دست رانت‌خواران را قطع می‌کنیم/ تبدیل کارخانه ریسباف به موزه

سخنگوی شورای اسلامی شهراصفهان در خصوص عملکرد چند ماهه شورای اسلامی شهر اصفهان در راستای تحقق مطالبات مردمی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی صالحی در برنامه برخطی که در بستر اینستاگرام با موضوع مروری بر مطالبات مردمی از شورای اسلامی شهر اصفهان در سال ۱۴۰۰ از سوی مجمع مطالبه‌گران برگزار شد، اظهار کرد: اصفهان امروز به انحا مختلف نیاز به گفت‌وگو کردن دارد، بنابراین باید همگی تلاش کنیم این فرصت تبادل نظر و بیان دیدگاه‌های مختلف را به یکدیگر بدهیم تا در نهایت بتوانیم فضای مناسبی برای رشد و بهبود کیفیت زندگی در اصفهان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: پس از انتخابات خردادماه، منتخبان شورا بلافاصله کار خود را به صورت غیررسمی آغاز کردیم، اولین موضوع پیش روی اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان تعیین فرایند انتخاب شهردار اصفهان بود که برای اولین بار این مهم به صورت فراخوان عمومی ارائه و شاخصه‌ها و مصادیق انتخاب شهردار مشخص شد، در این میان ۶۰ نفر اسم از سوی مردم معرفی و در نهایت از بین ۲۱ نفر نهایی، شهردار فعلی انتخاب شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: مابقی اسامی نیز به یک بانک اطلاعاتی خوبی تبدیل شد تا در ادامه قابل استفاده برای شهردار و دیگر دستگاه‌ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: به موازات این کار اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان باید منشور شورای اسلامی شهر اصفهان را تدوین می‌کردند تا افق‌های سیاست‌گذاری چهارساله شورای اسلامی شهر مشخص شود.

صالحی با بیان اینکه در تدوین منشور برنامه محور عمل کردیم، گفت: این برنامه در راستای افق و سند ۱۴۰۵ تدوین شد، البته مواردی که شورای اسلامی شهر اصفهان دوره گذشته نسبت به آن غفلت ورزیده بود را تکمیل و اصلاح کردیم چرا که سند بالادستی شهرداری در طول چهار سال آینده منشور شورا است.

وی تاکید کرد: در بازنگری سند ۱۴۰۵ وقت زیادی صرف شده است در این راستا علی رغم تفاوت سلیقه‌های اعضای ۱۳ گانه باید به اجماع می‌رسیدیم که امیدواریم تا تیرماه ۱۴۰۱ نهایی و اصل برنامه اصلاح شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بعد از انتخاب شهردار چند موضوع عمده را در دستور کار قرار دادیم، تصریح کرد: اولین طرحی که در شورای اسلامی شهر به صورت رسمی مطرح شد، طرح شفافیت بود که با ارزیابی که با کارشناسان این حوزه داشتیم موفق شدیم غیرپوپولیستی‌ترین، کارشناسی‌ترین و کامل‌ترین طرح شفافیت را در بین شوراهای سطح کشور تصویب کنیم؛ این طرح دارای چهار فصل و ۲۵ بند است که یک بند آن فقط اعلام آرای اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان و مباحث مرتبط با مدیران است.

وی افزود: اگر بودجه شهرداری اصفهان را ۱۳ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم قریب به ۲,۰۰۰ میلیارد تومان آن متعلق به حقوق و دستمزد کارمندان و مدیران شهرداری است که این روزها خیلی درباره آن حرف زده می‌شود و ۱۱ هزار میلیارد تومان آنکه پول مردم شهر است در اختیار پیمانکاران و افرادی است که تعارض منافع یا منع مداخله دارند و یا پیمانکارانی که برای شهرداری برنامه نوشته و سپس خود اجرا می‌کنند؛ این عرصه اهمیت را چند برابر موضوع اعلام حقوق مدیران می‌کند.

تشکیل دبیرخانه فرهنگی زاینده رود

صالحی گفت: طرح دیگری که در شورای اسلامی شهر اصفهان بررسی شد، تشکیل دبیرخانه فرهنگی زاینده رود بود؛ در واقع فعال‌ترین واکنش شورای اسلامی شهر اصفهان طی ادوار مختلف در این زمینه انجام شد، همانطور که البته همگان می‌دانند مسئله مدیریت آب یک مسئله استانی و ملی است و شورای اسلامی شهر اصفهان فعلاً در این عرصه وظایفی ندارد، چرا که قانون جامع شهری هنوز اجرا نشده است.

