دست مفسدین و سودجویان را قطع کنید

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، بیست‌ودوم اسفندماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دست مفسدین و سودجویان را قطع کنید» به بررسی اظهارات روز گذشته رئیس جمهور پرداخت و نوشت: رئیس جمهور روز گذشته با حضور در وزارت اطلاعات در دیدار با وزیر، مدیران و کارکنان این وزارتخانه به مناسبت هفته بزرگداشت سربازان گمنام امام زمان (عج) ضمن تبریک اعیاد شعبانیه از زحمات مجاهدانه کارکنان وزارت اطلاعات قدردانی کرد.

آیت‌الله رئیسی در این دیدار به تبیین وظایف و مأموریت‌های خطیر وزارت اطلاعات پرداخت و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مأموریت وزارت اطلاعات حفظ و صیانت از نظام و سرمایه‌های انقلاب اسلامی است. امروز همه سرمایه‌ها و ظرفیت‌های کشور در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و مؤلفه‌های قوت و قدرت ملت مثل «ایمان و اعتماد مردم» مورد تهدید دشمنان است.

رئیس جمهور با گرامیداشت یاد شهدای وزارت اطلاعات تصریح کرد: باید ابعاد مبارزه با دشمن را شناخت و گام‌های محکمی در این مسیر برداشت. وزارت اطلاعات موفقیت‌های کم‌نظیری همچون مبارزه با گروهک‌های معاند، شناسایی و دستگیری جواسیس و جلوگیری از نفوذ و صیانت از نظام را در کارنامه خود دارد اما امروز نیازمند تحول و بازنگاه به حرکت وزارت اطلاعات هستیم.

رئیسی با بیان این‌که باید تلاش شود کارهای ارزشمند ارتقا یابد و کاستی وجود نداشته باشد، افزود: امروز بهترین افرادی که می‌توانند کارنامه وزارت اطلاعات را ارزیابی کنند نیروهای همین وزارتخانه از پیشکسوتان تا جوانان و رویش‌های انقلاب اسلامی هستند.

دست مفسدین و سودجویان را قطع کنید

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خسارت کلاهبرداری به نرخ روز شد» به بررسی اظهارات رئیس دستگاه قضائی پرداخت و نوشت: مسئله پرونده‌های کثیرالشاکی و اطاله دادرسی این قبیل پرونده‌ها همواره یکی از مشکلات دستگاه قضائی در سال‌های اخیر بوده که در کنار کند شدن روند فعالیت نظام قضائی، خسارات جبران‌ناپذیری هم به مالباختگان این دست پرونده‌ها وارد شده است؛ موضوعی که به گفته رئیس قوه قضائیه سود هنگفتی را نصیب کلاهبرداران کرده است.

این موضوع البته به دغدغه‌ای برای مسئولان قضائی و قضات رسیدگی‌کننده و همچنین شکات و مالباختگان، تبدیل شده که ضرورت رسیدگی سریع و متقن و همچنین پیشگیری از شکل‌گیری چنین پرونده‌هایی را دوچندان کرده است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای از بدو تصدی مسئولیت ریاست قوه قضائیه، پیشگیری از جرم و شکل‌گیری پرونده‌های قضائی به ویژه پرونده‌های کثیرالشاکی و ارتقای خدمت‌رسانی و تسریع در حل مشکلات مردم از طریق هوشمندسازی و اصلاح ساختارها و روندهای معیوب را در دستور کار قرار داده است که نشانه‌های این تحول در حال آشکار شدن است.

یکی از این تحولات افزایش هزینه ارتکاب جرم کلاهبرداران است که در ابتکاری بدیع با رویه قضائی جدید می‌توان مجرمان را به میزان ارزش واقعی پول در زمان پرداخت به شاکیان محکوم کرد و قطعاً عدالت و انصاف هم پشتوانه چنین آرایی خواهد بود.

محسنی اژه‌ای در جریان سفر به استان البرز در مرداد ماه، در اقدامی بدیع برای شناسایی ملموس و دقیق مشکلات و زمینه‌هایی که به خلق پرونده‌های کثیرالشاکی و اطاله دادرسی در رسیدگی به آن‌ها منجر می‌شود، جلسه مدیریتی و تخصصی ویژه برگزار کرد.

