رفع چالش‌های ترافیک شهری با ایجاد تعامل بین دستگاهی

جلسه کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان عصر امروز یکشنبه بیست و دوم اسفندماه با حضور مدیران معاونت حمل و نقل شهرداری و رئیس پلیس راهور استان به منظور بررسی برنامه‌ها و چالش‌های پیش ری حوزه حمل و نقل و ترافیک شهر اصفهان در نوروز ۱۴۰۱ برگزار شد.

به گزارش ایمنا، محمدرضا فلاح، رئیس کمیسیون حمل و نقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: اصفهان شهری گردشگرپذیر است و همواره در ایام نوروز میزبان و مقصد مسافران نوروزی فراوانی است، لذا مسئولان شهری در تلاش هستند که بتواند روزهای خوبی را برای گردشگران نوروزی شهر اصفهان در تمام حوزه‌ها به ویژه حوزه حمل‌ونقل و ترافیک فراهم کنند.

وی با بیان اینکه رفع مشکلات و معضلات ترافیک شهری نیازمند ایجاد تفاهم و تعامل بین ارگانی است، گفت: تفاهم و تعامل بین دستگاهی می‌تواند باعث نظم بخشیدن به ارکان شهری شود که شهروندان، گردشگران و مسافران نوروزی نیز از آن لذت خواهند برد.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: امیدواریم با تدابیری که اندیشیده می‌شود، شهر اصفهان طی سال ۱۴۰۱ در حوزه ترافیک و نظم در حمل‌ونقل شهر به عنوان الگو معرفی شود.

وی تاکید کرد: هماهنگی بین دستگاهی جهت نظم‌بخشی بیشتر در حوزه ترافیک شهری در ایام نوروز موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد، اگر تفاهم‌نامه‌ای در راستای خدمات بهتر و بیشتر لازم است، باید طی جلساتی که برگزار می‌شود مورد بررسی قرار گیرد.
فلاح خاطرنشان کرد: تمام همت و تلاش شورای ششم و شهرداری این است که مسافران نوروزی با خاطره‌ای خوش این شهر را ترک کنند.

تکمیل و اصلاح تجهیزات ترافیکی شهر در نوروز ۱۴۰۱

مجید نادرالاصلی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: در سطح شهر اصفهان بسترهای خوبی از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فراهم است‌، اما با این وجود شاهد گره‌های کور ترافیکی هستیم.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در حوزه ترافیک، برای نصب دوربین‌های مکفی ترافیکی باید در سطح شهر اقدامات جدی انجام شود.

عضو کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ صحیح رانندگی درون شهری از جمله اولین اهداف حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری است، پیشنهاد می‌کنم در صورت امکان از دوربین‌های نصب شده در سطح شهر در درجه اول برای تذکر به رانندگان متخلف استفاده شود و سپس ثبت تخلف و جریمه انجام شود، زیرا میزان تأثیرگذاری فرهنگی این اقدام بیشتر خواهد بود.

وی افزود: امروزه استفاده بهینه از تجهیزات لازمه کار است؛ بر این اساس در رابطه با خاموش بودن تابلوهای بی ام اس در شهر باید بازنگری انجام شود تا با اقدامات اصلاحی و تکمیلی سفرهای آرام‌بخشی را برای مسافران نوروز فراهم کنیم.

راهنمایی صحیح مسافران نوروزی در ورودی‌های شهر

همچنین احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه این جلسه، اظهار کرد: با توجه به روزهای شلوغی که پیش رو خواهیم داشت، باید نسبت به وضعیت خطوط راهنمایی و تابلوها در ورودی‌های شهر باید اقدامات موثرتری انجام شود.
وی ادامه داد: با راهنمایی صحیح‌تر و اطلاع‌رسانی مطلوب‌تر مسافران نوروزی در جاده‌های بیرون شهر به سمت رینگ‌های اطراف شهر و جاده‌های کمربندی می‌توان از ورود مسافرانی که قصد گذر از اصفهان و رفتن به استان‌های دیگر را دارند به سطح شهر جلوگیری کرد و به دنبال آن ترافیکی شهری نیز کاهش می‌یابد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لازم است در خصوص دست‌اندازهای غیراستاندارد سطح شهر تدابیر کارآمدی اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: نسبت به تاکسی سرویس‌های ایستگاه راه آهن و فرودگاه باید تدابیر و اقدامات لازم از سوی سازمان‌های مربوطه انجام شود.

