تحقق ۶۰ درصدی بودجه گرمسار/ شهرداری، تنها متولی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد نیست

شهرداری گرمسار طی یک سال گذشته تلاش کرده است به‌منظور تحقق توسعه پایدار، سطح ارائه خدمات شهری را ارتقا دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنچه امروز در مدیریت شهری گرمسار می‌بینیم نتیجه یک کار پیوسته و مستمر است که ریشه در فعالیت‌های شهرداری در ادوار گذشته دارد. شاید سرآغاز بسیاری از طرح‌های مدیریت شهری امروز را باید در فرایندی دید که حدوداً شش سال پیش در شهر گرمسار کلید خورد و تا به امروز ادامه داشته است.

شهردار کنونی گرمسار، سابقه همکاری با سه دوره شورای شهر را دارد و معتقد است بخش عمده طرح‌هایی که امروز به نتیجه رسیده را باید در همدلی‌ها و همراهی‌ها و اعتمادی که به تیم مدیریت شهری در این چند دوره شده است، جست‌وجو کرد.

مدیریت شهری ششم در تلاش است تا در کنار انجام اقدامات کالبدی و عمرانی و فراهم کردن رفاه و آسایش شهروندان به مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز توجه ویژه داشته باشد. در گفت‌وگو با «یاسر عربی» شهردار گرمسار، مهم‌ترین اقدامات شهرداری طی یک سال اخیر و روند آماده‌سازی شهر در آستانه سال جدید را جویا شدیم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

اقدامات شهرداری گرمسار برای استقبال از نوروز چیست؟

شهروندان به دلیل بیماری عالم‌گیر کرونا در این یکی دو سال با سختی‌هایی روبه‌رو بوده‌اند. شهرداری گرمسار وظیفه خود می‌داند از طریق برپایی برنامه‌ها، کارناوال‌های شادی و جشن‌های مختلف، فضایی با نشاط را ایجاد کند.

علاوه بر این المان‌های متعددی برای ایام نوروز طراحی شده که در اماکن مختلف شهر نصب می‌شود. زیباسازی و گل‌کاری میادین و معابر شهری از دیگر اقداماتی است که شهرداری گرمسار تلاش دارد از طریق آن، لبخند رضایت و شادی را بر لب‌های شهروندان گرمسار و میهمانان نوروزی بنشاند.

میزان تحقق بودجه سال جاری شهرداری به چه میزان بوده و رویکرد مدیریت شهری برای سال آتی چیست؟

میزان تحقق بودجه شهرداری در ۹ ماهه امسال حدوداً ۶۰ درصد بوده است. طی این مدت شهرداری تلاش کرده تا ضمن توجه به توسعه متوازن شهر، تعادلی در هزینه‌کرد بودجه ایجاد کند. شهرداری در تلاش است تعادل و تناسب میان فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقدامات در حوزه‌های کالبدی و فضای سبز برقرار شود؛ با این حال اعضای شورای شهر ششم بر اولویت‌دهی به برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی تاکید دارند.

رویکرد مدیریت شهری برای سال آینده، اجرا و تکمیل طرح‌ها و انجام مطالعات پایه‌ای برای شهر گرمسار است.

برآوردتان از بودجه سال آینده چیست؟

سال گذشته میزان بودجه ۶۳ میلیارد تومان بود که با افزایش قیمت‌ها، لایحه بودجه اصلاح و این رقم به ۷۰ میلیارد افزایش یافت. با توجه به اینکه هر ساله بودجه پیش‌بینی شده با افزایش روبه‌رو است، احتمالاً رقم بودجه سال آینده بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

اقدامات شهرداری برای آسفالت خیابان‌ها و معابر شهر در سال جاری چه بوده است؟

تلاش مدیریت شهری این است که نهضت آسفالت معابر در سطح شهر گرمسار شکل بگیرد. بخش مهمی از آسفالت‌ها، هر ساله به محلات در حال توسعه شهر اختصاص پیدا می‌کند. در این محلات، زمانی که میزان ساخت‌وسازها به بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد برسد، کار آسفالت معابر آغاز می‌شود. علاوه بر این شهرداری گرمسار، امسال برای آسفالت معابر محلات قدیمی شهر نیز برنامه‌ریزی کرد و در تلاش هستیم معابر این بخش از شهر را بازسازی و آسفالت کنیم.

سطح خدمات‌دهی و ایجاد زیرساخت‌ها در تمام محلات شهر یکسان بوده است؟

شهرداری گرمسار به هیچ عنوان نگاه ویژه‌ای به یک محله خاص ندارد؛ از نگاه ما همه شهر و محلات آن یکسان است. سعی مدیریت شهری بر این بوده در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها، به پتانسیل و ظرفیت محلات توجه کند. البته گاهی ممکن است فضای سبز مناسبی در یک محله به دلیل نبود زمین کافی، ایجاد نشده باشد؛ اما در هر صورت نگرش مدیریت شهری توسعه متوازن شهری است و در روند اجرایی شدن پروژه‌ها بیش از هر چیز به مصالح، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های محلات توجه می‌شود.

