رمز ارز تزوس + آینده، اثبات سهام، انتقال و استکینگ ارز XTZ

تزوس امکان ایجاد برنامه‌های غیر متمرکز (Dapps) از طریق قراردادهای هوشمند وجود دارد و طراحی شبکه تزوس به صورتی است که افراد از حق رأی برای اعلام نظر در خصوص برنامه‌های پیشنهادی برخوردار هستند.

به گزارش ایمنا، این ارز با نماد اختصاری XTZ نمایش داده می‌شود و یک‌شکل از دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شود. ارزش بازاری ارز دیجیتال تزوس در حدود ۳/‏۵۸ میلیارد دلار است و در رتبه ۳۸ بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. همچنین سهم ۰/‏۱۸ درصدی از کل بازار را به خود اختصاص داده است. بایننس فعال‌ترین صرافی با سهم ۸/‏۳۰ درصدی حجم معاملات روزانه است که در آن تزوس معامله می‌شود.

بنیان گذاران ارز دیجیتال تزوس

بلاکچین ارز دیجیتال تزوس توسط دو نفر که زن و شوهر می‌باشند به نام‌های Arthur Breitman و Kathleen در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد. تیم تزوس پیشنهاد اولیه ICO را در ژانویه ۲۰۱۷ برگزار کرد و معادل ۲۳۲ میلیون دلار، بزرگترین ICO در آن زمان، جمع اوری کرد. به دنبال ICO، بنیاد تزوس، برای راه اندازی پروتکل ایجاد شد.

آرتور بریتمن کسی است که وایت پیپر رمز ارز تزوس را نوشت. او و همسرش کاتلین استارتاپی به نام Dynamic Ledger Solutions تأسیس کردند که وظیفه نوشتن کدی را داشت که پروتکل تزوس را پشتیبانی می‌کند. این شرکت توسط بنیاد تزوس خریداری شد تا اطمینان حاصل شود که کلیه حقوق مالکیت مربوط به شبکه را در اختیار دارد.

رمز ارز تزوس + پروتوکل، اثبات سهام و استکینگ ارز XTZ

مشکلات قانونی ارز XTZ

چند ماه پس از پایان یافتن عرضه اولیه تزوس، برایتمن‌ها با یوهان گورز (Johann Gevers) که یکی از بنیان گذاران و هم چنین رئیس بنیاد تزوس (Tezos Foundation) بود، به مشکل برخوردند. اختلاف نظر بین این دو طرف به حقوق مالکیت فکری و مجوز نرم افزاری رایگان ارز دیجیتال تزوس مربوط می‌شد. این مشاجره در نهایت باعث شد تا گورز از تزوس جدا شود و در نتیجه، انتشار این پلتفرم با تأخیر مواجه شد و ارسال ارز XTZ به کیف پول سرمایه گذران نیز به تعویق افتاد. تعدادی از سرمایه گذاران بر اساس اینکه اوراق بهادار تزوس ثبت رسمی نشده بود، از تزوس شکایت کردند. این شاکیان به دنبال بازگشت سرمایه خود بودند، اما تزوس پیش از شروع عرضه اولیه اعلام کرده بود که مبالغ دریافتی کمک‌های مالی غیر قابل استرداد خواهند بود و این امر کار شاکیان را دشوار کرده بود.

سرانجام در ژوئن سال ۲۰۱۸، کتلین برایتمن تصمیم گرفت علی رغم شک و تردیدهای مربوط به مسائل قانونی، توکن‌های ارز دیجیتال تزوس را توزیع کند. متأسفانه این تصمیم پرونده قانونی ارز دیجیتال تزوس را پیچیده‌تر کرد؛ اکنون سرمایه گذارانی که از قبل ارز XTZ خریداری کرده بودند نیز می‌بایست مراحل احراز هویت KYC را طی کنند. این باعث شد تا شبکه تزوس به سرعت به دو گروه تقسیم شود: بلاک چین استاندارد XTZ و بلاک چین جایگزینی به نام ان‌تزوس (nTezos) که از کاربران KYC نمی‌خواست.

ویژگی‌های تزوس

خود اصلاحگر (Self Amendment)

این ویژگی به تزوس این امکان را می‌دهد بروزرسانی‌های خود را بدون نیاز به فورک یا جدا شدن زنجیره‌ها به دو بلاک‌چین متفاوت، اعمال کند. این مورد می‌تواند در طول زمان جلوی چند قسمت شدن جامعه، تغییر انگیزه سهام‌داران و مختل شدن شبکه را بگیرد. هزینه‌های اجرای بروز رسانی در پروتکل و پیاده‌سازی نوآوری‌ها در آینده بخاطر این ویژگی کاهش می‌یابد.

