۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۶
مرهمی بر دردهای معلمان

نظام رتبه‌بندی معلم‌ها که طی ماه‌های اخیر با فراز و فرودهای بسیاری روبه‌رو بوده و به‌علت ابهامات و اشکالات، از سوی شورای نگهبان به مجلس برگشته بود، پس از انجام اصلاحات و تایید آن از سوی شورای نگهبان، نهایی و روز گذشته توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لایحه رتبه‌بندی معلم‌ها پس از ۱۰ سال تلاش، نهایتاً در سال‌جاری به قانون تبدیل شد. این در حالی است که رتبه‌بندی معلم‌ها با وجود میل باطنی دولت‌ها که رتبه‌بندی را موضوع اضافه بر پرداخت حقوق در آموزش و پرورش تلقی می‌کردند، با مصوبه شورای نگهبان به ثمر رسید.

این لایحه طی یک سال گذشته تاکنون فراز و نشیب‌های بسیاری را گذرانده است؛ اما در نهایت اجرای رتبه‌بندی معلم‌ها موجب پایه‌گذاری نظام شایستگی در تعلیم و تربیت شد تا در کیفیت آموزش و نظام تعلیم و تربیت کشور تأثیرات مثبتی بر جای بگذارد.

معلم‌ها طبق رتبه‌هایی که براساس آئین‌نامه تنظیمی دریافت می‌کنند، رتبه آن‌ها تغییرات حقوق را نشان می‌دهد. یکی از موضوعاتی که در زمینه مصوبه رتبه‌بندی معلمان نهایی شده این است که میزان دریافت حقوق هر شخص با خود شخص سنجیده می‌شود که عدالت در این زمینه تجلی خواهد یافت.

تجربه افراد، مدارک تحصیلی و سنوات در این رتبه‌بندی تأثیرگذار خواهد بود؛ همچنین کسب رتبه‌های بالاتر و خدمت در مناطق محروم و خدمت مقطع تحصیلی در رتبه‌بندی افراد آثار مثبتی خواهد داشت. افزایش حقوق سالانه، اثر مستقیمی بر افزایش پایه دریافتی فوق‌العاده شغل معلمان در رتبه‌بندی دارد؛ در بودجه ۱۴۰۱ در دو ردیف رتبه‌بندی به صورت ریالی آمده که اعتبار یک ردیف ۲۵ هزار میلیارد تومان و یک ردیف ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد است.

مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم با نگاه ویژه به حل مشکلات معلمان، این طرح را تصویب کرد و به نظر می‌رسد اکنون وزارت آموزش و پرورش در کوتاه‌ترین زمان، ممکن آئین‌نامه اجرایی این لایحه را برای تصویب در دولت آماده کند.

طرح رتبه‌بندی معلمان در حل مشکلات ساختاری آموزش و پرورش مؤثر است و تصویب این لایحه، گام مهمی در برون‌رفت دستگاه تعلیم و تربیت از مشکلات انباشته ساختاری محسوب می‌شود.

اختصاص ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان نتیجه همگرایی، هم‌افزایی و هم‌فکری میان دولت و مجلس است تا با این نگاه، مشکلات اساسی آموزش و پرورش یکی پس از دیگری رفع شود.

وضعیت حقوق و مزایای معلمان خوب نیست

حسین محمدصالحی‌دارانی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: متأسفانه معلمان وضعیت خوبی در راستای حقوق و مزایا ندارند.

وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال فردی که مدرک فوق‌لیسانس و دکتری دارد، حقوق و مزایای مناسبی در آموزش و پرورش ندارد اما فردی با دو سال سابقه، گاهاً دو برابر یک فرد با سابقه حقوق دریافت می‌کند. از این رو با تصمیمات اتخاذ شده درخصوص رتبه‌بندی از ۵۰ تا ۸۰ درصد، به حقوق و مزایای مربیان در دانشگاه و هیئت علمی در پایه‌های مختلف، اضافه می‌شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تصریح می‌کند: در طرح رتبه‌بندی معلمان، مربی پایه یک در دانشگاه یا آموزش عالی تا آخرین مرتبه استاد تمامی و در مقایسه با بالاترین پایه آموزش و پرورش و کمترین پایه آموزش عالی، هم‌رتبه می‌شوند. در اصل یعنی استادمعلم که حکم استادتمام در دانشگاه را دارد، به اندازه مربی که دارای مدرک ارشد بوده در آموزش عالی به یک اندازه هستند.