وی ادامه داد: معتقدیم در موضوع زاینده رود باید نگاهی فعال و حتی فرافعال در حوزه زاینده رود داشته باشیم، در این راستا تشکیل دبیرخانه فرهنگی اولین مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان بود؛ ۹۰ درصد ذی‌نفعان زاینده رود، مسئله فرهنگی، نگرشی، رسانه‌ای و مطالبه‌ای را از عوامل مؤثر در بحث مطالبه در زاینده رود در سطح استان و کشور و شهر می‌دانستند لذا در این راستا لایحه اجرایی این موضوع در بودجه ۱۴۰۱ آمده و توجه خوبی هم در حوزه علمی و پژوهشی و هم در عرصه مطالبه‌گری و رسانه‌ای و فرهنگی به آن شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به جایگاه شوراها گفت: جایگاه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اصفهان چون سابقه کمتری نسبت به مجلس شورای اسلامی در نظام دموکراسی دارد، کمتر دیده می‌شود در واقع به برخی از فعالیت‌های جاری پارلمان شهری کمتر توجه می‌شود و یا اطلاع رسانی به نحو کامل نیست.

وی اضافه کرد: در هر جلسه بین پنج تا ۱۰ مصوبه داریم علاوه بر اینکه در این مدت چند کار بزرگ از سوی شورای اسلامی دوره ششم انجام شد که کمتر دیده شده است، نخست تفریق بودجه سال ۹۹ بود که به انحای مختلف این موضوع تعویق افتاده بود و به شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم رسید، همچنین اصلاح بودجه ۱۴۰۰ و بررسی بودجه ۱۴۰۱ انجام شد.

صالحی خاطرنشان کرد: بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان با ۴۴۰۰ نفر- ساعت کار کارشناسی تدوین و اساس کار سال آتی شهرداری بر این محور تعیین شد، همچنین در راستای اصلاح سند ۱۴۰۵ فکر می‌کنیم، شورای شهر به اندازه چهار سال با اقشار مختلف و کارشناسان ارتباط برقرار کرد تا سند خوبی تدوین و کارآمدی مدیریت شهری محقق شود و هم اینکه دیدگاه‌های بخش‌های مختلف مردم دیده شده که تبلور آن را در میزهای محلات شاهد هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر بر محور شورای عالی ساختمان و معضلات موجود در عرصه ساخت و ساز، گفت: یکی از معضلات ما عدم اطلاع رسانی صحیح اقدامات انجام شده است که این موجب نارضایتی می‌شود، در این راستا دست همکاری به سمت همه شهروندان خاصه مجمع مطالبه‌گران دراز می‌کنیم. یکی از دلایل ورود من به این عرصه این است که نمی‌توانیم خوب اقدامات صورت گرفته را برای مردم روایت و رضایت اجتماعی را جلب کنیم.

فرآیندهای شهرسازی الکترونیکی می‌شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اصلاح رویه‌ها در این دوره، گفت: دستورالعمل‌هایی برای وحدت رویه آمده است، در این راستا چند دستورالعمل وحدت رویه از سوی معاونت شهرسازی شهرداری انجام گرفته است. موضوع مهم در طرح شفافیت تاکید شورای اسلامی شهر اصفهان برای الکترونیکی شدن همه فرایندهای شهرسازی است، در این راستا گام‌های زیادی تا هوشمند شدن شهر داریم که در این راستا گام اولیه که ما باید برای هوشمند سازی شهر برداریم، تاکید بر الکترونیکی شدن است.

وی تصریح کرد: در طرح شفافیت مهلت شش ماه تا پایان خرداد ۱۴۰۱ داده شده است که همه فرایندهای شهرسازی شهر اصفهان در قالب الکترونیکی شدن اتفاق بیفتد؛ این باعث می‌شود که سلیقه‌ای عمل شدن‌ها و تبعیض‌ها رفع شود که همه مسئولان مرتبط با این موضوع قول تحقق آن را داده‌اند.

صالحی خاطرنشان کرد: حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای هوشمندسازی شهر اختصاص داده شده است که در این راستا باید فرایند شهرسازی کاملاً به صورت الکترونیکی انجام شود؛ حتی با تحقق الکترونیکی شدن پرونده‌ها یک گام بلندی برای جمع شدن توافقات در عوارض ساختمان‌ها بر می‌داریم و مبالغی تحت عنوان همیاری و توافق کلاً از بدنه شهرداری برچیده می‌شود.

