تدوین منشور شهر زندگی تا پایان فروردین ۱۴۰۱

جلسه هم‌اندیشی شورای مشورتی بانوان در خصوص بررسی موضوعات پیرامون بانوان شهر و نقش آنها در راستای تحقق شعار اصفهان من شهر زندگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه هم‌اندیشی شورای مشورتی بانوان با مدیران بانو در شهرداری با حضور عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر، مدیرکل حوزه شهردار و مشاور فرهنگی شهردار اصفهان بعدازظهر امروز شنبه ۲۱ اسفندماه برگزار شد.‌

فرزانه کلاهدوزان، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: شعار این دوره مدیریت شهری و شورای شهر، اصفهان من شهر زندگی است.

وی با بیان اینکه شهر زندگی زمانی محقق می‌شود که دختران، مادران و زنان سالم، شاد میدان دار باشند و نقش‌های خود را ایفا کنند، گفت: در این راستا حضور بانوان فعال در بدنه مدیریت شهری نقش بسزایی دارند، بنابراین تحقق این مهم جز با همکاری و همیاری مدیران بانو در بدنه شهرداری میسر نیست.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در درجه نخست هم اندیشی و همفکری برای رفع مشکلات و سپس تصمیم سازی برای ارائه راهکارهای جدید به تحقق شهر زندگی کمک می‌کند.

کلاهدوزان خاطرنشان کرد: طی بازدیدهایی که از مناطق مختلف شهری داشتیم خوشبختانه بانوان فعال و پرتلاشی مسئولیت‌های کلیدی را برعهده گرفته‌اند و به خوبی نقش خود را ایفا کرده‌اند.

استفاده از تجربیات بانوان برای رفع معضلات شهری

مهدی سلطان آقایی، مدیر کل حوزه شهردار اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: شهردار اصفهان به منظور هم اندیشی بانوان در اداره امور شهر، شورای مشورتی بانوان را تشکیل داد.

وی هدف اصلی این جلسه را ابتدا آشنایی شورای بانوان شهردار با مدیران بانوی فعال و دارای منصب در شهرداری دانست و گفت: استفاده از تجربه‌ها پیرامون مسائل بانوان خاصه در موضوعات شهری، بررسی فرایند شهری و پروژه‌های ویژه بانوان که می‌تواند در سطح شهر تعریف شود از جمله اهداف تشکیل این شورا است.

مدیر کل حوزه شهردار اصفهان تصریح کرد: شورای مشورتی بانوان تلاش کنند اتفاقات خوبی برای بانوان شهر در عمل انجام شود در واقع باید این حس به بانوان شهر منتقل شود که فرآیندها با توجه به آنها صورت گرفته است.
سلطان آقایی خاطرنشان کرد: شورای مشورتی بانوان شهرداری به ریاست فرزانه کلاهدوزان عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر و متشکل از پنج نفر بانو شامل منصوره سادات مرتضوی بانوی فعال در حوزه فرهنگی اجتماعی شهر، مائده کاویانی دارای مسؤلیت متعدد فرهنگی در شهرداری، مریم آقایی دارای مسؤلیت مدیریت باغ‌های بانوان، وجیهه پیکری از فعالان حوزه شهری و سمانه مقصودی از افراد تأثیرگذار شهر است؛ در این جمع افرادی با تجربه‌ای هستند که باید تجارب آنها برای رفع معضلات شهر استخراج شود.

منشور شعار «اصفهان من شهر زندگی» اواخر فروردین ماه منتشر می‌شود

وحید ملتجی، مشاور شهردار اصفهان در حوزه فرهنگ و رسانه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شعار «اصفهان من، شهر زندگی» بر پایه مبنایی استوار است، اظهار کرد: منشور شهر زندگی به همراه شاخصه‌های آن تا اواخر فروردین ماه ۱۴۰۱ منتشر می‌شود.