مدیریت درون‌زنجیره‌ای (On Chain Governance)

تمامی سهامداران می‌توانند در مدیریت پروتکل دخیل باشند. چرخه انتخاباتی برای سهامداران فرایندی سازمان‌یافته است تا درباره طرح‌های پیشنهادی توافق جمعی حاصل شود. در آینده با کشف مکانیزم‌های بهتر مدیریت، با ترکیب ساز و کار مدیریت درون زنجیره‌ای با پروتکل خود اصلاحگر، امکان تغییر شیوه فرایند رأی‌گیری وجود خواهد داشت.

رمز ارز تزوس + پروتوکل، اثبات سهام و استکینگ ارز XTZ

نوآوری غیرمتمرکز (Decentralized Innovation)

اصلاحات پیشنهادی که مورد پذیرش واقع می‌شوند، می‌تواند شامل پرداخت به افرادی باشد که قصد بهبود پروتکل را دارند. این نوع ساز و کار تأمین مالی نگهداری از شبکه را به صورت غیرمتمرکز ممکن می‌سازد. ایجاد یک اکوسیستم از توسعه‌دهندگان فعال و متنوع که برای مشارکت در پروتکل انگیزه اقتصادی دارند، باعث بهبود روند توسعه و پذیرش تزوس خواهد شد.

قراردادهای هوشمند و بررسی رسمی (Smart Contracts & Formal Verification)

پلتفرم تزوس قابلیت ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکزی را به کاربران می‌دهد که امکان دستکاری و مختل کردن آن توسط اشخاص ثالث وجود ندارد. علاوه بر این تزوس به فرایند بررسی رسمی قراردادهای هوشمند که تکنیکی برای بهبود امنیت آن‌هاست، کمک می‌کند. در صورت استفاده صحیح از این تکنیک، در آینده از باگ‌های هزینه‌بر و جنجال‌آفرین جلوگیری خواهد شد.

اثبات سهام (Proof Of Stake)

مشارکت‌کنندگان در شبکه‌های همتا به همتای غیرمتمرکز منابع محاسباتی لازم برای بقا و ادامه حیات شبکه را فراهم می‌کنند. در تزوس هر سهامداری می‌تواند در فرایند اجماع شرکت کند و به دلیل مشارکت در تأمین امنیت و پایداری شبکه، از سوی آن جایزه دریافت کند. این رویه بر خلاف رویه دیگر ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات سهام است. در راه ورود به ساز و کار تزوس موانعی کمتر از بقیه وجود دارد و در مقایسه با سایرین، هزینه‌های آن نیز اندک است.

نمایندگی (Delegation)

لازمه‌ی مشارکت در فرایند اثبات سهام، یک سپرده امن است. مشابه اثبات سهام که بر روی درستکار بودن اکثریت افراد شبکه استوار است، امنیت تزوس نیز با پروتکل انگیزه بخش آن از طریق پاداش دادن به افراد راستگو و مجازات افراد متقلب در شبکه به وقوع می‌پیوندد. کاربرانی که نمی‌خواهند مستقیماً در پروتکل اجماع شرکت کنند، قادر به انتخاب نماینده و سپردن حقوق خود به آن‌ها هستند.

رمز ارز تزوس + پروتوکل، اثبات سهام و استکینگ ارز XTZ

مزایای ارز دیجیتال تزوس

  • استیکینگ نسبتاً کم هزینه‌تر: دارندگان ارز XTZ می‌توانند با استیک کردن و یا واگذار کردن دارایی‌های خود پاداش دریافت کنند. محدودیتی در واگذار کردن توکن‌های تزوس وجود ندارد، اما بعضی از بی کرها می‌توانند برای میزان پذیرش خود محدودیت تعیین کنند. کاربرانی که دارایی‌های خود را واگذار کنند، هر ۲۰ روز یک بار که معادل ۷ چرخه در شبکه ارز دیجیتال تزوس است، سود دریافت خواهند کرد.
  • مدیریت قابل دسترسی: پلتفرم تزوس از ترکیبی از بهترین ویژگی‌های الگوریتم‌های اثبات سهام سنتی و نمایندگی شده استفاده می‌کند. الگوریتم اجماع اثبات سهام لیکوئید (LPoS) علاوه بر توزیع پاداش‌ها، برای بیشتر اعضای شبکه شانس تأثیرگذاری روی شبکه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم را فراهم می‌کند.
  • به روزرسانی‌های یکپارچه: هنگامی که زمان هاردفورک یک بلاک چین فرا می‌رسد، احتمال نوسان قیمت و آفلاین شدن موقتی شبکه آن وجود دارد که استیمیت (Steemit) یکی از تازه‌ترین نمونه‌های آن است. ارز دیجیتال تزوس با دفتر کل خود اصلاح کننده‌اش می‌تواند از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری کند.
  • قراردادهای هوشمند قابل تأیید: قراردادهای هوشمند قابل تأیید تزوس ممکن است در مقابل حملات سایبری نسبتاً مقاوم‌تر بوده و به صورت کلی امن‌تر باشد. لازم به ذکر است که عدم ثبت حمله به شبکه تزوس، تا حدودی به اندک بودن تعداد برنامه‌های غیر متمرکز پشتیبانی شده در این پلتفرم بستگی دارد.
  • ابتکار آموزشی: تزوس برای تشویق توسعه دهندگان برای مطالعه این پلتفرم، کمک هزینه‌های مالی قابل توجهی کنار گذاشته است. تاکنون حداقل ۳۰ میلیون دلار برای این کمک هزینه‌ها کنار گذاشته شده و تزوس با همکاری دانشگاه کینگزلند (Kingsland University)، به دنبال فراهم کردن آموزش آنلاین در این زمینه است.

