آرزوی ربات‌ها؛ موفقیت در آزمون تورینگ

یک دکترای رباتیک گفت: پیرامون آزمون تورینگ فعالیت‌های بسیاری انجام شده، اما طی این سال‌ها به صورت عمومی هیچ ماشینی ساخته نشده است که این آزمون را به صورت کامل پشت سر بگذارد. ماشین‌های مختلفی تا به حال ساخته شده است که تمام آن‌ها در روند گفت‌وگو دچار اختلال می‌شود.

حامد شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه آزمون تورینگ برای شناسایی قابلیت‌های هوشمند ماشین استفاده می‌شود، اظهار کرد: این آزمون توسط آلن تورینگ در سال ۱۹۵۰ ابلاغ شد و هدف آن بررسی بلوغ هوش مصنوعی است.

وی افزود: نحوه آزمون تورینگ به این صورت است که یک ماشین هوشمند در یک اتاق قرار می‌گیرد و انسان از طریق یک ترمینال با تمام اتاق‌ها ارتباط می‌گیرد؛ حال اگر انسان نتواند تشخیص دهد در کدام اتاق ربات قرار گرفته است یعنی ماشین توانسته است آزمون تورینگ را پشت سر بگذارد.

این دکترای رباتیک ادامه داد: آزمون تورینگ با نمودسازی ماشین و نشان‌دادن آن به عنوان یک انسان کامل با قابلیت‌های انسانی سروکار دارد؛ این آزمون ملاکی برای تشخیص بلوغ هوش مصنوعی است.

وی اشاره کرد: پیرامون آزمون تورینگ فعالیت‌های بسیاری انجام شده است، اما طی این سال‌ها به صورت عمومی هیچ ماشینی ساخته نشده است که این آزمون را به صورت کامل پشت سر بگذارد. ماشین‌های مختلفی تا به حال ساخته شده است که تمام آن‌ها در روند گفتگو دچار اختلال می‌شود.

شهبازی در رابطه با حوزه طراحی ماشین تورینگ گفت: طراحی ماشین تورینگ حوزه خاصی از هوش‌مصنوعی است که تحت عنوان NLP (Neuro-linguistic programming) مطرح شده و با یادگیری ماشین در ارتباط است.

وی افزود: در این حوزه تلاش می‌شود زبان طبیعی انسان را به ماشین آموزش دهیم و هوش‌مصنوعی را به نقطه‌ای برسانیم که بتواند از تجربیات خود درس بگیرد و خطاهای گذشته خود را اصلاح کند.

این دکترای رباتیک در رابطه با کامپیوترهای کنونی گفت: امروزه کامپیوترهای پیشرفته‌ای در این حوزه ساخته شده‌اند که ابر رایانه شرکت IBM از جمله نمونه‌های ساخته شده است؛ این ابر رایانه واتسون نام دارد و در سال ۲۰۱۱ توانست قهرمان انسانی مسابقات اطلاعات عمومی را شکست دهد.

وی اشاره کرد: این موفقیت باعث شد امیدواری‌های بسیاری در راستای ساخت ماشین‌های هوشمند ایجاد شود و در همین راستا نیز شرکت گوگل برنامه Google Brain را توسعه داده است.

شهبازی تاکید کرد: فیلم‌های علمی-تخیلی بسیاری پیرامون آزمون تورینگ و ساخت ربات‌های هوشمند ساخته شده است که در آن ماشین‌ها توانسته‌اند انسان را متقاعد کند، اما به طور کلی موفقیت این آزمون نسبی است و تا کنون اکثر ربات‌ها ۸۰ درصد راه را پشت سر گذاشته است که به نظر می‌رسد در آینده نیز به پیشرفت‌های مهمی دست‌یابیم.

کد خبر 561441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.