آغاز عصر جدید گردشگری در سمنان با ساخت بوتیک هتل‌ها

توسعه گردشگری شهری نیازمند مرمت و بازسازی بناهای محلی با در نظر داشتن استانداردهای جهانی در عین حفظ هویت بومی آنها است تا بتوان علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگران خارجی را مجاب به سفر به دل بافت‌های تاریخی شهرهایی کرد که نشان از عظمت و شکوه فرهنگ ایرانی اسلامی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه شهر، تغییر نگرش‌ها و تحولات ساختاری کالبدی در دوره معاصر موجب شده که بافت‌های تاریخی شهر از روندهای معمولی که شهرهای معاصر طی کرده‌اند جا بمانند. نحوه مداخله در آنها نیز بسته به نوع نگاه مدیران، برنامه‌ریزان و متخصصان این بافت‌ها را در جهات و ابعاد مختلفی دستخوش تغییر کرده است. این بافت‌ها هویت شهر هستند و میراث‌های ناب را از زمان‌های گذشته تا به اکنون در خود حفظ کرده‌اند که نیازمند پاسداشت و نگهداری است. همانطور که از بین بردن آشکار آنها با از میان برداشتن کالبد دستبرد به حافظه تاریخی و هویتی یک شهر است، بی توجهی و رها کردن این بافت‌ها نیز به تخریب تدریجی آنها منجر می‌شود.

امروزه گردشگری به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تولید درآمد در اقتصاد ملی حالت پیچیده‌تری به خود گرفته است و با وجود پیشرفت‌های فراوان تکنولوژی و افزایش سطح رفاه اجتماعی، می‌توان به این نکته پی برد که شهروندان اشتیاق زیادی به هزینه و صرف درآمدهای اضافی خود از طریق سیاحت و سفر دارند.

بیشتر خانه‌های تاریخی بافت کهن شهر سمنان متعلق به دوره قاجار است اما برخی از این بناها به عهد صفوی و تیموری تعلق دارد. در این بین خانه تاریخی زیبایی در جنوب غربی سمنان و در محله اسفنجان واقع شده است که خانه طاهری سمنان یا هتل بوتیک اسفنجان نام گرفته است.

خانه‌های اعیان‌نشین قاجاری می‌توانند چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب کنند، خانه طاهری سمنان یکی از این خانه‌ها است. لذت تماشای خانه طاهری به دلیل شهرت فراوانش همیشه برای گردشگرانی که به شهر سمنان آمده‌اند، بسیار زیاد بوده است.

هتل بوتیک اسفنجان؛ تلفیق سنت و مدرنیته

شهرام ذوالفقاری، بهره‌بردار و مدیر خانه طاهری سمنان و هتل بوتیک اسفنجان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: خانه طاهری سمنان یا همان هتل بوتیک اسفنجان بالغ بر ۱۷۰ سال قدمت دارد و بانی این بنا حاج باقر طاهریان از مهمترین تجار شهر سمنان بوده است. این خانه سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۱۰۹ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی می‌گوید: این بنا حدود دو هزار متر فضا دارد که قسمتی از آن باغ این مجموعه بوده است و حیاط اول سمت امامزاده یحیی ابن موسی‌الرضا (ع) به صورت باغچه است. زمانی که این مجموعه برای مرمت تحویل گرفته شد، تنها شش الی هفت درخت در آن وجود داشت؛ درختان موجود نگهداری و به صورت ایجابی یک سری فضای سبز با درخت و گل‌کاری به آن اضافه شد اما به اصل بنا هیچ‌گونه آسیبی وارد نشده است.

مدیر خانه طاهری سمنان و هتل بوتیک اسفنجان اظهار می‌کند: وقتی این خانه را سال ۹۵ برای مرمت و بازسازی تحویل گرفتیم، تقریباً مخروبه و از لحاظ بافت معماری کاملاً آسیب‌دیده بود. مرمت و بازسازی این خانه سه سال به طول انجامید و هم‌زمان مرمت و بازسازی خانه کلانتر یا همان عمارت بادگیر نیز در دستور کار بود اما در حال‌حاضر مرمت آن به صورت اساسی انجام شده است.

ذوالفقاری اضافه کرد: تمام استخرها و کل سازه سقف بدون اینکه به چهارچوب بنا لطمه‌ای وارد شود، تعویض شد و مابقی مجموعه نیز به صورت اساسی مستحکم شده است.

