نسل فعلی کشتی فرنگی کهکشانی است/ از محمد بنا یاد گرفتم در عمل خودم را ثابت کنم

رسول جزینی از آخرین شرایط کشتی اصفهان و تیم‌ملی فرنگی تا اوضاع فدراسیون و مسائل دیگر می‌گوید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول جزینی مربی تیم‌ملی کشتی فرنگی کشورمان، سال‌ها است در این تیم به‌عنوان چهره‌ای مهم و دستیاری تأثیرگذار کنار «محمد بنا» به افتخارات پرشماری در مسابقات قهرمانی جهان و المپیک دست یافته و به معنای واقعی کلمه، عصای دست او در تیم ملی بوده است. جزینی در سه دوره اخیر المپیک، به‌عنوان مربی، هدایتگر کشتی‌گیران پرآوازه ایران بوده و به آنان فن‌ها و تکنیک‌های کشتی و درس اخلاق و مرام داده است.

طی روزهای اخیر، رسول جزینی میهمان خبرگزاری ایمنا بود که در ادامه گفت‌وگو با وی را می‌خوانید:

کشتی اصفهان چند سال زیر صفر بود

مربی تیم‌ملی کشتی فرنگی ایران در رابطه با وضعیت این رشته ورزشی در استان اصفهان اظهار کرد: کشتی استان چند سالی در رکود شدید قرار داشت و وضعیتش زیر صفر بود؛ به‌طوری که در هیچ‌کدام از رده‌های سنی، دستاوردی کسب نکرده است؛ اما اگر مسابقات کشتی انتخابی جوانان اصفهان، تداوم داشته باشد، نویدبخش آینده‌ای خوب برای این رشته ورزشی در این استان است. کشتی استان می‌تواند بهتر شود، اما شیوه کار به روش فعلی نیز در رده بزرگسالان تأثیر داشته و می‌توانیم با ادامه این فرایند به آرزویمان برسیم و در المپیک، مدال‌های رنگارنگ کسب کنیم؛ این اتفاق دور از دسترس نیست؛ زیرا اصفهانی‌ها در ادوار مختلف ثابت کرده‌اند که توانایی انجام هر کاری را دارند.

وی با اشاره به توانمندی‌های گسترده مردم اصفهان افزود: توانایی اصفهانی‌ها را در زمان جنگ همه شناخته‌اند؛ این مردم اگر انسان‌های ناتوانی بودند، فرماندهان و سربازان آن‌ها، با رشادت در جنگ‌ها حضور پیدا نمی‌کردند. شجاعت، هوش و تمام قابلیت‌هایی که یک کشتی‌گیر باید داشته باشد در مردم اصفهان وجود دارد و شاید بنا بر مدیریت یا عوامل دیگر، ناشناخته مانده بود؛ اما طی دو سال اخیر با آمدن «مصطفی میرزایی» در سمت ریاست هیئت، اتفاقات بهتری رقم خورد که متأسفانه ویروس کرونا، آن را متوقف کرد؛ ولی در حال پیشرفت هستیم. بعد از سال‌ها کشتی اصفهان با بدشانسی به مقام پنجم کشور رسید درحالی‌که حتی می‌توانست روی سکو هم برود.

روی استانم و کشتی‌اش تعصب دارم

مربی تیم‌ملی کشتی فرنگی کشورمان درخصوص نداشتن سهمیه تیم‌ملی توسط اصفهان تصریح کرد: به‌عنوان یک اصفهانی حسرت می‌خورم وقتی در اردوی تیم‌ملی همشهری ندارم. امیدوارم بتوانیم در حد خودمان به کشتی اصفهان کمک کنیم. نمی‌توان خیلی زود در کشتی اصفهان به نتیجه برسیم؛ باید سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشیم؛ مانند استان‌های کشتی‌خیز که شاید پشت سر استان اصفهان بوده‌اند اما تداوم داشتند و به دستاوردهای بزرگی رسیدند. کشتی اصفهان مقطعی به سمت عقب حرکت کرد و ضربه سنگینی به کشتی استانمان وارد شد و دلیل سخت بودن جبران آن، اتفاقات همین حرکت رو به عقب است و هم‌اکنون نیز به‌دنبال جبران ضعف‌ها هستیم.

