۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۹
پارلمان اراک، در یک‌ نگاه

اعضای ششمین دوره شورای شهر اراک در آغاز فعالیت خود، با تاکید بر محوریت انسان در برنامه‌های مدیریت شهری به شهروندان اراک قول دادند تا در رویکردی جدید اهم توجه خود را به ابعاد اجتماعی، فرهنگی شهر معطوف کنند تا رضایت خاطر شهروندان را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعضای شورای اسلامی شهر برای توسعه و پیشرفت شهر در تلاش هستند و اهدافی را برای رسیدن به این مهم معین کردند و اقدامات خود را برای نیل به اهداف مشخص شده برنامه‌ریزی می‌کنند، محله‌محوری، عدالت‌محوری، مسجدمحوری، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، توسعه گردشگری، نشاط شهروندان، رفع معضلات شهری و هزاران موضوع دیگر از جمله اهدافی است که شورای اسلامی شهر دنبال می‌کند تا در سایه عملی شدن این اهداف، شهری پیشرو و توسعه‌یافته را برای شهروندان آن ایجاد کند.

در این بین اعضای شورای ششم اراک در ماه‌های گذشته همواره بر محله‌محوری بودن طرح‌ها و توجه ویژه به مناطق کم‌برخوردار شهری تاکید داشتند و تحقق این شعارها دغدغه شورای ششم است تا عدالت‌محوری را در شهر عملی کنند و سبب رضایت خاطر شهروندان شوند، در این راستا لازم است شورای اسلامی شهر و شهرداری برای دستیابی به اهداف مذکور در یک مسیر گام بردارند. همچنین توجه به معضلات شهری و رفع آن نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و کارآمد دارد تا مطالبه شهروندان تحقق یابد و شهر در مسیر توسعه قرار گیرد. اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر اراک در آغاز فعالیت خود، با تاکید بر محوریت انسان در برنامه‌های مدیریت شهری به شهروندان اراک قول دادند تا در رویکردی جدید اهم توجه خود را به ابعاد اجتماعی، فرهنگی شهر معطوف کنند و بیش از این اعتباراتی را به پروژه‌های عمرانی شهر اختصاص ندهند.

تلاش شورای ششم برای تقویت ظرفیت گردشگری اراک

سیدوحید میرنظامی، رئیس شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به شعارهای شورای اسلامی شهر که بر اساس ایده متخصصان و مطالبه‌های شهروندی شکل گرفته است به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: هر چند همواره از شعار تا عمل فاصله بسیار است، اما می‌توان گفت شورای اسلامی شهر اراک در سال ۱۴۰۰ در جهت تحقق شعارهای خود گامی اساسی برداشته است.

وی می‌افزاید: یک از شعارهای شورای ششم اراک توجه به مقوله نشاط اجتماعی و تقویت ابعاد گردشگری و تفریحی شهر بود که در همین راستا با اختصاص ۷۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای پروژه دره گردو و رفع موانع حقوقی این پروژه در نشست‌های متعددی که با مدیران استانی انجام شد، گام مؤثری در جهت ایجاد منطقه گردشگری مطلوب در شهر برداشته شده است که این اقدام در خصوص پارک جنگلی شهید باهنر و همچنین کوی مستوفی اراک نیز در حال پیگیری و انجام است تا از این طریق مراکز تفریحی شهر افزایش یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک شفافیت در امور را یکی دیگر از شعارهای دوره ششم شورای اسلامی شهر اراک می‌داند و می‌گوید: شورای ششم همواره آماده همکاری با رسانه‌ها و جراید و گروه‌های رسانه‌ای است و در این زمینه سعی داشته‌ایم که اقدامات و مصوبات خود را به صورت شفاف به سمع و بصر شهروندان برسانیم، در همین راستا به زودی بودجه سال ۱۴۰۱ در سامانه "عیان" قرار خواهد گرفت و مردم می‌توانند جزئیات ردیف‌های بودجه را در این سامانه مشاهده کنند.

وی تاکید می‌کند: در این مدت ۱۶۲ مصوبه در ۳۲ جلسه داشتیم که مهم‌ترین آنها خریداری اتوبوس به مبلغ ۱۶۲ میلیارد تومان است که در راستای بهبود زیست‌پذیری در شهر اراک و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر انجام شده است.

تسریع خدمت‌رسانی به شهروندان با نظارت دقیق بر امور شهر

داوود قربانی، رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به دغدغه شورای ششم برای خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در شروع کار از سوی سایر اعضای محترم شورای اسلامی شهر اراک به عنوان ریاست کمیسیون نظارت و پیگیری انتخاب شدم. در ادوار گذشته شورای اسلامی شهر در کمیسیون نظارت به مباحثی همچون بازدید از واحدهای مختلف شهرداری اراک می‌پرداخت، اما در این دوره سعی کردم با رویکردی متفاوت به این مقوله وارد شوم؛ از همین رو با دعوت از نخبگان فنی و افراد با تجربه در حوزه مدیریت شهری نسبت به ایجاد کارگروه‌های تخصصی ذیل کمیسیون جهت بررسی مشکلات اقدام شده تا با استفاده از تمام ظرفیت‌ها به مسائل مختلف مدیریت شهری مانند عمران، خدمات شهری و مدیریت منابع انسانی و دغدغه‌های شهروندان ورود کنیم.