به گفته وی، در این طرح درخواست شد حقوق و مزایای معلمان و فرهنگیان بر مبنای رده‌بندی آموزش عالی ارتقا پیدا کند. از این رو معلم باید تلاش کند خود را به مرحله بالاتر به لحاظ علم و تکنیک ارتقا دهد تا باعث کیفیت آموزش شود.

محمدصالحی افزود: اقدامات از این جهت صورت می‌گیرد تا کیفیت آموزشی مناسب‌تر و ارتقای آموزش و پرورش صورت بگیرد. قصد داریم آموزش و پرورش به سمت علمی‌تر و تحقیقاتی‌تر شدن پیش برود؛ از این جهت طرح رتبه‌بندی مطرح شده است.

وی با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی معلمان باید دارای قانون اساسی و احکام دینی باشد، گفت: ایرادات وارد به این طرح در مجلس شورای اسلامی بررسی و اصلاح شد و در نهایت مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس خاطرنشان می‌کند: اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از یکم مهرماه ۱۴۰۰ رسمیت دارد و آموزش و پرورش ضمن اجرای طرح باید معوقات و دیون باقی‌مانده در شش ماه اخیر را پرداخت کند.

وی می‌گوید: طرح رتبه‌بندی معلمان می‌تواند تا حدودی دردهای آن‌ها را التیام ببخشد؛ از این رو آموزش و پرورش در راستای معیشتی به معلمان کمک می‌کند.

صالحی با بیان اینکه باید همه مسئولان دغدغه معیشت معلمان را داشته باشند، اضافه می‌کند: معلمان به تنهایی به دنبال معیشت نیستند بلکه می‌خواهند جایگاه، شأن و مقام معلم حفظ شود.

به گفته وی، با اجرای طرح رتبه‌بندی، معیشت معلمان بهبود می‌یابد؛ از این رو ارتقای رتبه معلمان در کیفیت آموزش تأثیرگذار خواهد بود.

مسئولان نسبت به ارتقای شأن و منزلت فرهنگیان توجه ویژه داشته باشند

علی حدادی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در این باره می‌گوید: تربیت آینده‌سازان کشور و نیروی انسانی جامع برای آینده کشور توسط معلمان صورت می‌گیرد؛ از این رو وظیفه مسئولان این است که نسبت به ارتقای شأن و منزلت فرهنگیان دقت و توجه لازم داشته باشند.

وی با بیان اینکه زمانی که یک معلم در راستای تعلیم و تربیت تلاش می‌کند، نباید دغدغه‌های دیگری داشته باشد، ادامه می‌دهد: یکی از مصوبات در بودجه ۱۴۰۱ در بحث مدارس این بود که انشعابات رایگان باشد؛ زیرا مدیران مدارس در این راستا درگیر برخی از مباحث بودند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس می‌گوید: بخش مهم ارتقای منزلت فرهنگیان، رتبه‌بندی معلمان است که در این راستا با توجه به تجربه معلمان، به رتبه‌بندی آن‌ها توجه ویژه‌ای صورت گرفته است.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به ابلاغ طرح رتبه‌بندی معلمان از سوی شورای نگهبان و مجلس به دولت، این طرح در سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد. طبق نظریه مجلس قرار است این طرح از سال ۱۴۰۰ به معلمان تعلق بگیرد و افزایش حقوق داشته باشند.

به گفته حدادی، یکی از دغدغه‌های اصلی معلمان بحث معیشت و دقت و توجه ویژه به آن‌ها است؛ از این رو امیدواریم شاهد رفع مشکلات فرهنگیان در این راستا باشیم.

کد خبر 561307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.