جزینی در پاسخ به این پرسش که آیا برای اهالی کشتی اصفهان دوره‌های آموزشی برگزار خواهد کرد گفت: این یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های من است؛ چراکه روی استانم تعصب دارم، اما به‌خاطر همه‌گیری کرونا مجوز انجام هر کاری را نداریم. سعی می‌کنیم برای نفرات برتر اردوهایی برگزار کنیم و علاقه‌مندم تجربه‌ای که با هزینه این مملکت به‌دست آورده‌ام را در اختیار همشهریان و ورزشکاران قرار دهم. تا جایی که در توانم باشد به آنان کمک می‌کنم، در تمریناتشان حضور پیدا می‌کنم و امیدوارم بتوانم با اطلاعاتی که در اختیار دارم به تجربیات اهالی کشتی اضافه کنم.

تیم فعلی کشتی فرنگی، کهکشانی‌ترین نسل است

وی درباره کوچ یا هدایت کشتی‌گیران تیم‌ملی در المپیک که اکثرشان توسط خودش انجام می‌پذیرفت، خاطرنشان کرد: در بحث هدایت کشتی‌گیران دو مقوله وجود دارد؛ از آنجا که حساسیت المپیک بسیار بالا است به کشتی‌گیران اجازه می‌دهیم خودشان مربی هدایت‌گرشان را انتخاب کنند، اینکه من را برای این امر انتخاب می‌کردند و لطف داشتند، به‌دلیل حضور متمادی من در کنارشان بود.

نسل فعلی کشتی فرنگی کهکشانی است/ از محمد بنا یاد گرفتم در عمل خودم را ثابت کنم

مربی کشتی ایران با اشاره به وضعیت تیم‌ملی فرنگی نسبت به گذشته گفت: تیم یازدهم دنیا با یک برنز در آخرین مسابقه را تحویل گرفتیم، تیم را پوست‌اندازی کردیم و بعد از انجام این کار چند سال زمان می‌برد تا تیم روی ریل موفقیت و پیروزی قرار بگیرد. سال ۲۰۱۸ با تمام حاشیه‌ای که برای آن تیم ایجاد کردند با یک اختلاف اندک در قزاقستان چهارم دنیا شد. دو سال گذشته نیز در اوج کرونا و با وجود محدودیت‌هایی که وجود داشت، تفکرات محمد بنا و کادر فنی جواب داد و تمام جوانانی که جهت حضور در المپیک مورد انتقاد هم قرار می‌گرفتند، توانستند افتخارآفرینی کنند. به‌طور مثال در وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی‌گیر کشورمان به حریفانی برخورد که نه‌تنها در وزن خودشان که در کل دنیا شاخص هستند.

جزینی درخصوص دستاوردهای دور از انتظار تیم‌ملی در المپیک توکیو و مقایسه تیم‌های ملی خاطرنشان کرد: تیمی که به المپیک رفت، به‌جز کشتی‌گیر وزن ۶۰ کیلوگرم که حذف شد، سه نفر پنجم شدند و دو مدال نیز برای ایران در کشتی المپیک به‌دست آمد؛ آن‌هم در حالی که زمانی خواب کسب عنوان پنجمی در کشتی فرنگی را می‌دیدیم. حتی هنوز برخی این موفقیت را با المپیک ۲۰۱۲ لندن مقایسه می‌کنند؛ درحالی‌که تیم فعلی کشتی فرنگی از تیم سال ۲۰۱۲ کهکشانی‌تر است و ستاره‌هایی دارد که باید با تیم المپیک ۲۰۰۸ پکن مقایسه شوند. آن سال فقط حمید سوریان به مقام پنجم رسید؛ اما این تیم توانست به دستاوردهای بزرگی برسد. امیدوارم این تیم نه برای من بلکه برای مردم باز هم افتخارآفرینی کند و امیدوارم در میدان المپیک که بزرگ‌ترین میدان ورزشی جهان است پرچم ایران که تبلور تمام خواسته‌های ما است به اهتزاز دربیاید و مردمی که با در حال حاضر با همه‌چیز دست و پنجه نرم می‌کنند و صبور هستند، به‌وسیله کشتی‌گیران لبخندی روی لبانشان بنشیند که بسیار ارزشمند است.

