بوگوتا؛ نخستین شهر بدون زباله جهان

بوگوتا، پایتخت کلمبیا، عنوان برترین شهر بدون زباله جهان را به خود اختصاص داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر بوگوتا به دلیل تلاش‌های خود برای کاهش ضایعات در رتبه اول شهر بدون زباله قرار گرفت. وب سایت جمع‌آوری کمک‌های خیریه، Savoo تجزیه و تحلیل خود را بر اساس معیارهای متعددی مانند تعداد فروشگاه‌های زباله صفر و بازارهای خیابانی مخصوص فروش اشیای ارزان‌قیمت و دست دوم (flea markets)، نرخ بازیافت و مقررات استفاده از کیسه‌های پلاستیکی انجام داد. بر اساس این مطالعه، بوگوتا، پایتخت کلمبیا، عنوان برترین شهر بدون زباله جهان را به خود اختصاص داد. شهرهای بانکوک و رم، پایتخت کشورهای تایلند و ایتالیا در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار گرفتند.

کمترین میزان تولید ضایعات غذایی خانگی در کلمبیا

بر اساس اطلاعات موتور جستجوگر گوگل، بوگوتا که در مرکز کشور کلمبیا واقع شده است، دارای ۱۷۶ بازار خیابانی مخصوص فروش اشیای ارزان‌قیمت و دست دوم است. با ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی از سال ۲۰۱۷، این شهر کلمبیا با تولید ۲۴۱۴ میلیون تن زباله در سال، به یکی از کشورهایی با تولید کمترین میزان زباله‌های پلاستیکی تبدیل شد.

این کشور با تولید سالانه تنها ۷۰ کیلوگرم ضایعات غذایی خانگی، کمترین میزان تولید این نوع زباله‌ها را به خود اختصاص داد. شهر بانکوک دارای ۱۹۲ بازار خیابانی مخصوص فروش اشیای ارزان‌قیمت است و تایلند ۱۹ درصد زباله‌های شهری خود را بازیافت می‌کند. این کشور استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را در سال ۲۰۲۱ ممنوع کرد.

بوگوتا؛ نخستین شهر بدون زباله جهان

اسکوپیه شهر زباله صفر جهان

سایت جمع‌آوری کمک‌های خیریه Savoo تعیین کرده است که کدام شهرها برای حرکت به سمت زباله صفر، بدترین و کدامیک بهترین رتبه را دارند. بر این اساس شهر اسکوپیه در مقدونیه شمالی در رتبه اول این فهرست قرار دارد. اسکوپیه که به سمت زباله صفر حرکت می‌کند، تنها هشت بازار خیابانی مخصوص فروش اشیای ارزان‌قیمت دارد و نرخ بازیافت آن کمتر از یک درصد (۰.۲ درصد) است.

۵ کشور برتر برای بازیافت زباله‌های خانگی

پنج کشور برتر برای بازیافت زباله‌های خانگی شامل سنگاپور (۶۱ درصد نرخ بازیافت)،کره جنوبی (۵۸ درصد)،ایسلند (۵۶ درصد)، اسلوونی (۵۲ درصد) و آلمان (۴۸ درصد) می‌شود.

خرید بدون پلاستیک

همچنین سایت Savoo میانگین هزینه سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های ضایعات صفر را تجزیه و تحلیل کرد. نتیجه بررسی‌ها نشان داد که به‌طور متوسط، خرید خواربار از یک فروشگاه زباله صفر، ۲۱۲ درصد بیشتر از خرید فروشی از سوپرمارکت هزینه دارد.

بوگوتا؛ نخستین شهر بدون زباله جهان

اد فلمینگ، مدیر عامل Savoo گفت: "تحقیقات ما نشان می‌دهد که جهان، تلاش آگاهانه‌ای برای کاهش تولید و مصرف می‌کند. بوگوتا با تعداد زیاد بازارهای خیابانی و حجم کم زباله‌های پلاستیکی، در حال تبدیل شدن به شهر بدون پلاستیک است و برای این‌که سایر کشورها از این روند پیروی کنند، تنها مسئله زمان مطرح است."

اگرچه انتخاب سبک زندگی بدون زباله در ابتدا می‌تواند دلهره‌آور و پرهزینه به نظر برسد، تلاش آگاهانه‌ای که هنگام خرید انجام می‌دهید، نه تنها باعث کاهش ضایعات می‌شود، بلکه صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها را به همراه دارد.

کد خبر 561134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.