وی می‌افزاید: رویکرد کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر اراک علاوه‌بر ماهیت نظارتی آن، در جهت تسریع امور است؛ چرا که برخی از روندهای اداری باعث کاهش سرعت خدمات‌رسانی مستقیم یا غیرمستقیم به شهروندان می‌شود.

رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اراک تصریح می‌کند: از آغاز به کار شورای ششم ۲۲ جلسه کمیسیون و ۱۶ جلسه کارگروه تخصصی برگزار شده است که از جمله اقدامات مهمی که در این نشست‌ها انجام شده است، می‌توان به بررسی مشکلات اداری، فنی و مالی که باعث توقف پروژه‌های نیمه‌تمام شده بود، اشاره کرد.

وی ادامه می‌دهد: در ابتدای شروع به کار شورای اسلامی ششم به جز پروژه تقاطع سردار مقاومت تقریباً تمام پروژه‌ها به حالت نیمه‌فعال تبدیل شده بود که کمیسیون پس از شناسایی این پروژه‌ها نسبت به دعوت از مدیران ارشد شهرداری و پیمانکاران اقدام و مشکلات را احصا کرد و با مصوبات و پیگیری‌های لازم باعث فعال شدن این پروژه‌ها شد.

قربانی اظهار می‌کند: نظارت بر تخلفاتی که در قراردادهای اجرای آسفالت شده بود و معرفی خاطیان به نهادهای نظارتی، پیگیری تخلفات در سه پروژه پیاده‌راه، دره گردو و باغ ایرانی و معرفی خاطیان به نهادهای نظارتی، برگزاری پنج جلسه در خصوص بررسی مشکلات و موانع خدمت‌رسانی مطلوب به مناطق پنج‌گانه و بافت تاریخی، رسیدگی به مشکلات آرامستان، برگزاری جلسه در خصوص ساماندهی و استفاده از ظرفیت‌های کارخانه آسفالت، کارگاه بلوک‌زنی و ماشین‌آلات شهرداری در جهت تبدیل به قطب تولید قطعات پیش ساخته بتنی با کیفیت در استان‌های مجاور و کسب درآمدهای پایدار، تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای افزایش سطح اختیارات مدیران مناطق جهت حذف بروکراسی‌های غیرضروری اداری، بررسی ترک فعل‌هایی که در سالیان اخیر در حوزه حمل‌ونقل عمومی انجام شده است، هوشمندسازی، ایمنی معابر و گذرگاه‌های عابر پیاده، بررسی نقش شهرداری در کشتارگاه صنعتی دام جهت کاهش و کنترل قیمت گوشت از دیگر اقدامات انجام شده در شورای ششم است.

وی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه مسجدمحوری جزو شعارهای انتخاباتی اکثر اعضای شورای اسلامی بوده است؛ در این راستا به اتفاق بیشتر اعضای شورای اسلامی شهر اراک، شهردار، معاونان و سایر مسئولان ارشد در مسجدهای رودکی و کوی ولی عصر (عج) حضور یافتند و ضمن شنیدن مشکلات مردمی، در راستای رفع این مشکلات مصوباتی تنظیم و به شهرداری جهت اجرا ابلاغ شد.

رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اراک اضافه می‌کند: با توجه به کاهش ساخت‌وساز و کاهش درآمد ناشی از آن جلسه‌ای به نحوه اجرای طرح ممیزی املاک تجاری پرداخته شد، همچنین سایر منابع درآمدی پایدار نیز مورد بررسی قرار گرفت و مصوباتی در این خصوص به شهرداری ابلاغ شد.

وی خاطرنشان می‌کند: بررسی راهکارهایی جهت رونق در تولید مسکن که با حضور انبوه‌سازان و سایر متخصصان این حوزه تشکیل شد، دغدغه‌های فعالان در حوزه تولید مسکن دریافت و پس از پایش تخصصی نسبت به پیگیری آن از طریق مراجع ذی‌صلاح همچون شهرداری، نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی پرداخته خواهد شد.

رفع معضلات ترافیکی و حمل‌ونقل شهری اولویت شورای ششم اراک

علی چگینی، رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و معماری شورای اسلامی شهر اراک نیز با اشاره به مواردی که تاکنون در این کمیسیون پیگیری شده است به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: ذیل کمیسیون عمران، ترافیک و معماری شورای اسلامی شهر اراک شش کارگروه تشکیل شده است که از آن جمله می‌توان به کارگروه آسیب‌شناسی و بررسی طرح جامع و احصای نواقص آن اشاره کرد، ایرادات طرح جامع شهر اراک یکی از معضلات مهم شهرسازی در اراک است که این شهر را در سال‌های آتی با مشکل روبه‌رو خواهد کرد و در این کارگروه در حال بررسی و شناسایی نواقص این طرح هستیم.

