۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
فقر سبزینگی در بندرعباس

فضاهای سبز را باید جزو ضروری و لاینفک پیکره شهرها دانست، رشد صنایع آلاینده در غرب شهر بندرعباس به عنوان کانون فعالیت‌های اقتصادی کشور و دمای بالای هوا در طول سال نیاز مبرمی به ایجاد فضای سبز دارد تا از این گذر به کاهش آلودگی‌های صوتی و استرس‌های محیطی بپردازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه مفهوم شهرها بدون فضاهای سبز و تفرجگاهی قابل تصور نیست زیرا در ارتقای سطح کیفیت زندگی شهروندان تأثیر بسزایی دارد، به همین جهت در اکثر کشورها، فضای باز و سبز جزو لاینفک تصمیمات برنامه‌ریزی کاربری زمین به‌شمار می‌آیند.

پیامدهای توسعه شهری و پیچیدگی‌های معضلات زیست‌محیطی آنها موجودیت فضای سبز و گسترش آن را برای همیشه اجتناب‌ناپذیر کرده است؛ در شهرها به عنوان کانون‌های تمرکز فعالیت و زندگی انسان‌ها برای رسیدن به پایداری باید فضای سبز به عنوان ریه‌های تنفسی مورد توجه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران قرار گیرد.

سلامت شهروندان، پایداری شهری، کمیت و کیفیت و بازدهی روانی اجتماعی و اکولوژیکی فضاهای سبز شهری یکی از آثار طراحی و برنامه‌ریزی مناسب شهری است که باید تلاش مسئولان و دست‌اندرکاران امور شهری برای برآورد آن باشد؛ این در حالی است که شرایط بد آب و هوا و کمبود آب، مهمترین مشکل پیش روی گسترش فضای سبز شهر بندرعباس است به طوری که در حال حاضر، سرانه فضای سبز شهر بندرعباس بیش از هفت متر مربع است و این در حالی است که این سرانه در کشور ۱۲ متر مربع است.

رشد صنایع آلاینده در غرب شهر بندرعباس به عنوان کانون فعالیت‌های اقتصادی کشور و دمای بالای هوا در طول سال نیاز مبرمی به ایجاد فضای سبز دارد تا از این گذر به کاهش آلودگی‌های صوتی و استرس‌های محیطی بپردازد.

هر چند شرایط نامناسب آب و هوایی، تنش شدید آبی در بندرعباس را دلیلی بر فقر فضای سبز در این شهر دانست، اما روش‌های جایگزین بسیاری برای حل این مشکل وجود دارد که در اکثر نقاط مشابه با شرایط شهری بندرعباس با موفقیت اجرا شده است.

درختانی از جمله کهور، کرت، لور (انجیر معابد)، گل ابریشم، گارم زنگی، شیریشک و درمان عقرب، درختان همیشه سبز و سایه‌دار بومی هرمزگان هستند که کمتر در پوشش گیاهی شهری دیده می‌شوند، اما گاهی دیده شده که به جای توجه به توسعه گونه‌های بومی، کاشت درختان غیربومی برای بندرعباس مشکل‌ساز شده است.

بدون شک استفاده از گونه‌های بومی نقش بسزایی در بهبود وضعیت فضای سبز بندرعباس دارد. به یاد داریم که چندسال پیش در اجرای طرح تعریض خیابان‌های منتهی به هسته مرکزی شهر بندرعباس، به حریم فضای سبز این منطقه دست‌درازی شد.

واگذاری ۵۰ هکتار زمین برای احداث بوستان

مهدی نوبانی، شهردار بندرعباس از موافقت مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان برای واگذاری ۵۰ هکتار زمین برای احداث بوستان بزرگ شهری در حریم شهر بندرعباس خبر می‌دهد و می‌گوید: با احداث این بوستان علاوه بر اینکه فضای تفرجگاهی در حریم شهر ایجاد می‌شود در مواقع اضطراری و بحران نیز قابل استفاده برای اسکان شهروندان خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به دریاچه و پارک گل‌کنی محله اسلام‌آباد، اضافه می‌کند: قرار شد اراضی پارک و دریاچه گل‌کنی محله اسلام‌آباد از سوی مسکن و شهرسازی به شهرداری واگذار شود تا شهرداری بتواند هر چه سریع‌تر نسبت به احداث پارک و فضای سبز و بهسازی دریاچه اقدام کند.

شهردار بندرعباس با بیان اینکه طرح کمربند سبز با هدف جلوگیری از ورود گرد و غبار به شهر و پالایش هوا در سال ۸۵ آغاز شده است، ادامه می‌دهد: در اجرای این طرح، ۳۰۳ هکتار با ۱۹ گونه گیاهی شامل تج، مغیر، کنار، کهور ایرانی، کونوکارپوس، درمان عقرب، اکالیپتوس و لور، نهال‌کاری شده است.

