داروی «فاویپیراویر» جایگاهی در پروتکل درمانی کووید-۱۹ ندارد

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه استفاده از داروی «فاویپیراویر» هیچ جایگاهی در پروتکل درمانی کووید-۱۹ در کشور ندارد، گفت: شواهدی وجود ندارد که این دارو تأثیری در درمان کرونا داشته باشد و توصیه‌ای نیز برای استفاده از آن نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا جماعتی اظهار کرد: استفاده از داروی مولیپیراویر که سازمان جهانی بهداشت به صورت شرایطی، استفاده از آن را مطرح کرده است، مورد بررسی قرار گرفت اما به اتفاق آرا، استفاده از این دارو در درمان کووید ۱۹ و ورود آن به پروتکل‌های درمانی کرونا در ایران تصویب نشد.

وی افزود: علت تصویب نشدن داروی مولیپیراویر این است که هنوز شواهد کافی وجود ندارد و مطالعات محدودی درخصوص این دارو در شرایط خاص انجام شده است و در برخی مطالعات، مشخص شده که این دارو ممکن است منجربه جهش‌های ژنتیکی شود. سازمان جهانی بهداشت نیز تاکید دارد که بررسی ژنتیکی در استفاده از این دارو باید انجام شود و از سوی دیگر مشخص نیست که کدام دسته از بیماران پرخطر باید از این دارو استفاده کنند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به امکان بستری تعدادی از بیماران با شدت خفیف که دارای سیستم ایمنی ضعیف یا مصرف‌کننده داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن هستند و نیاز به درمان کامل کرونا در بیمارستان‌ها ندارند، ادامه داد: مقرر شد تجویز سه روزه رمدسیویر تا نرسیدن به حد پایین موج ششم و شرایط عادی بر اساس پروتکل درمانی مصوب کمیته علمی و ابلاغی معاونت درمان ادامه یابد.

سندروم التهابی با گرفتاری چند سیستم در بدن

وی با اشاره به سندروم التهابی با گرفتاری چند سیستم در بدن (MIS-C) در افراد بالغ، تصریح کرد: بررسی‌هایی در جلسه روز گذشته کمیته علمی کشوری کرونا در این مورد انجام شد و این عوارض ممکن است دو تا ۱۲ هفته پس از ابتلاء به کرونا ایجاد شود که مهم‌ترین علائم آن تب، درگیری سیستم قلبی عروقی، سکته قلبی و علائم گوارشی است.

جماعتی خاطرنشان کرد: این سندروم در کودکان بیشتر مشاهده شده و در افراد بالغ، نادر است. مقرر شد در پروتکل جدید کمیته علمی کشوری کرونا، این سندروم و درمان‌های مورد نیاز آن نیز مطرح شود. بهترین درمان برای این بیماران، استفاده از کورتون است و سایر داروها نیز در پروتکل درمانی اعلام می‌شود.

قرص فاویپیراویر

به گزارش ایمنا، قرص فاویپیراویر (Favipiravir) ۲۰۰ میلی‌گرم یا آویگان یا فاویلاویر در ایران برای درمان کرونا تجویز می‌شود. با اینکه گفته می‌شود این دارو تأثیری در بهبود کووید ۱۹ ندارد اما همزمان با اوج‌گیری کرونا نحوه مصرف، دوز، کمبود و عوارض آن مورد توجه برخی از مبتلایان قرار گرفته است.

این دارو در سال ۲۰۱۴ از سوی مقامات بهداشتی ژاپن، مجوز مصرف در بیماران مبتلا به آنفلوانزای شدید مقاوم به سایر داروهای ضدویروس را دریافت کرد و سپس برای سایر بیماری‌های ویروسی مانند ابولا مورد استفاده قرار گرفت؛ اما استفاده از آن برای درمان آنفلوانزا مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار نگرفت.

در فوریهٔ ۲۰۲۰، فاویپیراویر در کشور چین برای درمان بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ مورد مطالعه واقع شد؛ در هفدهم مارس ۲۰۲۰ مقامات چینی مدعی شدند که این دارو در درمان بیماری یادشده در ووهان و شنژن مؤثر بوده است اما تاکنون اثرگذاری و ایمنی این دارو برای کرونا تأیید نشده است.

کد خبر 561756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.