رشد ۲۴۰۰ واحدی شاخص کل بورس

آخرین چهارشنبه سال هم با رشد هفت هزار ۸۰۸ واحدی سپری شد، ۲۵۶ نماد در بورس و ۱۸۳ نماد در فرابورس روند مثبت به خود داشتند و ۱۲۱ نماد در بورس و فقط ۷۷ نماد در فرابورس روند منفی به خود گرفتند، اثر منفی اخبار این چند روز در قیمت‌ها لحاظ شد و عامل دیگری برای افزایش عرضه‌ها وجود نداشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با رشد هفت هزار ۸۰۸ واحدی به سطح یک میلیون ۳۴۵ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد دو هزار ۶۲۳ واحدی در سطح ۳۴۲ هزار ۷۹۷ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۵۸ درصدی و شاخص هم‎وزن رشد ۰.۷۷ درصدی را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۵۶

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۲۱

رشد ۲۴۰۰ واحدی شاخص کل بورس

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۷۶ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۴۰۴ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۴۲ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۸۳

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۷۷

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۰۴ هزار ۳۶۳ و ۲۸ هزار ۸۰۱ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۰ میلیارد ۱۲۳ و دو میلیارد ۶۲۶ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

رشد ۲۴۰۰ واحدی شاخص کل بورس

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

رشد ۲۴۰۰ واحدی شاخص کل بورس

حمایت: یک میلیون ۳۲۴ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد

پیش بینی: پیش بینی یک روند صعودی را خواهیم داشت.

توضیحات: شاخص کل پولبک خود را تکمیل کرد و پیش بینی می‌شود که بتواند تا سطح یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد حرکت کند.(تا زمانی که کف داینامیک حفط شود تحلیل پا برجا است)

راه‌اندازی صندوق‌های بازار پول، برنامه مشترک بانک مرکزی و سازمان بورس برای سال ۱۴۰۱

مرتضی صالح آبادی؛ رئیس کل بانک مرکزی در مراسم آئین رونمایی از سامانه جدید پایش و نظارت بازار سرمایه گفت: یکی از برنامه‌های بانک مرکزی و سازمان بورس برای سال آینده راه‌اندازی صندوق‌های بازار پول است که در دنیا وجود دارد. این صندوق‌ها در ایران وجود ندارد که امیدواریم سال آینده آن را ایجاد کنیم.

وی افزود: به دنبال این هستیم تا بانک‌ها هم بتوانند مانند ابزارهای دنیا، ابزارهای کوتاه مدت با ملاحظات شرعی منتشر کنند. با هماهنگی‌های انجام شده میان سازمان بورس و وزارت اقتصاد و دارایی این ابزارها در بازار ارائه می‌شوند و می‌تواند کمک کننده در توسعه ابزارهای بازار سرمایه باشند، این اقدامات به طور حتم برای سال آینده دنبال خواهند شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: کمیته مشترک سازمان بورس و بانک مرکزی تشکیل شده است و جلسات متعددی در حال برگزاری است، این جلسات در جهت هماهنگی‌های مورد نیاز میان دو بازار خواهد بود. امیدواریم این هماهنگی‌ها بتوانند کمک کننده به تعمیق بازارهای مالی کشور باشند.

اخبارشرکت‌ها

شاملا: به منظور گسترش بازارهای صادراتی و افزایش حجم تجارت خارجی با کشورهای همسایه، اولین محموله سولفات سدیم شرکت معدنی املاح ایران در اسفند ماه ۱۴۰۰ به کشور پاکستان صادر شد. اولین محموله صادراتی سولفات سدیم به وزن ۷۵ تن از طریق مرز میرجاوه به کشور پاکستان ارسال شد. کشور پاکستان سالانه بالغ بر ۲۰ هزار تن واردات سولفات سدیم دارد که عمده آن از کشور چین تأمین می‌شود.

تأثیر تغییرات نرخ ارز مطابق بخشنامه بانک مرکزی

با توجه به ابلاغ بخشنامه شماره ۰۰/۳۷۶۹۸۳، مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اعلام نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌ها ارزی شبکه بانکی؛ بر اساس بخشنامه فوق مقرر گردید نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک برای گزارشگری مالی منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۰، مبلغ ۲۲۰.۰۰۰ ریال برای هر یورو و مبلغ ۲۰۰.۰۰۰ ریال برای هر دلار آمریکا و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ تعیین و با رعایت سایر شرایط اعلامی در بخش نامه مذکور اعلام شده است. با توجه به مراتب فوق خاطر نشان می‌گردد عملیات مذکور تأثیر با اهمیتی بر صورت سود و زیان دوره مالی مزبور این بانک نخواهد داشت.

