چه کسی به کارت گرافیک نیازمند است؟

آنجایی که کارت گرافیک تنها برای فعالیت‌های خاصی مناسب است؛ در نتیجه ممکن است شخصی نیاز به آن نداشته‌باشد به همین دلیل بهتر است پیش از خرید یک سیستم این مسئله را بررسی کنید که آیا به کارت گرافیک نیازمند هستید یا خیر؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از قطعات کاربردی و مهم کامپیوتر کارت گرافیک یا GPU است؛ این قطعه به شما کمک می‌کند فعالیت‌های گرافیکی از جمله بازی، طراحی، تدوین و رندرینگ را به آسانی انجام دهید و مسلماً افزایش قدرت کارت گرافیک موجب کارایی بهتر می‌‎شود، اما از آنجایی که کارت گرافیک تنها برای فعالیت‌های خاصی مناسب است؛ در نتیجه ممکن است شخصی نیاز به آن نداشته‌باشد به همین دلیل بهتر است پیش از خرید یک سیستم این مسئله را بررسی کنید که آیا به کارت گرافیک نیازمند هستید یا خیر؟.

تفاوت کارت‌های گرافیک یکپارچه و اختصاصی

پیش از هر چیز باید گفت که کامپیوتر و لپ‌تاپ برای نمایش تصویر به GPU نیازمند است، اما مسئله مهم این است که آیا شما به کارت گرافیک مجزا نیز احتیاج دارید؟. در ادامه به بررسی کارت گرافیک یکپارچه و اخصاصی می‌پردازیم:

واحد پردازش گرافیک یکپارچه

امروزه بیشتر مادربردها و پردازنده‌های مرکزی دارای پردازنده گرافیکی داخلی هستند و در دهه‌های اخیر تولیدکنندگان مادربردهای خود را به پردازنده گرافیکی قابل استفاده مجهز می‌کنند؛ این پردازنده گرافیکی درون چیپست مادربرد تعبیه شده است و در این شرایط دیگر احتیاجی به سخت‌افزار اضافه نیست. با خرید این نوع مادربرد یک کارت گرافیک داخلی به‌دست می‌آورید و به راحتی می‌توانید تصاویر را به نمایش بگزارید.

واحد پردازش گرافیک یکپارچه تکنولوژی بسیار خوبی است زیرا بدون هیچ هزینه و دردسری سیستم شما را مجهز به یک کارت گرافیک خوب و قابل استفاده می‌کند؛ البته کارت گرافیک یکپارچه نیز دارای نقاط ضعفی است زیرا این تکنولوژی ضعیف است و تنها برای کسانی که می‌خواهند به صورت روزمره از سیستم خود استفاده کنند کاربرد دارد به همین دلیل کسانی که می‌خواهند با سیستم خود فعالیت‌های گرافیکی مانند بازی یا رندرینگ انجام دهند، نمی‌توانند از این مزیت مادربرد استفاده کنند.

واحد پردازش گرافیک اختصاصی

واحد پردازش گرافیک اختصاصی جزو قطعات جداگانه سیستم محسوب می‌شود و مخصوص پردازش‌های گرافیکی است. بزرگ‌ترین مزیت این نوع از کارت گرافیک عملکرد عالی آن است زیرا نه تنها دارای تراشه کامپیوتری پیچیده‌ای است بلکه به طور واضح برای کار پردازش ویدئو طراحی شده است؛ این نوع از کارت گرافیک دارای رم اختصاصی است که باعث می‌شود فعالیت‌هایی مانند پردازش تصاویر در نرم‌افزارهای گرافیکی سریع‌تر انجام شود.

علاوه بر افزایش عملکرد بنیادی کارت‌های گرافیک اختصاصی طیف گسترده‌تر و مدرن‌تر از پورت‌های ویدئویی را ارائه می‌دهد به بیانی دیگر ممکن است مادربرد شما تنها دارای یک پورت VGA و DVI باشد، اما کارت گرافیک اختصاصی علاوه بر این‌ها به پورت HDMI نیز مجهز است. عملکرد بهتر و دارا بودن درگاه‌های بیشتر از جمله ویژگی‌های کارت‌های گرافیک اختصاصی است، اما از طرفی تمام این قطعات و ویژگی‌ها هزینه‌هایی در بر دارد؛ نخستین و مهم‌ترین مسئله در خرید کارت‌های گرافیک اختصاصی هزینه آن است.

آیا ما به کارت گرافیک اختصاصی نیازمندیم؟

اکنون تفاوت کارت گرافیک اختصاصی و یکپارچه مشخص شد، اما قطعاً انتخاب کارت گرافیک اختصاصی مطلوب کار نسبتاً پیچیده و سختی است در نتیجه برای اینکه بررسی کنید چه کارت گرافیکی برای شما مناسب است بهتر است دو سوالی زیر را از خود بپرسید:

آیا کارت گرافیک کنونی برای بازی و برنامه‌های گرافیکی مناسب است؟

اولین و مهم‌ترین دلیل خرید کارت گرافیک اختصاصی برای مردم، بازی است زیرا برای تماشای فیلم، ایمیل، پردازش متن یا استفاده از برنامه‌های Office نیازی به پردازنده گرافیکی مجزا نیست و تنها برای انجام بازی‌های جدید و فعالیت‌های گرافیکی کاربرد دارد. کارت‌های گرافیک برای افرادی که به ویرایش عکس، اصلاح رنگ یا تدوین ویدئو علاقمند هستند نیز مناسب است؛ بنابراین اگر شما جزو کسانی هستید که به بازی‌های مدرن علاقه دارید یا می‌خواهید فعالیت‌های گرافیکی انجام دهید، قطعاً به کارت گرافیک نیازمند هستید.

آیا کارت گرافیک کنونی می‌تواند از چند مانیتور پشتیبانی کند؟

با اینکه بیشتر افراد کارت گرافیک را برای انجام بازی خریداری می‌کنند، تعداد قابل توجهی از افراد کارت گرافیک را برای اتصال به چند مانیتور می‌خرند. بدون داشتن یک کارت گرافیک اختصاصی افزودن چند مانیتور اضافی به کامپیوتر خطرناک است زیرا ممکن است مادربردها چند پورت ویدئویی پشتیبانی کند، اما باید برای استفاده از تمام پورت‌ها تنظیمات BIOS را تغییر دهید که اکثر مادربردها از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کند.

اگر می‌خواهید از چند مانیتور را به طور همزمان و بدون فشار آوردن به سیستم خود یا دستکاری تنظیمات BIOS استفاده کنید، بهترین و ساده‌ترین راه برای این کار خرید یک کارت گرافیک اختصاصی است که از تنظیمات مربوط به چند مانیتور به درستی پشتیبانی می‌کند.

کد خبر 561413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.