نروژی‌ها ایران را نمی‌شناختند اما آنجا چهار بار قهرمان شدیم

وی با تاکید بر اینکه تغییرات فنی تیم‌ملی را چند سالی به عقب برد گفت: بعد از سال ۲۰۱۲ اختلافات زیادی بین محمد بنا و رئیس فدراسیون وقت وجود داشت و فعالیت کادر فنی فعلی با کشتی‌گیران تداوم نداشت که اگر این اتفاق رخ می‌داد، شاید نتایج بهتری نیز کسب می‌کردیم. مشاهده کردید که پس از چهارمی در سال ۲۰۱۹، در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ چهار مدال طلا کسب کردیم و یک رکورد دست‌نیافتنی برای خود ما به‌دست آمد. بچه‌ها واقعاً با انگیزه بودند و پس از المپیک که کشتی‌گیران در حال استراحت بودند آنان برای تورنمنت جهانی آماده می‌شدند، خدا نیز به ما خیلی کمک کرد و کشتی‌های خطرناک را با پیروزی پشت سر بگذاریم.

مربی با تجربه کشتی فرنگی از تأثیر قهرمانی‌های تیم‌ملی در مسابقات جهانی نروژ، اظهار کرد: سفیر ایران در نروژ که از قضا اصفهانی است، در زمان حضورمان در مسابقات جهانی نروژ اذعان کرد که سال‌های سال میلیاردها دلار باید هزینه می‌کردیم تا جمهوری‌اسلامی را به مردم بشناسانیم؛ اما شما چهار مرتبه در بین کسانی که نمی‌دانستند ایران کجاست، پرچم پر افتخار ایران را برافراشتید. ضمن اینکه ایرانی‌های مقیم نروژ و هم‌وطنانمان در کشور بسیار از این دستاوردها لذت برده بودند و توانستیم در این شادی سهیم باشیم.

جزینی ادامه داد: درحال‌حاضر کشتی ایران با اختلاف از سایر کشورهای رقیب بهتر و جلوتر است؛ زمانی عقب‌تر بودیم اما هم‌اکنون اوضاع فرق کرده، رقیبانی که صاحب سبک هستند از روی حرکات ابداعی ما الگوبرداری می‌کنند. به همین دلیل است که ایران در مسابقات جهانی چهار مدال طلا گرفت آن‌هم در حالی که روسیه فقط یک طلا کسب کرد.

نسل فعلی کشتی فرنگی کهکشانی است/ از محمد بنا یاد گرفتم در عمل خودم را ثابت کنم

قضاوت‌ها درباره بنا ناعادلانه است؛ تصور می‌کنند سر سفره نان و بوقلمون نشسته‌ایم

وی در پاسخ به این پرسش که نظرش درباره اتفاقات اخیر کشتی و انتقادات برخی نسبت به محمد بنا چیست تصریح کرد: رزومه هر شخصی مشخص‌کننده عملکرد آن فرد است، برخی در کشورمان با حرکات پوپولیستی و شومن‌بازی به‌دنبال مطرح کردن خودشان هستند؛ اما خوشبختانه چیزی که عیان است کارنامه محمد بنا در هر تورنمنت است. باید افراد را با کارنامه‌شان سنجید نه با صحبت‌هایی که توسط برخی مطرح می‌شود. متأسفانه فضای‌مجازی به محل عوام‌فریبی، بی‌انصافی و نامردی تبدیل شده است. برخی انسان‌ها شایستگی صحبت کارشناسانه درخصوص مسائل را به‌عنوان پیشکسوت دارند اما عده‌ای موج‌سوارِ ابن‌الوقت از اتفاقات سوءاستفاده می‌کنند. همین افراد دستاوردهای بزرگ در تورنمنت‌های اخیر را به‌دلیل مسائل شخصی ناعادلانه کم‌رنگ می‌کنند؛ هرچند در اذهان عمومی مردم پاسخ این واکنش‌ها را می‌دهند. موفقیت‌های محمد بنا اظهرمن‌الشمس است و هر زمان روی کار آمده برخی رکوردها را نیز جابه‌جا کرده است.

