درمان سیاتیک با شاک ویو تراپی

درد سیاتیک یکی از گسترده‌ترین اصطلاحاتی است که برای توصیف درد عصبی به کار برده می‌شود و تشخیص ویژه‌ای به شمار نمی‌آید.

درد سیاتیک زمانی بروز می‌یابد که ریشه عصب در بخش ستون فقرات کمری تحت فشار قرار بگیرد. دلایلی مانند فتق یا سرخوردگی دیسک و تنگی کانال نخاعی می‌تواند علت تحت فشار قرار گرفتن عصب باشد.

دلایل درد سیاتیک

احتمال دچار شدن به درد سیاتیک در بازه سنی ۳۰ ۵۰ سالگی بیشتر است. درد سیاتیک می‌تواند پیامد ساییدگی و فرسایش عمومی ناشی از بالا رفتن سن (آرتریت) یا وارد شدن فشار ناگهانی به دیسک‌های بین‌مهره‌ای کمر باشد. علت بروز درد سیاتیک در افراد زیر ۴۰ سال معمولاً فتق دیسک است، حال آن‌که بیماران مسن‌تر عموماً به دلیل خار یا زائده استخوانی و ابتلاء به آرتریت دچار درد سیاتیک می‌شوند.

درمان سیاتیک با شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی چیست؟

شاک ویو تراپی که با عناوین شاک ویو تراپی برون‌اندامی (ESWT) یا شاک ویو تراپی رادیال (RSWT) نیز شناخته می‌شود، درمان جدیدی نیست، اما بهره‌گیری از آن برای درمان درد مفصل و عضله دستاورد نسبتاً نوینی است. شاک ویو تراپی در اصل در اواخر دهه ۱۹۹۰ به منظور کمک کردن به اورولوژیست‌ها برای درمان سنگ کلیه به روشی غیرتهاجمی ابداع شد. امروزه با موفقیت از شاک ویو تراپی برای درمان بسیاری از عارضه‌های اسکلتی عضلانی استفاده می‌شود.

مقالات علمی متعدد حکایت از آن دارد که شاک ویو تراپی روشی مؤثری برای درمان عارضه‌هایی مانند پاشنه‌درد ناشی از خار پاشنه و تاندینوپاتی آشیل به شمار می‌آید.

تاکنون هیچ‌گونه عوارض جانبی برای شاک ویو تراپی گزارش نشده است. مؤسسه ملی سلامت و تعالی بالینی که راهنمایی‌ها، توصیه‌ها و اطلاعاتی را در اختیار پزشکان و متخصصان سلامت قرار می‌دهد، استفاده از شاک ویو تراپی را برای درمان دردهای اسکلتی عضلانی و سیاتیک تأیید کرده است.

مزایای شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی درد سیاتیک را بدون استفاده از رادیولوژی یا دارو و از طریق تحریک کردن فرایند طبیعی و خودالتیام‌بخشی بدن درمان می‌کند. درد بلافاصله پس از شاک ویو تراپی در حد قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد و بیمار احساس می‌کند که راحت‌تر می‌تواند حرکت کند. عوارض جانبی و اثرات ثانویه شاک ویوتراپی جزئی است. به‌علاوه با بهره‌گیری از این درمان مؤثر دیگر لازم نیست جراحی انجام بدهید.

سازوکار اثرگذاری شاک ویوتراپی

درمان سیاتیک با شاک ویو تراپی

شاک ویوتراپی مستقیماً بر روی پوست پاها یا کمر انجام می‌شود. در این روش تسکین درد از امواج صوتی کم‌توان یا صوتی به‌جای امواج الکتریکی استفاده می‌شود. امواج صوتی شکل و رفتار «شعاعی» دارند و به راحتی می‌توانند در پوست نفوذ کنند؛ امواج صوتی نفوذکرده موجی شوکی را در سراسر عصب درگیر یا دیسک مولد درد سیاتیک منتشر می‌کنند. بنابراین شاک ویو تراپی درمانی هدفمند است که فقط ناحیه‌های آسیب‌دیده را درمان می‌کند.

متخصص برای انجام شاک ویو تراپی از دستگاهی دستی متصل به یک ماشین استفاده می‌کند، این دستگاه هوای فشرده را به امواج صوتی تبدیل می‌کند. پزشک ژل اولتراسوند را پیش از شروع درمان روی پوست می‌زند تا انتقال امواج شوکی را از طریق پوست تسهیل کند؛ سپس دستگاه را با فشاری اندک روی ناحیه درمان حرکت می‌دهد.

امواج صوتی جریان خون را در کمر تحریک می‌کند و التهاب موضعی اندکی را ایجاد می‌کند. بدن در روزهای پس از درمان به‌طور طبیعی برای رفع التهاب تلاش می‌کند و در نتیجه فرایند ترمیم و بازسازی سلول‌ها برانگیخته می‌شود. سپس ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده شروع می‌شود و به این ترتیب درد کمتر می‌شود.

