۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۹
نگین شهر گلپایگان

مسجد جامع گلپایگان، مانند نگینی گرانبها از دوران سلجوقی به یادگار مانده است و همواره گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گلپایگان از شهرهای تاریخی و کهن استان اصفهان به شمار می‌رود. به گردشگران علاقه‌مند به دیدن جاذبه‌های حیرت‌انگیز و دیدنی، توصیه می‌شود از جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا دیدن کنند. برخی عقیده دارند که نام این شهر، برگرفته از نام «همای چهرزاد»، دختر بهمن کیانی یکی از پادشاهان بزرگ این سرزمین است؛ به همین خاطر، این شهر را در گذشته چهرزادگان نیز می‌گفتند؛ اما بررسی‌های باستان‌شناسی و نظریه تاریخ‌شناسان روی بناهای تاریخی گلپایگان بر این امر تاکید دارد که قدمت این شهر که در زمان‌های کهن به «سرزمین گل‌های سرخ» معروف بود، به دوران فرمانروایی سلسله کیانیان بازمی‌گردد. برخی نظریه‌ها نیز بر این عقیده استوار است که قدمت گلپایگان به دوران پارینه‌سنگی، میانه و نوسنگی می‌رسد.

شهر گلپایگان از آثار و بناهای تاریخی بی‌نظیری تشکیل شده است. اگر بخواهیم به یکی از بلندترین سازه‌های تاریخی کشور و از زیباترین بناهای تاریخی گلپایگان اشاره کنیم، باید «مناره گلپایگان» را نام برد که با ارتفاع ۱۸ متر، ۹ قرن پیش در زمان سلجوقیان در شهر گلپایگان احداث شده است. این مناره با روشن شدن چراغی بر بالا، راهنمایی برای کاروان‌های در مسیر بوده است. این بنا از نظر زمان ساخت با مسجد جامع گلپایگان و بازار چهار سوق همزمان است. مناره گلپایگان ۶۴ پله، دو راه پلکانی در میان مناره و دو در دارد و کتیبه‌ای منقش به آیات قرآن در این مناره دیده می‌شود.

«بازار چهار سوق» از دیگر جاذبه‌های گردشگری گلپایگان است که دارای بخش‌های مختلفی بوده و قدمت این اثر تاریخی به ۴۰۰ سال پیش و به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد. این بازار بزرگ در میان خود از چندین بازار دیگر مانند بازار گیوه‌دوزی، بازار کوزه‌گرا، بازار مس‌گرا، بازار اصلی، بازار فرش‌فروشان و چندین پاساژ و بازار دیگر تشکیل شده است. «مناره گلپایگان» و «مسجد جامع» که از دیگر اماکن دیدنی گلپایگان هستند، با بازار چهار سوق از نظر موقعیت مکانی به گونه‌ای قرار گرفته‌اند که به آسانی می‌توان بین آن‌ها تردد داشت، دهانه این بازار مانند بازارهای سنتی که در دیگر نقاط ایران وجود دارد، از طاق آجری و تیمچه و چایخانه تشکیل شده است. این بازار، نه تنها در گذشته، بلکه امروزه نیز به عنوان مرکز اصلی داد و ستد مردم این شهر به حساب می‌آید و جزو زیباترین اماکن دیدنی گلپایگان به شمار می‌رود.

یکی از اماکن دیدنی گلپایگان که هم از جنبه مذهبی و هم از جنبه تاریخی، دارای ارزش و اعتبار زیادی در شهر گلپایگان است، «مسجد جامع» این شهر بوده که در سال ۵۰۸ ساخته شده و یادگار دوران سلجوقیان به حساب می‌آید که آن را با نام «مسجد جامع سلجوقی» نیز می‌شناسند. از ویژگی‌های بی‌نظیر این مسجد، می‌توان به گنبد بزرگِ ساخته شده با آجر، تزئینات زیبا، شبستان، صحن بزرگ و کتیبه‌های آجری که در بیشتر قسمت‌های آن از جمله دور گنبد نصب شده است، اشاره کرد. معمار این بنا فردی به نام «ابوعمربن محمد القزوینی» (معروف به بواسار کسرار) بود که به دستور ابونصر ابراهیم بن محمد بن ابراهیم بابا عبدالملک آن را ساخت.

جذب گردشگر در گرو توسعه و ساماندهی زیرساخت‌های گردشگری شهر است

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه شهرداری گلپایگان به منظور توسعه گردشگری شهر، پیشتاز در طرح‌های بازآفرینی شهری است، اظهار می‌کند: برای اینکه شهر در مسیر مطلوب توسعه قرار گیرد، باید اقدامات زیرساختی انجام شود تا زمینه برای جذب گردشگر فراهم شود.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه آثار تاریخی، هویت شهر است، شهرداری گلپایگان طی دو سال اخیر با وجود مشکلات سخت اقتصادی و کمبود اعتبارات، بازسازی و مرمت ضلع شرقی مسجد جامع و دو اثر تاریخی حمام بهشت و آحسین را مدنظر قرار داد.

شهردار گلپایگان با بیان اینکه مسجد جامع این شهر با ۹۰۰ سال قدمت سال ۱۳۱۲ خورشیدی با شماره ۱۹۱ در فهرست آثار ملی ثبت شده است، تصریح می‌کند: عملیات مرمت و بهسازی این اثر ارزشمند تاریخی که شامل نماسازی و ترمیم دیواره و کف‌سازی پیاده‌رو است، پس از تصویب در شورای شهر در دستور کار شهرداری قرار گرفت و با اعتباری بالغ بر ۳۶۰ میلیون تومان ۶۵۰ مترمربع از این بنای ارزشمند بازآفرینی شد.

شکرزاده با اشاره به مرمت و بهسازی دو اثر تاریخی گرمابه‌های آحسین و بهشت، می‌افزاید: حمام تاریخی آحسین با مساحت ۶۵۰ مترمربع و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و سیصد میلیون تومان و حمام بهشت با مساحت ۷۵۰ مترمربع و با اعتبار یک میلیارد و پانصد میلیون تومان با همت شهرداری گلپایگان مرمت شد.

وی در خصوص بازارچه هنر شهر گلپایگان می‌گوید: این پروژه تکمیل شده و مراحل واگذاری غرفه‌های آن از طریق مزایده در حال پیگیری است.

شهردار گلپایگان به احداث پارکینگ طبقاتی در ورودی بازار تاریخی شهر اشاره و خاطرنشان می‌کند: عملیات احداث این طرح در زمینی با زیربنای شش هزار و ۸۰۰ مترمربع و ظرفیت ۲۲۰ خودرو در چهار طبقه با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان و با رعایت اصول معماری سنتی شهر با مشارکت سرمایه‌گذار در مراحل نهایی قرار دارد و به زودی تقدیم شهروندان خواهد شد.

کد خبر 560989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.