مربی تیم‌ملی کشتی فرنگی ایران تاکید کرد: محمد بنا نیز اهل صحبت و جوابگویی نیست و با افتخارات و رزومه‌ای که به‌جا می‌گذارد، جواب حرف‌های ناعادلانه را می‌دهد. ۱۲ سال پیش زمانی که جوان‌تر و به‌دنبال پاسخ‌گویی به رفتارهای ناعادلانه بودم، بنا به من آموخت باید با رفتارمان جواب بی‌انصافی‌ها را بدهیم؛ حالا که به این سن رسیدم می‌فهمم کارهای بنا واقعاً بر پایه دلیل‌های محکمی انجام می‌گرفته است. یکی از دلایل دیگری که موج‌سواران به بنا حمله می‌کنند این است که تصور می‌کنند سفر نان و بوقلمونی پهن شده و اعضای کادر فنی در آن غرق شده‌اند! اما حضور در این پست‌ها بیشتر عشق است تا مسائل مادی و خیلی از آقایان اگر مردم هستند و برای ادعاهای خودشان ارزش قائل‌اند به‌مدت دو ماه در اردوی تیم‌ملی بمانند. حرف‌های زیادی می‌شود به زبان آورد اما زمان عمل که می‌رسد خیلی‌ها جا می‌زنند.

تا زمانی که بتوانم به کشورم کمک کنم در تیم‌ملی هستم

جزینی در رابطه با این مسئله که آیا پیشنهادی برای پیوستن به سایر کشورها داشته و به‌طور کلی چنین تصمیمی از جانب مربیان و کشتی‌گیران درست است یا خیر، اذعان کرد: پیشنهاد مستقیم نداشته‌ام اما به‌صورت غیررسمی از من درخواست شده است؛ همیشه گفته‌ام چطور می‌شود در رشته‌هایی مانند کشتی پیراهن یک کشور دیگر را پوشید. البته شاید برای ما این‌چنین است، اما چگونه روبه‌روی ساروی بنشینم و حریفش را هدایت کنم! ساروی در مسابقه آخرش من را مانند پدر خود دانست، بعد من روبه‌روی او برای حریفش مربیگری کنم؟ در ازای هر مقدار پول، باز هم در ذهن من چنین تصوری نمی‌گنجد. البته کشتی‌گیر شرایط متفاوتی با مربی دارد؛ شاید در کشورش به‌خاطر بودن فقط یک ظرفیت، در لیست نهایی مسابقات جهانی قرار نگیرد؛ اگر فکر می‌کند سال‌ها پشت خط در لیست انتظار خواهد ماند می‌تواند به کشور دیگری برود و مدال کسب کند. این اقدام مشکلی ندارد، اگر ما بتوانیم آنان را حفظ کنیم بهتر است، اما کسی که فکر می‌کند برای کشور دیگری مبارزه کند به مدال می‌رسد، می‌تواند برود. نفراتی رفته‌اند و موفقیت‌هایی نیز کسب کردند اما در مسابقات هیچ‌گاه کشتی‌گیران ما را نبرده‌اند و این نشان می‌دهد انتخاب کادر فنی درست بوده است.

وی درخصوص اینکه تا چه زمان در تیم‌ملی به‌عنوان مربی به فعالیتش ادامه خواهد داد، پاسخ داد: بارها به خودم گفته‌ام دیگر به اردو نمی‌روم اما باز هم نتوانستم خودم را راضی کنم. امروزه اگر کسی مسائل مادی را در نظر نگیرد و جایی برود، نمی‌شود به او گفت انسان خوبی هستی! خودم را مدیون کشتی می‌دانم، چیزی ندارم اما هر آنچه هستم از کشتی دارم. یک طرف دیگر قضیه محمد بنا است، کسی که وقتی همه مخالفم بودند به من لطف داشت و مرا وارد تیم ملی کرد؛ نسبت به او احساس دِین می‌کنم. همچنین به بچه‌هایی که کوچک‌ترین اعتقادشان به من، باعث شده راه خود را ادامه دهم. تا زمانی که احساس کنم می‌توانم به تیم‌ملی کشتی کشورم کمک کنم، می‌مانم؛ ولی اگر احساس کنم کسی می‌تواند بهتر از من از پس وظایفم بربیاید، دیگر نمی‌ایستم حتی اگرتمام دنیا را هم به من بدهند؛ چراکه باید جایگاه را به کسانی داد که توانایی‌های بیشتری دارند. نه اینکه من خیلی خوب باشم اما اگر یکی از این سه مورد دچار خدشه شود با تیم‌ملی خداحافظی می‌کنم.

