تاثیر طرح شفافیت آرا در اعتماد مردم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: از آن جایی که فرهنگ شفافیت در کشور نهادینه نشده است برخی از نمایندگان نگران تبعات طرح شفافیت آرای نمایندگان برای حوزه‌های انتخابیه و مردم هستند.

حسین رجایی‌ریزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس در ابراز نظرات و عقاید نمایندگان به عنوان وکلای مردم، از حقوق مسلم مردم است. این حق مردم به عنوان موکل است که بدانند وکلای خود چه انتخاب و رأی و مصوبه‌هایی در مجلس دارند.

وی ادامه داد: در یک نگاه کلی زمانی که مردم از عملکرد نمایندگان مجلس اطلاعات کافی در حوزه قانون‌گذاری و ریل‌گذاری سیاست‌های کشور در مباحث سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشند، این نوع شفافیت تأثیر بسزایی در اعتمادسازی مردم و نقش مردم در حاکمیت و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بروز و ظهور خواهد داشت.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آشکار است که طرح شفافیت آرای نمایندگان، اعتماد مردم به نظام و سرمایه‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد و منجر به ارتقای سرمایه اجتماعی برای نظام می‌شود.

وی با بیان اینکه با طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافق هستم، تصریح کرد: از هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درخواست کردم این طرح در اولویت صحن مجلس قرار بگیرد. در حال حاضر نمایندگان آرای مهم خود را از طریق فضای مجازی و کانال‌های ارتباطی به اشتراک می‌گذارند و منتظر تصویب طرح نمانده‌اند.

رجایی‌ریزی افزود: مباحثی مانند رأی اعتماد وزرا و از جمله آرایی که مردم نسبت به آن‌ها حساسیت دارند به صورت شفاف در فضای مجازی، کانال‌ها و رسانه‌های ارتباطی نمایندگان مجلس منتشر می‌شود، اکثر نمایندگان مجلس موافق طرح شفافیت آرای نمایندگان هستند زیرا این اقدام را از حقوق مردم می‌دانند و مردم باید نسبت به نظرات و تصمیمات نمایندگان مطلع شوند.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگانی که با این طرح مخالف هستند به این دلیل است که گاهی شفافیت تبعاتی برای مردم و نظام دارد، به همین دلیل برخی معتقدند فرهنگ شفافیت در کشور نهادینه نشده است که باید در این راستا اقدامات جدی صورت بگیرد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: مخالفان طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس از باب پنهان‌کاری از مردم با این طرح مخالفت نکردند، بلکه از آن جایی که فرهنگ شفافیت در کشور نهادینه نشده است، نگران هستند تا تبعاتی برای حوزه‌های انتخابیه و مردم داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر همه مشورت‌های صحن علنی و کمیسیون‌ها به صورت علنی و زنده از طریق رادیو و رسانه‌های مجلس پخش می‌شود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسئله پنهانی از مردم ندارند.

رجایی‌ریزی یادآور شد: تصویب طرح شفافیت حقوق و مزایای نمایندگان گام مؤثر در راستای شفافیت است. شاید مردم نسبت به این موضوع حساس باشند که نمایندگان آن‌ها در مجلس شورای اسلامی چه میزان حقوق و مزایا دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: طرح شفافیت حقوق و مزایای نمایندگان به عنوان یک قانون به تصویب رسید تا این اطلاعات در اختیار مردم و سامانه‌های اطلاع‌رسانی قرار بگیرد.

کد خبر 562013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.