با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کاهش قدرت خرید به مردم تحمیل می‌شود

یک اقتصاددان گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کاهش قدرت خرید به مردم تحمیل می‌شود؛ اما تنها دلیلی که موجب شد تا مجلس به‌رغم هشدارهای نهادهای امنیتی این تصمیم را بگیرد، اطمینان از انجام توافق بوده است.

مرتضی افقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حتماً شوک قیمتی به بازار وارد می‌کند؛ حتی خبر حذف این ارز هم در بازار تغییراتی ایجاد می‌کند درحالی‌که هنوز اجرایی نشده است.

وی افزود: افزایش قیمت‌ها در بازار مهم‌ترین تأثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. مبالغی که به عنوان جبران حذف این ارز پرداخت می‌شود، نمی‌تواند تورم ایجاد شده را جبران کند.

این اقتصاددان گفت: کارت‌های اعتباری یارانه که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، تغییر قیمتی نخواهد داشت اما نرخ تورم قیمت کالاها را دائماً افزایش می‌دهد؛ بنابراین اگر این میزان در سال‌های مختلف همپای تورم افزایش نیابد، همچون یارانه ۴۵ هزارتومانی بی‌ارزش خواهد بود.

افقه اضافه کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کاهش قدرت خرید به مردم تحمیل می‌شود، اما تنها دلیلی که باعث شد تا مجلس به‌رغم هشدارهای نهادهای امنیتی این تصمیم را بگیرد، اطمینان از انجام توافق بوده است. مجلس پیش‌بینی کرده است می‌تواند مابه‌التفاوت حذف این ارز را با افزایش صادرات ناشی از لغو تحریم‌ها تأمین کند.

وی ادامه داد: مجلس با اطمینان از افزایش صادرات دلاری این طرح را تصویب کرده است اما تبعات این طرح همچنان باقی است و برداشتن تحریم‌ها تأثیری در تبعات آن ندارد.

به گزارش ایمنا، نمایندگان مجلس سازوکار حذف ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی را مشخص کردند. چنان‌چه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف کند، باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالا برگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و یا از طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد؛ به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

کد خبر 561782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.