وی می‌افزاید: کارگروه فنی مهندسی ساخت‌وسازهای شهری، کارگروه معماری و شهرسازی معابر شهری اقداماتی همچون طراحی معبر ۲۴ متری، کارگروه حمل‌ونقل و ترافیک و بحث زیرگذرها و روگذرها از بعد ترافیک را مورد مطالعه قرار می‌دهد و کارایی طرح‌های این حوزه را بررسی می‌کند. کارگروه سیما و منظر شهری نماهای ایرانی و اسلامی را مد نظر قرار خواهد داد تا از نماهایی که دارای نماهای سنگین رومی است، کمتر استفاده شود و شورای ششم به دنبال راهکارهایی برای اجرای این موارد به صورت مصوبات قانونی در شهر است.

رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و معماری شورای اسلامی شهر اراک ادامه می‌دهد: حدود ۳۰ جلسه عادی کمیسیون و پنج جلسه فوق‌العاده برگزار کرده‌ایم که در آنها بیشتر به پیگیری نامه‌ها و مطالبات مردمی در حوزه‌های مختلف عمرانی، شهرسازی، ترافیکی و حمل‌ونقل شهری پرداخته شده است.

وی در خصوص پیگیری پیشرفت پروژه میدان مقاومت، تاکید می‌کند: مدت زمان قرارداد پروژه میدان مقاومت ۲۴ ماهه بوده است که طی ۱۲ ماه آن را به اتمام رسانده‌ایم و تنها رنگ‌آمیزی و خط‌کشی تقاطع غیرهمسطح سردار شهید قاسم سلیمانی باقی‌مانده است که با اجرای آن تقاطع به بهره‌برداری خواهد رسید.

چگینی خاطرنشان می‌کند: پیگیری رفع نواقص ایستگاه‌های اتوبوس که قسمتی از آن به انجام رسیده است، در شورای پنجم حمل‌ونقل درون‌شهری مورد غفلت قرار گرفته بود و با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش استقبال مردم از حمل‌ونقل عمومی این مشکل چندان نمایان نبود و نوسازی و بهسازی ناوگان عمومی شهر به تأخیر افتاده بود که در دوره جدید مدیریت شهری اعتباری ویژه برای این مهم در نظر گرفته شد و به دنبال آن ۴۵ دستگاه اتوبوس و میدل باس جدید وارد سیستم حمل‌نقل عمومی شهر اراک شد؛ در این زمینه ۱۰ دستگاه اتوبوس نیز برای تعمیر و بازسازی به استان‌های مجاور فرستاده شده است.

وی می‌گوید: بیشتر پروژه‌هایی که در دوره قبل شورای اسلامی شهر آغاز به کار شده‌اند، دارای مشکلات اساسی است، در این زمینه به علت ایرادات قرارداد و به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مردم قرارداد پیمانکار پروژه آفتاب مختوم شده و برای انعقاد قرارداد جدید اقدام شده است.

رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و معماری شورای اسلامی شهر اراک تصریح می‌کند: مشکلات سازمان عمران و بازآفرینی شهری در مناطق فرسوده و ناکارآمد شهری در حال پیگیری است و به این منظور جلسات متعددی با مدیران ارشد شهری، استانی و ملی برگزار شده است تا اعتبار قابل توجهی به توانمندسازی و بهسازی مناطق کم‌برخوردار شهر اراک در سال آینده اختصاص یابد.

وی با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی شهر اراک، می‌گوید: اجرای پروژه‌های میدان امام حسین (ع)، میدان امام خمینی (ره) و پل شهید صیدی مورد پژوهش و پیگیری قرار گرفته و در حال اجرا است و مشکلات فراوانی در این پروژه‌ها وجود داشته که با رفع آن در اوایل اردیبهشت‌ماه شاهد بهره‌برداری از آنها خواهیم بود. علاوه‌بر پیگیری پروژه‌های عمرانی در بودجه شهرداری، پیگیری مشکلات مالکان زمین‌های رسول‌آباد، صالح‌آباد، ولی‌آباد و قنات نیز به انجام رسیده و به نظر می‌رسد قابلیت و پتانسیل کافی در این زمین‌ها وجود دارد تا از حریم شهر به محدوده اضافه شود.

چگینی اضافه می‌کند: در اقدامی دیگر در مقاله‌ای علمی و کاربردی به بررسی عملکرد تقاطع‌های شهر، احصای خطرات پروژه‌های شهری که باعث شده تا بیشتر قراردادها برای رفع اختلاف وارد ماده ۳۸ قانون شهرداری‌ها شود، پرداخته شده است.

کد خبر 562032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.