چنانچه بافت همبند جای زخم یا اسکاری وجود داشته باشد که عامل درد باشد، شاک ویو تراپی به از بین بردن این بافت فیبری ضخیم کمک خواهد کرد. بافت همبند جای زخم باعث می‌شود بافت‌های اطراف نتوانند مانند بافت‌های عادی حرکت کنند و بافت‌ها خاصیت کشسان چندانی نداشته باشند. متلاشی کردن بافت همبند با استفاده از امواج صوتی به افزایش توانایی حرکتی و کاهش ناراحتی کمک می‌کند.

مراقبت‌های پس از شاک ویو تراپی

می‌توانید فعالیت‌های معمولی را انجام بدهید، اما هر ورزشی که برای‌تان دردناک باشد، تا دو روز (۴۸ ساعت) پس از درمان ممنوع است. روی موضع درمان یخ نگذارید یا داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب مانند آسپرین، ایبوپروفن یا دیکلوفناک مصرف نکنید، چون این داروها فرایندهای التهابی و التیام‌بخشی را که در اثر شاک ویو تراپی شروع شده است، متوقف می‌کند. ممکن است درد سیاتیک بلافاصله پس از درمان تسکین پیدا کند، اما اثرهای بلندمدت عموماً پس از سه ماه محسوس خواهد بود. نتایج درمان سه ماه پس از شاک ویو تراپی ارزیابی می‌شود.

آیا شاک ویو تراپی برای همه مناسب است؟

پزشک متخصص پرونده پزشکی‌تان را پیش از شروع درمان کاملاً بررسی می‌کند تا از مناسب بودن شاک ویو تراپی مطمئن شود.

شاک ویو تراپی، به شرط حرفه‌ای انجام شدن، درمانی ایمن و اثربخش است، بااین‌حال شاک ویو تراپی در شرایط خاص توصیه نمی‌شود. این نوع درمان در شرایط زیر توصیه نمی‌شود:

  • چنانچه بیمار به اختلال لخته‌کننده خون مبتلا باشد یا داروهای ضدانعقاد یا رقیق‌کننده خون مانند آسپرین (۷۵ میلی‌گرم روزانه) یا وارفارین مصرف کند.
  • اگر بیمار باردار باشد.
  • به نوعی سرطان استخوانی مبتلا باشد یا سابقه چنین سرطانی داشته باشد.
  • در موضع درمان دچار عفونت باشد.
  • پین یا پلاک فلزی در موضع درمان داشته باشد.
  • آمپول استروئید را برای درمان همین مشکل در ۱۲ هفته گذشته تزریق کرده باشد یا
  • مسکن‌های غیراستروئیدی ضدالتهاب مانند ایبوپروفن را بنا به هر دلیلی در دو هفته گذشته مصرف کرده باشد.

اگر شرایط فوق درباره‌تان صدق کند، پزشک متخصص بهترین روش درمان را با توجه به شرایطتان توصیه خواهد کرد.

عوارض جانبی و خطرهای احتمالی شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی معمولاً باعث بروز عوارض نمی‌شود. شاک ویو تراپی درمانی کم‌خطر محسوب می‌شود، اما همواره موفقیت‌آمیز نیست. ممکن است شاک ویو تراپی درد و حساسیت را افزایش دهد، البته این عوارض به مرور زمان بهتر می‌شود.

آیا شاک ویو تراپی دردناک است؟

شاک ویو تراپی درمانی غیرتهاجمی و غیرجراحی است، اما اگر درمان را برای تسکین درد سیاتیک انجام می‌دهید، ممکن است درد یا ناراحتی اندکی را هنگام درمان در پا احساس کنید. اکثر بیماران ناراحتی ناشی از شاک ویو را مانند پالس‌های کوچکی که به پوستشان وارد می‌شود، توصیف می‌کنند. چنانچه درد شدید باشد، متخصص دستگاه را تنظیم می‌کند تا ناراحتی‌تان کمتر شود.

چون هر جلسه شاک ویو فقط چند دقیقه طول می‌کشد، اکثر بیماران می‌توانند ناراحتی ناشی از شاک ویو را به خوبی تحمل کنند. توصیه می‌کنیم وقتی برای شاک ویو تراپی به کلینیک مراجعه می‌کنید، لباس گشاد و راحتی بپوشید که بتوانید به راحتی حرکت کنید. بسته به موضع درد ممکن است از شما خواسته شود که روی شکم بخوابید، طبعاً اگر لباس تنگ حرکتتان را محدود نکرده باشد، راحت‌تر می‌توانید این کار را انجام بدهید.

کد خبر 561955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.