۲۶ درصد جمعیت کشور واکسن نزده‌اند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام اینکه ۲۶درصد از جمعیت کشور شامل کودکان زیر ۱۲سال و دیگر گروه‌های هدف، اصلا واکسن نزده‌اند، ‌گفت: افرادی که مدت زمانی از واکسن آن‌ها گذشته باشد نیز می‌توانند در معرض خطر ابتلا به سویه امیکرون باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس شیراوژن درباره وضعیت کنونی امیکرون در کشور، اظهار کرد: با وضعیتی که درحال‌حاضر کشور در زمینه امیکرون دارد، خوشبختانه قله و پیک بیماری را پشت سر گذاشته‌ایم چون آمارها نشان می‌دهد که میزان ابتلاء و بستری در مراکز درمانی و بیمارستانی نزولی شده است.

وی درباره میزان فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در سویه امیکرون، افزود: میزان فوتی هنوز روند نزولی ندارد و معتقدیم که این روند فوتی‌ها با تأخیر، نزولی می‌شود که امیدواریم در روزهای آینده شاهد کاهش آمار فوتی‌ها و روند نزولی آن باشیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: اگر با همین میزان رعایت شیوه‌نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و در صورتی که درصد رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون گروه‌های هدف نیز روند مطلوب‌تری داشته باشد، به طور یقین پیک ششم را پشت سر خواهیم گذاشت؛ اما اگر مردم رعایت نکنند یا از واکسیناسیون خودداری کنند ممکن است پیک همچنان ادامه داشته باشد.

پوشش ۹۱ درصدی دوز اول و ۳۰ درصدی دوز سوم

وی درباره آمار کلی تعداد افراد واکسن زده در کشور گفت: براساس آمارهای موجود درحال‌حاضر ۹۱ درصد از جمعیت هدف کشور دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند که در این زمینه آمار نسبتاً خوبی است اما باید در دوز دوم و سوم نیز به چنین آماری برسیم تا زمینه ایمنی بیشتر در جامعه نیز فراهم شود.

شیراوژن درباره تزریق واکسن در دوزهای دوم و سوم در گروه‌های هدف این آمار را ارائه داد و اظهار کرد: اکنون در دوز دوم ۸۰ درصد و دوز سوم حدود ۳۰ درصد جمعیت هدف تزریق واکسن کرونا را انجام داده‌اند که باید برای ایمنی بیشتر مردم برای تکمیل واکسن خود در دوزهای دوم و سوم سریع اقدام کنند.

وی در ادامه درباره اینکه چند درصد جمعیت کشور هنوز واکسن نزده‌اند، خاطرنشان کرد: بخشی از جمعیت کودکان زیر پنج سال و بخشی از کودکان پنج تا ۱۲ سال در کشور وجود دارند که متأسفانه به دلیل اینکه واکسن زدن این کودکان دیر انجام شد و درصدی از سنین مختلف در گروه‌های هدف تاکنون اقدام به تزریق واکسن نکرده‌اند که باید این افراد نیز برای داشتن ایمنی و بالا رفتن آمار واکسیناسیون و کاهش افراد واکسینه نشده هرچه سریع‌تر به این جمعیت بالای افراد واکسینه شده بپیوندند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه تعدادی از افرادی که مدت زمانی از واکسن آن‌ها گذشته باشد نیز می‌توانند در معرض خطر ابتلاء به این سویه باشند، ادامه داد: ممکن است بیش از سه ماه یا ۱۰۰ روز از آخرین تزریق واکسن آن‌ها گذشته باشد که این موضوع باعث می‌شود که سطح ایمنی در دوز اول و دوم در این افراد پایین آید.

وی با تاکید بر تأثیر جدی واکسیناسیون در کاهش ابتلاء، بستری و مرگ‌ومیر این ویروس، گفت: در مطالعات مکرر مشاهده شده است که میزان شدت بیماری در واکسن‌نزده‌ها خیلی بیشتر است و حتی در افرادی که واکسیناسیون خود را ناقص انجام داده‌اند یا افرادی که هنوز دوز یادآور خود را تزریق نکرده‌اند؛ این بیماری ممکن است نسبت به افراد واکسینه شده شدیدتر باشد، پس باید روند واکسیناسیون جدی گرفته شود.

به گزارش ایمنا، طبق آمارهای ارائه شده در کشورهای مختلف، واکسیناسیون نقش بسیار مؤثری در کاهش آمار ابتلاء و مرگ‌ومیر افراد داشته است؛ شواهد نشان می‌دهد مبتلایان به کرونا نسبت به دو سال قبل با درگیری‌های بسیار کمتر ریوی روبه‌رو می‌شوند.

کد خبر 561279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.