رمز ارز تزوس + پروتوکل، اثبات سهام و استکینگ ارز XTZ

معایب ارز دیجیتال تزوس

  • نامناسب برای استفاده‌های تجاری: پلتفرم تزوس از نظر فنی قابل تحسین است، اما خیلی برای استفاده‌های تجاری مناسب نیست و در واقع چنین استفاده‌هایی به هیچ عنوان از اهداف اصلی این پلتفرم محسوب نمی‌شوند. ارز XTZ ممکن است برای سرمایه گذاران، بی کرها و واگذارکنندگان دارایی مناسب باشد، اما کسانی که قصد دارند با رمز ارزهای خود خرید و فروش انجام دهند، بهتر است بیت کوین، اتریوم یا دیگر ارزهای پیشتاز در این زمینه را در نظر داشته باشند.

  • شبکه نابالغ: تمرکز اصلی تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال تزوس همواره به سمت زبان برنامه نویسی آن منعطف بوده و این موضوع به احتمال زیاد به ضرر سایر بخش‌ها تمام شده است. تاکنون تعداد قابل توجهی از کاربران به سمت این شبکه جذب شده‌اند، ولی با این حال تزوس هنوز هم یک شبکه جوان محسوب می‌شود و پتانسیل آن هنوز به صورت کامل محقق نشده است. در صورت پذیرش ارز دیجیتال تزوس توسط طیف وسیعی از کاربران، اطمینانی در مورد ثابت ماندن هزینه کارمزد و سرعت تراکنش‌های آن وجود ندارد و توسعه دهندگان نیز در این مورد سکوت کرده‌اند.
  • جنجال‌های گذشته: در گذشته مشکلات قانونی تزوس باعث شد یکی از چهره‌های مهم این پلتفرم (یوهان گورز) از آن جدا شود. اگرچه از آن زمان تاکنون تزوس موفق شده وجهه عمومی خود را تا حد زیادی بهبود دهد و اکنون به نظر می‌رسد یک سازمان باثبات باشد، مشخص نیست که در صورت به وجود آمدن اختلاف بین رهبران این پروژه چه نتایجی رقم خواهد خورد.

کیف پول‌های تزوس

  • اتمیک ولت: بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال توسط این کیف پول پشتیبانی می‌شوند و تیم پشتیبانی آن هر هفته ویژگی‌های جدیدی را به آن اضافه می‌کند.
  • لجر نانو اس: لجر نانو اس دارای ویژگی‌های فوق‌العاده امنیتی است آن را به یکی از بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره ارزهای دیجیتالی مثل تزوس تبدیل می‌کند.
  • ترزور مدل تی: ترزور مدل تی یکی از بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره تزوس است. این کیف پول دارایی‌های شما را به صورت آفلاین ذخیره می‌کند تا در مقابل حملات هکرها در امان باشند.

رمز ارز تزوس + پروتوکل، اثبات سهام و استکینگ ارز XTZ

آینده ارز دیجیتال تزوس

شبکه بلاک چین تزوس از نظر فنی به عنوان یک دستاورد بسیار مهم به شمار می‌رود. این شبکه موفق شده است که بخشی از محدودیت‌های موجود در بلاک‌چین اتریوم را برطرف کنید. به هیچ عنوان نمی‌توان به سادگی از کنار این موضوع مهم عبور کرد. اما آنچه در اینجا مطرح می‌شود، بیشتر ناظر به کاربردی بودن این توکن است. کارشناسان موفقیت ارز تزوس در آینده را تا حد زیادی وابسته به میزان موفقیت بخش استیکینگ این ارز دیجیتال می‌دانند. چرا که جذاب ترین بخش ماجرا برای کاربران امکان کسب درآمد از محل استیک ارز دیجیتال TEZOS است.

قیمت ارز دیجیتال تزوس

رمز ارز تزوی در تاریخ __________ با قیمت ___________ در صرافی‌ها خرید و فروش می‌شود.

کد خبر 561677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.