اگر روزی بنا بگوید سرمربی تیم‌ملی می‌شوم

مربی با اخلاق تیم‌ملی کشتی فرنگی کشورمان در پاسخ به این پرسش که با رفتن بنا از تیم‌ملی، او هم خواهد رفت یا خیر گفت: سال‌های سال وفاداری‌ام به بنا را نشان داده‌ام، هر زمان که بنا از تیم‌ملی جدا شده من زودتر از او رفته‌ام. در مرام من این گونه است که اگر کسی در حق من خوبی کرده و من را به جایی برده، اگر برود و خصوصاً این رفتن با ناراحتی باشد، من هم باید بروم. شاید خیلی‌ها چنین فکری نکنند ولی نمی‌توانم جایی بمانم که باعث ناراحت آن شخص شده‌اند یا از شرایط ناراضی است. هر زمان بنا تصمیم گرفته برود من هم رفته‌ام.

جزینی در رابطه با اینکه آیا ممکن است با رفتن بنا، سرمربی تیم‌ملی شود یا در چه صورت این مسئولیت را خواهد پذیرفت، عنوان کرد: با نظر مثبت شخص محمد بنا، سرمربی می‌شوم‌. در سال ۲۰۱۳ نیز حضور من به‌عنوان سرمربی در تیم‌ملی با نظر مثبت و درخواست محمد بنا بود. در آن سال ۳۶ سال داشتم و تمام مربیان آن زمان تیم‌ملی از من بزرگ‌تر و باتجربه‌تر بودند اما نایب‌رئیس وقت، رنگرز و محمد بنا من را به‌عنوان سرمربی انتخاب کردند و در برهه کوتاهی این مسئولیت را برعهده گرفتم.

وی درخصوص حس سرمربیگری و علاقه مجدد به تجربه آن اظهار کرد: تجربه سرمربیگری بسیار خوب بود. آن زمان تیم اولمان را نیز در اختیار نداشتیم و محمد بنا گفت تصور نمی‌کردم حتی تیم به مرحله بعدی صعود کند و به فینال برسد؛ اما دخالتی نکرد و با آن تیم توانستیم چند تا از بزرگان دنیا را شکست دهیم. اگر کسی بگوید نه، یا مشکل دارد یا دروغ می‌گوید! اما حضور در تیم‌ملی به‌عنوان نفر اول نباید به هر قیمتی باشد.

مربی اصفهانی تیم‌ملی کشتی در پاسخ به این پرسش که یک مربی تا چه حد می‌تواند علاوه‌بر مسائل فنی روی اخلاق و مرام ورزشکاران اثر بگذارد خاطرنشان کرد: کشتی‌گیر در مقاطعی که سن کمتری دارد، حتی راه رفتن مربی‌اش را نیز تقلید می‌کند. تأثیر مربی ورزش از پدر و مادر و تمام کسانی‌که با یک شخص برخورد دارند، بیشتر است؛ البته به شرط اینکه ورزشکار آن مربی را بپذیرد. ورزشکار، مربی‌اش را به‌عنوان یک الگوی همه‌جانبه قبول دارد. به‌طورمثال، چندین نونهال را آموزش می‌دادم اما پس از رفتن من، دیگر با هیچ‌کسی کار نکردند و هیچ‌کدام بعد از نبودِ من، در کشتی نماندند. برخی مواقع به گونه‌ای مربی را باور می‌کنند که دیگر نمی‌توانند مانند آن شخص را جایی پیدا کنند. یک مربی در بزرگسالان تیم‌ملی هم می‌تواند به گونه‌ای رفتار کند که ورزشکاران تابعش باشند؛ در اردوهایی کشتی‌گیران هر زمان می‌خواستند به تمرین می‌آمدند و هر زمان دلشان می‌خواست می‌رفتند. اما پس از حضورمان در تیم‌ملی، برای برقرار کردن نظم هزینه‌های زیادی پرداخت کردیم. شاید با نفر فیکس تیم‌ملی بداخلاقی کردم اما در نهایت متوجه شده‌اند که آن رفتارها به سود خودشان بوده است. پس از مدتی هم نتایج رفتارهای درستشان را به آنان نشان دادم؛ بنابراین با شیوه‌ای که مربیان به آنان ارائه می‌دهند در تمام سنین تاثیرشان را خواهند گذاشت.