این نشست با موضوع «تسریع در رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی و جلوگیری از تشکیل آنها» در محل دادگستری کل استان البرز با مدیریت رئیس دستگاه قضا برگزار شد و در آن ابعاد، زوایا، مصادیق، مشکلات و معضلات «پرونده کثیرالشاکی کلاهبرداری خودرویی در هشتگرد» با حضور متهمان، شاکیان، وکلا، نماینده دادستان و قاضی پرونده بررسی شد.

دست مفسدین و سودجویان را قطع کنید

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دروغ مشترک غرب و جریان تحریف برای توجیه کارشکنی آمریکا در مذاکرات‌» نوشت: هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای به‌دلیل آنچه جوزف بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات وین) آن را «عوامل خارجی» عنوان کرده، متوقف مانده و مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.

پس از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در روزهای اخیر مبنی بر احتمال توقف در مذاکرات، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ظهر جمعه در توییتی اعلام کرد «به‌دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساساً آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات‌متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد.»

با اعلام تنفس در وین و باقی ماندن حداقل ۳ موضوع اصلی در روند مذاکرات بود که «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد ایران و تیم همراهش، عصر روز جمعه ۲۰ اسفندماه، پایتخت اتریش را به مقصد تهران ترک کردند تا برای ادامه روند مذاکرات، رایزنی‌ها از پایتخت‌ها ادامه یابد. جوزف بورل، «عوامل خارجی» را علت وقفه در مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد اما گویا منظور او از علت خارجی، شروط ایران و درخواست روسیه مبنی بر تضمین دادن آمریکا برای عدم تحریم روابط تجاری تهران و مسکو در پسابرجام بوده است.

واکنش ایران به عملیات روانی بورل درباره مذاکرات وین بعد از توییت بورل بود که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به ادعاهای او واکنش نشان داد و نوشت: «هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت» اما گویا طرف‌های غربی می‌خواهند کارشکنی‌های خود را توجیه کرده و تقصیر شکست احتمالی مذاکرات را گردن ایران و روسیه بیندازند. طی یکی دو روز گذشته و همزمان با ادعاهای آمریکا و اروپا، برخی غرب‌گرایان داخلی هم با ادعای فرصت‌سوزی در روند مذاکرات، در تلاش‌اند تیم مذاکره‌کننده ایرانی را مقصر جلوه داده و ایران را به انفعال و سازش در برابر خواسته‌های آمریکا و اروپا متمایل کنند.

آنها همچنین بارها ضمن روسیه‌هراسی، سعی کرده‌اند با توسل به هر بهانه‌ای (ملاقات رئیسی و پوتین، توجه ایران به بلوک شرق، جنگ روسیه با اوکراین و …) «مخالفت با غرب» را به «مخالفت با روسیه» شیفت دهند.

تلاش غرب و پادوهای داخلی آن‌ها برای مقصر جلوه دادن روسیه و تیم مذاکره‌کننده ایران (به‌عنوان عوامل وقفه در مذاکرات هسته‌ای) در حالی است که اتفاقاً آنچه باعث اختلال در روند مذاکرات شده، کارشکنی و بدعهدی آمریکا و بی‌عملی اروپاییان بوده است مگرنه تیم مذاکره‌کننده ایران همواره اعلام کرده که برای نهایی کردن توافق آماده و منتظر لغو تحریم‌ها و تضمین دادن آمریکایی‌ها بوده است.

بر همین اساس بود که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز جمعه و در پی پیام بورل ضمن تأکید بر آنکه «هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت» نوشت: «وقفه اعلام‌شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود..»

غرب و جریان تحریف برای توجیه کارشکنی آمریکا در مذاکرات به دروغ‌های مشترکی روی آورده و فشار علیه روسیه و ایران را در دستور کار قرار داده‌اند غافل از آن‌که تاریخ و افکار عمومی فراموش نمی‌کند آن طرفی که از برجام خارج شد آمریکا بود! و طرف‌هایی که در برابر بدعهدی آمریکا و دو برابر شدن تحریم‌ها علیه ایران سکوت و حتی با آن‌ها همراهی کردند، اروپایی‌ها بودند.

از نظر غرب و غرب‌گرایان همه مقصر هستند جز آمریکا! از نظر غرب و غرب‌گرایان همه مقصر هستند جز آمریکا! قابل‌تأمل آنکه آمریکا بعد از خروج از برجام، کارزار فشار حداکثری و تشدید تحریم و تهدید علیه ایران را در دستور کار خود قرار داد.

دست مفسدین و سودجویان را قطع کنید

کد خبر 561401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.