در ادامه نمایندگانی از پلیس راهور استان و شهرستان، سازمان تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی، مرکز کنترل ترافیک و معاونت حمل‌ونقل شهرداری سازمان قطار شهری و… به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پیرامون برنامه‌ها و چالش‌ها پیش روی حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهر اصفهان در نوروز ۱۴۰۱ پرداختند.

سرهنگ محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهرو استان اصفهان، در این جلسه تصریح کرد: طی ماه‌های اخیر جلسات خوبی در سایه همکاری و همفکری مشترک با شهرداری و مدیریت شهری برگزار شده است.

وی افزود: در این جلسات نقطه نظرات خوبی مطرح‌شده که مانع از غافل‌گیری ما در ایام نوروز به علت تراکم جمعیت می‌شود.
رئیس پلیس راهور استان اصفهان تصریح کرد: برای آینده اصفهان نگرانم چرا که استان‌های دیگر در زمینه تجهیزات کنترلی و نظارت ترافیکی از این کلانشهر در حال پیشی گرفتن هستند به‌عنوان‌مثال کلان‌شهر مشهد هفته گذشته نزدیک به ۱۰۰ دوربین ماهواره‌ای خریداری و نصب‌کرده است.

وی بابیان اینکه اصفهان در دنیا یک کلان‌شهر شناخته‌شده است، بنابراین ما در حوزه‌های مختلف نیازمند برداشتن گام بلندتری هستیم، اذعان کرد: چه در حوزه ترافیک و حمل‌ونقل و چه حوزه‌های دیگر باید جلسات مشترک برای هماهنگی بیشتر برگزار شود.

رئیس پلیس راهرو استان اصفهان تأکید کرد: بخش قابل‌توجه ای از کنترل و نظارت پلیس راهور متکی بر تجهیزات است، قطعاً نیاز داریم دوربین‌های ثبت تخلف شهری را افزایش دهیم، امروز شهرهای توسعه‌یافته دنیا بر اساس تجهیزات پیشرفته حتی بدون حضور نیروی پلیس کنترل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استان اصفهان نسبت به کشور دارای تجهیزات خوبی است، اما نسبت به خود اصفهان به‌عنوان یک کلان‌شهر مطرح در دنیا و وسعتش که از غرب به لرستان و از شرق به خراسان متصل است، با کمبود تجهیزات روبرو است.

محمدی عنوان کرد: در بخش تجهیزات و زیرساخت و همچنین در حوزه فرهنگ‌سازی و اصلاح نحوه رانندگی در اصفهان و کشور باید خیلی تلاش کنیم.

وی در خصوص تابلوهای متغیر خبری شهر گفت: امروز به شورای ترافیک استان اعلام کردیم که آماده روشن کردن تابلوهای خبری سطح شهر هستیم.

رئیس پلیس راهرو استان اصفهان در خصوص مسیرهای دوچرخه‌سواری ایجادشده در سطح شهر اظهار کرد: در کلان‌شهرها باید به سمت توسعه پیاده‌راه‌سازی حرکت و ورود خودروها به هسته مرکزی شهر را محدود کنیم، در این راستا باید طرح‌هایی مثل افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری اجرا شود.

محمدی تصریح کرد: از زمانی که شهردار گذشته طرح مسیرهای دوچرخه‌سواری را در شهر اصفهان دادند ما در کنار شهردار بودیم؛ ما هیچ‌گاه مخالف دوچرخه‌سواری نیستیم و شخصاً خود طرفدار دوچرخه‌سواری بوده و هستم، اما امنیت شهروندان بر عهده پلیس است و باید هر اقدامی در سطح شهر چون مسیر دوچرخه‌سواری با نظر کارشناسی پلیس انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مسیرهای دوچرخه‌سواری در دوره قبلی مدیریت شهری بدون نظر پلیس و نظر کارشناسان پلیس احداث شد و من شخصاً مراتب اعتراض خود را به شهردار گذشته اصفهان در این زمینه اعلام کردم.

