برای حل مشکلات کشور به نیروی جوان نیاز داریم/ ضرورت رفع کاستی‌ها در تربیت جوانان

طی سال‌های گذشته در تربیت نسل جوان انقلابی کاستی‌های زیادی صورت گرفته است، بنابراین باید هرچه سریع‌تر این کاستی‌ها و ضعف‌ها جبران شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رهبر معظم انقلاب در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و گام دوم انقلاب الزامات ملی را در این راستا بیان فرمودند که مهم‌ترین آن استفاده از نیروی جوان و به‌کارگیری قدرت دانش کشور برای پیشرفت‌های اقتصادی، سیاسی و کاهش آثار تحریم‌های ناعادلانه بر علیه کشور است.

در حقیقت رهبر انقلاب اسلامی با بصیرت و درایت خود به این نکته مهم اشاره کرده‌اند که مهم‌ترین عاملی که موجب تضمین بقای انقلاب اسلامی ایران می‌شود، مشارکت قشر جوان در مدیریت آن و به‌کارگیری نیروهای جوان در پست‌های مهم کشور است.

قابل توجه است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه نقش جوانان در تحقق تمدن اسلامی را ویژه دانسته‌اند و تاکید کرده‌اند که جامعه جوان کشور باید بر ماندگاری انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران صحه بگذارند و مدیریت آینده آن را در اختیار بگیرند و شکی نیست که در رسیدن نسل امروز به شناخت منطقی از وضعیت ایران قبل از انقلاب، همه افراد مسئول هستند.

در صورتی که جوانان شایسته با قرارگیری در سمت‌های مناسب مسئولیت‌پذیر باشند، می‌توانند نقش مهمی در گسترش فرهنگی انقلاب اسلامی داشته باشند، اما متأسفانه برخی از دست‌ها در پشت پرده از حضور مؤثر قشر جوان در پست‌های مهم مدیریتی جلوگیری می‌کنند و تمایلی به مشارکت قشر جوان در حوزه مدیریتی ندارند.

بسیاری از نخبگان شایسته برای مدیریت کشور در قبل و بعد از انقلاب اسلامی از پست‌های مهمی کنار زده شدند و در انزوا قرار گرفتند و توجه به قشر جوان به خصوص دسته نخبگان یکی از راهکارهای اصلی برون‌رفت از این وضعیت کشور است.

جوان با انرژی می‌تواند برای کشور تولید افکار و ایده‌های مناسب کند و نظام تجربه خوبی در به‌کارگیری جوانان در بخش‌های مختلف به‌دست آورده است، زیرا هر بار که در پست‌های مهم سیاسی به قشر جوان اعتماد کرده‌ایم، پاسخ آن را به خوبی متوجه شده‌ایم.

اجرا شدن گام دوم انقلاب اسلامی طبق بیانیه مقام معظم رهبری، مستلزم حضور همه جانبه جوانان است.

برای بررسی نقش جوانان در گام دوم انقلاب و جهاد تبیین با حمیدرضا ترقی، قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ضرورت نقش جوانان در گام دوم انقلاب چیست؟

نقش جوانان در گام دوم انقلاب با توصیه‌های مقام معظم رهبری نقشی بی‌بدیل، حساس و پرورش‌ساز عنوان شده و طبیعی است که نسل جوان باید خود را برای تداوم انقلاب اسلامی و حفظ پرچم نظام جمهوری اسلامی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی آماده کنند.

لازمه این اقدام در درجه اول خودسازی، آمادگی فکری، دینی و سیاسی جوانان و در مرحله دوم کسب تجربیات نسل گذشته برای استفاده در آینده و گام دوم انقلاب بوده است، همچنین توجه به آرمان‌ها و اهداف قله انقلاب اسلامی از دیگر اهداف است که همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را برای رسیدن به آن آرمان باید متمرکز و منسجم کنند.

نقش مسئولان و نهادها در راستای حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی چیست؟

در مرحله نخست باید بدانیم شرایط کنونی انقلاب اسلامی با شرایط اوایل انقلاب کاملاً متفاوت است؛ در ابتدای انقلاب نیازمند تجربه‌های کاری و عملی نبودیم اما امروز انقلاب اسلامی با چالش‌های متعدد در عرصه‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روبه‌رو است که بدون شک نیاز به تجربه اندوزی، علم، اعتماد به نفس، خلاقیت و ابتکار است.

طبیعی است اگر فردی آمادگی جسمی، فکری و کارایی برای پیش‌برد اهداف را نداشته باشد قطعاً نمی‌تواند اهداف را به ثمر برساند به همین دلیل هم مجلس و هم دولت باید زمینه کارآموزی نسل جوان در عرصه‌های مختلف و زمینه انتقال تجربیات گذشتگان به نسل جدید را فراهم کنند.

همچنین با کار در عرصه‌ها و میدان فعالیت، تلاش، خلاقیت و برنامه‌ریزی هرچه سریع‌تر جوانان را برای پذیرش مسئولیت‌های مهم، حساس و راهبردی در کشور آماده کنند. متأسفانه طی سال‌های گذشته در تربیت نسل جوان انقلابی کاستی‌های زیادی صورت گرفته است، بنابراین باید هرچه سریع‌تر این کاستی‌ها و ضعف‌ها جبران شود.

نقش جوانان در جهاد تبیین/ ضرورت تربیت نسل جوان انقلابی

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به جهاد تبیین، نقش جوانان در این راستا چیست؟

جهاد تبیین نیاز به شناخت مسئله، راهکارهای حل مسئله و ریشه‌یابی دقیق مشکلات، چالش‌ها و تسلط کامل افراد بر مسائل موجود کشور دارد؛ از این‌رو ضروری است که نسل جوان علاقه‌مند، موضوعات و ابعاد مختلف مسائل کشور را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند و آن را برای جامعه و مردم تبیین کنند.

جوانان باید در خصوص دستاوردهای انقلاب و نقش دشمن در ایجاد مشکلات کشور و راه‌حل‌هایی که برای رفع این شبهات وجود دارد مطالعات خود را افزایش دهند تا در مسئله جهاد تبیین نقش روشن‌گری را ایفا کنند.

بدون شک نسل جوان و تحصیل‌کرده از برد بیشتری در جامعه برخوردار است و توجه مردم به این قشر به دلیل تحصیلات و علمی بودن آن‌ها بیشتر از اقشار دیگر است. به همین دلیل جوانان با تبیین درست از مسائل و شناخت درست از حرکت‌های دشمن باید به صورت دقیق مسائل و راه‌حل‌های آن را تبیین و در جامعه پیاده کنند تا بسیاری از ابهامات برطرف شود.

ضروری است که جوانان شرکت در جلسات مباحثه‌طلبگی و کرسی‌های آزاداندیشی را گسترش دهند و با کسب اطلاعات دقیق ابهامات و شبهاتی که در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در ذهن مردم و نسل جوان به وجود آمده است را پاسخگو باشند تا این ابهامات برطرف شود.

کد خبر 561621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.