زیر و بم نگین کویر در «کاشان؛ نگینی در حاشیه کویر ایران»

«کاشان؛ نگینی در حاشیه کویر ایران» کتابی به نویسندگی اصغر کریمی است که در دو بخش مردم‌شناسی و جغرافیا منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کتاب «کاشان؛ نگینی در حاشیه کویر ایران» در هفت فصل به روایتی کامل از دیار کویری و گرم کاشان اختصاص دارد و تقریباً همه ابعاد و زوایای پیدا و پنهان این خطه را پوشش داده و از قلم نینداخته است.

سه فصل ابتدایی این مجموعه شامل «سرزمین»، «پیوندهای سیلک با خارج و تأثیرات خارجی بر آن» و «کاشان و سیلک از هخامنشی به بعد» شده و در بخش بعدی عنوان‌هایی همچون «تداوم پویایی فرهنگ مردم کاشان»، «فنون سنتی کاشت، داشت و برداشت تنباکو»، «جلوه‌های غیرمادی فرهنگ سنتی» و «صنایع دستی کاشان» دیده می‌شود.

فصل اول و دوم به تشریح گستره جغرافیایی کاشان در دوره باستان و ارتباط میان فلات ایران و بین‌النهرین سفلی در دوره عبید، همچنین تأثیر تمدن اوروک بر تمدن سیلک اختصاص یافته و سپس به دوره «کاشان بعد از اسلام» و «نام‌گذاری کاشان» آن در فصل سوم اشاره شده است.

مسکن و معماری سنتی، پوشاک سنتی، فنون سنتی خوراک، فنون سنتی بهره برداری از خواص مواد و نیروهای طبیعی و کشاورزی سنتی در کاشان پس از دوره پیش از تاریخ نیز در فصل چهارم گنجانده شده و بحث درباره کاشت و برداشت تنباکو و دامداری در کاشان هم در فصل پنجم تشریح شده‌اند.

فصل ششم به فرهنگ عامه مردم دیار کاشان و بخشی از میراث معنوی این سرزمین کهن اختصاص دارد و در بخش پایانی این مجموعه کامل و جامع نویسنده درباره بافته‌های سنتی، سفالگری و کاشی سازی، صنایع دستی چوبی، فلزکاری سنتی دستی و گیوه‌کشی تحقیقات و مطالعاتی داشته و آنها را را معرفی کرده است.

اصغر کریمی برای انتشار این کتاب علاوه بر تحقیقات میدانی و منابع شفاهی، عمده منابع فارسی درباره کاشان از تالیفات کهن گرفته تا منابع امروزی را دیده و همچنین از منابع لاتین ایران‌شناسان و بیش از ۱۰ منبع از زبان انگلیسی نیز بهره برده است.

کتاب «کاشان، نگینی در حاشیه کویر ایران» نوشته اصغر کریمی با شمارگان هزار نسخه، ۳۹۵ صفحه و بهای ۱۸۰ هزار تومان ازسوی نشر هنوز منتشر شده است.

کد خبر 561760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.