زیست‌پذیری شهر، تعاملات اجتماعی را افزایش می‌دهد

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه زیست‌پذیری در فضای شهر، سبب افزایش تعاملات می‌شود، گفت: زیست‌پذیری به‌عنوان یک گفتمان در فعالیت‌های برنامه‌ریزی و توسعه، باعث هماهنگی رابطه انسان و طبیعت خواهد شد.

عماد مطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در سال‌های اخیر رشد شهرنشینی، کاهش تعاملات اجتماعی، سبک زندگی شهری و تخریب محیط‌زیست، سبب انزواطلبی شهروندان شده است.

وی با بیان اینکه زیست‌پذیری در فضای شهر، سبب افزایش تعاملات می‌شود، افزود: زیست‌پذیری به عنوان یک گفتمان در فعالیت‌های برنامه‌ریزی و توسعه نیز باعث هماهنگی رابطه انسان و طبیعت خواهد شد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با اشاره به زیست‌پذیری، خاطرنشان کرد: در این مسیر تنوع زیستی شهرها به‌ویژه در محدوده تالاب‌های شهری، بستر لازم را جهت بوم‌گردی و توسعه آنچه بیشترین سازگاری را با طبیعت دارد، ممکن می‌کند و با توجه به ایجاد ارزش‌های اکولوژیک و کسب منافع اقتصادی، می‌تواند سیمای زیست‌پذیر شهری را به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: در بررسی عوامل قوت، ضعف، فرصت، تهدید و ارائه راهکارهای مناسب برای زیست‌پذیری شهری، باید با تاکید بر توسعه بوم‌گردی و تنوع زیستی در محدوده‌های تالاب‌های شهری، سعی کرد با رهیافتی راهبردی به تدوین برنامه‌های جامع مدیریتی برای حفظ تنوع زیستی، توسعه بوم‌گردی و پایش محیط‌زیست در محدوده تالاب‌های شهری در جهت شناخت منابع آلاینده و تخریب کننده، با اعمال روش‌های علمی و عملی برای کاهش آثار مخرب بر محیط زیست شهری تلاش کرد.

مطالبی اضافه کرد: باید به دنبال آن باشیم که شرایط زندگی را در محیط‌های شهری بهبود ببخشیم و در این مسیر با افزایش میزان جذابیت آن‌ها، بستر مناسبی را برای دستیابی به اهداف کلان توسعه پایدار، فراهم سازیم.

وی با تاکید بر اینکه زیست‌پذیری با پایداری، کیفیت زندگی و کیفیت مکان و اجتماعات سالم در ارتباط است، ادامه داد: معیشت و فرم پایدار زیستی در فضاهای شهر می‌تواند گامی ارزنده در راستای زیست‌پذیری شهر باشد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه محیط شهری پایداری در محدوده تالاب‌های شهری، یکی از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگری و رشد اقتصادی است، گفت: آشتی با طبیعت در این فضاها، گردشگری طبیعت و بیوفیلیک که دارای منافع بسیاری برای این مناطق است را گسترش می‌دهد.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری‌های گسترده، صرفاً به منظور ایجاد بنگاه‌های اقتصادی درآمدزا و بازاریابی محیط‌های طبیعی، سوءاستفاده از این محیط است، خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم به بهانه‌های توسعه محیط‌های طبیعی، پهنه‌ها را از بین نبریم، فرم زیست شهروندان را به خطر نیندازیم و اقدامات مخاطره‌آمیز را در این مسیر کنار بگذاریم.

مطالبی تصریح کرد: در نگاه راهبردی، باید زیست‌پذیری شهرها به‌ویژه در محدوده‌های تالابی در داخل شهرها، محیط داخلی و خارجی را بررسی کنیم و بیشترین اولویت را بر تنوع اکولوژیکی، غنای گونه‌ای و بیوفیلیک شهری قرار دهیم و در توسعه بوم‌گردی به دنبال سیاست‌گذاری جذب بوم‌گردی برای بهره‌گیری از سیمای منظر و تنوع زیستی در جهت زیست‌پذیری شهری باشیم.

وی با اشاره به نگاه راهبردی زیست‌پذیری شهرها، خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ریزی و پهنه‌بندی در راستای آمایش شهری و الگوهای زیست‌پذیری برای توسعه بوم‌گردی و سیاست‌گذاری مناسب برای حمایت از گروه‌های مردم‌نهاد محیط‌زیستی در مسیر توسعه را مد نظر قرار دهیم.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری اضافه کرد: با راهکارهای انطباقی مانند بازنگری در تدوین برنامه جامع مدیریتی برای حفظ تنوع زیستی و توسعه بوم‌گردی، افزایش سهم مشارکت جوامع محلی در تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری به منظور توسعه زیرساختی، باید به برنامه‌ریزی با مشارکت همه بخش‌ها برای حمایت از بوم‌گردی نیز بپردازیم.

وی ادامه داد: برای ارائه برنامه‌های مناسب، باید به برنامه‌ریزی، کنترل عوامل تخریبی و کاهش تهدیدها، ارائه برنامه جهت چشم‌انداز بلندمدت برای جلوگیری از تضادها و تدوین برنامه جامع گردشگری، ایجاد و بهبود زیرساخت‌ها برای توسعه بوم‌گردی در محیط‌های شهری پرداخت؛ تنوع‌بخشی در راستای اقتضائات و تدوین برنامه پایش محیط‌زیست در محدوده تالاب‌های شهرها می‌تواند ما را در جهت شناخت بهتر منابع آلاینده و تخریب کننده، تدوین راهبردهای متناسب با هدف زیست‌پذیری شهری و فعالیت‌های بوم‌گردی با ماهیت تنوع زیستی، نزدیک کند.

مطالبی اظهار کرد: تدوین برنامه‌هایی مبتنی بر الگوهای آمایشی مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به منظور افزایش امکانات و تعاملات اجتماعی در راستای زیست‌پذیری شهر در محدوده تالاب‌های شهری می‌تواند به عنوان پیشنهادی اجرایی در اولویت برای فرم زیست‌پذیری شهر و توسعه بوم‌گردی در این محدوده‌ها باشد.

وی اضافه کرد: در محدوده تالاب‌های شهری و فضاهای طبیعی، تمرکز و نگاه اولویت‌بخش ما باید به تنوع زیستی و برخورداری از چشم‌اندازهای طبیعی باشد تا بتواند قابلیت بهره‌برداری برای استفاده اکوتوریستی را مهیا کند و با استفاده از ویژگی‌های مثبت، فرصت مناسبی را برای توسعه گردشگری و بوم‌گردی پایدار فراهم سازد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه باید با مدیریت کارآمد و برنامه‌های مبتنی بر قوت‌ها و تهدیدهای موجود در منطقه، راهبردهای مدیریتی ارائه شود، گفت: تنوع زیستی و محیط طبیعی آن در محدوده تالاب‌های شهری، بدون افت کیفیت، حفظ شده، شاهد توسعه پایدار گردشگری و زیست‌پذیری شهری باشیم و از این موضوع برای شهروندان، محیطی سرشار از پویایی، سرزندگی و نشاط فراهم شود.

کد خبر 562461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.