وی هزینه بازسازی و مرمت این خانه را تقریباً بیش از ۳۰ میلیارد ریال برآورد می‌کند و می‌گوید: هیچ‌گونه کمک و حمایتی از هیچ ارگانی برای بازسازی و مرمت این خانه نشده است و تسهیلاتی که مقرر شده بود، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اختیار ما قرار دهد نیز پرداخت نشد.

مدیر این بنای تاریخی تاکید می‌کند: برای مرمت بنا از محل اعتبارات استانی وام ۱۸ درصدی گرفته شد و تمام هزینه‌های مرمت به صورت پرداخت شخصی شده است، اخیراً مقرر شد تا در قرارداد ۱۴ ساله‌ای که با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منعقد کرده‌ایم، روند مرمت و بازسازی این خانه با بهره‌بردار باشد و طول مدت بهره‌برداری و اجاره به این سازمان پرداخت شود.

ذوالفقاری خاطرنشان می‌کند: در معماری به کار رفته خانه‌های سنتی ایرانی به طور معمول سعی شده نیازهای ساکنان خانه با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی برآورده شود. سبک معماری به کار رفته در خانه طاهری که نمونه‌ای از خانه‌های سنتی درون‌گرای ایرانی است، به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی تعلق دارد و طرح کلی این بنا مانند سایر خانه‌های درون‌گرا شامل یک حیاط در مرکز بنا است و سایر فضاها و عناصر در گرداگرد حیاط قرار می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: این مجموعه در حال‌حاضر به عنوان یک مجموعه اقامتی داری ۲۱ اتاق است که ۲۰ اتاق آن اقامتی است. این اتاق‌ها که در فضای سنتی قرار دارد، کاملاً به صورت مدرن تجهیز شده و الزامات فضای سنتی نیز در آن در نظر گرفته شده است.

بهره‌بردار و مدیر هتل بوتیک اسفنجان اضافه می‌کند: فضا به صورت کامل مناسب‌سازی شده است تا مهمانان و گردشگرانی که در این بنا اقامت دارند، احساس حضور در یک هتل چهار ستاره را داشته باشند، تمام اتاق‌ها مجهز به سرویس بهداشتی و حمام مجزا است و امکانات اتاق‌ها بی‌نظیر است.

ذوالفقاری با اشاره به علت نام‌گذاری این بنا به نام کنونی، می‌گوید: دلیل اصلی نام‌گذاری این هتل بوتیک به نام اسفنجان، منطقه‌ای است که این خانه در آن قرار دارد. محله اسفنجان یکی از قدیمی‌ترین محله‌های سمنان است و اسفنجان یک کلمه خاص است.

لزوم اتخاذ سیاست‌های مشخص و تعیین چشم‌اندازی روشن

وی می‌گوید: برخی اصطلاحات مانند هتل، رستوران و بوتیک و ترند شده‌، در دنیا شناخته شده و بین‌المللی است. زمانی که در موتور جست‌وجوگر گوگل، رستوران یا هتل را جست‌وجو کنید، تمام هتل‌ها و رستوران‌های مطرح دنیا مشخص می‌شود اما کلماتی مانند سفره‌خانه و بوم‌گردی مختص ایران است؛ بنابراین در دنیا به خانه‌های قدیمی که برای کاربری‌های خاص بازسازی و مرمت می‌شود، بوتیک هتل گفته می‌شود و این بوتیک هتل همان واحد اقامتی یا بوم‌گردی خودمان است اما یک اسم و اصطلاح بین‌المللی دارد.

بهره‌بردار و مدیر هتل بوتیک اسفنجان ادامه می‌دهد: بر این اساس ما نیز بر آن شدیم تا این بنا را به اسم بوتیک هتل اسفنجان به همگان معرفی کنیم تا بین‌المللی و شناخته شده باشد و مانند شهر یزد با مشکل مواجه نشویم. یزد با اینکه شهری توریستی است و اقامتگاه‌ها و بوم‌گردی‌های زیادی دارد اما نام‌گذاری برخی از این بناها که ضوابط هتل شدن را دارد به بوتیک هتل تغییر پیدا نکرده است.

