کشف تابوت باستانی زیر کلیسای «نوتردام»‌

چند مقبره و یک تابوت باستانی در جریان بازسازی کلیسای «نوتردام»‌ که چندی پیش در حادثه آتش‌سوزی آسیب دیده بود،‌ کشف شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وزارت فرهنگ فرانسه از کشف چندین مقبره و یک تابوت قرن چهاردهمی در کلیسای نوتردام واقع در پاریس خبر داد. این مقبره‌ها و تابوت در زیر سالن اصلی کلیسای نوتردام واقع در پاریس و در جریان پروژه بازسازی مقدماتی مناره این کلیسای باستانی که در سال ۲۰۱۹ در حادثه آتش‌سوزی دچار صدمه شده بود، کشف شده است.

باستان‌شناسان با بررسی مقبره‌های زیر کلیسا موفق به کشف یک تابوت کاملاً سالم شدند که به شکل انسان و از جنس سرب ساخته شده بود. گمان می‌رود این تابوت به یک شخص عالی‌رتبه در حوالی ۱۳۰۰ میلادی یعنی یک قرن پس از ساخت این کلیسا تعلق داشته باشد.

علاوه بر مقبره‌ها، بقایای به‌جای‌مانده از مجسمه‌های رنگ‌شده‌ای دقیقاً زیر کلیسا کشف شده است که گمان می‌رود بخش‌هایی از دیواره‌ای باشد که در قرن ۱۳ میلادی محراب را از سالن اصلی جدا می‌کرده است.

کشف تابوت باستانی زیر کلیسای «نوتردام»‌

باستان‌شناسان از دوربین بسیار کوچکی برای بررسی فضای داخل تابوت کشف شده استفاده کرده‌اند. لبه‌های در این تابوت به دلیل وزن زمین و سنگ‌ها تغییر شکل داده است. آن‌ها معتقدند کشف این تابوت می‌تواند در کسب اطلاعات بیشتر درباره روش‌های تدفین در قرون وسطی مفید باشد.

این آثار در حالی کشف شدند که متخصصان بازسازی قصد داشتند استحکام زمین را پیش از نصب داربست برای بازسازی مناره بسنجند.

باستان‌شناسان زمان بسیاری را برای به پایان رساندن کاوش در این مکان ندارند؛ چراکه به آن‌ها تا ۲۵ مارس مهلت داده شده است. پس از این تاریخ پروژه بازسازی کلیسا از سر گرفته خواهد شد. بازگشایی کلیسای «نوتردام» برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است.

کشف تابوت باستانی زیر کلیسای «نوتردام»‌

به گزارش ایمنا، کلیسای نوتردام که شاهکار معماری گوتیک است، در قلب پاریس و در جزیره کوچکی به نام ایل دو لا سیته در رودخانه سن قرار دارد. ساخت آن در سال ۱۱۶۳ میلادی هم‌زمان با سلطنت لوئی هفتم آغاز شد و در سال ۱۳۴۵ به پایان رسید. این کلیسا علاوه بر اینکه یک بنای تاریخی و جاذبه مهم گردشگری به‌شمار می‌رود، به‌عنوان قلب کلیسای کاتولیک رومی در پایتخت فرانسه شناخته می‌شود و محل جلوس اسقف اعظم پاریس است.

دستور ساخت کلیسای جامع نوتردام پاریس، توسط لویی هفتم صادر شد. او قصد داشت که این کلیسا، نمودی از قدرت سیاسی، اقتصادی، فکری و فرهنگی در فرانسه و همچنین خارج از مرزهای آن باشد. شهر پاریس در آن زمان به قدرتی نوظهور در سرزمین فرانسه تبدیل شده بود و برای همخوانی با این جایگاه تازه‌، به ساخت بنایی مذهبی نیاز داشت. به این ترتیب موریس دو سولی اسقف اعظم پاریس، باسیلیکایی قرون‌وسطایی را در انتهای شرقی جزیره ایل دو لا سیته برگزید تا بعد از تخریب، کلیسای نوتردام را در آن محل بسازند.

ساخت کلیسای نوتردام که یکی از بهترین نمونه‌های سبک هنر گوتیک در جهان است بیش از ۱۵۰ سال طول کشید. این کلیسا در ابتدا به سبک گوتیک اولیه ایجاد شد و بعدها اجزای دیگری همچون بخش غربی و شبستان کلیسا به آن اضافه شد.

کشف تابوت باستانی زیر کلیسای «نوتردام»‌

در سال ۲۰۱۷، روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت که کلیسا نیاز فوری به بازسازی و مرمت دارد. گذشت زمان و شرایط آب و هوایی خسارات جدی به بنا وارد کرده بود. برخی از ناودان‌های شکسته با لوله‌های پلاستیکی جایگزین شده بودند، سنگ‌آهک‌ها با یک تماس فرو می‌ریختند. انتظار می‌رفت بازسازی بنا چیزی حدود ۱۸۰ میلیون دلار هزینه در بر داشته باشد.

کشف تابوت باستانی زیر کلیسای «نوتردام»‌

کلیسای کاتولیک فرانسه سال ۲۰۱۸ تقاضای بودجه اضطراری کرد تا این کلیسا که در حال فرو ریختن بود را نجات دهد. کمی بعد، بازسازی‌های جدیدی آغاز شد. در جریان عملیات بازسازی در پانزدهم آوریل ۲۰۱۹ کلیسای نوتردام دچار آتش‌سوزی شد. حجم آتش‌سوزی کلیسای نوتردام به‌قدری بود که در دقایق ابتدایی بخش مهمی از سقف کلیسا را در برگرفت. در این حادثه‌، گنبد چوبی و مناره این کلیسا به‌طور وسیعی در آتش سوخت.

کد خبر 562172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.