۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۳
سفر به ۱۷ استان

به عقیده برخی کارشناسان و تحلیلگران، سفرهای استانی رئیس‌جمهور در ماه‌های اخیر باعث دلگرمی طیف مستضعف و محروم شده و افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در هفدهمین سفر استانی به همراه ۱۶ تن از اعضای کابینه صبح جمعه _بیستم اسفندماه_ به منظور بازدید از برخی پروژه‌های عمرانی و صنعتی وارد مازندران شد. این سفر بدون تعریف دیدارهای مردمی مرسوم، معطوف به حل مشکلات متعدد اقتصادی و محیط زیستی استان مازندران و رفع کاستی‌های موجود بود.

دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار تاکنون با سفر به ۱۷ استان کشور از نزدیک در جریان مشکلات قرار گرفته و با رصد دقیق استان‌ها، بی‌وقفه تلاش دارد تا اعتماد و امید مردم به دولتمردان را تقویت کرده و بر اساس اولویت‌ها در راستای جهش تولید، رونق اقتصادی و اشتغالزایی، شفاف و تأثیرگذار عمل کند.

رهبر انقلاب در خصوص سفرهای استانی و اهمیت آن فرموده بودند «نگاه و عواطف و همت مسئولین باید میان همه شهرهای کشور تقسیم شود. این‌جور نباشد که یک شهری، یک منطقه‌ای که دوردست است، از شعاع همت و تصمیم مسئولین دور بماند؛ نه، دور و نزدیک ندارد. امروز در این کشور شهرهایی و مناطق دوردست و کوچکی موفق می‌شوند که مسئولان کشور را، یعنی رئیس‌جمهور را، دولت را، وزرا را از نزدیک ببینند، به آنها نامه بدهند یا حرف بزنند و از زبان آنها و حنجره آنها مستقیماً سخن بشنوند که در روزگارهای گذشته در طول تاریخ، امید این را نداشتند که حتی یک مدیر درجه سه به آنها سرکشی کند.

رویکرد دولت سیزدهم در برقراری ارتباط مستقیم با مردم از همان ابتدا امید را در میان مردم زنده کرده و انتظارات را برای شنیدن حرف مردم از سوی مسئولان دولتی افزایش داده است.

سفرهای استانی رئیس دولت سیزدهم را از زوایای مختلفی می‌توان مورد بررسی قرار داد که خروجی هر یک از این زوایا بیم‌ها و امیدهایی را تولید می‌کند و لازم است با پیگیری و برنامه‌ریزی منظم امیدها افزایش و نگرانی‌ها کاهش یابد.

سفرهای استانی دولت به بازسازی اعتماد مردم کمک می‌کند

حسین انواری، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از محورهای اصلی نظام اسلامی مردم سالاری دینی است به این معنا که دولتمردان خدمتگذار مردم هستند.

وی افزود: مردم سالاری دینی به عنوان یکی از اصول پایه‌های طراحی نظام اسلامی توسط حضرت امام (ره) شکل گرفته است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه باید راه‌هایی که مردم را بیشتر به صحنه بیاورد و رضایتمندی و آرامش را میان مردم افزایش دهد تقویت شود، ادامه داد: یکی از راه‌های اعتمادسازی میان مردم، پررنگ شدن حضور مسئولان در بین مردم است تا مسئولان به صورت مستقیم مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها را لمس کنند.

وی با بیان این‌که باید رئیس‌جمهور، وزرا و مسئولان ارتباط مردمی را حفظ کنند، اظهار کرد: زیرا این ارتباطات برای مردم آرامش ایجاد خواهد کرد و مشکلاتشان برطرف خواهد شد که نتیجه این توجه اعتمادسازی میان مردم را افزایش خواهد داد.

انواری خاطرنشان کرد: تا زمانی که اعتمادسازی در حوزه اجتماعی و تعاملات با مردم صورت نگیرد قادر نخواهیم بود اهداف طراحی شده و قابل دستیابی نظام را محقق کنیم.

وی گفت: اختلاف بین مردم و مسئولان باعث شکست در برنامه‌های دولت می‌شود، در صورتی که همراهی مردم باعث به نتیجه رسیدن اهداف، برنامه‌ها و عملکردها خواهد شد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: در جنگ هشت ساله همه مردم از زنان خانه‌دار، پیر و جوان به صحنه آمدند و همه در حد توان پای کشور خود ایستادند که در نهایت همبستگی مردم منجر به پیروزی کشور در این جنگ شد.

وی با بیان این‌که قوام سیاست با وجود مردم افزایش می‌یابد، تصریح کرد: اگر گره مشکلات مردم باز شود و مردم زندگی با نشاط و با انرژی داشته باشند در تولید، سبک زندگی، روابط خانوادگی و اجتماعی مردم اثرگذار خواهد بود.

انواری با بیان این‌که تاکنون ارزیابی‌ها از سفرهای ریاست‌جمهوری و اعضای هیئت دولت به مناطق مختلف کشور مثبت بوده است، ادامه داد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری هم تاکید داشتند، به نظر می‌رسد با این سفرها میزان اعتماد از دست رفته نسبت به دولت کم کم بازمی‌گردد.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان این سفرها مشکلات پنهان مردم را مورد بررسی قرار می‌دهد؟ گفت: این سفرها یک ظاهر و یک باطن دارد، باطن آن این است که قبل از این سفرها هیئت‌هایی اعزام و بررسی‌هایی انجام می‌شود و نقاط کور روشن می‌شود؛ بعضی از این نقاط با فوریت قابل حل است اما بعضی نیاز به زمان کمتر و بعضی به زمان بیشتری نیاز دارد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: سفرهای استانی علاوه بر اعتمادسازی میان مردم بخشی از نیازهای فوری منطقه را حل می‌کند، البته یادآوری مواردی که نیاز به بودجه و برنامه و تأمل بیشتر دارد در دستور قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از صنایع تعطیل شده در سفرهای استانی مجدد فعالیت خود را از سر گرفتند، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد سفرهای استانی اثرات بسیار خوبی داشته و خوب است که این رویه در تمام مسئولان از جمله استانداران، فرمانداران، اعضای دولت و مدیران پیش گرفته شود؛ چرا که می‌تواند قوام سیاست را افزون کند.

کد خبر 561371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.