اتریوم کلاسیک + تاریخچه، اهداف و مزایای هولد ETC

اتریوم کلاسیک یک هارد فورک اتریوم است و در سال ۲۰۱۶ راه اندازی شده است. عملکرد اصلی اتریوم کلاسیک به عنوان یک شبکه قرارداد هوشمند است که قابلیت پشتیبانی و میزبانی از برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp ها را دارد.

به گزارش ایمنا، اتریوم کلاسیک یک سیستم محاسباتی متن باز است که بر اساس فناوری بلاکچین کار می‌کند و می‌تواند از پروتکل‌های هوشمند پشتیبانی کند. عملکرد این پلتفرم طوری است که ماشین مجازی اتریوم را فراهم می‌سازد. این ماشین مجازی بر مبنای محاسبات تورینگ است و به صورت نامتمرکز می‌تواند با استفاده از شبکه، قراردادهای عمومی را در بستر گره‌های عمومی شبکه اجرا کند.

اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) یک شبکه بلاکچین متن باز و غیر متمرکز است که امکان اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که شبکه بلاک چین اتریوم کلاسیک با اتریوم کاملاً متفاوت است. ECT نماد اختصاری ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک است و ETH نماد اختصاری ارز دیجیتال اتریوم. اتریوم کلاسیک با استفاده از قراردادهای هوشمند در بستر شبکه بلاک چین یا دفتر کل توزیع شده، برای ایجاد یک دولت غیر متمرکز تلاش می‌کند. به بیان دیگر برای تأیید اعتبار این قراردادها دیگر نیازی به یک واسطه مانند یک وکیل نیست. قراردادهای هوشمند مانند گزاره‌های اگر آنگاه هستند به این معنی که اگر اقدامات مورد نیاز برای تکمیل یک قرارداد انجام شده باشد، آنگاه بقیه پارامترها برای تکمیل قرارداد انجام خواهد شد. اگر پارامترهای قرارداد انجام نشود، آنگاه بسته به شرایط تعیین شده در ابتدا ممکن قرارداد باطل یا دچار جریمه شود.

بنیان‌گذاران اتریوم کلاسیک

شبکه اتریوم کلاسیک درواقع همان زنجیره اصلی و قدیمی اتریوم است و بنیان‌گذاران آن نیز همان بنیان‌گذاران اتریوم ویتالیک بوترین و گوین وود هستند.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) با اسم کامل ویتالی دیمیتریویچ بوترین ۳۱ ژانویه ۱۹۹۴ به‌دنیا آمد. او برنامه‌نویسی روسی‌کانادایی و بنیان‌گذار مجله بیت کوین (‌Bitcoin Magazine) است. گوین جیمز وود (Gavin Wood)، خالق پولکادات، مهندس کامپیوتری انگلیسی بود و قبل از خلق اتریوم، به‌عنوان مهندس تحقیقاتی در مایکروسافت فعالیت می‌کرد. گوین شبکه اتریوم را کامپیوتری برای تمام دنیا می‌داند و به‌همراه ویتالیک بوترین شبکه اتریوم را در سال ۱۹۹۳ ایجاد کرد.

تاریخچه اتریوم کلاسیک

بعد از اینکه ایده ویتالیک بوترین برای ایجاد زبان برنامه‌نویسی جدید در اجرای خودکار فعالیت‌ها بدون نیاز به مداخله بشر روی شبکه بلاک چین در سال ۲۰۱۳ با استقبال جامعه بیت کوین مواجه نشد، او تصمیم گرفت به‌تنهایی ایده‌اش را عملی کند و درنتیجه اتریوم را معرفی کرد. بعد از گذشت دو سال و با رشد چشمگیر این رمزارز، قیمت آن به ۲۱ دلار رسید.

شبکه اتریوم بر اساس قراردادهای هوشمند عمل می‌کرد و DAO (سازمان خودگردان غیرمتمرکز) نیز قرارداد هوشمند پیچیده‌ای بود که برای جذب سرمایه در توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) شبکه اتریوم استفاده می‌شد. کاربران پس از خرید اتریوم و سرمایه‌گذاری در پروژه DAO، با دریافت تعدادی توکن حق رأی کسب می‌کردند. اتریوم به‌کمک تطبیق‌پذیری، انعطاف و شفافیت این قرارداد هوشمند و استقبال زیاد از آن، در ابتدای کارش توانست در مدت چند هفته حدود ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه اولیه به‌دست بیاورد.

