وزش باد و ناپایداری جوی در نیمه دوم تعطیلات نوروزی/بهار ۱۴۰۱ بارش‌ها کمتر از نرمال است

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان از کاهش شدت ناپایداری جوی در هفته اول تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت: در هفته دوم ناپایداری‌های جوی شدید پیش‌بینی شده است که شدت بارش‌ها در نیمه غربی و همراه با وزش باد و پدیده گرد و خاک در شرق استان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا خورشیدی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه _ بیست و سوم اسفندماه_ در برنامه خبری مجازی، اظهار کرد: نگاهی به شرایط جوی تا پایان اسفندماه نشان می‌دهد تا پنجشنبه این هفته ناپایداری به شکل بارش باران و برف و گاهی وزش باد شدید ادامه دارد و شدت بارش‌ها در مناطق غربی و جنوبی استان خواهد بود.

وی بارش در دیگر نقاط استان را پراکنده دانست و گفت: در نیمه شرقی، طوفان لحظه‌ای و کاهش دید مورد انتظار است که شدت آن روز چهارشنبه پیش‌بینی شده است، همچنین اگر تعطیلات نوروز را به دو هفته یعنی از ۲۸ اسفند تا پنج فرودین و ششم تا ۱۲ فروردین ماه تقسیم کنیم، در هفته اول شدت ناپایداری کاسته می‌شود و پدیده قابل توجهی در هفته اول انتظار نمی‌رود.

بهار ۱۴۰۱ بارش‌ها کمتر از نرمال خواهد بود

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان برای در هفته دوم تعطیلات نوروزی، ناپایداری‌های شدید جوی را پیش‌بینی کرد و افزود: شدت بارش‌ها در نیمه غربی بوده و وزش باد در هفته دوم پدیده غالب است که شدت آن در غرب و جنوب به شکل بارش و در شرق با وقوع پدیده گرد و غبار است.

وی از استقرار توده هوای سرد در آخرین هفته اسفندماه تا یکشنبه آینده بر روی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: بیشترین کاهش دما در نیمه شمالی استان به وقوع می‌پیوندد و در مناطق غربی می‌تواند باعث سرمازدگی و از بین رفتن محصولات کشاورزی همچنین افزایش مصرف حامل‌های انرژی شود.

خورشیدی درباره مدیریت مصرف آب گفت: خروجی مدل‌های هواشناسی نشان می‌دهد بهار ۱۴۰۱ بارش‌ها کمتر از نرمال خواهد بود اما در نیمه دوم فروردین ماه، شاهد بهبود شرایط بارشی نسبت به نیمه اول هستیم.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اظهار کرد: پرهیز از بلایای طبیعی غیرممکن است اما برای ما امکان پیشگیری از خسارات وجود دارد.

وی سرمایه‌گذاری یک واحد پولی در امر پیشگیری از بلایای طبیعی در جامعه را زمینه‌ساز پیشگیری از خسارتی معادل پنج واحد پولی به آن جامعه دانست و ادامه داد: وضعیت بارش استان اصفهان در سال آبی جاری بر اساس جدول اطلاعات پهنه‌ای بارش استان‌ها و کشور نشان می‌دهد اصفهان از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۱ اسفندماه ۸۸ میلی‌متر بارش داشته که پنج میلی‌متر بیشتر از سال آبی گذشته و در مقایسه با میانگین بلندمدت ۱۵ میلی‌متر کمتر است، میزان بارش کشور نیز ۱۳۰ میلی‌متر ثبت شده است.

بارش‌های زمستان کمتر از نرمال بود

خورشیدی وضعیت بارش استان اصفهان در اسفندماه امسال را در حد نرمال دانست و ادامه داد: بارش‌ها در استان چهارمحال و بختیاری بالای نرمال ثبت شده همچنین میزان بارش دریافتی در فصل زمستان امسال در استان اصفهان کمتر از مقدار نرمال بوده است.

