جشنواره روح‌الله به ایستگاه پایان رسید

آئین اختتامیه سومین جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله پس از توقف دو ساله به دلیل گسترش بیماری کرونا به ایستگاه پایانی رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام علی کمساری، مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در مراسم اختتامیه سومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی و تئاتر روح الله که پنجشنبه_ نوزدهم اسفندماه_ به همت این مؤسسه و با حضور مسئولان و هنرمندان در سالن اهل بیت اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: سال ۹۶ برای نخستین بار تئاتر روح‌الله در مجموعه ما تعریف و در اصفهان، شهر هنر و فرهنگ، برگزار شد و اگر محدودیت‌های ناشی از کرونا نبود، امسال شاهد برگزاری پنجمین دوره آن بودیم. امیدواریم سال آینده جشنواره تئاتر روح‌الله به جشنواره‌ای ملی تبدیل شود و جمع بیشتری از اهالی هنر را با خود همراه کند.

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) ادامه داد: باید این باور را داشته باشیم که با مخاطبان متفاوت و با سلایق و زبان و شناخت متفاوت روبه‌رو هستیم و بر این اساس اگر قرار است نسل جوان را با اندیشه امام (ره) آشنا کنیم باید با زبان آنان با سخن بگوییم و اندیشه امام (ره) را بدون پیش‌داوری و به درستی و با صداقت به این نسل منتقل کنیم.

وی افزود: اگر برخی رسانه‌های رسمی مخاطب خود را از دست می‌دهند به دلیل عملکرد نادرست و غیرکارشناسی خودشان است، چراکه باور نداریم مخاطب متفاوتی را پیش رو داریم که بی صداقتی را تشخیص می‌دهد و زبان سخن گفتن با این نسل را نیز بلد نیستیم.

استفاده از بیان زبان نافذ هنر برای ترویج معارف ناب اسلامی

در ادامه این مراسم مهدی بنکدار، مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان نیز با بیان اینکه امروز دنیای چند رسانه‌ای و فضای مجازی بر حق و حقیقت سایه افکنده است، تأکید کرد: ما در حد بضاعت خود تلاش کردیم طی سه دوره جشنواره به عنوان سربازان روح‌الله در این جنگ نرم و بمباران اطلاعات، گل بارانی از آثار انسانی، دینی، عرفانی و معرفتی به سبک و سیره و اندیشه حضرت امام خمینی (ره) را به مخاطبان و نسل جوان امروز جامعه اسلامی هدیه کنیم.

وی افزود: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) بر اساس رسالت اساسی خود مبنی بر استفاده حداکثری از بیان نافذ هنر به ترویج اندیشه و معارف ناب اسلامی که همان اندیشه تابناک امام خمینی (ره) است، ادامه خواهد داد و با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود و ایجاد زمینه‌ای برای تعامل و مشارکت با تمام نهادهای فرهنگی و صنعتی به حمایت از آثاری که در ذیل تفکر و اندیشه امام قرار می‌گیرد، همت می‌گماریم.

هدف ما دور هم جمع شدن و کسب تجربه است

همچنین کوروش زارعی، داور سومین جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله اظهار کرد: ما در این جشنواره‌ها دور هم جمع می‌شویم تا یک رویداد تئاتری را جشن بگیریم و شادمان باشیم، هنوز برای ما جا نیفتاده است که در این جشنواره‌ها برای جایزه گرفتن حضور پیدا نکنیم. برای برنده و بازنده شدن گرد نیامده‌ایم بلکه هدف، دور هم جمع شدن و کسب تجربه است.

وی با اشاره به اینکه همه در این جشنواره برنده هستند چراکه از میان تعداد زیادی آثار به مرحله پایانی راه یافته‌اند، گفت: باید به این نکته توجه کنیم که به لحاظ تکنیکی و فنی باید به جشنواره‌ها خوب نگاه کنیم اما در این جشنواره در اندازه بضاعت اجراهای دیده شده را قضاوت کردیم. نمایشنامه‌های جشنواره اکثراً راجع به مسائل انقلاب بود و گرچه این موضوعات نیز از نهضت امام سرچشمه می‌گیرد اما در ارتباط با شخصیت امام خمینی محتوایی نداشت. باید برای سال‌های آینده به نمایشنامه توجه ویژه شود چراکه اکنون ضعف محتوایی خاصی را در نمایشنامه‌ها شاهد بودیم و در تکنیک‌ها و شیوه‌های اجرایی کارگردان‌ها دچار سردرگمی بودند و مسیر اجرا عوض می‌شد و به عنصر طراحی صحنه توجه نشده بود.

معرفی برگزیدگان بخش خیابانی

در آئین اختتامیه سومین جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله در ابتدا از برگزیدگان بخش خیابانی تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

در بخش موسیقی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمد نادری از اصفهان آهنگساز نمایش «رضا شیپوری» به عنوان برگزیده تعلق گرفت و محمد علی عمادی از اصفهان در بخش طراح پوستر و بروشور برای نمایش «مهربانوان وطنم» برگزیده شد.

