ماجرای حذف فیلم داریوش مهرجویی چه بود؟

فهرست اکران‌های نوروزی، ماجرای حذف فیلم داریوش مهرجویی از فهرست اکران‌های نوروزی، مرگ همسر هوشنگ ابتهاج، مرگ مادر خواهران فرجاد، حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدیرکل هنرهای نمایشی و انتخاب دبیران شهرهای جهانی صنایع‌دستی را در ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته‌ای که گذشت اخبار فرهنگ و هنر نیز حال و هوای عید را به خود گرفتند. بحث‌وجدل سازمان سینمایی و ماجرای حذف فیلم داریوش مهرجویی در انتخاب لیست اکران نوروزی یکی از پربازدیدترین اخبار بود.

فهرست فیلم‌های اکران نوروزی

مرتضی شایسته، سخنگوی شورای صنفی نمایش، اظهار کرد: فیلم‌های «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی در ترکیب نوروز سال آینده روی پرده می‌روند.

وی افزود: اکران این فیلم‌ها از روز هجدهم اسفندماه به‌صورت هم‌زمان در سینماهای سراسر کشور آغاز خواهد شد

حذف فیلم مهرجویی از فهرست اکران نوروزی

به دنبال واکنش داریوش مهرجویی، کارگردان سینما به نبودن نام فیلم خود (لامینور) در فهرست اکران نوروزی با وجود داشتن پروانه نمایش، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اظهار کرد: فیلم‌هایی که از اکران نوروزی حذف شدند، مشکلی برای دریافت پروانه نمایش ندارند بلکه برای اکران در این مقطع انتخاب نشدند.

حبیب ایل‌بیگی در پاسخ به اینکه چرا فیلم «لامینور» و «علفزار» از اکران نوروزی حذف شدند؟ گفت: انتخاب فیلم‌های نوروزی با سازمان سینمایی است و سازمان برای اکران در این مقطع با جمیع شرایط باید فیلم‌ها را انتخاب کند که در جمع‌بندی نهایی دو فیلم «لامینور» و «علفزار» در این فهرست قرار نگرفتند.

وی درباره اینکه دلیل این انتخاب نشدن چه بوده؟ گفت: این‌طور به جمع‌بندی رسیدیم.

ایل‌بیگی در پاسخ به سوال که آیا ممیزی مسئله اکران نشدن فیلم «لامینور» است؟ اظهار کرد: نه اصلاً چنین چیزی نیست. لامینور و علفزار فیلم‌هایی هستند که مجوز گرفته‌اند و مشکلی برای اکران ندارند اما برای اکران نوروزی انتخاب نشدند. درواقع ما بر اساس پارامترها به هفت فیلم رسیدیم که روز گذشته نهایی و به شورای صنفی نمایش اعلام شدند و اسامی آن‌ها نیز از سوی شورا اعلام خواهد شد.

وی بابیان اینکه در اکران نوروزی به تنوع فکرشده تا هم فیلم کودک داشته باشیم هم کمدی، هم اجتماعی و هم انقلابی در ادامه در پاسخ به اینکه اگر فیلم‌ها مشکلی ندارند چرا سازمان سینمایی به سمت تصمیماتی می‌رود که حاشیه ایجاد شود؟ گفت: انتخاب فیلم در اکران نوروزی شرایط خاصی دارد و توجه به پیشکسوتان هم حتماً اهمیت دارد. البته من این گله را از دوستان دارم که بدون هماهنگی این فیلم را در فهرست قراردادند. به شورای صنفی و تهیه‌کننده لامینور گفتم شاید شما به داریوش مهرجویی کمک نکردید. من با تهیه‌کننده فیلم در این چند روز صحبت کردم و حتی درخواست کردیم که دیدار حضوری داشته باشیم ولی شرایط آن فراهم نشد و گفتند ایشان کسالت دارند. اما نگفتند که در بیمارستان بوده‌اند. در سه روز گذشته که با آقای درمیشیان صحبت می‌کردم هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکردند که آقای مهرجویی در آی‌سی‌یو بودند. بنابراین فکر می‌کنم گره زدن این ماجراها به هم کار درستی نیست و باید در یک فرایند منطقی و درست برای مراقبت از کلیت سینما همه جوانب را در نظر بگیریم و الآن هم این اتفاق افتاده است. الآن فقط بحث انتخاب است.

وعده اکران عید فطر برای «لامینور» داریوش مهرجویی

شورای صنفی نمایش با حضور مدیرانی از سازمان سینمایی با تأکید بر لزوم صدور پروانه نمایش برای فیلم داریوش مهرجویی مصوب کرد که این فیلم از اکران ویژه عید فطر یا هر زمان دلخواه دیگر صاحب فیلم، برخوردار شود.

جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه پانزدهم اسفندماه با حضور اعضا، تشکیل و فهرست نهایی فیلم‌های اکران نوروزی که از سوی سازمان سینمایی تعیین‌شده بود اعلام شد.

