بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه‌سواری در جهان

امروزه بر دانش بسیاری از ساکنان کره خاکی در مورد مزایای تردد سبز افزوده شده و همین امر، گسترش چشم‌گیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را در میان آنان در پی داشته است؛ بسیاری از شهرنشینان حتی برای رسیدن به مقاصد دور نیز از دوچرخه بهره می‌گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از سال ۲۰۱۱، کپنهاگ پایتخت دانمارک، به عنوان بهترین شهر دوستدار دوچرخه جهان شناخته شده است چرا که اکثر مردم آن از طریق دوچرخه‌سواری به انجام امور روزمره خود می‌پردازند. پس از شیوع بیماری کرونا و ترویج باور رعایت فاصله اجتماعی میان مردم، استفاده از دوچرخه به طور باور نکردنی در اغلب نقاط دنیا گسترش یافت و محبوبیت آن در میان مردم به حدی رسید که تصور می‌شود، تردد در خیابان‌های آینده را دوچرخه به خود اختصاص دهد. حتی افزایش قابل توجه گرایش مردم به دوچرخه‌سواری طی دو تا سه سال گذشته منجر به تغییر رویکردهای طراحی شهری شد و احداث زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری و حتی بسته شدن خیابان‌ها به روی خودروها برای امنیت دوچرخه‌سواران را در پی داشت. در ادامه به معرفی شهرهایی از جهان با بیشترین گرایش ساکنان به دوچرخه‌سواری پرداخته می‌شود.

کپنهاگ

کپنهاگ از سال ۲۰۱۱ به عنوان بهترین شهر دوستدار دوچرخه در جهان شناخته شده و جایگاه خود را همچنان حفظ کرده است. امروزه ۶۲ درصد از عبور و مرورهای شهری، خواه برای انجام امور روزمره، سرگرمی و رسیدن به محل کار یا مدرسه از طریق دوچرخه‌سواری انجام می‌شود و این در حالی است که مدیران نیز هر ساله سرمایه کلانی را صرف بهبود زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری می‌کنند. گزارش‌ها حاکی است که دولت دانمارک در هر سال، به ازای هر ساکن در کپنهاگ، ۴۰ یورو را برای بهبود زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری، احداث پل‌های مخصوص عبور کاربران این وسیله نقلیه پاک و ایجاد مسیرهای جدیدی می‌کند که به سمت حومه‌های شهر منتهی می‌شود. علاوه بر این، هر ساله به طور جدی، وضعیت چراغ‌های راهنمای دوچرخه‌سواری، علائم رانندگی و ساخت یا بازسازی ایستگاه‌های اشتراک دوچرخه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه‌سواری در جهان

آمستردام

آمستردام، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر هلند، در جایگاه دوم شهرهای دوستدار دوچرخه‌سواری جهان قرار دارد و این موقعیت، به واسطه تلاش‌های بی‌وقفه مدیران برای بهبود زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری کسب شده است. در واقع، برنامه‌ریزان شهر طرحی بسیار فعال را برای ترویج تردد سبز در پیش گرفته‌اند و در این راستا، در نظر دارند تا پایان سال ۲۰۲۲ زیرساخت‌های کنونی دوچرخه‌سواری را به طور قابل توجهی بهبود ببخشند، ضمن این‌که برای احداث پارکینگ‌های مخصوص نیز اهداف زیادی در سر پرورانده‌اند.

یکی از مهم‌ترین اهداف مدیران آمستردام، تشویق روزافزون مردم به تردد از طریق دوچرخه‌سواری است که برای رسیدن به آن، در نظر دارند تا پایان سال جاری، ایمنی زیرساخت‌های کنونی دوچرخه‌سواری را از طریق وسیع‌سازی آن‌ها افزایش دهند و مسیرهای جدیدی نیز احداث کنند. علاوه بر این، مدیران شهر از تبدیل ۱۱ هزار فضای پارک خودرو به ایستگاه‌های نگهداری دوچرخه تا سال ۲۰۲۵ خبر داده‌اند و در نظر دارند پل جدیدی برای عبور عابران پیاده و دوچرخه‌سواران احداث کنند.

بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه‌سواری در جهان

اوترخت

اوترخت نیز از دیگر کلان‌شهرهای هلندی به شمار می‌رود که در لیست بهترین نقاط دوستدار دوچرخه جهان قرار گرفته است. مدیران شهر از بهبود عملکرد شهر برای افزایش دو برابری گرایش مردم به دوچرخه‌سواری تا سال ۲۰۳۰ خبر داده و مدعی شده‌اند برای تحقق هدف خود، سرمایه‌گذاری‌ها را جهت افزایش مسیرهای سریع دوچرخه‌سواری، برای تردد راحت‌تر دوچرخه‌های الکتریکی و همچنین بهبود سیستم‌های راهنمایی ترافیک هوشمند و مهم‌تر از همه، گسترش فضاهای پارک دوچرخه‌ها را به حد قابل توجهی خواهند رساند. امروزه بزرگ‌ترین پارکینگ دوچرخه جهان در اوترخت در حال احداث است که ظرفیت نگهداری همزمان ۲۲ هزار دوچرخه را خواهد داشت. این در حالی است، که هم‌اینک نیز فضاهای پارک دوچرخه در سراسر شهر به بیش از ۳۳ هزار مورد می‌رسد.

بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه‌سواری در جهان

آنتورپ

مدیران آنتورپ، پرجمعیت‌ترین شهر بلژیک، نیز در تلاش هستند هر روزه بر امکانات رفاهی دوچرخه‌سواران بیفزایند تا از این طریق، تعداد بیشتری از ساکنان شهر را به اتخاذ این شیوه تردد سوق دهند. امروزه آنتورپ مسیرها و پارکینگ‌های دوچرخه بیشماری را در خود جا داده است و به واسطه همین ویژگی، جمعیت زیادی از مردم را به عبور و مرور از طریق دوچرخه تشویق کرده است. علاوه بر این، شبکه‌ای از مسیرهای دوچرخه‌سواری به سمت حومه‌ها احداث شده است، ضمن این‌که محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتری وسایل نقلیه موتوری در ۹۵ درصد از خیابان‌های سراسر شهر، امنیت دوچرخه‌سواران را به طور قابل توجهی افزایش داده است. البته، وقوع تصادفات زیاد میان دوچرخه‌سواران، خودروها و کامیون‌ها حاکی است که مدیران باید سرمایه‌های بیشتری را صرف بهبود زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری کنند.

بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه‌سواری در جهان

استراسبورگ

استراسبورگ، هفتمین شهر بزرگ فرانسه، یکی از بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه در جهان به شمار می‌رود که در آن، ۱۶ درصد ساکنان با دوچرخه به انجام امور روزمره خود می‌پردازند. جالب است بدانید که بسیاری از ساکنان، با خلاقیت خود خیابان‌های شهر را به قسمت‌های مختلف برای جداسازی مسیر دوچرخه‌سواران از کاربران وسایل نقلیه موتوری تبدیل می‌کنند که همین امر به افزایش ایمنی دوچرخه‌سواران و گرایش بیشتر مردم به استفاده از این وسیله نقلیه سبز منجر شده است.‌

کد خبر 561152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.