وی افزود: یکی از نکات بسیار مهم در این منشور «خانواده» است، در واقع حوزه خانواده در این دوره پررنگ دیده خواهد شود، وقتی صحبت از پررنگ شدن مسئله خانواده می‌کنیم که کاملاً مرتبط با زندگی است، همه ابعاد مرتبط با آن را مدنظر قرار خواهیم داد.

مشاور شهردار اصفهان در حوزه فرهنگ و رسانه تصریح کرد: مدیران بانو در شهرداری با این نوع نگاه که قرار است مسئله خانواده پررنگ دیده شود، تأمل و پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه کنند؛ ما نیز در میز فرهنگی شهرداری اصفهان این موضوعات و پیشنهادات را بررسی می‌کنیم و پس از کارشناسی مسائل، روند تصویب و اجرای آن محقق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته فقط نگاه زنانه به موضوع خانواده نداشته باشید، زیرا شهردار و شورای اسلامی شهر در این رابطه افق بالاتری را پیش‌بینی کرده‌اند.

ملتجی در خصوص وضعیت چهارباغ، گفت: از چهار ماه گذشته طرح گذر چهارباغ در دست بررسی است که چندین محور دارد و قرار است خانواده به عنوان محور اصلی جامعه مخاطب گذر چهارباغ باشد که ناخودآگاه بسیاری از موضوعات مثل ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها از بین می‌رود و این محور به چهارباغ زندگی تبدیل می‌شود.

وی اظهار کرد: مدیریت جدید گذر چهارباغ باید بتواند موانعی که برای حضور خانواده در چهارباغ بوده را برطرف کند و نسبت به رویدادهای جدید برای حضور بیشتر خانواده تلاش کند.

نگاه شورای مشورتی بانوان صرف برنامه‌های فرهنگی نیست

منصوره سادات مرتضوی، عضو شورای مشورتی بانوان شهردار نیز در این جلسه با طرح این سوال که اگر شما مسئول بانوان شهرداری بودید چه فعالیت‌هایی را در چه حوزه و با چه شعاری در اولویت قرار می‌دادید، اظهار کرد: همانطور که می‌دانید شعار این دوره مدیریت شهری، اصفهان من شهر زندگی است و از سوی دیگر همه می‌دانیم زندگی با زن گره خورده است، لذا نوع نگاه مدیران بانو در شهرداری حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره شهردار اصفهان برعکس دوره‌های قبلی که هیچگاه نگاه تمرکزی در حوزه بانوان صورت نگرفته بود، تاکید دارند بر اساس شعار اصفهان من شهر زندگی خانواده محوری در عرصه بانوان مبنا باشد لذا خواستاریم مدیران بانوی شهرداری در این مسیر کمک حال باشند.

عضو شورای مشورتی بانوان شهرداری اصفهان با بیان اینکه نگاه ما در شورای مشورتی صرف برنامه‌های فرهنگی نیست، تصریح کرد: امروز به راستی چقدر شرایط حضور یک مادر با فرزندان نونهالش را در پارک‌ها و حمل و نقل و سطح شهر فراهم کرده‌ایم.

مرتضوی افزود: اعتقاد داریم بانوان داخل شهرداری هم باید جریان ساز شوند، چه بسا مدیران بانو در شهرداری مردانه مسئولیت انجام می‌دهند، اما به راستی سیاست‌های مدیریت شهری متناسب با کرامت زنانه بوده و یا هست.

وی تاکید کرد: معتقدیم که با همدلی، همراهی و همت جمعی به مشکلات فائق بیاییم، ما حتی در زمینه دوچرخه سواری بانوان کار پژوهشی خوبی در دست اقدام داریم تا ضمن رعایت سلامت جسمانی مباحث ارزشی و دینی نیز رعایت شود.

عضو شورای مشورتی بانوان شهرداری اصفهان گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی بانوان در شهر نیز اقداماتی در حال انجام است، اما قطعاً به پیشنهادات بانوان با نگاه زیباشناسانه زنانه نیازمندیم.