ذوالفقاری تصریح می‌کند: برخی از این بناها امکانات و تجهیزات در حد یک هتل را ندارد و مسافران و گردشگرانی که از خارج کشور می‌خواهند اتاق یا خانه‌ای رزرو کنند با مشکل روبه‌رو می‌شوند. این ضوابط به خانه‌هایی که ظرفیت هتل را داشته باشند تعلق می‌گیرد و به خانه‌های روستایی و یا خانه‌هایی که امکانات و تجهیزات خاصی ندارد، تعلق نمی‌گیرد و همان اقامتگاه و بوم‌گردی نامیده می‌شود.

وی می‌افزاید: در طول مدت مرمت و بازسازی مجموعه، گردشگران و شهروندان به مناسبت‌های مختلف بازدیدهای موردی از این خانه را داشته‌اند اما به صورت مداوم درِ این بنا باز نبوده است و بازدیدها به صورت سیستماتیک انجام شده است زیرا عملیات مرمت و تجهیز در آن جریان داشته است. برنامه‌های فرهنگی و جشن‌های خاص در این مجموعه پس از مرمت آن انجام شد و در مدت دو ماه که این مجموعه آغاز به کار کرده است، ادارات و ارگان‌های مختلف استقبال زیادی داشته‌اند و مهمان‌های خود را به این بوتیک هتل معرفی می‌کنند.

بهره‌بردار و مدیر هتل بوتیک اسفنجان می‌گوید: شهر سمنان آنچنان که باید هتل‌های خوبی ندارند با این حال استقبال از این مجموعه تاکنون مطلوب بوده است. در حال حاضر ۱۵ اتاق از ۲۱ اتاق این خانه به بهره‌برداری رسیده است و آمادگی آن را داریم که نوروز امسال پذیرای ۵۰ الی ۵۵ نفر مسافر و گردشگر باشیم.

ذوالفقاری اضافه می‌کند: این مجموعه به صورت شبانه‌روزی فعال است و اگر چشم‌انداز و سیاست‌گذاری‌های خوبی در این زمینه انجام شود، می‌توان برنامه‌ریزی بهتری برای جذب توریست و گردشگر خارجی انجام داد زیرا فضا و امکانات این مجموعه فوق‌العاده بی‌نظیر است، اما اگر بدون سیاست‌گذاری مشخصی پیش برویم و سیر تورم و گرانی صعودی باشد، برگشت سرمایه وجود نخواهد داشت.

وی می‌گوید: سیر صعودی قیمت‌ها و تعرفه‌های برق و گاز سرسام‌آور و یک کلاف سردرگم است و باید برای حمایت از این مجموعه‌ها در حوزه آب، برق و گاز فکری از سوی مسئولان شود، سرمایه‌گذار نمی‌تواند هم در بازسازی و مرمت این خانه‌ها سرمایه‌گذاری کند و هم تعرفه شش برابری گاز را پرداخت کند زیرا نه برگشت سرمایه دارد و نه سودی که بهره‌بردار و سرمایه‌گذار به آن دل‌خوش باشد.

وی هزینه یک شب اقامت در اتاق دو تخته در این هتل بوتیک را به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان عنوان می‌کند و می‌افزاید: اگر یک اتاق سه تخته اجاره شود این بها سرشکن خواهد شد و به نفری ۲۵۰ تومان کاهش خواهد داشت در حالی که هزینه خانه عامری کاشان با وجود تمام امکاناتی که هتل بوتیک اسفنجان دارد، به شبی سه میلیون تومان به ازای هر نفر می‌رسد.

انجام آسیب‌شناسی دقیق به منظور رفع مشکلات سرمایه‌گذاران

بهره‌بردار و مدیر هتل بوتیک اسفنجان خاطرنشان می‌کند: فضایی که بیرون محوطه قرار دارد، به عنوان پارکینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، مجموعه‌ها و خانه‌های فاخری در این محوطه قرار داشت که با بی‌تدبیری برخی از مسئولان پیشین تخریب شد در حالی که اگر آن بناها به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار می‌شد، مجموعه‌ای مثل خانه طاهری، خانه سمنانی‌ها و عمارت بادگیر در این شهر مرمت و بازسازی می‌شد.

ذوالفقاری با بیان اینکه در بوتیک هتل اسفنجان تاکنون هشت نفر به طور مستقیم مشغول به فعالیت شده‌اند، تصریح می‌کند: در سمنان ابنیه‌ها و خانه‌های قدیمی فراوانی وجود دارد که اگر به آنها توجه شود، شهر سمنان به عنوان یک شهر نمونه گردشگری در کشور معرفی خواهد شد؛ به طور مثال در سمنان قلعه پاچنار وجود دارد که اگر این قلعه احیا شود، شهر سمنان هم پای استان یزد می‌تواند به عنوان منطقه توریستی گردشگری مطرح شود.

