معرفی کارخانه‌های برتر ایران در سال ۱۴۰۱

هر سال مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران فهرستی از ۱۰۰ شرکت و کارخانه برتر را معرفی می‌کند. اولین معیاری که برای سنجش این کارخانه‌ها وجود دارد، مقایسه میزان تولید و میزان فروش و درآمد آن‌ها است.

‌البته گفتنی است که ۳۲ شاخص دیگر برای سنجش برتری این کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کشور وجود دارد.

در این مطلب قصد داریم اسامی برخی از کارخانه‌های برتر ایران در سال جاری را از لیست ۵۰۰ شرکت برتر در اختیار شما بگذاریم. پس با ما همراه باشید.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس که در سال ۱۳۸۹ تأسیس شده است، در حوزه سرمایه‌گذاری و مدیریت پالایشگاه‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی و کارخانه‌های شیمیایی فعالیت می‌کند. این شرکت بعد از شرکت سابک عربستان، بزرگ‌ترین هلدینگ تخصصی پتروشیمی در خاورمیانه است و تولید محصولات نفتی، پتروشیمی، مواد شیمیایی و پلیمرها نیز در فهرست فعالیت‌های این شرکت قرار دارد.

پتروشیمی بندر امام، تندگویان، بوعلی، فجر، نوری، اروند، مبین، ایلام، پارس، کارون و پالایشگاه گاز بیدبلند از پتروشیمی‌های زیرمجموعه این شرکت هستند.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال ۱۳۷۱ در نزدیکی شهر مبارکه در جنوب غربی شهر اصفهان تأسیس شده است. این شرکت بزرگ‌ترین مجتمع تولید فولاد در ایران است که مواد اولیه بیش از ۳۰۰۰ کارخانه و کارگاه تولیدی کشور را تأمین می‌کند. این شرکت در سال ۱۳۹۹ با سود خالص بیش از ۵۸ هزار میلیارد تومان به یکی از سودآورترین شرکت‌های ایران تبدیل شده است. شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ بین ۲۵ شرکت برتر دانشی آسیا و کنار شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ، تویوتا و… قرار گرفت.

محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان به بیش از ۳۸ کشور جهان صادر می‌شوند. همچنین این شرکت تا پایان سال ۱۳۹۷ ظرفیت تولید سالیانه ۱۰.۳ میلیون تن محصولات فولادی، گرم و سرد نوردیده، قلع‌اندود، گالوانیزه، رنگی و… را داشته است.

شرکت پالایش نفت بندرعباس

شرکت پالایش نفت بندرعباس که در نزدیکی شهر بندرعباس قرار دارد در سال ۱۳۷۱ تأسیس شده و در سال ۱۳۷۶ به بهره‌برداری رسیده است. ظرفیت اسمی این شرکت ۳۲۰ هزار بشکه در روز است. همچنین محصولات این شرکت شامل گاز مایع، بنزین پایه، نفت گاز، نفت سفید و نفت کوره است. گفتنی است که شرکت پالایش نفت بندرعباس تنها پالایشگاه مدرن پالایش نفت خام سنگین در خاورمیانه است.

واحدهای تولیدی این شرکت شامل تقطیر در اتمسفر، تقطیر در خلأ، گاهش گرانروی، هیدروژن، تبدیل کاتالیستی احیا مداوم، تصفیه‌های هیدروژنی نفتا و نفت سفید، گاز مایع، گوگرد، آیزوماکس و واحدهای جانبی است.

شرکت ایران خودرو

شرکت ایران خودرو که در ابتدای تأسیس خود در سال ۱۳۴۱ ایران ناسیونال نام داشت، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی ایرانی است که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد. ایران خودرو علاوه بر داخل کشور در کشورهای خارجی مانند ونزوئلا، بلاروس، عراق، سوریه، جمهوری آذربایجان و سنگال نیز کارخانه دارد. همچنین این شرکت در سایر شهرهای ایران مانند تبریز، خراسان، سمنان، مازندران، کرمانشاه و فارس کارخانه دارد.

از جمله افتخارات ایران خودرو می‌توان به کسب رتبه اول در شاخص فروش و شاخص اشتغال‌زایی، کسب رتبه دوم در شاخص سودآوری و برترین گروه صنعتی در میان گروه‌های خودروسازی کشور اشاره کرد.

شرکت گروه مپنا

شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران در سال ۱۳۷۲ تأسیس شده است و در حوزه احداث و توسعه نیروگاه‌های حرارتی، تأسیسات تولید همزمان برق، شیرین‌سازی آب، نیروگاه انرژی‌های تجدید پذیر، اجرا و توسعه پروژه‌های نفت و گاز در خشکی و دریا، حمل و نقل ریلی، خدمات تصویربرداری پزشکی و… فعالیت می‌کند. گفتنی است که گروه مپنا نزدیک به ۸۵ درصد ظرفیت نصب‌شده شبکه برق ایران را احداث کرده است. گروه مپنا در شهرهای تهران، کرج، اصفهان و اراک شعبه دارد؛ اما دفتر مرکزی آن در شهر تهران واقع شده است.

شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان

گروه گسترش نفت و گاز پارسیان در سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را در حوزه صنایع پایین‌دستی نفت و گاز یا همان پالایش و پتروشیمی آغاز کرده است. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در صنایع پالایش و پتروشیمی ایران است. از جمله شرکت‌های زیرمجموعه این گروه می‌توان به پتروشیمی جم، شرکت پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت شیراز، پتروشیمی مارون، پتروشیمی شیراز، شرکت‌های حفاری شمال، شرکت پالایش نفت تهران، پتروشیمی خراسان، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی پردیس و شرکت پالایش نفت تبریز اشاره کرد.

این شرکت ۳.۲ درصد تولید جهانی، ۲۴ درصد تولید خاورمیانه و ۶۵ درصد تولید داخلی اوره را بر عهده دارد. همچنین گروه گسترش نفت و گاز پارسیان چهارمین تولیدکننده متانول در جهان است.

شرکت فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۳۶۸ در نزدیکی شهر اهواز تأسیس شده است و بعد از فولاد مبارکه اصفهان، دومین شرکت تولیدکننده فولاد خام در کشور است. فولاد خوزستان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولاد در کشور و اولین مجتمع تولیدکننده آهن و فولاد در کشور به روش احیا مستقیم و کوره قوس الکتریکی است.

شرکت فولاد خوزستان سه واحد تولیدی اصلی گندله‌سازی، کارخانجات احیا مستقیم و بخش فولادسازی دارد. همچنین کارخانه‌های جانبی این شرکت شامل کارخانه اکسیژن، اسکله اختصاصی بندر امام، تصفیه‌خانه آب، نیروگاه و تصفیه‌خانه پساب‌های صنعتی است. گفتنی است که دفتر مرکزی فولاد خوزستان نیز در شهر اهواز قرار دارد. همچنین استخدام کارخانه فولاد خوزستان توسط آزمون استخدامی صورت می‌گیرد و اولویت با افراد بومی استان است.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

این شرکت که در خرداد ماه سال ۱۳۷۱ تأسیس شده است، در حوزه استخراج، بهره‌برداری از معادن و تولید انواع کنسانتره، سنگ آهن و آپاتیت فعالیت می‌کند. مشتری اصلی این شرکت، صنایع فولاد است که به روش احیا مستقیم، محصولات فولادی مختلف را تولید می‌کند. کارخانه این شرکت در استان یزد، ۱۸۰ کیلومتری شمال شرقی شهر یزد، حاشیه کویر ساغند واقع شده است. همچنین دفتر مرکزی این شرکت در تهران، خیابان ولیعصر قرار دارد.

شرکت پتروشیمی زاگرس

شرکت پتروشیمی زاگرس در سال ۱۳۷۹ در بندر عسلویه تأسیس شده است. این شرکت جزو ۵ تولیدکننده برتر متانول گرید AA با تولید سالیانه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در جهان است. مجتمع تولیدی این شرکت در استان بوشهر، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی واقع شده است. همچنین دفتر مرکزی این شرکت در تهران است. از افتخارات شرکت پتروشیمی زاگرس می‌توان به صنعت برگزیده سبز کشور، تندیس مسئولیت اجتماعی و فرهنگ سازمانی و… اشاره کرد.

شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش

هلدینگ فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش که زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ است، در سال ۱۳۸۸ تأسیس شده است. این شرکت تا آخر اردیبهشت سال ۱۴۰۰ دارای ۲۶۲۴ فروشگاه فعال در سراسر کشور و در ۴۰۶ شهر ایران بوده است. افق کوروش روزانه ۳ هزار کالا از جمله صنایع غذایی، لوازم خانگی، مواد شوینده، محصولات آرایشی بهداشتی و… را به‌طور مستقیم به فروشگاه‌های مختلف در سرتاسر کشور عرضه می‌کند. از سهامداران این فروشگاه زنجیره‌ای می‌توان به گروه صنعتی گلرنگ، شرکت گسترش گلپخش اول، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه محصولات گلرنگ، شرکت تولیدی شیمیایی پاکشو و شرکت گسترش گلرنگ پخش اشاره کرد.

جمع‌بندی

رتبه‌بندی کارخانه‌های برتر ایرانی هرساله توسط مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران انجام می‌شود که در سال ۱۴۰۰ شامل شرکت پتروشیمی زاگرس، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، گروه مپنا، ایران خودرو، پالایش نفت بندرعباس، شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و… است که در این مقاله به تعداد محدودی از آن‌ها اشاره کردیم.

کد خبر 561308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.