نوبانی با تاکید بر اینکه طرح کمربند سبز شهری در تعیین محدوده شهر و گسترش آن در افزایش سرانه فضای سبز، بسیار حائز اهمیت است، تصریح می‌کند: توسعه فضای سبز از برنامه‌های شهرداری بندرعباس است.

سرانه فضای سبز بندرعباس ۷.۳ متر مربع

گفته می‌شود ۲۶۸ پارک شامل، محله‌ای شهری و ناحیه‌ای در بندرعباس وجود دارد و در ۲۲ بوستان وسایل بازی نصب شده است.

"شهرام آرمان" که در ماه‌های پایانی بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به سمت سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بندرعباس معرفی شد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اعلام اینکه مساحت فضای سبز شهر بندرعباس حدود ۴۰۰ هکتار است، اظهار می‌کند: سرانه فضای سبز در بندرعباس برای هر نفر ۷.۳ متر مربع است. فضاهای سبز شهری استاندارد در شهرهای ایران ۱۲ متر مربع برای هر نفر است و این در حالی است که استاندارد جهان برای هر نفر ۱۵ متر مربع است.

فقر سبزینگی در بندرعباس

وی با اشاره به کاشت درختان بومی می‌افزاید: در فضای سبز شهر بندرعباس از گونه‌های بومی کنار، جم، توت، گارم زنگی، لور، درمان عقرب و نارنج استفاده شده است.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بندرعباس با اشاره به برنامه‌های آینده این سازمان، تاکید می‌کند: توسعه کمربند سبز شهر بندرعباس، احداث فضای سبز در شمال بلوار شهید رجایی، توسعه نهالستان تولید نهال و کاشت درخت سایه‌دار بومی در حاشیه معابر اصلی و فرعی با هدف افزایش سرانه فضای سبز از جمله برنامه‌های آینده این سازمان است.

به هر حال، فاصله سرانه فضای سبز در شهر بندرعباس نه‌تنها با استانداردهای جهانی بلکه با استانداردهای کشوری نیز زیاد است و کمبودهای بسیاری در زمینه فضای سبز وجود دارد. به دلیل انتشار آلودگی صنایع غرب که برای آینده شهر بندرعباس خطرناک است، باید تدابیری اتخاذ شود تا فضاهای سبز بیشتری برای مقابله با این آلودگی‌ها ایجاد شود. اگرچه شهرداری بندرعباس، طی سال‌های اخیر چندین بوستان در نوار ساحلی و دیگر نقاط شهر به بهره‌برداری رسانده است، اما این تعداد که برای اسکان گردشگران در نظر گرفته شده است، نمی‌تواند پاسخ‌گوی فقر فضای سبز این شهر باشد.

غفلت مسکن‌سازان از فضای سبز

مریم پاسالار، کارشناس حوزه فضای سبز شهری نیز معتقد است: غفلت مسکن‌سازان و شهرسازان از مسئله مهم فضای سبز باعث شده است که امروزه فضای سبز کافی و به اندازه جمعیت یک شهر در بندرعباس وجود نداشته باشد؛ در حالی که باید نسبت جمعیت و فضای سبز نسبتی معقول و استاندارد باشد.

وی می‌گوید: شهرداری‌ها می‌توانند با یک الگوی مدون و تعبیه محل‌های مناسب برای ایجاد فضای سبز هم در نواحی بلا استفاده محلات که کم هم نیستند و هم جلوی منازل در کنار درختکاری محیط‌هایی را جهت فضای سبز آماده‌سازی کنند و نگهداری از آن‌ها را به خود مردم بسپارند؛ در این مسیر علاوه بر اینکه مدت زمانی که شهرداری باید صرف نگهداری از فضای سبز کند کاهش می‌یابد، مردم نیز مشارکت مسئولانه‌تری را در این حوزه خواهند داشت و سرانه فضای سبز نیز در شهرها با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

این کارشناس حوزه فضای سبز شهری تاکید می‌کند: نگاه جزیره‌ای به فضای سبز نمی‌تواند آنچنان در حل مشکل سرانه فضای سبز مؤثر باشد، بلکه باید به فضای سبز به عنوان یک سیستم نگاه کنیم و آن را این‌گونه تعریف کنیم که سیستم فضای سبز شهری به طور کلی به عملکرد خدمات اکولوژیکی قوی متشکل از انواع و مقیاس‌های مختلف زمین سبز در شهر اطلاق می‌شود.

کد خبر 561603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.