آغاز مراسم اختتامیه سی‌ونهمین جایزه کتاب سال

اختتامیه سی‌ونهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیس‌جهمور در تالار وحدت آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آئین اختتامیه سی‌ونهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در تالار وحدت و با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

در این آئین که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود، برگزیدگان و شایستگان تقدیر در گروه‌های «کلیات»، «دین»، «زبان»، «علوم خالص»، «علوم کاربردی»، «هنر»، «ادبیات»، «تاریخ و جغرافیا»، «فلسفه»، «روان‌شناسی»، «اقتصاد» «علوم سیاسی و حقوق» معرفی و جوایز خود را از دست رئیس‌جمهوری دریافت می‌کنند.

خانه کتاب و ادبیات ایران، مجری برگزاری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید پارسانیا، دبیری علمی سی‌ونهمین دوره جایزه کتاب سال را برعهده دارد. دبیر علمی جایزه جهانی نیز برعهده احمدعلی حیدری است.

براساس گزارش دبیرخانه این مراسم، در سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۲ هزار و ۶۰۰ اثر چاپ اول بوده که بیشترین آن حدود ۱۲ هزار اثر در قلمرو ادبیات بوده است. از ۵۲ هزار اثر، حدود ۱۲ هزار اثر به مرحله داوری رسیده است. ۵۹۲ داور در دو مقطع، آثار را داوری کرده‌اند که نتیجه آن، ورود ۲۵۷ اثر به مرحله دوم شده است و در مرحله دوم ۵۸ اثر شایسته تقدیر و ۱۷ اثر برگزیده و از دو شخصیت علمی کتاب، تجلیل خواهد شد.

کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عنوان یک جایزه نیمه‌دولتی ایرانی است که هر ساله در بهمن ماه توسط خانه کتاب ایران و طی روزهای برگزاری آئین‌های بزرگداشت انقلاب سال ۱۳۵۷ در این کشور (دهه فجر)، با تأیید نهایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نویسندگان برگزیده و شایسته تقدیر در بخش‌های کلیات، فلسفه و روان‌شناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم کاربردی، هنر، ادبیات و تاریخ و جغرافیا اعطا می‌شود.

اختتامیه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی ایران، حفظ استقلال و هویت فرهنگی، هر سال در بهمن ماه برگزار می‌شد اما امسال به اسفندماه رسید.

به گزارش ایمنا، کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عنوان یک جایزه نیمه‌دولتی ایرانی است که هر ساله در بهمن ماه توسط خانه کتاب ایران و در روزهای برگزاری آئین‌های بزرگداشت انقلاب سال ۱۳۵۷ در این کشور (دهه فجر)، با تأیید نهایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نویسندگان برگزیده و شایسته تقدیر در بخش‌های کلیات، فلسفه و روان‌شناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم کاربردی، هنر، ادبیات و تاریخ و جغرافیا اعطا می‌شود.

جایزه کتاب سال در ایران، نخستین بار در سال ۱۳۳۴ آغاز شد و به پدیدآورندگان یازده کتاب برگزیده اهدا شد که در سال ۱۳۳۲ منتشر شده بودند. روند اعطای این جایزه از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۲ به علت وقوع انقلاب متوقف شد. در سال ۱۳۶۱ دوباره این موضوع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد و در سال ۱۳۶۲ آئین‌نامه نحوه انتخاب کتاب سال توسط وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب شد. از آن به بعد هر سال در دهه فجر مراسم اهدای جایزه کتاب سال برگزار می‌شود.

کد خبر 561895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.