مریم آقایی، دیگر عضو شورای مشورتی بانوان شهرداری در تبیین هدف از برگزاری جلسه، گفت: احساس کردیم برنامه‌ریزی شهری که تاکنون انجام می‌شده است، توسط آقایان طراحی شده، یعنی عمدتاً با نگاه مردانه طراحی‌های شهری صورت گرفته و هدف از جمع ما در این جلسه مشورتی بر این است که یک نگاه زنانه در برنامه ریزی‌ها و طراحی‌ها محقق شود.

در ادامه برخی از مدیران بانوی شهرداری به بیان نقطه نظرات خود در این زمینه پرداختند.

فیروزه هرندی زاده، رئیس اداره دبیرخانه شهرداری گفت: تبیین هدف اصلی شورای مشورتی بانوان را خواستارم، حتماً قصور و نقصی دیده شده است که چنین شورایی ایجاد شده است، بنابراین ابتدا برای تحقق اهداف باید فلسفه شکل‌گیری این شورا بررسی شود.

آزاده ربیعی، رئیس اداره فرهنگی-اجتماعی شهرداری منطقه یک اظهار کرد: درخواستی که دارم این است همه تصمیمات شورای مشورتی بانوان فقط محدود به مباحث تسهیلاتی از جمله کاهش ساعات کار برای بانوان نباشد و موضوعات را فراتر ببینیم.

لیلا تیموری، رئیس گروه بهبود روش‌های معاونت برنامه‌ریزی شهرداری نیز گفت: گاهی دستورالعمل‌هایی پیرامون بانوان و مادران شهر ابلاغ می‌شود که اجرا شدن آن حالت انتزاعی دارد، لذا چنین پیشنهاداتی عمدتاً چون متناسب با شرایط حقیقی دیده نشده عملی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مسائل باید متناسب با فرایند، موضوعی حل شود گفت: امروز باید مسائل و نیازهای بانوان شهری در عرصه‌های مختلف در قالب شاخصه‌ها ابتدا تدوین و سپس در زمان طراحی اِلمان‌های شهری چون پارک‌ها و ایستگاه‌ها محقق و تاکید شود.

تیموری تصریح کرد: در شهرداری مشکلات متعدد پیرامون بانوان داریم، همچون این مشکل که سانس‌های ورزشی ورزشگاه‌ها در زمان عصر قرار می‌دهیم، اما فکری برای مکانی برای حضور کودکان مادران نکردیم که حداقل حضور مربی کودک در ورزشگاه می‌تواند راهگشا باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروز سرانه کتابخوانی در اصفهان پایین و در بین بانوان کمتر است، خانواده‌ای سالم است که جسمی، روحی و فکری سالم باشد، هیچ کتابخانه‌ای امروز در شهر نداریم که مختص مادر و فرزند طراحی شده بود.

رئیس گروه بهبود روش‌های معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان تاکید کرد: امروز دنیا به صورت توأمان برای مادران و فرزندان، ویژه برنامه‌هایی چون تئاتر، کتاب و برنامه شهری طراحی می‌کند که این موضوع باید در شهر اصفهان محقق شود.

فریبا زارعان، رئیس اداره فرهنگی شهرداری منطقه دو اصفهان گفت: اینکه برای هر قشری جدا گانه برنامه‌ریزی می‌کنیم، اشتباه است، مثلاً برای سالمندان، بانوان و مادران تاکنون مجزا برنامه‌ریزی کرده‌ایم، در حالی که استانداردهای شهری را بر اساس شهر زیست پذیر باید طراحی کنیم.

وی تاکید کرد: گاهی اوقات جدا کردن مسائل زنان از دیگر اقشار جامعه، باعث آسیب زدن به قشر بانوان می‌شود.
معصومه پورقاسمی رئیس اداره کنترل پروژه معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان نیز اظهار کرد: جایگاه بانوان با در نظر گرفتن شأن و منزلت آنان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: امروز مساوات در نوع نگاه‌ها فراتر از زن یا مرد بودن باید در سطح مدیریت شهری جاری و ساری شود، در واقع برابری و ارزشمندی کارهای بانوان در کنار آقایان باید محقق شود.