ضرورت اصلاح دستورالعمل‌ها

وی افزود: در گذشته قیمت‌های متغیری و سلیقه‌ای در گرفتن مازاد تراکم ساختمان‌ها، عوارض‌ها و توافقات بوده است که ما هم قبول داریم در این راستا از سوی معاونت جدید شهرسازی شهرداری اصلاح دستورالعمل‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهرداری اصفهان در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ مأموریت دارد؛ گفت: زبان روابط عمومی برای اطلاع‌رسانی اَلکن است و باید دست یاری به سمت همه دراز کنیم، چرا که اطلاعات، اخبار، اتفاقات و رویدادها برای آحاد مردم رخ می‌دهد. به عنوان مثال از جمله اقدامات معاونت شهرسازی شهرداری در این مدت، کاهش ۳۰ درصدی پرونده‌های ماده ۱۰۰ با روش‌های مختلف است که راهکارهایی در این عرصه ارائه شده و حتماً باید کارشناسان بیایند و این بخشنامه را ببیند و نظر بدهند.

وی ادامه داد: ریشه توافق و همیاری‌ها عمدتاً بر مسئله عوارض ساختمان است، از سال ۹۴ تاکنون قیمت منطقه بندی‌های شهرداری به روز نشده و توضیح کافی برای میزان تراکم و مازاد داده نشده است.

صالحی خاطرنشان کرد: در بودجه ۱۴۰۰ که در دوره گذشته شورا بسته شده درآمد ساختمانی شهرداری ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و درآمدهای عوارض تراکم مازاد بر پروانه مسکونی و تجاری ۱۶۰ تا ۱۷۰ درصد پیش‌بینی شده ولی نرخ رسمی افزایش عوارض اطلاع رسانی شده ۳۰ درصد است.

وی تصریح کرد: خلأ بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش نرخ عوارض ساختمان‌ها در سال ۱۴۰۰ در بحث توافقات و همیاری‌ها است و با الکترونیکی شدن فرآیندها این مشکلات از بین می‌رود، همچنین در این دوره نرخ عوارض ساختمانی شهر اصفهان را بر اساس مناطق مختلف و میزان خدماتی که هر منطقه دریافت می‌کند، متفاوت تعیین کردیم، یعنی نرخ عوارض ساختمانی با عنایت به جمع شدن توافقات برای حدود ۴۰ درصد از مناطق شهر اصفهان حدود ۱۵ درصد افزایش و دیگر مناطق شهر رقم بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است که امیدواریم مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان به صورت کامل در استانداری اصفهان تصویب شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر گفت: در برخی از مناطق شهر اصفهان که قیمت زمین متری ۱۱۰ میلیون تومان است که درنهایت عوارض ساختمان پرداختی مثلاً دو میلیون تومان می‌شود، اما در مناطق کم برخودار (منطقه ۱۴) که زمین مثلاً ۱۵ میلیون تومان است، قیمت عوارض یک سوم ساختمان‌های بالا شهر مثلاً ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

با فساد برخورد می‌کنیم

وی اظهار کرد: در دوره گذشته این رویه به عنوان یک روال مباح و جاری بوده که هر کسی توافق بالاتری می‌گرفته، موفق تر بوده است، اما به دنبال بستن باب توافقات و همیاری در شهرداری اصفهان هستیم.

صالحی ادامه داد: اتفاق خوب دیگر در خصوص ساماندهی افزایش نرخ عوارض ساختمان مبتنی بر عدالت محوری از ابتدای سال ۱۴۰۱ است؛ معتقدیم اگر بهترین قانون تصویب شود ولی به شکل صحیح نظارت نشود، دچار مشکل می‌شویم، در این راستا یکی از بهترین دستاوردها که اگر درست اجرا شود عوارض ساختمانی است که با توجه به بحث عدالت درآمدی شهرداری اجرا خواهد شد و تا حد قابل توجه‌ای درآمدهای گذشته دارای اشکال برای شهرداری از بین خواهد رفت.