لطف دبیر در حق کشتی ایران تا ۱۰۰ سال پابرجا است

جزینی در تمجید از فدراسیون کشتی و عواملش به‌دلیل اقدامات مثبتشان تصریح کرد: به‌نظر من یکی از بهترین فدراسیون‌هایی که تا به حال وجود داشته و از لحاظ زیرساختی به کشتی شأن و منزلت داده است، فدراسیون دوره علیرضا دبیر است؛ البته نه به‌خاطر همکاری با فدراسیون، چراکه در زمان خادم نیز حرف‌هایم را می‌زدم. اقدامی که دبیر از لحاظ زیرساختی و کمپ‌های تیم‌ملی انجام داد بی‌نظیر است و تا صد سال دیگر کشتی ایران مدیون او خواهد بود. کاری که او برای کشتی انجام داد ماندگار خواهد بود؛ او قسمتی از ورزشگاه آزادی که در پنجاه سال اخیر کسی نتوانسته حتی یک چوب خشک از آن را جابه‌جا کند، در اختیار فدراسیون کشتی قرار داد؛ دو کمپ که به‌اندازه هتل چهار یا پنج ستاره است، پیست تارتان و سایر امکانات گسترده از آن کشتی است. از مدیریت در نهایت به‌دنبال زیرساخت و کسب نتایج خوب هستیم که دبیر در تمامشان موفق عمل کرده است.

نسل فعلی کشتی فرنگی کهکشانی است/ از محمد بنا یاد گرفتم در عمل خودم را ثابت کنم

وی در ادامه با اشاره به نکاتی در جهت بهبود فدراسیون کشتی گفت: هر جایی حضور داشته باشید، آن محیط از نگاه فردی با عینک مخصوصش متفاوت است. انتقاد سازنده است و مدیر واقعی انتقاد را می‌پذیرد، اما فدراسیون کشتی در این دوره نمره قبولی گرفته است. تنها جایی که شاید کم‌رنگ بود، بحث مربی و مسائل انگیزشی‌شان است. برای کسی کلاس نمی‌گذارم، به علیرضا دبیر هم گفته‌ام هیچ‌جایی برای من در دنیا مثل تیم‌ملی نیست؛ اما باید شرایطی باشد که مسائل مالی هم وارد زندگی‌مان شود؛ چراکه جزئی از زندگی است. همیشه شور و عشق کارساز نیست و می‌توان مقداری هزینه این عشق را بیشتر کنند. همیشه به من لطف داشته ولی بهتر است نگاه به تمام مربیان پررنگ‌تر شود.

مربی تیم‌ملی در پاسخ به بودجه فدراسیون کشتی بر اساس شرایطش اظهار کرد: وضعیت مالی کشتی ایران خیلی‌خوب است و کشتی را تأمین کرده‌اند، بودجه‌اش نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد است؛ اما فقط یک تورنمنت چند میلیارد هزینه صرف می‌کند ولی فدراسیون شرایط را به گونه‌ای فراهم کرده که برخی سفرهایی که قبلاً نمی‌توانستیم برویم را به‌راحتی رفتیم.

رسول جزینی در رابطه با مشخصه‌های یک رئیس خوب خاطرنشان کرد: متخصصی که علم نداشته باشد خوب نیست؛ اتفاقاً مدیریت بسیار مهم‌تر از تخصص است. در این سال‌ها نزدیک به ۱۰ رئیس فدراسیون به چشم دیده‌ام و متوجه این موضوع شده‌ام. البته برخی‌ها هستند که نه مدیرند و نه متخصص! برخی کشتی‌گیران متخصص آمده‌اند اما کشتی را نابود کرده‌اند در حالی که مدیرانی آمدند و با وجود نداشتن ذره‌ای تخصص، فضای کشتی را مدیریت کردند. علیرضا دبیر شخصی است که هم علم مدیریت دارد و هم متخصص است و هم‌اکنون با موفقیت سکان کُشتی ایران در اختیار او قرار دارد.

به درد میز ریاست نمی‌خورم؛ یک تجربه ناموفق هم دارم!

وی در پاسخ به پرسش حضور احتمالی‌اش در بین نامزدهای ریاست فدراسیون کشتی گفت: هیچ‌گاه به ریاست فدراسیون فکر نکرده‌ام و دلم نمی‌خواهد چنین اتفاقی بیفتد. به زعم خودم جایی که می‌توانم تأثیرگذار باشم، کنار ورزشکاران در جرگه مربیگری است.

مدیر سابق مجموعه شورای‌شهر، ضمن تاکید بر داشتن تجربه حضور در سمت‌های مدیریتی و خاطرات بد اظهار کرد: قبلاً حضور در شورای‌شهر را نیز امتحان کرده‌ام و اصلاً در آن تبحر نداشتم، هم زندگی‌ام را دادم و هم نزدیک بود نابود شوم.

