ممیزی املاک بروجرد/ باغ فدک توسعه می‌یابد

شهرداری بروجرد با افزایش بودجه عمرانی، جذب سرمایه‌گذار و عقد قرارداد در حوزه‌های مختلف در تلاش است پروژه‌های شاخصی را اجرا و پیاده‌سازی کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری به‌عنوان متولی اصلی شهر، وظایفی را برای اداره شهر برعهده دارد. این وظایف بسیار گسترده و متنوع بوده و این سازمان برای تأمین هزینه‌های خود نیازمند درآمدهای کلان است. ازآنجاکه شهرداری‌ها برخلاف سایر نهادهای فعال در امور شهر، بودجه مصوب و مشخص دولتی ندارند، بیشتر مواقع برای تأمین هزینه‌های خود با معضل مواجه می‌شوند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرداری در نظر گرفتن منابع مالی پایدار و تحقق بودجه برای انجام به‌موقع طرح‌های شهری و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان است.

شهرداری بروجرد طی یک‌سال گذشته، اقدامات مختلفی در حوزه‌های کالبدی، عمرانی، فرهنگی و اجتماعی انجام داده است. با توجه به ظرفیت بالای این شهر و پیشینه تاریخی آن، شهرداری در نظر دارد طرح‌های جدیدی در سطح شهر اجرایی کند که منوط به افزایش میزان بودجه است. در این راستا شهرداری بروجرد در تلاش است تا میزان بودجه سال آینده در حوزه عمرانی را افزایش دهد و از ظرفیت بخش خصوص برای انجام پروژه‌های شهری استفاده کند.

در گفت‌وگو با «یحیی عیدی‌بیراوند» شهردار بروجرد، جزئیات بودجه و اولویت‌های شهرداری در سال آینده را جویا شدیم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

چه میزان از بودجه سال جاری شهرداری محقق شده است؟

بودجه سال‌جاری شهرداری بروجرد ۲۰۴ میلیارد تومان است. ضمن تحقق صددرصدی بودجه به‌عنوان متمم و اصلاح بودجه، ۱۳۳ میلیارد دیگر به این میزان اضافه و تقدیم شورای اسلامی شهر کردیم.

بودجه سال آینده شهرداری چه‌قدر است؟

بودجه براساس شاخص درآمدی ۹ ماه سال‌جاری و سه ماه سال گذشته تدوین می‌شود؛ بنابراین بودجه ۵۱۱ میلیارد تومانی برای سال ۱۴۰۱ پیشنهاد دادیم. براساس جدولی که دوستان ما تهیه کردند از بودجه ۵۱۱ میلیارد تومانی ۴۱۰ میلیارد تومان برای درآمدهای عمومی شهرداری در نظر گرفته شده است، وصول مطالبات و عوارض شهرداری ۴۱۰ میلیارد تومان، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای حدود ۹۱ میلیارد تومان و واگذاری دارایی‌های مالی ۱۰ میلیارد تومان خواهد بود.

بر اساس این بودجه، در حوزه عمرانی تقریباً ۳۵۰ درصد نسبت به بودجه سال امسال افزایش داریم که روند بسیار خوبی را نشان می‌دهد.خوشبختانه توانستیم تعادلی میان بودجه عمرانی و جاری شهرداری داشته باشیم؛ به نحوی که ۴۷ درصد بودجه عمرانی و ۵۳ درصد جاری است و هزینه‌های جاری در بودجه سال آینده ۲۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

افزایش ۳۵۰ درصدی بودجه‌های عمرانی، یک گام مثبت در مجموعه شهرداری است و امیدواریم با کمک شورای اسلامی شهر و انجام پروژه‌های عمرانی چهره شهر را ازنظر زیبایی و عمرانی تا حدودی ارتقا دهیم و به رفع مشکلات مردم نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

اولویت‌های کاری شهرداری برای سال آینده چیست؟

با توجه به حجم آسفالت، جدول و فضای سبزی که در نظر گرفته‌ایم، سال آینده شهر بروجرد به یک کارگاه سازندگی تبدیل می‌شود. در سال جاری قراردادهایی برای خرید قیر بسته‌ایم و هم‌اکنون نزدیک به ۲۵ میلیارد تومان قرارداد آسفالت داریم و تقریباً تمام این میزان قرارداد به بودجه عمرانی سال آینده منتقل می‌شود. در بودجه عمرانی شهرداری تقریباً ۲۵ میلیارد تومان جهت زیرسازی، آسفالت معابر و خاک‌برداری و پنج میلیارد تومان برای پیاده‌روسازی و کف‌پوش پیش‌بینی شده است.