وی اضافه کرد: درآمد ساختمانی شهرداری اصفهان در سال جاری حدود دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان از این عدد مبنای آن روشن نیست که چه میزانی همیاری و توافق و چقدر چک رمزدار بوده است؛ با همت و تلاش اعضای شورای اسلامی شهر در دوره ششم زنجیره‌ای از بازدارندگی را برای مقابله با فساد ایجاد خواهیم کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: آمادگی دارم به همراهی رئیس شورای اسلامی هر پرونده‌ای که مستنداتی برای تأثیر دلال بازی‌ها و افرادی که توافقاتی در این دوره داشته‌اند را پیگیری کنیم.

بحران آب، آلودگی هوا و فرونشست چالش‌های اصفهان

وی گفت: دو مشکل اساسی در اصفهان داریم، بحران آب و آلودگی هوا که این مشکلات، معضل سوم به نام فرونشست زمین را به وجود آورده است.

صالحی با بیان اینکه تنها منبع تولید اکسیژن اصفهان، ۵۰۰۰ هکتار فضای سبز شهر است، افزود: طبق طومار شیخ بهایی حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب در سال سهم شهر اصفهان است، البته منظور از اصفهان همان باغ شهر است در حالی که فضای سبز فعلی یک سوم یا یک پنجم باغ شهر قبلی است.

وی تصریح کرد: شهر و شهرداری اصفهان بر اساس حق آبه ۱۳۰ میلیون مترمکعب سهم دارند، برآورد نیاز آب فضای سبز ۶۵ میلیون مترمکعب است، اما در حال حاضر با ۲۵ میلیون مترمکعب آبیاری می‌شود؛ کل چاه‌های فعال شهر اصفهان برای شهرداری، ۲۵۰ حلقه است اما تعداد حلقه‌های چاه‌های غیرمجاز ۲۰ هزار عدد است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امروز شهرداری اصفهان آب را برای خود نمی‌خواهد، میراث‌دار باغ شهر اصفهان هستیم و وظیفه داریم از این میراث و فضای سبز پاسداری کنیم؛ اتفاق خوبی که در این زمینه می‌افتد این است که شهرداری اصفهان تا چند ماه آینده شبکه خطوط پساب تصفیه شده با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را آماده می‌کند؛ همچنین تصفیه خانه‌های پساب شمال شهر اصفهان در حال آماده شدن و جنوب شهر در مدار است.

وی ادامه داد: اکنون حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد فضای سبز اصفهان در حاشیه شهر مثل کنار بلوارها، اتوبان‌ها و باغ رضوان از طریق تصفیه پساب آبیاری می‌شود، این استفاده از پساب بدون هیچ گونه آلودگی زیست محیطی است و توسط یک شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی صورت می‌گیرد.

صالحی تصریح کرد: برای سال آینده اعتبار خاصی برای اصلاح گونه‌های گیاهی سطح شهر و کاشت چمن مقاوم اختصاص یافته است، ما امروز چنارهای ۱۰۰ ساله داریم که روزانه ۱۵۰ لیتر آب نیاز دارد و نمی‌توان با پساب تصفیه شده آن را تأمین کرد و باید نسبت به این موضوعات تکلیف خود را مشخص کنیم. شهرداری هیچ آبی برای خود نیاز ندارد و همه آب را برای زنده نگه داشتن فضای سبز شهر برای مردم استفاده می‌کند، سقوط زیاد درختان اخیر در طوفان‌ها، ناشی از خشکی ریشه‌های درختان است در حالی که ما از سوی مردم برای حفظ باغ شهر مسئولیت داریم.

وی اظهار کرد: طرح مطالعاتی روان آب‌ها توسط استاد دانشگاه یزد از سوی دوره قبلی شورای اسلامی شهر اصفهان در حال انجام است که مبنای علمی ما برای اجرای پروژه‌های روان آب و امکان‌سنجی برای بهره برداری از این مورد خواهد بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تعداد چاه‌های جذبی در سطح شهر اصفهان قطعاً کافی نیست که اگر بود، شاهد آبگرفتگی در شهر نبودیم البته در این راستا هزینه‌های قابل قبولی در بودجه ۱۴۰۱ اختصاص یافته است.

شهرداری هیچ نقشی در صدور رأی کمیته ماده ۱۰۰ ندارد

وی درباره کمیته ماده صد و مشکلات آن مبنی بر اینکه ماده صد برای درآمد شهرداری است و یا برای انضباط شهری، تاکید کرد: در کمیته ماده صد سه نفر شامل یک نفر نماینده از شورای اسلامی شهر، یک نفر قاضی و یک نماینده از وزارت کشور حضور دارند و تصمیمات گرفته می‌شود؛ هر تصمیمی که در این کمیسیون گرفته می‌شود حاصل رأی این شورای سه نفره است که شبه قضائی است.