پورقاسمی تصریح کرد: امروز صحنه‌هایی را در سطح شهری خاصه گذر چهارباغ شاهدیم که متناسب با حضور خانواده‌ها در آن نیست، لذا شایسته است گذرهای امنی به صورت آزمایشی اجرا کنیم تا خانواده‌ها به راحتی و با شأن و منزلت حضور یابند.

اسماً نکویی، رئیس اداره شهر دوستدار کودک گفت: به نظرم در خصوص اطلاع رسانی فعالیت‌های انجام شده در شهرداری برای جامعه مخاطب حتی کارکنان ضعف داریم و باید این مهم مرتفع شود.

وی تصریح کرد: در قالب شهر دوستدار کودک برنامه اقدامی تهیه شد که کلید واژه خانواده بالغ بر ۳۰ بار در آن دیده شده است. در واقع سعی کردیم شاخص‌هایی را برای مادران هم ببینیم و در فرایندهای موجود به خانواده محوری توجه شده است.

رئیس اداره شهر دوستدار کودک شهرداری اصفهان اظهار کرد: امروز همه بانوان ما در سطح شهر فقط مادران نیستند، ما باید برای دختران نوجوان به عنوان مادران آینده جهت تخلیه هیجانات و برای دخترانی که مجردی آنها تثبیت شده است برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: امروز چهار اتاق مادر و کودک در شهر اصفهان داریم که هنوز استانداردهای لازم جهانی را دریافت نکرده‌اند و در این عرصه تجربه شهرداری تهران فوق‌العاده است.

نکویی تاکید کرد: تمام ادارات اتاق مهدکودک را دارند ولی شهرداری اصفهان علی رغم همه نیاز مبرمی که داشته، ولی اتاق مهدکودک ندارد.

وی اضافه کرد: قطعاً نقش زنان در تحقق شهر زیست‌پذیر غیرقابل انکار است، توجه به مبلمان شهری متناسب با بانوان و مادران و یا تاکید بر چشمه‌های کودکانه از اقداماتی است که پیشنهاد می‌شود.

دیبا هاشمی، رئیس اداره پژوهش معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان اظهار کرد: امروز شهرداری کارهایی را عهده دار شده که در گذشته دیگران انجام نمی‌دادند و امروز این کارها وظیفه شهرداری شده است، درخواست دارم یک برنامه عملیاتی کوتاه مدت طراحی شود تا به نتیجه برسیم، چون عمر خدمت کوتاه است.

وی افزود: امروز کارکنان شهرداری خاصه بانوان مشغول به کار، امکان استفاده از امکانات و خدمات سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری را ندارند.

صمدیه لباف، رئیس اداره حسابداری شهرداری نیز تاکید کرد: یک پتانسیل قوی از مادران در محلات داریم که برای ارتقا سطح کیفی زندگی و پیشبرد اهداف شهر باید از این ظرفیت در برنامه ریزی‌ها استفاده کنیم.

زهره صادقی، رئیس گروه برنامه‌ریزی حمل و نقل معاونت ترافیک گفت: برای رفع مشکلات بانوان در سطح شهر فقط شهرداری نمی‌تواند متولی این امر باشد، قطعاً نیاز به همراهی دیگر نهادها و ارگان‌ها است به عنوان مثال دوچرخه سواری بانوان مشکلی نیست که حل شدن آن فقط در حیطه اختیار شهرداری باشد.

وی تصریح کرد: تأمین امنیت بانوان مسئله مهمی است که فقط در اختیار شهرداری نیست، مسئله دیگر بحث باغ‌های بانوانی است که متأسفانه در مکان‌هایی از شهر دیده‌ایم که دسترسی حمل و نقل عمومی خوبی ندارند و ساعت استفاده از آنها را تا ۶ عصر قرار دادیم که برای بانوان کارمند عملاً قابل استفاده نیست.

کد خبر 561335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.