فاطمه کهکش پور برای طراحی لباس نمایش «مهربانوان وطنم» از اصفهان شایسته تقدیر شناخته شد. دیپلم افتخار در بخش طراحی فضا و جایزه نقدی رتبه اول به بهار پوریایی از بروجرد برای نمایش «خون آبادی قیام»، رتبه دوم به سید هومن میرمعنوی برای نمایش «روایت خون خدا» از رشت و رتبه سوم لوح تقدیر و جایزه نقدی به پریسا کهکش پور برای «مهربانوان وطنم» از اصفهان تعلق گرفت.

رتبه اول بازیگری زن مشترک به همه بازیگران نمایش «خون، قیام، آبادی» از بروجرد، رتبه دوم به صورت مشترک به خانم‌ها سامیه معاشرتی، آریانا عفت طلب برای نمایش «روایت روح خدا» از رشت و رتبه سوم و لوح تقدیر و جایزه نقدی به سما سیمرغی برای نمایش «۲۹» از مرند تعلق گرفت.

در بخش بازیگری مرد علی مجیدپور برای نمایش «۲۹» به عنوان بازیگر برتر شناخته شد و محمد نادری رضا شیپوری، داوود بهمنی و محمدرضا مصباح برای بازی در «خان مشک آباد» مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش نویسندگی رتبه اول به مسعود کردی و پژمان شاهوردی برای نمایش خون، آبادی، قیام» از بروجرد، رتبه دوم به مصطفی جعفری خوزانی نویسنده نمایش «رضا شیپوری» و رتبه سوم به کریم مقدسی برای نمایش «خان مشک آباد» از استان مرکزی تعلق گرفت.

در قسمت کارگردانی رتبه اول به مسعود کردی برای نمایش «خون، آبادی، قیام» از بروجرد رسید، رتبه دوم به پریسا کهکش پور برای «مهربانوان وطنم» و رتبه سوم به سید هومن میرمعنوی برای نمایش «روایت روح خدا» از رشت تعلق گرفت.

معرفی برندگان بخش صحنه‌ای

در بخش صحنه‌ای، طراحی لباس شبنم کاظمی از اصفهان برای نمایش «پنجره‌ای رو به حقیقت» برگزیده شد و در بخش طراحی صحنه نیز علی گنجی برای «تنگ های شکسته» عنوان برگزیده را به دست آورد و مرضیه اسدی زاده از اصفهان برای «زیر موازی فاصله‌ها» مورد تقدیر قرار گرفت.

لوح تقدیر در بخش بازیگر کودک به نیایش محمدی برای «خورشیدی برای مهربانو» تعلق گرفت. جایزه بازیگری رتبه اول به محدثه رضایی برای «بی تو کابوس‌هایم تعبیر می‌شود»، رتبه دوم به مرضیه اسدی زاده برای نمایش «خورشیدی برای مهربانو» و رتبه سوم مشترک به بازیگران «خورشیدی برای مهربانو» و «پنجره‌ای رو به حقیقت» تعلق گرفت.

در بخش بازیگری مرد، رتبه اول به اسدالله بابایی برای نمایش «زیر موازی فاصله‌ها»، رتبه دوم به سینا بدری برای نمایش «بی تو کابوس‌ها تعبیر می‌شود»، رتبه سوم به هیراد اکبری برای «زیر موازی فاصله‌ها» و رضا سینایی بازیگر «بی تو کابوس‌هایم تعبیر می‌شود» تعلق گرفت ضمن اینکه از هانیه طاهری نویسنده نمایش «تنگ های شکسته» تقدیر شد.

در قسمت کارگردانی نیز رتبه اول به متین تدریس حسنی برای «پنجره‌ای رو به حقیقت»، رتبه دوم به رضا قلع گری برای «زیر موازی فاصله‌ها» و رتبه سوم به علی گنجی برای نمایش «تنگ های شکسته» تعلق گرفت.

همچنین تئاتر «پنجره‌ای رو به حقیقت» برای اجرای عموم در تماشاخانه مهر تهران حوزه هنری با انجام اصلاحاتی معرفی شد و جایزه ویژه ستاد جشنواره به همراه هدیه نقدی به آرزو نوروزی تعلق گرفت.

به گزارش ایمنا، در این مراسم از خانواده مرحوم حسن کریمی و رضا کریمی تجلیل شد و در بخش اهدای جوایز بخش ویژه ذوب آهن نیز علاوه بر اینکه لوح تقدیر و جایزه ویژه به نمایش خیابانی «خون، آبادی، قیام «اهدا شد و از همه گروه‌های نمایش صحنه‌ای و خیابانی نیز تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 560959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.