بررسی روند فروش ورق گرم HR فولاد مبارکه اصفهان در رینگ صنعتی بورس کالا

بررسی‌های معاملات این محصول نشان می‌دهد از ابتدای سال تا پایان ۲۴ روز ابتدایی اسفند ماه ۱۴۰۰ مجموعاً ۲,۹۰۳,۶۷۰ تن از این محصول به ارزش ۵۸,۴۷۸ میلیارد تومان به فروش رسیده است. میانگین حجم ماهانه معاملات این محصول در بورس کالا ۲۴۱,۹۷۳ تن بوده و میانگین نرخ فروش این محصول ۲۰.۱ میلیون تومان بوده است. در ۲۴ روز ابتدایی اسفند ماه ۱۴۰۰ نیز مجموعاً ۳۵۷,۶۱۰ تن به ارزش ۷,۰۳۳ میلیارد تومان با میانگین نرخ ۱۹.۷ میلیون تومان به فروش رفته که میانگین نرخ معاملات این ماه نسبت به ماه گذشته چهار درصد رشد داشته است.

افزایش سرمایه

ساینا

پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت صنایع بهداشتی ساینا

درصد افزایش سرمایه: ۷۵۰ درصد

محل تأمین: سود انباشته، آورده نقدی

وآذر

پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان

درصد افزایش سرمایه: ۱۹۰۰ درصد

محل تأمین: مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته

خموتور

با عنایت به مجوز افزایش سرمایه با شماره مجوز DPM-IOP-۰۰A-۱۲۱ مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۱۲و بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده ۱۴۰۰/۰۸/۰۵ با توجه به افزایش سرمایهُ شرکت از مبلغ ۱,۴۲۸,۸۴۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۳,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال، تعداد ۸۶۴,۰۸۰,۴۱۴ سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد ۷۸,۶۱۵,۵۸۶ سهم ۱۰۰۰ ریالی برای پذیره نویسی عمومی عرضه می‌گردد.

مهلت پذیره نویسی عمومی از تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۱۰ لغایت تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۰۸

بورس کالا

تحلیلی بر روند استایرن مونومر در بورس کالا

در نمودار اول روند قیمتی معاملات ماهیانه استایرن مونومر در بورس کالا ترسیم شده است. همانطور که در نمودار مشخص است استایرن در ماه‌های ابتدایی سال تقریباً روند ثابتی داشته است. بعد ازآن با حمایت بازار جهانی با شیب ملایم تا محدوده ۳۱ هزار تومان افزایش داشته و در نهایت در دی ماه با اوج گیری بازار جهانی و تقاضای بالای خرید قله ۶۱،۴۰۰ تومان را ثبت می‌کند. استایرن در بهمن ماه تا محدوده ۲۹ هزار تومان اصلاح کرده و در اسفند ماه با توجه به وجود تمایلات خرید و پر کردن انبارها قبل از تعطیلات سال جدید مجدد وارد کانال صعودی شده و ۳۱ هزار تومان را ثبت می‌کند.تنها عرضه کننده استایرن در بورس کالا پتروشیمی پارس است که به طور متوسط ۴۶% از تولیدات خود را ماهانه در بورس کالا عرضه می‌کند. به استثنای دو ماه عمده عرضه ماهانه استایرن طی یکسال گذشته بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تن بوده است. با توجه به انحصاری بودن پتروشیمی پارس در عرضه این محصول در بورس کالا تقریباً تمامی مقادیر عرضه شده مورد تقاضا واقع می‌شود و با رقابت معامله می‌شود. پتروشیمی پارس جمعاً در ۱۱ ماهه امسال ۴۶۸ هزار تن استایرن تولید کرده است که از این میزان ۱۹۹ هزار تن آن را در بورس کالا عرضه کرده است و ۱۹۶ هزار تن آن مورد تقاضا واقع شده و معامله شده است. در اسفندماه به استثنای هفته آخر که خریداران پراکنده بودند حجم عرضه‌ها و معاملات افزایش داشتند که نشان می‌دهد با توجه به احتمال صعودی بودن قیمت خریدارن تمایل دارند قبل اتمام سال خریدهای خود را انجام دهند.