با توجه به بودجه عمرانی در نظر گرفته شده تقریباً اجرای ۳۶ پروژه شاخص عمرانی را در دستور کار داریم. از کل بودجه عمرانی دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای پروژه‌های مرمت و بازسازی و سه میلیارد تومان برای اجرایی کردن طرح دروازه ورودی شهر در نظر گرفته شده که در حال احداث است و باید تکمیل شود. در نظر داریم با الگوگیری از دروازه‌های قدیم، دروازه‌ای در ورودی شهر بروجرد طراحی کنیم. با تغییراتی که در پروژه انجام شد، به یک طرح بهتر و جامع‌تر، برگرفته از دروازه‌های قدیمی شهر بروجرد رسیدیم که ملاک ما نیز همین است. قصد داریم دروازه‌ای با الگوگیری از دروازه‌های قدیم شهر طراحی، با همان سبک و سیاق، طراحی کنیم.

یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای ممیزی شهر که مهم‌ترین منبع درآمد شهرداری برای آینده است، در نظر گرفته شده و چهار میلیارد تومان نیز صرف خرید سیستم روشنایی می‌شود. تلاش ما این است که روشنایی تمام پارک‌ها و معابر شهر بروجرد تأمین شود. هشت میلیارد تومان برای بهسازی، تأمین و زیباسازی تابلوها و المان‌های سطح شهر در نظر گرفته شده است. المان‌ها را در بعضی میادین پس از تصویب و تأیید شورا اجرایی خواهیم کرد. نصب این المان‌ها و تابلوهای راهنمای گردشگری ضرورت دارد.

یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان جهت اجرای مبلمان شهری و ۱۰ میلیارد تومان برای توسعه و بازسازی باغ فدک که یک پروژه حائز اهمیت در شهر است، در نظر گرفتیم چراکه معتقدیم این پروژه آن‌طور که شایسته مجموعه شهر و شهرداری است، مورد توجه قرار نگرفته است. هم‌اکنون ۱۵ میلیارد تومان قرارداد برای احداث این مجموعه بسته شده و پیمانکار نیز مشخص شده است.

در بودجه سال آتی تقریباً شش میلیارد تومان جهت احداث پارک جنگلی شهید بهشتی و احداث رینگ در نظر گرفته شده و یک میلیارد تومان نیز برای احداث فضای سبز میادین ورودی در نظر گرفته شده است که نیاز به مرمت دارد. دو میلیارد تومان نیز برای انجام پروژه‌های فرهنگی از جمله شهر بازی، گرم‌خانه و باغ فدک هزینه خواهد شد.

همچنین با توجه به شرایط دوچرخه‌سواری که از گذشته در بروجرد مهیا بوده است، پنج میلیارد تومان برای احداث مسیر دوچرخه در نظر گرفتیم تا فرهنگ استفاده از دوچرخه را -که مورد تاکید در تمام دنیا است-، ارتقا دهیم.

اقدامات شهرداری برای ساماندهی میدان آیت‌الله بروجردی چه بوده است؟

در بودجه عمرانی شهرداری، چهار میلیارد تومان جهت تملک اراضی در نظر گرفته‌ایم. یکی از این تملک‌ها که خیلی روی آن تاکید داریم، یازده هزار متر زمین در ورودی شهر و میدان آیت‌الله بروجردی است که اگر شورا موافقت کند به‌عنوان یک مجموعه چندمنظوره گردشگری، صنایع‌دستی و تفرج‌گاهی تملک و ساخته خواهد شد. در بودجه عمرانی شهرداری سه میلیارد تومان جهت احداث میدان آیت‌الله نجفی بروجردی در نظر گرفته شده که این رقم تا ۱۰ میلیارد تومان نیز افزایش پیدا می‌کند اما در حال حاضر سه میلیارد تومان پیش‌بینی کرده‌ایم.

گفت‌وگو از بتول صادقی‌مهر؛ خبرنگار شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 561864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.