اتریوم کلاسیک + تاریخچه، اهداف و مزایای هولد ETC

اهداف ارز اتریوم کلاسیک

از زمان تقسیم اتریوم، بسیاری از پیشرفت‌ها در پروژه اتریوم کلاسیک صورت گرفته است. هدف این پروژه ادامه کار در جهت تبدیل شدن به یک شبکه جهانی پرداخت با استفاده از قراردادهای هوشمند است که می‌تواند بدون حاکمیت متمرکز عمل کند. همانند سایر ارزهای رمز نگاری شده، اتریوم کلاسیک به احتمال زیاد همچنان ارزش خود را حفظ کرده و با ارزش ادامه می‌دهد. حفظ ارزش از جمله اهداف این رمز ارز است.

سازمان خودگردان غیرمتمرکز – DAO

پلتفرم اتریوم حول محور استفاده از قراردادهای هوشمند است. در واقع توافقنامه‌های قابل برنامه‌ریزی بین دو یا چند طرف است. این بدان معناست که پول می‌تواند از یک طرف به طرف دیگر بدون نیاز به واسطه مورد اعتماد منتقل شود. هر دو طرف درستی کد را تأیید می‌کنند، و کد با رعایت برخی شرایط پول را آزاد می‌کند. سازمان خودگردان غیرمتمرکز یا به اختصار DAO (که “dow” تلفظ می‌شود) یک قرارداد هوشمند بسیار پیچیده بود. همچنین یک هدف نسبتاً چشمگیر داشت.

ایده این بود که DAO بودجه‌ای را برای تأمین هزینه توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز تأمین می‌کند که در آینده توسط شبکه اتریوم ساخته خواهند شد. برای داشتن حق رأی در DAO، باید توکن های ویژه خریداری کنید. این “توکن‌های DAO” با استفاده از اتر ارز رمز پایه محلی اتریوم خریداری می‌شود. داشتن توکن‌های DAO به این معنی بود که شما بخشی از فرایند تصمیم‌گیری بودید که تصمیم می‌گرفت کدام dApps پول دریافت کند و کدام یک نه.

برای تأیید یک dApp (برنامه غیرمتمرکز)، توسعه دهنده پشتیبان آن ابتدا نیاز دارد که گروهی از متخصصان و توسعه دهندگان شناخته شده در شبکه اتریوم چراغ سبز نشان بدهند. سپس به رأی گیری گذاشته می‌شود. اگر dApp پیشنهادی، حداقل ۲۰٪ از آرای قاطع مشارکت کنندگان در DAO را به دست آورد، پول تخصیص داده می‌شود و می‌توان کار روی پروژه را ادامه داد.

اتریوم کلاسیک + تاریخچه، اهداف و مزایای هولد ETC

تفاوت‌های اتریوم کلاسیک و اتریوم

  • اتریوم کلاسیک ارز دیجیتالی ارزشمند است و مزایای زیادی دارد؛ اما اتریوم بین افراد جامعه قانونی‌تر به‌نظر می‌رسد و بیشتر معامله می‌شود. تجزیه و تحلیل‌ها روی میزان سرمایه‌گذاری افراد در این دو رمزارز نیز حاکی از محبوبیت قطعی اتریوم است.
  • اتریوم کلاسیک با سهم بازار ۳/۹ میلیارد دلار، ۱۱۶/۳ میلیون توکن در گردش دارد؛ درحالی‌که اتریوم با ۱۱۵/۶ میلیون توکن در گردش، سهم بازاری برابر با ۳۰۴/۹ میلیارد دلار دارد.
  • در شبکه اتریوم، اترها با نرخ ثابتی تولید می‌شوند و محدودیتی برای نرخ عرضه در این شبکه وجود ندارد؛ اما توسعه‌دهندگان اتریوم کلاسیک تصمیمی مبنی‌بر ثابت نگه‌داشتن تعداد توکن‌های آن و برابر با ۲۱۰ میلیون توکن گرفته‌اند و همین تصمیم دلیل سهم بازار اندک اتریوم کلاسیک در مقایسه با اتریوم است.
  • ارزش یک توکن اتریوم در حال حاضر بسیار بیشتر از یک واحد اتر کلاسیک است. برای مثال، در ۲۷ آوریل ۲۰۲۱ هر واحد اتر کلاسیک با ۳۳/۶۵ دلار و اتر در همان تاریخ با ۲،۶۰۰ دلار به‌ازای هر توکن معامله می‌شد.
  • هر دو شبکه از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند؛ اما با توجه به نگرانی‌های امنیتی که پیش‌تر درباره قراردادهای هوشمند اتریوم کلاسیک مطرح شده بود، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال اتریوم دارند.
  • سازوکار اجماع استفاده‌شده در اتریوم کلاسیک مبنی‌بر الگوریتم گواه بر کار است؛ اما اتریوم نیز از همین سازوکار استفاده می‌کند، توسعه‌دهندگان آن به‌دنبال تغییر سازوکار آن از الگوریتم گواه بر کار (PoW) به الگوریتم گواه بر سهام (PoS) هستند. با این تغییر شبکه اتریوم سریع‌تر و بهینه‌تر از اتریوم کلاسیک خواهد شد و مقیاس تراکنش‌ها در آن به‌طور محسوس افزایش پیدا خواهد کرد. برخی از کاربران اتریوم کلاسیک نیز امیدوارند که شبکه آن نیز همین مسیر را در پیش بگیرد.
  • یکی از توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم کلاسیک معتقد است که پس از هارد فورک شبکه اتریوم تقریباً ۹۰ درصد از کاربران و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp‌s) به اتریوم منتقل شدند؛ بنابراین، تعداد بیشتری برنامه‌های غیرمتمرکز روی اتریوم در مقایسه با اتریوم کلاسیک وجود دارند.
  • اتریوم را می‌توان با استفاده از مجموعه‌ای از کارت‌های گرافیک (GPU) نصب‌شده در یک سیستم کامپیوتری که به آن ریگ ماینینگ می‌گویند، به‌راحتی استخراج کرد. دستگاه ASIC نیز برای ماین اتریوم ساخته شده است؛ ولی امکان استخراج آن با ظهور اتریوم ۲ از بین خواهد رفت.