وی می‌افزاید: اگر کاروانسرای شاه عباسی که در مرکز شهر وجود دارد آزاد شود، خودش به تنهایی می‌تواند قطب گردشگری باشد و سمنان به مقصد گردشگری برای همگان تبدیل شود و مسافران و گردشگران چهار الی پنج شب در آن اقامت داشته باشند و علاوه بر جاذبه‌های دیدنی شهر، از کویر سمنان و مناطقی مانند پرور، فینسک و شهمیرزاد نیز بازدید کنند.

بهره‌بردار و مدیر هتل بوتیک اسفنجان تاکید می‌کند: رقم خوردن این اتفاقات همیاری مسئولان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی را می‌طلبد تا سمنان به مقصد گردشگری تبدیل شود و شاهد حضور مسافران، گردشگران و توریست‌ها در شهر باشیم، این بدان معنا نیست که شهرداری بنایی را بخرد، مرمت و واگذار کند و بنا صرفاً به سفره خانه‌ای تبدیل شود که در آن قلیان سرو می‌شود زیرا نه توسعه گردشگری و نه اشتغال‌زایی را به همراه خواهد داشت. اگر بناها به صورت بوم‌گردی و هتل بوتیک بازسازی شود، جذب گردشگر، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی را برای شهر به همراه خواهد داشت.

ذوالفقاری خاطرنشان می‌کند: قدر سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری، مخصوصاً در بخش مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی و ابنیه‌ها باید دانسته و از آنها حمایت شود در حالی که این‌گونه نیست. حرف‌های آنان را مسئولان باید بشنوند. با آسیب‌شناسی دقیق می‌توان مشکلات و موانع بر سر راه سرمایه‌گذاران را برداشت، زیرا کسی که در این راه قدم می‌گذارد و سرمایه‌گذاری می‌کند عاشق است و به خاطر دل خودش و عشقی که به این بناها دارد کار می‌کند و به گونه‌ای در این بناها زندگی می‌کند؛ همانند خود من که عاشق این کار هستم و با جان و دل در این بناها زندگی می‌کنم.

هتل بوتیک؛ کلکسیونی از جذابیت

علی‌اکبر بنی‌اسدی، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان در این باره به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در دنیای امروزی تنها دلیل سفر جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی نیست، بلکه دریاچه‌های مصنوعی، استخرهای مجهز، پارک‌های آبی و هتل‌هایی با معماری کم‌نظیر نقش مهمی در جذب توریست و درآمدزایی دارند و امروزه صنعت توریسم نقش مهمی در توسعه اقتصادی شهرها دارد. به همین دلیل جهانگردی به عنوان یک صنعت پردرآمد و اشتغال‌زا در صحنه جهانی و بین‌المللی اهمیت فراوانی پیدا کرده است.

وی می‌افزاید: امروزه گردشگران با انگیزه‌ها و علایق نوینی به‌دنبال کسب تجربه‌های جدید هستند. یکی از مقاصد جذاب برای این نوع گردشگران، هتل‌های بوتیک است که با معماری کم‌نظیر می‌توانند یکی از عوامل جذب توریست و اشتغال‌زایی باشند. به بیان دیگر گسترش صنعت گردشگری توسعه اقتصادی و به دنبال آن تعاملات انسانی و همچنین در کانون‌های غیرشهری، کاهش مهاجرت به شهرها را به همراه دارد و هر کشوری سعی دارد با به وجود آوردن امکانات رفاهی و تفریحی در شهرها و مناطق اطراف آن از مزایای اقتصادی صنعت گردشگری بهره ببرد.

بنی‌اسدی می‌گوید: بوتیک هتل‌ها خدماتی را به گردشگران ارائه می‌دهند که متناسب با علایق ویژه آن‌ها است و این خود میزان رضایت و آگاهی آنها را از مؤلفه مورد علاقه‌شان افزایش خواهد داد.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان خاطرنشان می‌کند: بوتیک هتل‌ها با توجه به فضای باز، نوع طراحی و قرار گرفتن اثاثیه خاص در کنار تجهیزات مدرن برای گردشگران خارق‌العاده و دلچسب هستند و معمولاً معرف منطقه‌ای هستند که در آن واقع شده‌اند.

کد خبر 561838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.