تعادل میان سنت و مدرنیته در شهرهای امروزی

یک کارشناس شهرسازی گفت: مدرنیته شدن شهرها غیرقابل جلوگیری است، اما می‌توان به روندها و فرآیندها با انجام برنامه‌های دقیق کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جهت داد و معیارهای مربوط به آن را در تمام عرصه‌های شهری لحاظ کرد.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: زندگی در شهرهای امروزی با رویکردها، سبک‌ها و فناوری‌های نوین عجین شده است و کنار آمدن با شرایط جدید شهرها در راستای تحقق شهر انسان‌مدار اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: مدیریت شهری در کشورهای توسعه‌یافته به خوبی شهرهای تحت مدیریت خود را با شرایط جدید تطبیق داده است، در حالی که شهرهای کشورهای در حال توسعه در تطبیق با مدرنیته و شرایط جدید عقب مانده‌اند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: شهرهای کهن این کشورها گذشته‌ای غنی و باهویت داشته‌اند که در گذر زمان دستخوش تغییر شده است و بدون پیوند با زمان حال، در یک بلاتکلیفی به سر می‌برد که تمام بخش‌ها و حوزه‌های شهری را در بر گرفته است.

وی تاکید کرد: رویکردهای مختلفی برای تغییر چهره امروز شهرهای در حال توسعه مطرح است و می‌توان گفت هدف همه آنها انسان‌مدار شدن و در اولویت قرار گرفتن شهروندان است.

مؤمنی ادامه داد: مدرنیته شدن شهرها غیرقابل جلوگیری است، اما می‌توان به روندها و فرآیندها با انجام برنامه‌های دقیق کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جهت داد و پست مدرنیسم و معیارهای آن را در تمام عرصه‌های شهری لحاظ کرد.

وی گفت: مدیران شهری باید همت و اراده لازم را برای تغییر چهره شهرهای امروزی داشته باشند و برنامه‌های خود را بر مبنای رویکرد انسان‎‌مدار و به صورت سیستمی تهیه کنند و به مسائل شهر نگاهی واقع‌بینانه داشته باشند.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: برنامه‌ریزی شهری برای شهرهای کهن کشورهای در حال توسعه با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی قطعاً دشوارتر از شهرهایی است که پیشینه تاریخی چندانی ندارند، با این حال امروزه مدیران بسیاری از شهرهای کهن جهان از جمله لندن توانسته‌اند تعادلی میان سنت و مدرنیته برقرار کنند که نشان می‌دهد رسیدن به معیارهای مدرنیته در عین حفظ سنت‌ها محالی نیست.

وی افزود: هریک از شهرهای جهان بر اساس قدمت بناها، پیشینه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی نیازمند رویکردی متفاوت از شهرهای دیگر هستند و نیاز است تمام معیارهای مطرح در سطح مجامع بین‌المللی در سطح محلی مورد توجه باشد و برنامه‌ریزی بومی در اولویت برنامه‌ریزان در هر ناحیه و منطقه قرار بگیرد.

کد خبر 562211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.