ارائه خدمات حمایتی به ۳۰۰دانش‌آموز و دانشجوی نخبه در سال

مدیرعامل خیریه شجره طیبه با اشاره به اینکه هر سال به‌طورمتوسط ۳۰۰دانش‌آموز و دانشجوی محروم زیر پوشش خدمات حمایتی قرار می‌گیرند، گفت: پیش‌بینی شده که در سال آینده ۶۰۰نخبه جدید زیر پوشش برنامه‌های حمایتی این خیریه قرار گیرند.

محمدرضا یزدان‌پناه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: خیریه «شجره طیبه» از سال ۱۳۸۳ و با رسالت حمایت از دانش‌آموزان و دانشجویان نخبه اما بی‌بضاعت تأسیس شد و در طول ۱۷ سال فعالیت خود ۱۷ شعبه در استان اصفهان تأسیس کرده است تا از دانش‌آموزان و دانشجویان محروم در شهرستان‌های سراسر استان حمایت کند.

وی خدمات حمایتی این خیریه را مختص دانش‌آموزانی با استعداد و رتبه هوشی ۱۳۰ به بالا دانست و ادامه داد: دانشجویان نیز با امتیاز ۱۳۰ به بالا می‌توانند از خدمات حمایتی این خیریه استفاده کنند. به طور کلی همه افرادی که استعداد دارند اما به دلیل مشکلات اقتصادی یا آسیب‌های اجتماعی ناگزیر یا در شرف ترک تحصیل قرار می‌گیرند، در خیریه شجره طیبه ثبت‌نام می‌شوند و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

مدیرعامل خیریه شجره طیبه با دعوت برای حمایت از دانش‌آموزان و دانشجویان محروم نخبه، گفت: در طول ۱۷ سال فعالیت این خیریه، نزدیک به یک هزار و ۱۱ نفر مورد حمایت قرار گرفته‌اند که برخی از خدمات به شکل موردی ارائه شده است.

پذیرش سالانه ۳۰۰ دانش‌آموز و دانشجو

وی با اشاره به اینکه هر سال به طور متوسط ۳۰۰ دانش‌آموز و دانشجوی محروم زیر پوشش خدمات حمایتی قرار می‌گیرند، افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸۰ دانش‌آموز و ۱۲۰ دانشجو ثبت‌نام شدند اما این آمار متغیر است؛ چون همواره تعداد زیادی ثبت‌نام می‌کنند و از سوی دیگر افراد زیادی نیز توانمند شده، از پوشش خدمات حمایتی خارج می‌شوند؛ به عنوان مثال یک دانشجو با دریافت یک لپ‌تاپ می‌تواند توانمند شود و با انجام پروژه‌های پژوهشی به شکل دورکاری، اشتغال و درآمدی داشته باشد.

یزدان‌پناه، مشارکت خیران در زمینه ایجاد شغل برای دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها را ضروری دانست و اظهار کرد: این کار برای حفظ عزت نفس و کرامت انسانی مددجویان ضروری است.

وی خدمات شجره طیبه را به شکل قرض‌الحسنه دانست و گفت: دانش‌آموزان و دانشجویان موظف هستند پس از فارغ‌التحصیلی و به درآمد رسیدن، خدماتی که دریافت شده را بازگردانند؛ به همین دلیل بسیاری از افراد تحت پوشش، پس از فارغ‌التحصیلی کارآفرین شده و به شکل مستقیم و غیرمستقیم به جمع خیران افزوده می‌شوند به همین دلیل فعالیت‌های حمایتی همواره جاری مانده است.

۵ میلیارد تومان هزینه سالانه حمایت از نخبگان

مدیرعامل خیریه شجره طیبه حمایت از ادامه تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان محروم را برای فقرزدایی ضروری دانست و خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۰۵ نفر برای ثبت‌نام و دریافت کمک در صف انتظار هستند؛ به دانش‌آموزان در ماه حدود یک میلیون تومان و دانشجویان یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کمک هزینه پرداخت می‌شود.

وی جمع بودجه سالانه این خیریه را نزدیک به چهارونیم تا پنج میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: هرچه آمار خیران افزایش یابد، امکان حمایت از نخبگان بیشتری را خواهیم داشت؛ یکی از اهداف خیریه این است که برای افرادی که زیرپوشش قرار می‌گیرند، یک حامی نیز انتخاب می‌شود تا به شکل مستقیم برای رفع مشکلات افراد اقدام کند.

افزایش دو برابری خدمات در سال آینده

یزدان‌پناه اظهار کرد: در سال آینده ۶۰۰ نخبه جدید زیر پوشش خیریه قرار می‌گیرند. به دلیل کرونا در دو سال گذشته با ریزش قابل توجه خیران روبه‌رو شدیم، از سوی دیگر رویش دانش‌آموزان نخبه نیز بسیار زیاد بود چون بسیاری از مشاغل از دست رفت و خانواده‌هایی که در شرایط عادی زندگی می‌کردند، دچار مشکلاتی شدند.

مدیرعامل خیریه شجره طیبه اظهار امیدواری کرد که خیران و حامیان جدید در سال آینده به خیریه افزوده شوند و اظهار کرد: در مدت ۱۷ سال فعالیت خیریه، تعداد زیادی پزشک متخصص و عمومی، اعضای هیئت علمی، وکیل، قاضی و دانش‌آموز رشته‌های پزشکی هسته‌ای، مکانیک، فیزیک هسته‌ای و ریاضی محض از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل و به جمع کارآفرینان و خیران افزوده شده‌اند.

مشارکت در امور خیر با حداقل هزار تومان

یزدان‌پناه با اشاره به اینکه افراد با هر توان مالی امکان حمایت از نخبگان را دارند، تاکید کرد: گاهی هزینه‌های یک دانش‌آموز یا دانشجو بین ۱۵ تا ۲۰ خیر تقسیم شده و برخی از خیران نیز ده‌ها نفر را زیر پوشش دارند؛ بنابراین افراد از هزار تومان به بالا می‌توانند در فقرزدایی مشارکت داشته باشند. همچنین تا پیش از همه‌گیری کرونا، همایش‌هایی برای آشنایی و جذب مشارکت خیران برگزار می‌شد که اکنون به دلیل محدودیت‌های مالی به سه‌شنبه‌های مهرورزی تغییر کرده است.

وی با اشاره به دعوت از ۲۰ خیر برای حضور در خیریه شجره طیبه در برنامه سه‌شنبه‌های مهرورزی، گفت: این خیران از شش و نیم تا هفت و نیم صبح، میهمان خیریه هستند و با مطالعه پرونده بچه‌ها، تعدادی از آن‌ها را تحت حمایت قرار می‌دهند.

کد خبر 561399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.