رئیس پلیس راهرو استان اصفهان تأکید کرد: ما هم خواهان اجرای ۷۷۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در اصفهان هستیم، اما باید شرایط ایمن را برای دوچرخه‌سواران ایجاد کنیم.

وی افزود: در سال جاری استان اصفهان رتبه دوم در امر کاهش تصادفات را در کشور کسب کرده است و شهر اصفهان جز شهرهایی است که آمار تصادفات آن کاهشی بوده است، امیدواریم این ارقام را حفظ کنیم.

۹۷ درصد دوربین‌های نظارت تصویری فعال است

هادی کریمی، مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان در این جلسه اظهار کرد: در ایام نوروز قاعدتاً نمی‌توان زیرساختی اضافه کرد و تقاضا هم برای سفر افزایشی است، لذا افزایش تردد و شلوغی در نوروز طبیعی است اما باید این روال را مدیریت کنیم و نگذاریم به بحران تبدیل شود.

وی تأکید کرد: در بخش تعداد دوربین‌های نصب‌شده در شهر اصفهان از لحاظ سرانه به نسبت جمعیت استان اصفهان در کشور رتبه اول و به لحاظ تعداد سامانه‌های تصویری در کشور رتبه دوم را داریم.

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری عنوان کرد: اکنون دوربین‌های نظارت تصویری شهر اصفهان ۹۷ درصد و دوربین‌های ثبت تخلف بالغ بر ۶۰ درصد فعال است.

وی توضیح داد: امروز با توجه به سامانه‌های ثبت شده اتفاقات خوبی رقم خورده است، عدم عبورخودروها از چراغ‌های قرمز و توقف قبل از خطوط از تأثیرات سامانه‌های نظارتی است.

استقرار کمپ امدادی در بزرگراه‌های شهر

سرهنگ علی مولوی، رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه از امنیت و سلامت مسافران نباید در نوروز غافل شویم، اظهار کرد: شناسایی خیابان‌های حادثه خیز و نقاط پرحادثه در اصفهان و اتخاذ تدابیر لازم برای آرام سازی و ایمن سازی آن نقاط از نکات قابل تأمل است.

وی بابیان اینکه فرهنگ‌سازی در امر کنترل و مدیریت ترافیک بسیار حائز اهمیت است گفت: با اطلاع رسانی به موقع جهت تردد مسافران از کمربند شهری باید استفاده کنیم و از بار ترافیکی ورودی‌های شهر بکاهیم.
رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان افزود: استقرار کمپ امدادی با همراهی شهرداری و شورای شهر برای سه نقطه شهری خاصه بزرگراه‌ها در ایام نوروز از درخواست‌ها پلیس راهور است.

وی خاطرنشان کرد کرد: همچنین طبق تصمیم گرفته شده از تاریخ ۲۰ اسفندماه تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ عبور و مرور کامیون‌ها در بخش مرکزی شهر اصفهان ممنوع است.
محمد پرورش، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان از شناسایی مکان‌های پرتردد مسافران نوروز در اصفهان خبر داد و گفت: نیازهای لازم برای تردد مسافران از طریق تاکسی سرویس‌های شهری در ۱۳ نقطه شناسایی شده، انجام گرفته است.

نماینده سازمان قطار شهری اصفهان نیز در این جلسه از فعال بودن قطار شهری در ایام نوروز از ساعت ۸ صبح لغایت ۸ شب خبر داد و گفت: جابه‌جایی ۱۵ هزار مسافر را در این ایام پیش بینی شده است و آماده افزایش ظرفیت ناوگان خود در صورت استقبال مسافران از قطار شهری هستیم.

کد خبر 561572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.