رونق اقتصاد پساکرونا؛ هدف شهردار ساراگوسا

«خورخه آزکون» شهردار ساراگوسا، پایتخت بخش خودمختار آراگون در اسپانیا مدعی شده است که آمادگی لازم را برای استقبال و همکاری با شرکت‌های کارآفرین دارد تا اقتصاد پساکرونا را رونق ببخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا «خورخه آزکون» متولد سال ۱۹۷۳ در ساراگوسا، در رشته طراحی شهری از دانشگاه ساراگوسا، فارغ‌التحصیل شد و به عنوان مدیر اجرایی گروه MRA که در زمینه مدیریت املاک و مستغلات فعالیت دارد، کار خود را آغاز کرد. وی در سال ۲۰۰۰ وارد عرصه سیاست شد و به عنوان یکی از اعضای شورای شهر ساراگوسا مشغول به کار شد. آزکون در سال ۲۰۱۹، سمت شهردار شهر را از آن خود کرد و در سال ۲۰۲۰ نیز عضو کمیسیون اروپایی منطقه شد.

رونق اقتصاد پساکرونا؛ هدف شهردار ساراگوسا

ساراگوسا، پنجمین شهر پرجمعیت اسپانیا به شمار می‌رود که حدود ۷۰۰ هزار ساکن را در خود جا داده است. این شهر از نظر بافت اقتصادی، بخش خدمات، لجیستیک، تولید محصولات کشاورزی و اتومبیل از موفق‌ترین نقاط اسپانیا به حساب می‌آید؛ ضمن این‌که به علت موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، بیش از ۵۰ درصد جمعیت آراگون را در خود جا داده است. از نظر آموزش نیز، ساراگوسا یکی از شهرهای بسیار مهم اسپانیا محسوب می‌شود چرا که دانشگاه دولتی آن بسیار پیشرفته است و به ویژه در رشته حقوق و پزشکی، محبوبیت زیادی در میان مردم کشور دارد. مهم‌تر از همه این‌که، مدیران شهر به طور پیوسته تلاش می‌کنند مردم را به همکاری در بهبود وضعیت شهری سوق دهند تا مناطقی دوستدار همه به وجود آورند.

ساراگوسا نیز مانند سایر نقاط دنیا از لطمه‌های ویروس کرونا در امان نماند و به ویژه در بخش هتل‌داری، رستوران‌ها، حمل‌ونقل، گردشگری، فرهنگ و تفریح بیشترین زیان را متحمل شد. بیکاری مردم و عدم قطعیت در مورد زندگی از دیگر بحران‌هایی بود که طی پاندمی کرونا، گریبانگیر مردم شهر شد و تبعات منفی زیادی را پیش روی آن‌ها قرار داد. حفظ وضعیت اقتصادی و اشتغال مهم‌ترین اهداف شهردار ساراگوسا طی این دوران بود که البته اقدامات خلاق ویژه‌ای نیز در این زمینه انجام داد. در واقع، آزکون با پیروی از اصول بهداشتی ضد کرونایی، تلاش کرد فعالیت‌های اقتصادی را تا حد ممکن حفظ کند و در نتیجه، نرخ بیکاری ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹ در ساراگوسا نسبت به سایر شهرهای اسپانیا پایین‌تر بود.

رونق اقتصاد پساکرونا؛ هدف شهردار ساراگوسا

علاوه بر این، طرح کاهش مالیات به ارزش ۱۰ میلیون یورو، طی دوران کرونا در شهر پیاده شد؛ ضمن این‌که مدیران برای ترویج مصرف محصولات محلی و ارائه یارانه خرید به مردم کوشیدند؛ از سوی دیگر، مدیران تلاش کردند سرمایه‌گذاران خارجی را به ساراگوسا جذب کنند تا از این طریق، اقتصاد را رونقی دوباره ببخشند.

آزکون طی دوران کرونا، تمام توان خود را به کار گرفت تا از طریق پیاده‌سازی ایده‌های مختلف، مسافران وسایل حمل‌ونقل عمومی را از آلوده شدن به ویروس کرونا در حین عبور و مرور حفظ کند و به واسطه همین امر نیز به یکی از رضایت‌بخش‌ترین شهرهای اسپانیا از حیث ایمنی حمل‌ونقل عمومی تبدیل شد. مهم‌تر این‌که، ساراگوسا اولین شهر اسپانیایی بود که در آن، طرح ضدعفونی کردن وسایل نقلیه عمومی، به خصوص ترامواها و اتوبوس‌ها پیاده شد. جالب است بدانید که ساراگوسا اولین شهر اسپانیا نیز بود که از ژل‌های هیدرولیکی در وسایل حمل و نقل عمومی بهره گرفت و به نصب تجهیزات اندازه‌گیری کیفیت هوا در آن‌ها پرداخت. البته با وجود همه این اقدامات، نرخ مسافرهای وسایل نقلیه عمومی به طور قابل توجهی کاهش یافت، اما به نظر می‌رسد که طی چند ماه اخیر، همه روزه بر تعداد افرادی افزوده شده است که از طریق این خودروها به رفت‌وآمد در داخل و خارج شهر پرداخته‌اند.

رونق اقتصاد پساکرونا؛ هدف شهردار ساراگوسا

شواهد حاکی است که میزان مشارکت شهروندان ساراگوسا در تصمیم‌گیری‌های شهری رضایت‌بخش است؛ به همین دلیل، خدمات شهر با کیفیت بهتری در اختیار مردم قرار می‌گیرد که همین امر در افزایش برابری میان آنان، نقش مهمی ایفا می‌کند. در واقع، مدیریت داده‌های شهری به بهبود کیفیت داده‌های موجود، افزایش شفافیت، تولید خدمات محسوس بیشتر در بخش اقتصاد و افزایش قابلیت درک اطلاعات منجر شده و همین امر، تعامل بیشتر میان مردم و مدیران را در پی داشته است.

علاوه بر این، کارکنان شهرداری همواره در حال توسعه اکوسیستم‌های هوش مصنوعی در ساراگوسا بوده‌اند و از این طریق، فرآیندهای استخدام و بازدهی را برای تمام نهادهای شهر تسهیل کرده‌اند.

خورخه آزکون از فوریه سال گذشته تلاش کرده است با پیاده‌سازی ۴۰ پروژه استراتژیک، سرمایه‌های کمیسیون اروپا را به خود جذب کند که پیش‌بینی شده است تکمیل این پروژه‌ها، مزایای بسیاری نظیر خود کارآمدی انرژی، پویایی پایدار، تولید انرژی تجدیدپذیر، دیجیتال‌سازی و بهبودهای زیست‌محیطی را برای ساراگوسا در پی داشته باشد.

البته آزکون امیدوار است با اعمال اقدامات بیشتر بتواند زمینه را برای جذب کارآفرینان بین‌المللی فراهم آورد و از این طریق نه تنها به بهبود کیفیت زندگی شهری کمک کند، بلکه رونق رکود یافته ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹ را نیز تا حد زیادی رونق ببخشد.

رونق اقتصاد پساکرونا؛ هدف شهردار ساراگوسا

کد خبر 561238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.