وی میزان بارش شهرستان‌های استان از ابتدای سال آبی تا ۲۱ اسفندماه را در بیشتر مناطق استان کمتر از نرمال اعلام کرد و گفت: امسال شاهد بهبود بارش‌ها نسبت به سال گذشته بودیم، وضعیت بارش در ایستگاه‌های هواشناسی استان نسبت به مقدار بلندمدت در شش ماه گذشته نیز حکایت از آن دارد که مناطق غربی بارش در شرایط نرمال اما بقیه مناطق استان به ویژه مناطق شرق و مرکز بارش‌ها کمتر از نرمال است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه در تمام مناطق استان کاهش بارش نسبت به نرمال دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: شدت کاهش بارش در مناطق مرکزی و شرقی دیده می‌شود به عبارت دیگر با وجود دریافت بارش‌های مناسب در مناطق غربی و سرچشمه‌های آبی زاینده‌رود در زمستان امسال، به دلیل کم بارشی شدید در سال آبی گذشته شرایط نامساعدی از نظر وضعیت بارش در مقایسه با مقادیر بلندمدت در اکثر مناطق استان مشاهده می‌شود.

افت ۵۰ درصدی بارش در مناطق مرکزی و شرق استان

خورشیدی میزان کاهش بارش به ویژه در مناطق مرکزی و شرق استان را قابل توجه دانست و ادامه داد: کاهش بارش در این منطقه بیش از ۵۰ درصد است از سوی دیگر نگاهی به وضعیت بارش بیانگر آن است که میانگین وزنی بارش سال آبی جاری - از اول مهرماه امسال تا ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ برابر ۸۸ میلی‌متر است که نسبت به مقدار بلندمدت دوره آماری مشابه حدود ۱۵ درصد کاهش و نسبت به مقدار مشابه پنج درصد افزایش داشته است.

وی همچنین میزان بارش در ایستگاه کوهرنگ به عنوان ایستگاه شاخص در تأمین آب زاینده‌رود تا ۲۳ اسفندماه را هزار و ۱۱۲ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این میزان بارش ۵۱ درصد از مقدار مشابه سال گذشته بیشتر و در حدود ۹ درصد مقدار میانگین بلندمدت خود است و عمده بارش‌های دریافتی مربوط زمستان و اسفندماه بوده است.

اصفهان ۱.۶ درجه زمستان گرم‌تری داشت

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان درباره وضعیت دمای استان نیز افزود: آمارهای کشوری نشان می‌دهد از اول اسفندماه تا ۲۱ اسفندماه شاهد افزایش سه درجه‌ای میانگین دما بوده‌ایم البته در چند روز آینده به دلیل سرمایی که پیش رو داریم، این موضوع تا حدودی کاهش می‌یابد همچنین بررسی تغییرات دمایی از اول زمستان نشان می‌دهد در کل کشور ۱.۴ درجه زمستان گرم‌تری داشتیم و استان اصفهان نیز ۱.۶ درصد زمستان گرم‌تری داشت.

وی با اشاره به وضعیت خشکسالی استان در دوره شش ماهه اخیر، گفت: به دلیل کاهش بارش‌ها در استان با خشکسالی شدیدی روبه‌رو هستیم که شدت آن به ویژه در نیمه شرقی و مرکزی زیاد بوده و اکنون اثرات آن را به شکل پدیده گرد و غبار زیاد در این مناطق می‌بینیم.

خورشیدی انواع خشکسالی را شامل هواشناسی، کشاورزی، هیدرولوژیکی و اقتصادی و اجتماعی معرفی کرد و افزود: کوتاه‌ترین دوره خشکسالی، هواشناسی است، خشکسالی‌های کشاورزی و هیدرولوژیکی نیز به ترتیب میان مدت و بلندمدت هستند.