جزینی در ادامه تاکید کرد: ما به درد این کار نمی‌خوریم و با جریانات این‌چنینی هم‌سو نیستیم. در مدت‌زمان حضور در شورای‌شهر، خداوند به من عنایت داشت و اتفاقات خوبی رقم خورد اما دلخواه نبود؛ بلکه جانشان دست ما بود و در بین دو جناح تعیین‌کننده توافقات و برنامه‌ها بودم. خوشبختانه توانستم از پس کار کردن در این حوزه‌ها بربیایم. ضرر اقتصادی را همیشه می‌توان جبران کرد اما خوشحالم پس از تلف‌کردن عمر چهارساله‌ام، میراث خوبی به جا گذاشتم و مردم هم باورمان دارند. در حالی که خیلی از افراد به‌دنبال بدنام کردن و زمین زدن من بودند، خدا کنار من بود و اگر کار خلافی انجام می‌دادم با آبروریزی از شورای‌شهر خارج می‌شدم. برای این کار سناریو نوشته بودند، اما آن‌ها چندین نفر بودند و من هم با خدا بودم.

وی با اشاره به اینکه به‌منظور زمین زدنش در شورای شهر، حتی به‌دنبال پاپوش ساختن برای او بودند تصریح کرد: پرونده قطوری برای من درست کرده بودند و در جلسه‌ای با حضور استاندار و معاون وی، رئیس دادگستری و نمایندگان مجلس می‌خواستند من را محاکمه کنند؛ اما آنجا نیز تبرئه شدم. برایم پاپوش دوخته بودند که با استفاده از رانت، شخصی را استخدام کرده‌ام! به محض شنیدن کلمه رانت، تعجب کردم؛ اما هیچ سندی بابت ثابت کردن ادعایشان نداشتند و حتی در دادگاه غیابی نیز به‌خاطر نبود اطلاعات محکمه‌پسند، تبرئه شدم و زورشان به خدا نرسید. نمی‌خواستم وارد شورای‌شهر بشوم اما گول برخی را خوردم که از دغدغه‌های ورزش می‌گفتند. اسم مدیریت که می‌آید حالم بد می‌شود و حاضر نیستم روی صندلی مدیریت بنشینم.

پیشکسوت کشتی ایران درباره وضعیت خودش و خداحافظی زودهنگام با کشتی تصریح کرد: آخرین مبارزه‌ای که انجام دادم، سال ۲۰۰۱ مغولستان بود. در فینال کتفم درآمد و با ۲۴ سال سن کشتی را کنار گذاشتم؛ اما در همان چند سال حضورم در تیم‌ملی در چندین مسابقه قرعه‌ام به حریف اسرائیلی برخورد کرد، سلطان شانس در کشتی بودم! اصلاً اعتقاد ندارم که بدشانس بوده‌ام چراکه تصمیم‌گیرنده خدا است‌.

کارمند اداره ورزش و جوانان استان بودم اما در سکوت اخراجم کردند

جزینی که زمانی کارمند اداره ورزش و جوانان شده بود در پاسخ به آخرین وضعیت حضورش این‌گونه واکنش نشان داد: بودم اما اخراجم کردند! رئیس وقت اداره تربیت‌بدنی استان اصفهان به‌مدت یک هفته به اداره نیامد. با من مصاحبه‌ای انجام دادند و من گفتم هرکسی از جایی رانده شود، سکاندار اداره تربیت‌بدنی می‌شود. یک صحبت دیگری نیز انجام شد که توهین تلقی و سوءتفاهم شد؛ سپس دو ماه مرخصی ورزشی ما را برداشتند و یک‌طرفه من را از اداره تربیت‌بدنی وقت اخراج کردند؛ تا یک‌سال بعدش نیز حقوقم را پرداخت می‌کردند که متوجه اخراجم نشوم.

