حفظ و احیای ورزش‌های بومی مورد تاکید است

وزیر ورزش و جوانان گفت: حفظ و احیای ورزش‌های بومی و محلی ضرورتی است که وزارت ورزش به آن توجه دارد.

به گزارش ایمنا، حمیدرضا سجادی که به عنوان نماینده تام‌ الاختیار رئیس جمهور در سفر استانی به مازندران به شهرستان‌های جویبار و سیمرغ سفر کرد، عصر امروز جمعه در بازدید از پروژه گود کشتی لوچو واقع در شهرستان سیمرغ، اظهار کرد: لوچو از جمله ورزش‌های سنتی ایرانی است که اقدامات و اجرای طرح برای حفظ آن ضرورت دارد و از این فعالیت‌های ورزشی حمایت می‌کنیم.

وزیر ورزش افزود: کشتی لوچو سابقه زیاد و ریشه‌ای عمیق در کشور دارد و باید به عنوان یک میراث مهم مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران هم در این بازدید با اشاره به انجام کار مطالعات گود کشتی لوچو در شهرستان سیمرغ، گفت: این پروژه به وسعت بیش از پنج هزار متر طراحی شده است.

حسن رنگرز افزود: حدود چهار سال پیش این طرح در وزارت ورزش و جوانان مطرح شد و در انتظار اعتبار برای ساخت قرار دارد.

وی با اظهار اینکه سالانه مسابقات کشتی لوچو در مکان فعلی و با حداقل امکانات برگزار می‌شود ف گفت: کشتی لوچو قدمت سه هزار ساله دارد و جوانان ابتدا جذب این رشته می‌شوند بعد به مرحله قهرمانی می رسند.

ساخت گود لوچو در زمینی به وسعت پنج هزار و ۶۰۰ متر مربع برای برگزاری مسابقات ورزشی و سنتی لوچو در شهرستان سیمرغ در دست ساخت است. به گفته مسئولان ورزشی مازندران با اخذ پروانه ساخت، برای اجرای این طرح ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وزیر ورزش و جوانان پیش از سفر به سیمرغ در شهرستان جویبار چند پروژه در حال ساخت را بازدید کرد. تعریض جاده سیمرغ به بابل به طول ۱۰ کیلومتر که از این میزان چهار و نیم کیلومتر در حوزه شهرستان سیمرغ قرار دارد از جمله طرح‌هایی بود که سجادی بازدید کرد. برای اجرای این طرح مطالعات انجام شد و برای اجرای آن به ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وزیر ورزش همچنین از پل دسترسی به ناحیه صنعتی سنگتاب که از سال ۱۳۹۳ عملیات اجرایی آن با تخصیص هشت میلیارد ریال اعتبار آغاز شد، بازدید کرد. این پل در حال حاضر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به علت نداشتن اعتبار متوقف است. برای تکمیل این پل به ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا با بهره برداری از آن راه دسترسی راحت تر و ایمن تر برای فعالیت ۴۲ واحد صنعتی این ناحیه ایجاد شود.

در حال حاضر راه دسترسی ناحیه صنعتی سنگتاب به شهرستان سیمرغ از مسیر بالارستم و در حوزه قائم شهر، شهرستان همجوار است.

وزیر ورزش همچنین از ساخت مصلی نماز جمعه شهر کیاکلا مرکز شهرستان سیمرغ هم بازدید کرد. ساخت این مصلی در زمینی به وسعت ۸۰۰ متر مربع از یک دهه قبل با کمک ۶ میلیارد ریالی مردم آغاز شد و برای تکمیل آن به ۱۵۰ میلیارد ریال نیاز است. در حال حاضر نماز جمعه در کیاکلا در یک مسجد برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 561043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.