نقش‌آفرینی پارک‌های جیبی در احیای فضاهای مرده شهری

امروزه فضاهای بسیاری در شهرهای مختلف دنیا وجود دارد که بدون استفاده باقی مانده و این در حالی است که مدیران در نقاط مختلفی از دنیا از طریق ایجاد پارک‌های کوچک، بیشترین بهره‌وری را از این فضاهای مرده برای مردم به ارمغان آورده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پارک‌های جیبی که به فضاهای سبز کوچک در گوشه و کنار شهرها اشاره دارد، در تبدیل فضاهای بدون استفاده و افزایش نشاط در محیط اطراف آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. این مکان‌های تفریحی اغلب فضاهای کوچکی از یک زمین بدون استفاده یا ساختمان متروکه را در بر می‌گیرد و محیطی ایمن برای تفریح و استراحت شهروندان به وجود می‌آورد. پارک‌های جیبی برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ و در واکنش به نبود فضاهای سبز کافی شهری به وجود آمد و پس از آن، به تدریج در قرن بیست‌ویکم در سراسر جهان گسترش یافت.

این روزها، شهرنشینان از پارک‌های جیبی در موارد زیادی بهره می‌گیرند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده، ملاقات‌های دوستانه، مطالعه و حتی انجام کارهای گروهی اشاره کرد. در ادامه به معرفی پارک‌های جیبی مشهور جهان پرداخته می‌شود که همگی در ایالات متحده آمریکا واقع شده و در افزایش نشاط شهروندی و ایجاد تحولات زیاد در منطقه نقش مهمی ایفا کرده است.

پارک جیبی یادبود صدمین سالگرد تأسیس روتاری در لانگ‌بیچ، ایالت کالیفرنیا

باشگاه اجتماعی روتاری در لانگ بیچ، درست قبل از شروع طراحی و ساخت پارک حدود پنج هزار متر مربعی روتاری، هزینه ۱۰۰ هزار دلاری را به احداث آن اختصاص دادند. مدیران روتاری به منظور سهیم‌سازی عموم مردم و نهادهای مختلف در احداث پارک، سرمایه‌گذاران مهم شهر را به مشارکت دعوت کردند، با این حال تا به امروز، مسئولیت نگهداری از آن را خود به عهده داشته‌اند.

پارک روتاری نمونه بسیار موفقی از توسعه شهری ناشی از مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی شهری است که مزایای خود را شامل حال تمام ساکنان لانگ بیچ کرده است و در پی تلاش‌ها و نوآوری‌های اعضای باشگاه اجتماعی روتاری لانگ بیچ، به فضایی بسیار دلنشین و محبوب در شهر تبدیل شده، ضمن این‌که هویتی ارزشمند را نیز برای کالیفرنیا به ارمغان آورده است.

نقش‌آفرینی پارک‌های جیبی در احیای فضاهای مرده شهری

پارک جیبی DUC در سنت لوئیس، ایالت میزوری

کلان‌شهر سنت لوئیس واقع در ایالات میزوری آمریکا، از زمان‌های دور تا به امروز، فضاهای خالی زیادی را در خود جا داده که بدون استفاده باقی مانده است. امروزه بسیاری از شهروندان در تلاش هستند از خلاقیت خود برای تغییر این فضاها استفاده کنند که در این راستا، ایجاد پارک‌های کوچک نقش مهمی ایفا کرده است.

در اکتبر سال گذشته، مؤسسه غیرانتفاعی بهبود اجتماعی شهری سنت لوئیس، مبلغ ۱۰ هزار دلار را به عنوان پاداش در اختیار نهاد سازنده پارک‌های جیبی قرار داد و از مدیران آن خواست در توسعه هر چه بیشتر این فضاهای سبز در سراسر شهر بکوشند. مدیران نهاد سازنده پارک‌های جیبی به گرمی از این پیشنهاد استقبال کردند و مدعی شدند که به زودی، ضمن گسترش پارک DUC بسیاری از فضاهای بدون استفاده دیگر شهر را نیز به پارک‌های جیبی تبدیل خواهد کرد.

اگرچه بسیاری از طراحان شهری، پیدایش پارک‌های جیبی را به قرن بیست‌ویکم نسبت داده‌اند، با این حال، در دهه ۱۹۲۰ نیز دانمارک میزبان پارک کوچکی بود که اندازه‌ای حدود دو برابر یک باغ معمولی داشت و مردم منطقه را به انجام فعالیت‌های مختلف در خود دعوت می‌کرد. این پارک، که امروزه به باغ کتابخانه سلطنتی شهرت دارد به عنوان باغی زیبا عمل می‌کند که مردم شهر را گردهم می‌آورد و آن‌ها را به برقراری تعامل اجتماعی با یکدیگر و لذت از فضای سبز اطراف دعوت می‌کند.

نقش‌آفرینی پارک‌های جیبی در احیای فضاهای مرده شهری

پارک گرینکر در ایالت نیویورک

هیدئو ساساکی، رئیس سابق بخش هاروارد نیویورک، پارک جیبی بسیار زیبایی در مرکز شهر طراحی و احداث کرد که بازدید از آن، لحظاتی خاطره‌انگیز را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. این پارک نوعی فضای سبز خصوصی-عمومی به‌شمار می‌رود که البته حضور در آن برای عموم مردم آزاد است؛ به طوری که کودکان می‌توانند در آن بازی کنند، بزرگسالان گردهم بیایند و سایرین نیز، هوایی پاک در چشم‌اندازی منحصربه‌فرد تنفس کنند. در واقع، پارک جیب‌جلیقه‌ای گرینکر علاوه بر افزایش نشاط منطقه، به عنوان مکانی برای افزایش پیوند میان ساکنان منهتن آمریکا عمل می‌کند که همین امر در افزایش حس برابری میان مردم نقش مهمی ایفا کرده است.

نقش‌آفرینی پارک‌های جیبی در احیای فضاهای مرده شهری

پارک خیابان فرانکلین در کمبریج، ایالت ماساچوست

پارک جیبی خیابان فرانکلین از زمان احداث خود تا به امروز، فضایی آرام و دنج برای ساکنان منطقه اطراف به‌شمار رفته است و به واسطه طراحی منحصربه‌فرد خود موفق شده است جوایز زیادی نیز دریافت کند. دروازه این پارک زیبا از سنگ گرانیت ساخته شده است، ضمن این‌که گنبد فلزی قسمت پشتی پارک نیز فضایی بسیار دلنشین برای استراحت مردم ایجاد کرده است.

نقش‌آفرینی پارک‌های جیبی در احیای فضاهای مرده شهری

کد خبر 561479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.