آیا افراد مبتلا به کرونای بدون علامت نیز کووید طولانی را تجربه می‌کنند؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد مبتلا به کرونای بدون علامت نیز در معرض ابتلا به کووید طولانی‌مدت هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تقریباً دو سال از آغاز شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان می‌گذرد. مطالعات زیادی در این زمینه انجام و واکسن‌ها و داروهای مؤثری در این دوره زمانی تولید شده است. با این وجود، هنوز متخصصان و محققان درباره بعضی از موضوعات مربوطه شک دارند و لازم است مطالعات بیشتری صورت بگیرد. هنگامی که افراد پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ برای مدت‌ها درگیر علائم آن باشند، به کرونای طولانی‌مدت مبتلا شده‌اند. افرادی که نوع شدید بیماری کووید -۱۹ را تجربه کرده‌اند بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به کرونای طولانی‌مدت قرار دارند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که تقریباً بین پنج تا ۱۰ درصد افراد مبتلا به کرونا که در بیمارستان بستری نشده‌اند و تقریباً ۸۰ درصد افرادی که به دلیل این بیماری در بیمارستان بستری شده‌اند، درگیر کرونای طولانی‌مدت شدند.

آیا افراد مبتلا به کرونای بدون علامت نیز کووید طولانی را تجربه می‌کنند؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد مبتلا به کرونای بدون علامت نیز در معرض ابتلاء به کووید طولانی هستند؛ به طوری که تقریباً یک پنجم افراد مبتلا به کرونای بدون علامت یک ماه پس از تشخیص اولیه بیماری علائم مربوط به آن را تجربه کردند. نتایج مطالعه دیگری که در نیویورک انجام شده، حاکی از این است که یک سوم بیماران مبتلا به کرونای طولانی‌مدت تا ۱۰ روز پس از مثبت شدن آزمایش خود هیچ علائمی از بیماری کووید -۱۹ را نداشتند. محققان با انجام ارزیابی‌های لازم، به این نتیجه رسیدند که افراد مبتلا به کرونای بدون علامت یا خفیف نیز در معرض ابتلاء به کووید طولانی قرار دارند.

چرا افراد مبتلا به کرونای بدون علامت نیز کووید طولانی را تجربه می‌کنند؟

گروهی از محققان به منظور بررسی احتمال بروز کرونای طولانی‌مدت در میان افراد مبتلا به کووید -۱۹، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۱۷۷ نفر که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده بودند را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌ها حاکی از این بود که تا شش ماه پس از بهبودی کامل افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹، مقدار زیادی اتوآنتی‌بادی در بدن آن‌ها وجود داشت. اتوآنتی‌بادی نوعی پروتئین است که توسط سیستم ایمنی بدن خود فرد تولید می‌شود. این اتوآنتی‌بادی‌ها عناصر دفاعی بدن را از بین می‌برد و به پرتئین‌های بدن خود فرد حمله می‌کند. بنابراین اتوآنتی‌بادی‌ها باعث بروز عفونت شدید می‌شود و حتی خطر ابتلاء به کرونای طولانی‌مدت را افزایش می‌دهد. محققان به این نتیجه رسیدند که بعضی از اتوآنتی‌بادی‌های تولید شده به دلیل ابتلاء به بیماری کووید -۱۹، ممکن است به مرور زمان به اندام‌ها و بافت‌های بدن حمله کند و باعث بروز کرونای طولانی‌مدت شود.

چه عواملی خطر بروز کرونای طولانی‌مدت را افزایش می‌دهد؟

نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله Cell نشان می‌دهد که چهار عامل بر افزایش خطر ابتلاء به کرونای طولانی‌مدت تأثیر می‌گذارد. این عوامل شامل افزایش بار ویروسی وجود در خون افراد، وجود اتوآنتی‌بادی، فعال شدن مجدد ویروس اپشتین بار (EBV) و دیابت نوع دوم می‌شود.

چگونه خطر ابتلاء به کرونای طولانی‌مدت را کاهش دهیم؟

با وجود اینکه راهی برای تشخیص اینکه چه افرادی درگیر کرونای طولانی‌مدت می‌شوند وجود ندارد، لازم است افراد همه اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند تا خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ کاهش پیدا کند. مقامات بهداشتی به افراد توصیه کرده‌اند که به صورت منظم از ماسک استفاده کنند، فاصله اجتماعی خود از دیگران را حفظ و واکسن کرونا و دوز تقویتی آن را در زمان تعیین شده دریافت کنند. با وجود این که واکسن کرونا خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را به طور کامل از بین نمی‌برد، اما خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری، بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

کد خبر 561547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.