اقدامات شهرداری برای رفع معضل آب‌گرفتگی و هدایت آب‌های سطحی چه بوده است؟

شهرداری گرمسار تلاش کرده تا معابر مشکل‌دار را شناسایی و برای رفع مشکل آن‌ها اقدام کند. سازمان شهرداری‌های کشور اخیراً اعتبار قابل توجهی از محل بودجه عمومی برای هدایت آب‌های سطحی و رفع آب‌گرفتگی‌ها اختصاص داده و شهرداری برای بهره‌مندی بیشتر از اعتبارات این بخش برنامه‌ریزی کرده است. علاوه بر این قراردادی میان شهرداری گرمسار و دانشکده عمران دانشگاه سمنان منعقد شده تا مطالعات جامعی در این بخش انجام شود.

به‌تازگی نشستی با زنان گرمساری داشتید؛ با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از ظرفیت زنان، شهرداری در این بخش چه برنامه‌هایی دارد؟

مقام معظم رهبری همواره بر ضرورت استفاده از توانمندی‌های زنان تاکید داشته‌اند. شهرداری گرمسار در همین راستا علاوه بر واگذاری بعضی از مسئولیت‌ها به زنان، تلاش کرده در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها از ظرفیت زنان فرهیخته شهر استفاده کند.

شهرداری عمیقاً به مشارکت زنان در مدیریت شهر باور دارد و در همین راستا نشست‌ها و جلسات متعددی با زنان، سمن‌های فعال و نخبگان گرمسار داشته است. خوشبختانه در نشست اخیر نیز که با استقبال قابل توجه بانوان و نخبگان زنِ گرمساری همراه بود، نمایندگانی از گروه‌های اجتماعی مختلف دعوت شدند و پیرامون مدیریت شهری و ضرورت مشارکت دادن زنان در اداره شهر بحث و گفت‌وگو خوبی انجام شد.

تمهیدات شهرداری برای دفن اصولی زباله و کاهش مشکلات زیست‌محیطی ناشی از آن چیست؟

خوشبختانه شهرداری گرمسار از شهرداری‌های پیشرو در مدیریت پسماند بوده و یک سایت دفن زباله برای شهرهای غرب استان استان از جمله گرمسار، آرادان، ایوانکی و کهن‌آباد ایجاد کرده است.

پراکندگی مکان‌های تولید زباله موجب شده که دفن زباله در سطح کشور به یک معضل زیست‌محیطی تبدیل شود. شهرداری گرمسار کوشیده با تجمیع فرآیند دفن و تفکیک در مبدا، مشکلات زیست‌محیطی را به حداقل ممکن برساند. سایت دفن زباله شهرداری گرمسار با هدف توجه به مسائل زیست‌محیطی طراحی و اجرا شده است و قابلیت تجمیع پسماند شهرهای گرمسار، آرادان، کهن‌آباد و ایوانکی را دارد.

بر این خلاف گذشته که جمع‌آوری و دفن زباله به صورت سنتی انجام می‌شد، امروزه کلیه فرآیند دفن به صورت کاملاً مکانیزه انجام می‌شود. شهرداری با واگذاری خدمات این حوزه به بخش خصوصی درصدد است که سطح کیفی خدمات را ارتقا ببخشد.

راهکار شهرداری برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد چیست؟

جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، تنها برعهده شهرداری نیست و دستگاه‌هایی نظیر دام‌پزشکی، محیط‌زیست نیز در این خصوص مسئول هستند. با این وجود شهرداری گرمسار به تنهایی وارد میدان شده و با زنده‌گیری و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، تلاش کرده است تا رضایت شهروندان را جلب کند.

مدیریت شهری گرمسار چه زیرساخت‌هایی را به منظور ارائه بهتر خدمات شهری در نظر گرفته است؟

رویکرد مدیریت شهری گرمسار این است که نیاز به حضور مردم در مجموعه شهرداری را به حداقل ممکن برساند. بنابراین شهرداری با طراحی اپلیکیشن «گرمسار من» و برنامه‌های مشابه، تلاش کرده است تا زمینه ارائه خدمات غیرحضوری را فراهم سازد. با اجرای این طرح زمینه ارائه خدمات غیرحضوری در برخی بخش‌ها نظیر تشکیل پرونده، صدور بخشی از مجوزها، صدور برخی فیش‌ها و حواله‌ها فراهم می‌شود.

قرارداد این طرح منعقد و روند انجام کار شروع شده و بر اساس آخرین گزارش پیمانکار، این طرح ۳۰ تا ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. این اپلیکیشن به گونه‌ای طراحی شده که قابلیت ارتقا داشته باشد. امیدواریم با طرحی این اپلیکیشن زمینه برای ارائه حداکثری خدمات غیرحضوری فراهم و خدمتی شایسته به مردم فرهیخته این دیار ارائه شود.

کد خبر 561147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.