اقدامات لندن و پاریس برای کاهش آلودگی صوتی

اغلب مردم جهان از خطرات ناشی از آلودگی هوا بر سلامت خود آگاه هستند، با این حال کمتر کسی توجه خود را بر تهدیدهای حاصل از آلودگی صوتی متمرکز می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیران شهرهای مختلف جهان، طی چند دهه اخیر اقدامات زیادی برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر کیفیت زندگی مردم اعمال کرده و به پیامدهای مثبت زیادی در این زمینه دست یافته‌اند. با این حال، آلودگی صوتی از دید اغلب آن‌ها پنهان مانده و این در حالی است که صدای ناشی از تردد خودروها یا سایر موارد مشابه، اختلالات زیادی را در زندگی بسیاری از ساکنان شهری به وجود آورده است. در واقع، وجود صداهای بلند در محیط اطراف زندگی افراد، نه تنها منجر به کاهش کیفیت عملکرد آن‌ها در انجام امور روزمره می‌شود، بلکه در اغلب موارد، اختلالات روانی را نیز برای آن‌ها در پی دارد.

سازمان جهانی بهداشت، اصوات ترافیکی را به صداهای ناشی از جاده، ریل قطار و هوا تقسیم‌بندی کرده و آن را، پس از آلودگی هوا، به عنوان زیان‌بارترین تهدید برای سلامت مردم غرب اروپا معرفی کرده است. از سوی دیگر، محققان پس از انجام مطالعات متعدد به این نتیجه رسیده‌اند که آلودگی صوتی، خطر شیوع بیماری‌های قلبی‌عروقی و سکته را در میان مردم افزایش می‌دهد، ضمن این‌که می‌تواند اثرات جدی زیادی بر وضعیت افراد مبتلا به اوتیسم به جا بگذارد.

اگرچه در اروپا، از دهه ۱۹۷۰ قوانین ویژه‌ای برای تولید صدا از منبع وضع شده است، با این حال نظارت خاصی در صدای ناشی از ترافیک وجود ندارد و همین امر، مشکلات ویژه‌ای را برای شهروندان به وجود آورده است.

اقدامات لندن و پاریس برای کاهش آلودگی صوتی

تدابیر پاریس برای حذف صداهای اضافی از سطح شهرها

یک سازمان غیرانتفاعی زیست محیطی در پاریس، پایتخت فرانسه، که مسئول نظارت بر سر و صدای محیط زیست در منطقه است، سال‌ها به بررسی علت وجود اصوات اضافی در پایتخت پرداخته است. اعضا این گروه، از سوی دولت فرانسه موظف شده‌اند زیرساختی را به وجود آورند تا از طریق آن بر صداهای اضافی محیط نظارت کنند و در نهایت، کاهش آن‌ها را برای شهر و شهروندان به ارمغان آورند. این افراد برای تحقق هدف خود سه عملکرد اصلی، یعنی جمع‌آوری داده‌های مربوط به آلودگی صوتی، کد برداری از آن‌ها و در نهایت کمک به افزایش درک شهروندان از صداهای اضافی را مورد توجه قرار داده‌اند. اعضا گروه سازمان غیرانتفاعی زیست محیطی پاریس مدعی شده‌اند که تمام اصوات منتشر شده در سطح شهر را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهند تا در نهایت اثرات آن را بر زندگی و سلامت حدود ۷۵ درصد جمعیت شهر را که تعداد آن‌ها از ۹ میلیون نفر تجاوز می‌کند، به حداقل برسانند. به عنوان مثال، این افراد در نظر دارند تمام صداهای ناشی از خودروها، هواپیماها و قطارها را اندازه‌گیری کنند و سپس برای ارائه راه حل مناسب، به تجزیه و تحلیل آن‌ها بپردازند.

اقدامات لندن و پاریس برای کاهش آلودگی صوتی

رفع مشکل ناشی از صدای خودروهای سوپر اسپورت در لندن

در پی شکایات مختلفی که از سوی ساکنان منطقه نایتسبریج لندن، پایتخت انگلستان، مبنی بر سر و صدای زیاد ناشی از تردد خودروهای سوپر اسپورت ارائه شد، مدیران شهر به نصب دوربین‌های دیجیتالی صوتی در منطقه پرداختند. علاوه بر این، یک نظرسنجی میان ۴۷۳ نفر از ساکنان منطقه انجام شد که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها مدعی شده بودند صدای ناشی از موتور خودروهای سوپر اسپرت منجر به اختلالات زیادی در سلامت و زندگی آن‌ها شده، ضمن این‌که حتی مشکلاتی را نیز برای دارایی‌های آن‌ها در پی داشته است.

مدیران لندن در واکنش به این شکایات، تعداد چهار دوربین دیجیتالی ضبط صوت در منطقه نصب کرده‌اند که به شناسایی رانندگان دارای خودروهایی با صدای بسیار بلند می‌پردازد و در نتیجه، جریمه‌ای ۱۰۰ پوندی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. البته شدت صدا باعث تغییر این مقدار می‌شود و حتی جریمه هزار پوندی را نیز برای رانندگان در پی دارد. این اقدام از سال ۲۰۲۰ در منطقه نایتسبریج لندن پیاده شده است و تاکنون جریمه تعداد زیادی از رانندگان محله را در پی داشته است. گزارش‌ها حاکی است که تعداد ۱۴۴ مورد از رانندگان جریمه شده، افرادی بوده‌اند که در خیابان‌های منطقه در حال مسابقه با یکدیگر بوده و صدای بسیار زیادی در آن منتشر کرده‌اند.

اقدامات لندن و پاریس برای کاهش آلودگی صوتی

مدیران منطقه نایتسبریج مدعی شده‌اند که به زودی هزینه‌های بیشتری را صرف نصب دوربین‌های دیجیتالی ضبط صوت در سراسر معابر خواهند کرد به این امید که جریمه افراد متخلف، منجر به کاهش تردد خودروهایی با بیشترین تولید صدا در منطقه شود و رفاه را هر چه بیشتر برای ساکنان به ارمغان آورد. به نظر می‌رسد که این ایده، نظر مدیران سایر مناطق لندن را نیز به خود جلب کرده است و به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، سراسر خیابان‌های پایتخت بریتانیا را دوربین‌های دیجیتالی ضبط صدا در برگیرد.

کد خبر 562361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.