وی که سه مرتبه در مقابل حریفان اسرائیلی قرار گرفته است، در این خصوص می‌گوید: یک ورزشکار تمام انگیزه و توانایی‌اش را جمع می‌کند تا در یک تورنمنت نتیجه بگیرد، مدال گرفتن در المپیک شاید به اندازه صرفاً شرکت کردن در آن مهم نباشد؛ چراکه شخصیت یک ورزشکار را حرفه‌ای می‌کند. در دو مرحله انتخابی المپیک و جهانی ۱۹۹۹ یونان و مهم‌ترین تورنمنت‌ها به ورزشکار اسرائیلی برخورد کردم. در کشوری زندگی می‌کنیم که یک‌طرف قضیه خواسته یا ناخواسته باید تابع قوانینش باشیم و طرف دیگر قضیه نیز اعتقادات شخصی خودمان است. آن زمان که چنین قرعه‌ای درمی‌آید، اوج ناراحتی است اما می‌توان با آن کنار آمد.

مربی تیم‌ملی در رابطه با سالتو باراندازهایی که در مسابقات بزرگ و پس از قهرمانی روی کشتی‌گیران اجرا می‌کند، تصریح کرد: تلاش می‌کردم بتوانم روی پایم بایستم. اما ماجرای سالتو باراندازها با درخواست کشتی‌گیران بود؛ چراکه ممکن است برخی تصور کنند این حرکت برای نفع شخصی است. برای من نیز با توجه به این سن و سال مقداری دشوار است، ضمن اینکه حس سالتوی اول هیچ گاه تکرار نخواهد شد؛ اما به درخواست بچه‌ها، حتی سنگین‌تر از این کار را زمین نمی‌اندازم.

جزینی با اشاره به مرام پهلوانی کشتی‌گیران تاکید کرد: کشتی یکی از سخت‌ترین ورزش‌های دنیا است و طبیعتاً زمانی که بتوانی با آن کنار بیایی، یعنی بسیاری از مقوله‌های اخلاقی را نیز می‌توانی در خود بگنجانی. انتظار بیجایی نیست اگر بگوییم از کشتی انتظار پهلوانی داشته باشیم؛ ضمن اینکه کشتی در کشورمان با حضور اسطوره‌ای مانند پوریای‌ولی حال و هوای سنتی و عرفانی نیز دارد. اندک میراث پهلوانی باقی‌مانده در کشتی به‌لطف پوریای‌ولی است اما برازنده یک کشتی‌گیر است که به اخلاق نیکوی پهلوانی زینت پیدا کند.

نسل فعلی کشتی فرنگی کهکشانی است/ از محمد بنا یاد گرفتم در عمل خودم را ثابت کنم

سنگین وزن‌ها به الگو تبدیل شده‌اند

وی که اکثراً وزن‌های سنگین را هدایت می‌کند در این خصوص گفت: زمانی تفکر سنگین‌وزن‌ها این بود که لازم نیست مانند سبک‌وزن‌ها بدوند و سرعت داشته باشند. موفقیت از جایی رقم خورد که به این باور رسیدند که نه‌تنها نباید کمتر فعالیت کنند، بلکه برای رسیدن به قدرت بیشتر، باید تلاش گسترده‌تری انجام دهند. به‌همین دلیل کشتی‌گیران سنگین‌وزن مانند هادی ساروی به‌خاطر مقدار تمریناتش، به الگوی سبک‌وزن‌ها تبدیل شده است.

مربی تیم‌ملی در رابطه با مشکل پایش و طی کردن دوران نقاهت تصریح کرد: مصدومیتم مربوط به زمان کشتی‌گرفتم است، اما اوج مصدومیت آن مربوط به مسابقات المپیک است؛ چراکه حریف تمرینی نبود و ناچار شدم خودم با بچه‌ها کار کنم و به مرور مصدومیتم به جایی رسیده بود که نمی‌توانستم روی آن راه بروم و بالاخره عمل کردم. در اصفهان نیز دکتر صدیقی کمک زیادی به من کردند.

مربی تیم‌ملی کشتی فرنگی در پایان به چند سوال پاسخ داد:

بهترین کشتی‌گیر آزاد جهان؟ حسن یزدانی

بهترین کشتی‌گیر فرنگی جهان: لوپز بلامنازع و دست‌نیافتنی است نمی‌توان چشم بر او بست.

محمد بنا؟ عشق

المپیک ۲۰۲۴ پاریس؟ تبلور کشتی فرنگی

برادران گرایی؟ عشق‌های من

هادی عامل؟ بلبل کشتی

رسول خادم؟ پهلوان

علیرضا دبیر؟ مرد خدا

محمدهادی ساروی؟ مرد بی‌تکرار

گفت‌وگو از: علی کریمی _خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 561865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.