صالحی افزود: در حقیقت شهرداری اصفهان هیچ نقشی در صدور رأی کمیته ماده صد ندارد و کل درآمد حاصل از این کمیته برای سال آینده ۱۲۰ میلیارد تومان است که در ۱۳ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری ناچیز است.

وی تاکید کرد: باید صریح بگویم که اعضای کمیته ماده صد هیچ توجه‌ای به رأی و نظر شهرداری ندارند، اما نظرات ممکن است متفاوت باشد مثلاً اعتقاد یکی در برخی از تخلفات تخریب است ولی فرد دیگری رأی به جریمه می‌دهد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: راهکار رفع تخلفات ساختمانی در سطح شهر این است که ابتدا بازدارندگی اتفاق بیفتد و دوم اینکه یکسری دل رحمی‌ها را کنار گذاشته و دستور تخریب بدهیم که برای تحقق آن باید کمیته‌های کنترل و نظارت با دقت بیشتری فعالیت کند، در واقع قبل از ایجاد تخلف شهرداری باید نظارت کند.

وی افزود: یکی از محلاتی که در زمینه تخلفات فاجعه بار شده است منطقه شهید کشوری است که من معتقدم در آینده نزدیک این منطقه یکی از بحرانی‌ترین مناطق خواهد بود.

صالحی با بیان اینکه چرا با ساختمان‌هایی که امروز به مثابه یک عَلم در شهر اصفهان نیمه کاره و با تخلف آشکار (ساختمان نیمه کار در پل مارنان) حضور دارند و به نوعی وهن شعور مردم و یا وهن نظام شده است، گفت: در ابتدا باید وضعیت طرح تفصیلی شهر اصلاح شود.

دست رانت خواران در هر پوشش و جلدی را قطع می‌کنیم

وی خاطرنشان کرد: امروز در سطح شهر اصفهان یکسری اراضی بلاتکلیف داریم که مردم نسبت به زمین‌های خود در محلات مثل سودان، فردوان، عاشق آباد و پرتمان دچار سردرگمی هستند، بنابراین باید توسعه شهر بر اساس یک مدل اساسی انجام شود. انتظار داریم مسائل از سوی مطالبه گران به موازات هم پیگیری شود، به عنوان مثال امروز فردی تحت عنوان کارآفرین در شهر اصفهان نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان به شهرداری اصفهان بدهکار است و پروانه پایان نگرفته و بر اساس زر و زور و قدرت رسانه‌ای فعلاً در حال ادامه کار است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر گفت: باید دست به دست هم بدهیم تا دست رانت خواران را در هر پوشش و جلدی که وجود دارند در سطح شهر اصفهان قطع کنیم، البته همه ما باید به فکر سرمایه گذار و جذب کارآفرین باشیم.

وی در خصوص جریان سکه‌های اهدایی که در مراسم تقدیر شورای اسلامی شهر اصفهان دوره گذشته رقم خورد، تصریح کرد: از ۱۳ نفر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره گذشته فقط به سه نفر در مراسم سکه داده شد و مابقی سکه‌ها به خزانه شهرداری برگردانده شد؛ این اتفاق یک نتیجه مثبتی داشت و آن این است که یکسری سیاست گذاری در عرصه تشریفات، کلنگ زنی، اهداها، تقدیر و تشکرها اتخاذ شد مبنی بر اینکه شهرداری اصفهان اکنون به هیچ وجه اعتقادی به مراسم کلنگ زنی ندارد و تا زمانی که پروژه‌ای تکمیل نشده، افتتاح نخواهد کرد و همچنین مراسم تقدیر و تشکر در شهرداری اصفهان در این دوره به شدت کاهش چشمگیری داشته است.

صالحی گفت: در سال آینده سه کار بزرگ فرهنگی را پیش رو داریم، نخست ساخت تئاتر شهر با اختصاص بودجه ۵۰ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۱، دوم ساخت موزه بلدیه (شهر) با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان و اختصاص ردیف بودجه‌ای برای موزه بزرگ شهر در کارخانه ریسبافت، که بسیار کار بزرگی خواهد بود.

کد خبر 560988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.