در این جلسه حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی و محمدرضا فرجی، مدیرکل نظارت بر نمایش سازمان سینمایی نیز حضور داشتند و درباره فیلم سینمایی «لامینور» به‌طور مفصل بحث و تبادل‌نظر شده که درنهایت طبق صورت‌جلسه شورای صنفی نمایش به‌اتفاق آرا با احترام به جایگاه داریوش مهرجویی در سینمای ایران ضمن تأکید بر لزوم صدور پروانه نمایش توسط وزارت ارشاد اسلامی، تأییدشده تا این فیلم از اکران ویژه عید فطر یا هر مورد دیگری که او تمایل داشته باشد برخوردار شود.

تمدید پروانه نمایش لامینور

رضا دُرمیشیان تهیه‌کننده فیلم «لامینور» داریوش مهرجویی با انتشار یادداشتی خبر از تمدید پروانه نمایش این فیلم داد.

در یادداشت درمیشیان آمده است: «و بالاخره پروانه نمایش «لامینور» آقای مهرجویی تمدید شد. بااینکه نگذاشتند ‫ «لامینور» نوروز اکران شود اما با حمایت تمامی هنرمندان، فعالان رسانه‌ها و مردمی که دلشان برای هنر و هنرمند اصیل و مردمی می‌تپد، پروانه «لامینور» پس از کش‌وقوس‌های فراوان و بازبینی‌های متعدد تمدید شد. آماده نمایش در سینماها هستیم.»

هوشنگ ابتهاج به سوگ نشست

یلدا ابتهاج، دختر هوشنگ ابتهاج از درگذشت مادرش، الما مایکیال خبر داد.

الما مایکیال، شاعر ارمنی تبار و همسر هوشنگ ابتهاج، شاعر شهیر معاصر درگذشت.

یلدا ابتهاج، دختر هوشنگ ابتهاج و زنده‌یاد الما مایکیال، با انتشار عکسی از مادرش در صفحه اینستاگرامِ خود نوشت: مادرم برای بهارِ در راه صبر نکرد و رفت...

فوت مادر خواهران فرجاد

بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون با انتشار تصاویری از مادرشان، منیژه افشاری از درگذشت او خبر دادند.

مارال فرجاد که دست‌وپنجه نرم کردنش با بیماری سرطان به‌تازگی سوژه خبرنگار مجله‌ی گِلَمور در مجارستان شده بود با انتشار عکسی از خود در کنار مادرش، در صفحه اینستاگرامش خبر درگذشت مادرش را داد.

مونا فرجاد نیز با انتشار عکس مادرش، چنین نوشت: «گرچه جوان نبود اما به همین جوانی بود و اکنون‌که رفت جوانی ما را می‌نگریست. خداحافظ منیژه جونم.»

مونا و مارال فرجاد، فرزندان جلیل فرجاد، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و زنده‌یاد منیژه افشاری هستند.

نمایشگاه موزه هنرهای معاصر تهران برای نوروز مشخص شد

نمایشگاه «پنج گنج» در بزرگداشت حکیم نظامی ۲۱ اسفندماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

موزه هنرهای معاصر تهران که با پایان یافتن نمایشگاه «آینه در آینه» در حال آماده شدن برای افتتاح نمایشگاه جدید بود، امروز خبر برگزاری نمایشگاه جدید را منتشر کرد.

نمایشگاه پنج گنج به روایت موزه هنرهای معاصر تهران ساعت ۱۷ شنبه ۲۱ اسفندماه افتتاح می‌شود

حکم مدیرکل هنرهای نمایشی رسماً اعلام شد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی کاظم نظری را به‌عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب کرد.

در حکم محمدمهدی اسماعیلی خطاب به کاظم نظری آمده است: «نظر به تعهد، توان و تجربیات ارزنده جناب‌عالی در عرصه‌های فرهنگی و هنری بنا به پیشنهاد معاون امور هنری به‌موجب این حکم به سمت مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب می‌شوید.»

کاظم نظری کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر و دکتری مدیریت رسانه از دانشگاه تهران؛ مدرس و رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره، از سال ۱۳۶۵ با کارگردانی نمایش دام فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصه تئاتر آغاز کرد. قادر آشنا پیش‌ازاین مدیر مرکز هنرهای نمایشی بود.

دبیران پنج شهر جهانی صنایع‌دستی منصوب شدند

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در احکام جداگانه، دبیران پنج شهر جهانی صنایع‌دستی شامل میبد، تبریز، سیرجان، لالجین و شیراز را منصوب کرد.

سید عزت‌الله ضرغامی به استناد مصوبه شورای عالی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به تاریخ بیست‌وسوم خرداد ۱۳۹۶، در احکام جداگانه و به مدت دو سال، مجید بهارستانی یزدی شهردار میبد را به‌عنوان دبیر شهر جهانی میبد، محمد کلامی معاون هماهنگی امور اقتصادی آذربایجان شرقی را به‌عنوان دبیر شهر جهانی تبریز، علی‌اکبر کریمی پور شهردار سیرجان را به‌عنوان دبیر شهر جهانی سیرجان، سید رضا موسوی شهردار لالجین را به‌عنوان دبیر شهر جهانی لالجین و سید احسان اصنافی شهردار شیراز را به‌عنوان دبیر شهر جهانی شیراز منصوب کرد.

کد خبر 560932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.