تحلیلی بر روند ورق گرم در بورس کالا

در سه هفته‌ی ابتدایی اسفند ماه ۵۴۹ هزار تن ورق گرم در بورس کالای ایران عرضه شد. در سه فصل ابتدایی سال جاری مقدار عرضه به ترتیب در هر فصل برابر با ۱،۲۰۰، ۵۱۳و ۸۱۴ هزار تن بوده است. در آذر ماه حسب ابلاغیه معاونت معدنی صمت روند عرضه ورق گرم افزایشی شد و تا اسفند ماه روند این عرضه‌ها به بالای ۵۰۰ هزار تن در ماه رسیده است.

قیمت این محصول در سه هفته‌ی ابتدایی اسفند ماه به طور متوسط برابر با ۱۹،۶۶۷ تومان بوده که این نرخ در هفته منتهی به ۲۰ اسفند ۲۰،۳۱۰ تومان بوده است. افزایش عرضه‌ها به سبب عرضه تلفیقی در ابتدا سبب شد قیمت ورق گرم کاهش یابد در حالی که در شرایط فعلی با جو سیاسی و درگیری حاکم بر منطقه CIS قیمت این محصول رشد داشته و ورق گرم منطقه CIS بیش از ۱۰۰۰ دلار معامله می‌شود در حالی که متوسط قیمت با دلار نیما به ترتیب برای دی و بهمن ۸۲۶ و ۷۸۲ دلار ثبت شده است. همچنین قیمت‌های ورق در منطقه CIS در اسفند نسبت به بهمن افزایش ۱۲ درصدی داشته و به طور متوسط ۱۰۰۰ دلار گزارش شده است. در یک ماه گذشته نرخ دلار نیما نیز ۰.۴۴ درصد کاهش داشته است. در کل سال ۱۴۰۰ متوسط قیمت معامله شده محصول ۱۹،۴۲۹ تومان ثبت شده است. در فصل اول سال ۱۴۰۰ به طور میانگین ۶۰ درصد از عرضه‌ها مورد تقاضا واقع شد. ولی از مرداد ماه با بهبود تقاضا این درصد به ۹۵ رسید و پس از افزایش عرضه‌ها به واسطه ابلاغیه متقاضیان آرام‌تر شدند و با آرامش بیشتری معامله می‌کردند و نسبت معاملات به عرضه در دی برابر با ۶۷ درصد بود که در بهمن و اسفند با افزایش دوباره قیمت‌های جهانی و همچنین انتظار برای افزایش بیشتر تقاضا در بورس کالا نیز افزایش یافت و به بیش از ۸۰ درصد از میزان عرضه‌ها رسید.

تحلیلی بر روند پلی اتیلن در بورس کالا

افزایش قیمت نفت خام، هزینه‌های تولید و حمل و نقل به قیمت پلی اتیلن فشار وارد کرده و سبب رشد قیمتی این محصول شد.

در فصل اول متوسط عرضه ماهانه برابر با ۱۲۷ هزار تن و در فصل دوم و سوم نیز این مقدار به ترتیب برابر با ۱۴۰ و ۱۳۰ هزار تن بوده است. در دی و بهمن نیز در هر ماه ۱۳۴ هزار تن عرضه شد و این عرضه‌ها در اسفند به ۱۰۰ هزار تن رسیده است.

قیمت این محصول در اسفند ماه به طور متوسط برابر با ۲۸،۱۸۱ تومان بوده که این نرخ در هفته منتهی به ۲۰ اسفند ۲۹،۵۲۵ تومان بوده است. دلیل این افزایش نیز رشد نرخ جهانی محصول بوده و متوسط قیمت داخلی با دلار نیما به ترتیب برای بهمن و اسفند ۱،۱۳۶ و ۱،۱۶۸ دلار ثبت شده است. همچنین قیمت فوب خلیج فارس پلی اتیلن سنگین و سبک در اسفند نسبت به بهمن رشد ۱.۵ درصدی داشته و هرکدام از آن‌ها برابر با ۱،۲۱۷ دلار گزارش شده است. در یک ماه گذشته نرخ دلار نیما نیز ۰.۴ درصد افت داشته است. در کل سال ۱۴۰۰ متوسط قیمت معامله شده محصول ۲۵،۷۹۸ تومان ثبت شده است.

در بورس کالا نسبت معامله به عرضه در نه ماهه سال جاری برابر با ۷۵ درصد بود که در دو ماه اخیر به طور میانگین ۸۰ درصد بوده است. همچنین در سال ۱۴۰۰ به طور متوسط حجم معاملات ۱۰۰ هزار تن برای هر ماه بوده است که در بهمن و اسفند ماه حجم معاملات این محصول به ترتیب برابر با ۹۹ و ۸۷ هزار تن بوده است.

نقشه بازار

رشد ۲۴۰۰ واحدی شاخص کل بورس

کد خبر 562288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.