قانون انتخابات شوراها در کمیسیون امور داخلی کشور اصلاح شد

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور از اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها خبر داد.

روح الله نجابت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون امور داخلی و شوراها مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این جلسه طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با حضور نمایندگانی از مرکز پژوهش‌ها، وزارت کشور و مراجع استعلامی ماده ۴۹ مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بر اساس اصلاحات صورت گرفته در جلسه کمیسیون، تعداد اعضای علی‌البدل شوراهای مذکور به ترتیب دو و سه نفر خواهد بود.

وی افزود: همچنین یک تبصره هم به ماده ۴ این طرح الحاق شد؛ در این تبصره آمده است که ملاک جمعیت هر روستا، آمار مراکز بهداشت روستایی با هماهنگی مرکز آمار ایران و تأیید وزارت کشور در هنگام برگزاری انتخابات است. به ماده ۷ طرح نیز یک تبصره جدید الحاق شد که بر اساس آن دعوت از عضو علی‌البدل و جایگزینی او در مورد شورای روستا توسط بخشدار و در مورد اعضای شورای اسلامی شهر توسط فرماندار صورت می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون، نامزد شدن اعضای اصلی شورای اسلامی روستا و شهر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی منوط به پذیرش استعفای آنان از سوی شوراها قبل از مهلت قانونی است، یعنی اعضای علی‌البدل نیازی به استعفا ندارند.

نجابت تاکید کرد: مصوبه دیگر کمیسیون این بود که مدت زمان مجاز برای اخذ رأی یک روز است و زمان اخذ رأی ۱۰ ساعت است که در صورت ضرورت با تصویب و موافقت مشترک هیئت اجرایی و نظارت استان قابل تمدید است. همچنین تصویب شد که هر شخص واجد شرایط می‌تواند یک بار با ارائه شناسنامه و کارت ملی یا شماره ملی رأی دهد.

وی افزود: بر اساس دیگر مصوبه، هریک از داوطلبان شوراهای اسلامی شخصاً یا از طریق نماینده تام‌الاختیار با احراز اصالت امضا و به صورت کتبی می‌توانند تا قبل از ۲۴ ساعت از شروع اخذ رأی انصراف خود را از داوطلبی به هیأت‌های اجرایی و یا فرمانداری و یا بخشداری مرکز حوزه انتخابیه اعلام کنند و مراتب انصراف توسط هیأت اجرایی فوراً به اطلاع هیئت نظارت مربوط می‌رسد. عدول از انصراف نیز پذیرفته نمی‌شود.

نجابت با اشاره به دیگر مصوبه کمیسیون گفت: داوطلبانی که در یک حوزه انتخابیه ثبت نام کرده‌اند و صلاحیت آنها تأیید شده است فقط برای یک‌بار می‌توانند تا ۱۵ روز قبل از روز اخذ رأی، حوزه انتخابیه خود را به صورت کتبی از طریق هیأت اجرایی تغییر دهند. این دسته از داوطلبان نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارد و به جز مواردی که در حوزه‌های انتخابیه جدید به دست آمده است نیاز به بررسی مجدد صلاحیت ایشان نیست.

سخنگوی کمیسیون شوراها تصریح کرد: اصلاح دیگری که در این قانون اتفاق افتاد اصلاح تبصره یک بود که اشعار می‌دارد کسانی که سابقه یک دوره کامل عضویت اصلی شورا را دارا باشند به شرطی که در همان حوزه انتخابیه یا همتراز آن وفق ماده شش نامزد شوند از شرط مدرک تحصیلی معاف هستند. تبصره دو که مصوب شد این است که هیئت‌های اجرایی موظف هستند تاییدیه مدارک تحصیلی ثبت‌نام کنندگان را اخذ کند.

کد خبر 561650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.