زاینده‌رود در نوروز ۱۴۰۱ جاری می‌شود؟

با وجود اینکه اظهارات متفاوتی درخصوص جاری شدن زاینده‌رود در هفته دوم فروردین ۱۴۰۱ به گوش می‌رسد، اما به گفته مسئولان استانی، هنوز تصمیمی مبنی بر رهاسازی آب و تاریخ‌های آن، گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بنا بر توافق حاصل شده در مذاکرات چهارجانبه، مقرر شد که دوازدهم بهمن ۱۴۰۰، زاینده‌رود برای کشاورزان شرق اصفهان بازگشایی و در صورت اینکه حجم سد به مقدار مناسب برسد، زاینده‌رود در فروردین‌ماه نیز برای باغات و کشاورزان غرب اصفهان جاری می‌شود.

حال با نزدیک شدن به نوروز ۱۴۰۱، این پرسش برای مردم اصفهان مطرح شده که بالاخره زاینده‌رود در فروردین جاری می‌شود یا نه؟ این پرسشی است که درباره آن صحبت‌های مختلفی مطرح شده است.

زاینده‌رود در فروردین‌ماه بار دیگر زنده خواهد شد

عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این خصوص اظهار کرد: طی روزهای گذشته بارندگی‌های فراوانی در حوضه زاینده‌رود انجام شده است، همین موضوع باعث شده که زمان بازگشایی رودخانه زاینده‌رود زودتر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه جهت بازگشایی مجدد زاینده‌رود، کمیته‌ای با حضور نمایندگان جهاد کشاورزی، نمایندگان صنفی کشاورزان، استانداری اصفهان و آب منطقه‌ای تشکیل شد، افزود: درحال‌حاضر با توجه به محدودیت منابع آبی، لازم است تصمیم‌گیری در خصوص زمان بازگشایی زاینده‌رود بر اساس منافع کشاورزان انجام گیرد.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: بازگشایی مرحله دوم زاینده‌رود جهت تداوم کشت در فروردین‌ماه قطعی است، اما زمان دقیق این بازگشایی هنوز مشخص نیست.

مقتدایی یادآور شد: در فروردین‌ماه زاینده‌رود بار دیگر زنده خواهد شد.

زاینده‌رود هفتم فروردین ۱۴۰۱ جاری خواهد شد

کشاورزان اصفهان تاریخ دقیقی از جاری شدن زاینده‌رود مطرح می‌کنند. در این خصوص «حسین وحیدا» عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد که در صورت تأیید استاندار اصفهان، زاینده‌رود هفتم فروردین ۱۴۰۱ جاری خواهد شد.

وی درباره جزئیات زمان دقیق بازگشایی زاینده‌رود برای نوبت دوم کشت کشاورزان شرق اصفهان، خاطرنشان کرد: روز گذشته (چهارشنبه بیست‌وپنجم اسفند ۱۴۰۰) در جلسه مشترک صنوف کشاورزی شرق و غرب، آب‌منطقه‌ای و جهاد کشاورزی، قرار شد هفتم فروردین ۱۴۰۱ سد زاینده‌رود بازگشایی شود.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: آب زاینده‌رود از هفتم فروردین‌ماه، تنها به مدت ۱۰ روز جاری خواهد بود و شاید بعد از آن آب برای غرب اصفهان جاری باشد یا نباشد.

وحیدا، درباره حجم آب رهاسازی شده برای این دوره، اظهار کرد: تقریباً مشابه دوره گذشته معادل ۴۶ میلیون مترمکعب آب برای کشاورزان شرق اصفهان رهاسازی خواهد شد.

هنوز تصمیمی برای بازگشایی زاینده‌رود در نوروز گرفته نشده است

مهران زینلیان، معاون استاندار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با بازگشایی آب زاینده‌رود در نوروز ۱۴۰۱، اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که آب رودخانه زاینده‌رود در این مدت رهاسازی شود؛ اما برای بازگشایی لازم است ابتدا بنا بر درخواست کشاورزان و توافق آنان با جهاد کشاورزی استان، آب‌منطقه‌ای اعلام آمادگی برای بازگشایی آب کند و سپس این موضوع به تأیید استانداری اصفهان برسد.

وی با بیان اینکه جلسات چهارجانبه جهاد کشاورزی، کشاورزان، آب‌منطقه‌ای و استانداری اصفهان برای بازگشایی زاینده‌رود در نوروز ۱۴۰۱ هنوز هیچ خروجی و تصمیمی نداشته است، افزود: جلساتی هم در هفته جاری برای تعیین تابلوی مصارف و منابع در تهران برگزار خواهد شد که ارتباطی با بازگشایی آب زاینده‌رود ندارد.

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: حجم کنونی سد همچنان برای رهاسازی آب مناسب نیست و با مقدار ایده‌آل فاصله دارد؛ هنوز هیچ تصمیمی برای بازگشایی آب زاینده‌رود در نوروز گرفته نشده است.

زینلیان اضافه کرد: برای بازگشایی آب زاینده‌رود، علاوه بر حجم سد و میزان بارندگی و مسائل مختلف درون استانی و برون استانی در نظر گرفته می‌شود.

وی در گفت‌وگو با سایر رسانه‌ها، اظهارات گذشته خود را تکرار و درباره تأیید زمان بازگشایی سد زاینده‌رود برای نوبت دوم کشت کشاورزان شرق اصفهان، خاطرنشان کرد: هنوز تاریخ دقیق بازگشایی زاینده‌رود مشخص نیست.

معاون استاندار اصفهان افزود: قرار است جلسات در این باره ادامه یابد، اما امیدواریم هفته دوم فروردین‌ماه آب جاری شود، اما تاریخ دقیق مشخص نیست.

زینلیان تاکید کرد: در جلسه دیروز _چهارشنبه بیست و پنجم اسفند ۱۴۰۰_ به جمع‌بندی قطعی و نهایی برای تاریخ بازگشایی زاینده‌رود نرسیدیم و این زمان هنوز به تاییدیه نهایی استانداری نرسیده است.

زاینده‌رود ۵ فروردین جاری می‌شود

مهران زینلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به اعلام کشاورزان و تأیید جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای، بر اساس جدول مصوب تخصیص آب وزارت نیرو، قرار است این رهاسازی صورت گیرد.

وی افزود: این رهاسازی از پنجم فروردین ۱۴۰۱ انجام می‌شود و به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

معاون عمرانی استاندار اصفهان ادامه داد: مقدار آب رهاسازی شده در این مرحله نیز مشابه رهاسازی آب در بهمن ماه ۱۴۰۰ است. این رهاسازی برای کشاورزان شرق صورت می‌گیرد.

زینلیان با بیان اینکه قرار بود در این مرحله، آب برای کشاورزان و باغات غرب رهاسازی شود، گفت: کشاورزان غرب به ما اعلام کرده‌اند که هنوز نیازی به این آب ندارند. برای کشاورزان غرب متعاقباً این رهاسازی صورت می‌گیرد.

کد خبر 562393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.