۹۵ درصد استان درگیر خشکسالی

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان افت شدید بارش در سال گذشته را موجب تشدید شاخص‌های خشکسالی در اصفهان دانست و اظهار کرد: بارش‌های اخیر توانست به شکل کوتاه‌مدت و تا اندازه‌ای تنش‌های آبی استان را کاهش دهد اما کم بارشی سال‌های اخیر به ویژه سال گذشته، بر تشدید خشکسالی اثر گذاشت و خشکسالی به شکل میان‌مدت و بلندمدت در سطح استان دیده می‌شود تا جایی که شاخص خشکسالی یک ساله به حدود ۹۵ درصد رسیده است و در دوره ده ساله ۸۵ درصد استان درگیر خشکسالی است.

وی ادامه خشکسالی در ۱۰ سال اخیر را موجب ورود به مرحله خشکسالی‌های هیدرولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی بیان کرد و ادامه داد: خروج از این مرحله‌های خشکسالی بسیار سخت و زمان‌بر است، به ویژه خشکسالی هیدرولوژیکی و اجتماعی که با یکی دو سال ترسالی قابل جبران نیست.

خورشیدی با اشاره به وضعیت نامناسب پوشش برف زمستان امسال، گفت: در عمق پوشش اوایل اسفندماه وضعیت مناسبی داشتیم و در کوهرنگ عمق برف به ۵۹ سانتی‌متر می‌رسید اما در اواخر اسفند هم پوشش و هم عمق برف کاهش یافته است تا جایی که بر اساس آمار در بلندمدت باید کوهرنگ در این زمان ۷۳ سانتی‌متر برف داشته باشد در حالی که اکنون سه سانتی‌متر برف دارد.

منبع مطمئنی برای تأمین آب تابستان نداریم

وی بارش باران در یکی دو هفته اخیر را در کاهش پوشش برف مؤثر دانست و اظهار کرد: با توجه به این که میزان پوشش برف به اندازه محسوسی به دلیل بارش‌ها از بین رفته است، ظرفیت مطمئنی برای تأمین مصارف آب تا فصل گرم سال به نظر نمی‌رسد.

وی کاهش بارش، پوشش برف و رطوبت خاک را به معنای تشدید خشکسالی در اکثر مناطق استان به ویژه مرکز و شرق دانست و گفت: به دلیل کاهش قابل توجه بارش در استان نسبت به بلندمدت در شرق با پدیده تشدید خشکسالی روبه‌رو هستیم و شرایط برای فعالیت کانون‌های گردوخاک فراهم است بنابراین باید آمادگی در راستای کاهش اثرات زیان‌بخش این پدیده به ویژه برای سال آینده پیش‌بینی شود.

وی با اشاره به نامگذاری ۲۳ مارس به عنوان روز جهانی هواشناسی، ادامه داد: شعار امسال «هشدار سریع و اقدام سریع» اعلام شده است، شرایطی که در حال وقوع است نتیجه تغییر اقلیم است که هر روز تشدید می‌شود و در حال حاضر نسبت به قبل بیشتر در معرض مخاطرات جوی قرار داریم که نتیجه آن بارش‌های سیل‌آسا و خشکسالی‌های مداوم است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به افزایش احتمال وقوع پدیده‌های جوی مانند بارش‌های سیل‌آسا و دماهای بسیار پایین یا بالای دما، گفت: باید به سمتی برویم که هشدارهایمان را سریع اعلام کنیم و اقداماتی که بر پایه آن باید انجام شود نیز سریع باشد، چون پیش‌بینی به تنهایی کافی نیست و اگر اطلاع‌رسانی به موقع نباشد یعنی کاری انجام نشده است بنابراین برای اطلاع‌رسانی سریع باید حلقه‌ای وجود باشد که این حلقه رسانه‌ها هستند.

وی از بارگذاری خدمات عمومی در هواشناسی در صفحه اصلی سایت آن خبر داد و خاطرنشان کرد: در گوشه سمت چپ این سایت، گرینه‌ای برای نمایش هواشناسی جاده‌ای وجود دارد که یکی از موارد پرکاربرد در نوروز بوده و با انتخاب مسیر، وضعیت جوی شهرستان‌های مسیر را به مسافران نشان می‌دهد.

کد خبر 561933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.