مطالبه‌گری در رسانه‌ها مغفول مانده است/تمام داوری‌ها به اصفهان سپرده شد

دبیر دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های الکترونیکی استان اصفهان گفت: صِرف خواستن و نقد کردن ما را به جایی نمی‌رساند بنابراین باید با هدف روشن و برنامه مشخص برای رسیدن به یک جامعه توسعه‌یافته مطالبه‌گری کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور گلناری در نشست خبری دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های الکترونیکی استان اصفهان که امروز _شنبه، بیست‌ویکم اسفندماه ۱۴۰۰_ در مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه امسال جشنواره با رویکرد مطالبه‌گری کار خود را آغاز کرد، گفت: مطالبه‌گری، عنصری است که در عرصه رسانه‌های کشور جای آن بسیار خالی است و اگرچه در سال‌های گذشته بسیاری از رسانه‌ها به سمت مطالبه‌گری حرکت کردند، اما هنوز مغفول مانده است. لازم است خبرنگاران و فعالان عرصه خبر، مطبوعات و رسانه به روش مطالبه‌گری توجه کنند. صرف خواستن و نقد کردن ما را به جایی نمی‌رساند و باید با هدف روشن و برنامه مشخص برای رسیدن به یک جامعه توسعه‌یافته مطالبه‌گری کنیم.

دبیر دوازدهمین جشنواره مطبوعات استان اصفهان افزود: در دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های الکترونیکی استان اصفهان نزدیک به ۶۵۰ اثر به جشنواره رسید که شاید برای برخی دوستان این تصور ایجاد شود که تعداد آثار کم بوده است، اما این دوره بر آثار مطالبه‌گر تأکید داشته است، بنابراین با توجه به رویکرد جدید انتظار می‌رفت تعداد آثار کم باشد اما برای سال‌های آینده همین روند دنبال خواهد شد و قطعاً آثار بیشتری ارائه خواهد شد.

گلناری اظهار کرد: تعداد ۵۷۲ اثر به داوری نهایی رسیده است که توسط ۱۴ داور آثار مورد بررسی قرار خواهند گرفت که این داوران از زبده‌ترین افراد در حوزه روزنامه نگاری استان به‌شمار می‌روند.

وی ادامه داد: تعداد آثار به تفکیک عبارتند از: بخش خبر ۴۹ اثر، گزارش مکتوب ۱۲۸ اثر، عکس ۱۴ اثر، مصاحبه ۷۰ اثر، مقاله ۳۹، یادداشت و سرمقاله ۶۶ اثر، تیتر ۸۸ اثر، گزارش تصویری ۱۸، صفحه‌آرایی و طراحی ۲۸، طنز مکتوب ۱۸ اثر، اینفوگرافی ۱۱، کلیپ ۴۹ اثر و کاریکاتور یک اثر که در طنز مکتوب آورده شده است اما با فرم خود آن مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

دبیر دوازدهمین جشنواره مطبوعات استان اصفهان تصریح کرد: امور اجرایی از پنج کمیته شامل کمیته داوران، کمیته حقوقی، کمیته اجرایی، کمیته مالی و کمیته روابط عمومی تشکیل شده است که در مراسم اختتامیه رویکرد اصلی جهاد تبیین خواهد بود و سخنران دعوت شده نیز در همین زمینه صحبت خواهد کرد و فضای غالب در این بخش است. برنامه‌های آموزشی که خانه مطبوعات در آینده خواهد داشت با توجه به آثاری که رسیده است و همین‌طور نقص‌ها، ضعف‌ها و نقاط قوتی که داشت، در خصوص جهاد تبیین خواهد بود.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در روند جشنواره دخالتی ندارد

مرضیه باقرصاد، رئیس اداره مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز با بیان اینکه خانه مطبوعات یک مؤسسه غیردولتی است، گفت: بُعدهای نظارتی وجود دارد اما این خانه، مستقل است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برخی از موارد مشورت می‌دهد و ناظر بر انتخابات خانه مطبوعات است و اگر اختلافی ایجاد شود ورود پیدا می‌کند اما هیچ دخالتی در عزل، نصب، رفتن یا آمدن هیچ فردی نداشته و ندارد.

وی افزود: داورها باید از دستگاه‌های نظارتی تأییدیه داشته باشند؛ خانه مطبوعات روال کار خود را پی گرفته است و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز آن را تأیید کرده است، اما اینکه چه کسی داور باشد در روند جشنواره برگزاری آن دخالت ندارد.

داوری‌ها کاملاً شفاف است و پاسخگوی نقدها هستیم

در ادامه، رضا صالحی‌پژوه، رئیس کمیته داوران دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های الکترونیکی استان اصفهان با بیان این‌که از دوره دهم این جشنواره تصمیم بر این شد که داوری‌ها در اصفهان انجام شود، گفت: در دوره دهم نیمی از داوری‌ها و بخش جنبی به داوران اصفهانی سپرده شد. در دوره یازدهم تمام داوری‌ها به اصفهان سپرده شد و در دوره دوازدهم نیز به همین شکل بود.

وی افزود: سه شرط اصلی برای انتخاب داوران عبارتند از استاد و مدرس دانشگاه بودن، پیشکسوت رسانه و یا عضو هیئت منصفه مطبوعات بودن و دارا بودن رتبه کشوری در جشنواره‌های رسمی که وزارت ارشاد برگزار کرده یا آن را تأیید می‌کند؛ که داوران دوره دوازدهم جشنواره بر این اساس انتخاب شده‌اند.

وی اظهار کرد: تعداد ۱۵۷ نفر اثر خود ارائه داده‌اند که هر فرد می‌توانست آثار خود را در دو بخش و در هر بخش سه اثر ارائه کند که در مجموع شرکت‌کنندگان بیشتر از شش اثر نمی‌توانستند ارسال کنند. داوری‌ها کاملاً شفاف است و اگر نقدی باشد ما پاسخگو هستیم. این جشنواره اعتبار و آبروی خانه مطبوعات است و باید آن را حفظ بکنیم.

به گزارش ایمنا، آئین اختتامیه دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های الکترونیکی استان اصفهان دوشنبه _بیست‌وسوم اسفندماه ۱۴۰۰_ از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در اتاق بازرگانی اصفهان، واقع در میدان فیض برگزار خواهد شد.

کد خبر 561260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.