اتریوم کلاسیک + تاریخچه، اهداف و مزایای هولد ETC

مزایای اتریوم کلاسیک

  • تغییرناپذیر (Immutable): امکان تغییر یا حذف تراکنش‌ها بعد از ثبت در بلاک چین وجود ندارد. این ویژگی اصلی‌ترین دلیل دوشاخه‌شدن زنجیره اتریوم بود و علاوه‌بر حفظ تمرکززدایی، امنیت و یکپارچگی کد را تضمین می‌کند.
  • غیرمتمرکز (Decentralised): سازوکار اجماع در شبکه لاریوم کلاسیک مبتنی‌بر الگوریتم گواه بر کار است. تراکنش‌ها در آن بدون واسطه یا مرجع مرکزی انجام و قراردادهای هوشمند نیز به‌صورت خودکار اجرا می‌شوند.
  • تراکنش‌های سریع و مقرون‌به‌صرفه (Quick & Affordable Transactions): باتوجه‌به فرایند خودکار تأیید تراکنش‌ها، انجام آن‌ها با سرعت بیشتر و هزینه کمتری صورت می‌گیرد.
  • قابلیت اطمینان بالا (High Reliability): بلاک چین اتریوم کلاسیک قابلیت مدیریت طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها و قراردادهای هوشمند و تراکنش‌ها را در پنج سال گذشته بدون نیاز به دخالت شخصی ثالث، قطعی سرور، کلاه‌برداری و سانسور مدیریت کرده و همین امر نشان‌دهنده قابلیت اطمینان فراوان آن است.
  • قابل برنامه‌ریزی (Programmable): بلاک چین اتریوم قابلیت برنامه‌ریزی دارد و توسعه‌دهندگان آن می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکزی (dApps) مانند خدمات مالی یا بازی‌ها را روی قراردادهای هوشمند آن ایجاد کنند.

والت‌های اتریوم کلاسیک

  • کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • کیف پول سخت‌افزاری ترزور (Trezor)
  • کیف پول نرم‌افزاری اتمیک (Atomic)
  • کیف پول نرم‌افزاری میست (Mist)
  • کیف پول نرم‌افزاری جاکس (Jaxx)
  • کیف پول نرم‌افزاری کوینومی (Coinomi)
  • کیف پول نرم‌افزاری امرالد (The Emerald Wallet)

اتریوم کلاسیک + تاریخچه، اهداف و مزایای هولد ETC

پیش بینی آینده قیمت اتریوم کلاسیک

بازار به آینده ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک (ETC) و پتانسیل رشدش در سال‌های پیش رو اشتیاق نشان می‌دهد. البته سایت‌هایی هم هستند که چندان خوش‌بین نیستند اما بیشتر پیش‌بینی‌ها همچون پیش بینی سایت (Beincrypto.ru) و سایت (Digitalcoinprice.com) از رشد بالای این ارز دیجیتال حکایت دارند.

قیمت اتریوم کلاسیک

رمز ارز اتریوم کلاسیک در تاریخ _________ با قیمت _________ در صرافی‌ها خرید و فروش می‌شود.

کد خبر 561424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.