمانشان بیشتر می‌شود تا جایی که بین آنها و مهدی ما خبررسانی نیست، همه شیعیان در همه جای دنیا کلامش را می‌شنوند و او را می‌بینند.

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: بدانید خدا کارهای معنوی را تدریجی انجام می‌دهد، باید عالم آماده شود و آدم‌ها رشد کنند، اینها از مقدمات است، امیرالمومنین (ع) نیز درباره زمان ظهور می‌فرماید کسانی که در مشرق هستند صحبت کنند و کسی که در مغرب است می‌شنود و می‌بیند، پس عالم باید آماده حکومت واحد باشد.

وی با اشاره به روایاتی درباره تعداد اندکی از اعراب در جمع یاران امام عصر (عج)، گفت: امام صادق (ع) می‌فرمایند مردم باید امتحان بدهند و خالص‌ها بمانند، این طور نیست که هرکس بگوید امام زمان را می‌خواهم اما سختی نچشد و عبادت نکند، امیدوارم خداوند ما را از دوستداران و شیعیان امام زمان (عج) قرار دهد.

کد خبر 562558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.