آفرودسواری در دشت ارژن، با کدام مجوز؟

گردوغبارهای اخیر کشور منشأ خارجی دارد، نبود مکانیسم صحیح برای کنترل " آفرود"، خرید و فروش حیات‌وحش و خطر انقراض سمندر لرستانی، نظارت محیط‌زیست بر بازار خرید و فروش حیوانات در پایان سال، محدودیت زمانی برای مهار "فرونشست"، هدف از احداث تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌محمد طهماسبی بیرگانی دبیر ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مقابله با پدیده گردوغبار با بیان اینکه تمام گردوغبارهای اخیر در کشور منشأ بیرونی داشته است، اظهار کرد: گردوغبارهایی که به‌تازگی کشور ما را تحت تأثیر قرار داده ناشی از شکل‌گیری جبهه‌ای از گردوغبار بین سه کشور اردن، سوریه و عراق است که این جبهه ابتدا بخش‌های زیادی از عراق را در برگرفته و بعد وارد کشور ما شده است.

وی ادامه داد: دو علت عمده برای بروز این گردوغبارها وجود دارد؛ علت اول بحث جریانات جوی است که در اثر تغییر اقلیم به وجود آمده‌اند و دومین دلیل هم مربوط به خشکیدگی مناطق غربی عراق به‌ویژه استان الانبار و رهاشدگی اراضی کشاورزی و کمبود آب در این کشور است.

دبیر ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با پدیده گردوغبار تصریح کرد: در حال حاضر جریانات جوی قوی در آن منطقه شکل گرفته است که قبلاً جهت متفاوتی داشتند. مطالعات نشان می‌دهد که بحث تغییر اقلیم موجب تشدید و نیز تغییر جهت این جریانات شده است.

وی با بیان اینکه این جبهه گردوغبار تمام مناطق غربی و جنوب غربی کشور ما را تحت تأثیر قرار داده است، افزود: این گردوغبار ابتدا استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان را در برگرفت سپس دامنه آن به لرستان و بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان رسید اما غلظت آن رفته رفته کمتر شد.

طهماسبی ادامه داد: به‌طور کلی وقتی در کشور ما و کشورهای همسایه تغییر فصول اتفاق می‌افتد که اصطلاحاً به آن "اعتدالین" گفته می‌شود، همواره شاهد جریانات کم‌فشار و پرفشاری هستیم که باد ایجاد می‌کنند و منشأ گردوغبار می‌شوند.

وی با اشاره به وسعت مناطق گردوغبار خیز پیرامون کشور گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، وسعتی معادل ۲۷۰ میلیون هکتار مناطق غبار خیز پیرامونی شناسایی‌شده است که از جهات مختلف گردوغبار را به سمت کشور ما گسیل می‌کنند.

دبیر ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با پدیده گردوغبار با بیان اینکه برای هشت کانون گردوغبار پیرامونی کشور، یک برنامه عمل منطقه‌ای تهیه شده است، اظهار کرد: برنامه عمل منطقه‌ای منشأهای گردوغبار برون‌مرزی منطبق بر مطالعات شناسایی مناطق در خارج از کشور است و بر این اساس دو زیر برنامه یکی برای غرب آسیا و دیگری برای بخشی از آسیای میانه تهیه شده است.

وی ادامه داد: زیر برنامه غرب آسیا عمدتاً کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را دربرمی‌گیرد و زیر برنامه آسیای میانه هم کشورهایی که در شمال و شرق کشور ما هستند را شامل می‌شود.

طهماسبی از تصمیم‌گیری برای به اشتراک گذاشتن برنامه عمل منطقه‌ای با سازمان‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: تصمیم بر این است که بخش شرق و شمال شرق را با " اسکاپ" و " اپدیم" که دفترش در تهران است مورد پیگیری قرار دهیم و برنامه عمل غرب آسیا را با " اسکوآ" یا " یو ان دی پی، پیگیری کنیم.

مکانیسم صحیحی برای کنترل "آفرود" در کشور وجود ندارد

مکانیسم صحیحی برای کنترل " آفرود" در کشور وجود ندارد

در روزهای گذشته تصاویری از هجوم دسته‌ای از آفرودسواران به منطقه حفاظت شده دشت ارژن استان فارس پخش شد که در کمال تعجب این همایش توسط صدا و سیما نیز پوشش داده شد! این حرکت آفرودسواران با واکنش منفی کاربران فضای مجازی و مخاطبان تلویزیونی همراه شد. کاربران از ورود این تعداد از خودروها به منطقه بکر حفاظت شده انتقاد کردند و خواستار قانونمند شدن آفرودسواری در کشور شدند.

بهمن ایزدی کارشناس طبیعت و عرصه‌های بیابانی با حضور در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: آفرود یک روش گردشگری در مناطق طبیعی به وسیله خودروهای شاسی بلند است. از این نوع خودروها در پایش و برنامه‌های مطالعاتی نیز استفاده می‌شود و اگر این خودروها نباشند نمی‌توان آن طور که باید از منابع طبیعی محافظت کرد اما متأسفانه عده‌ای از افراد از این وسایل استفاده نابه‌جا می‌کنند.

وی ادامه داد: حضور آفرودسواران در عرصه‌های طبیعی بازتاب یک سری محدودیت‌های اجتماعی است و اگر به شکل قانونمند اجرا شود، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

این کارشناس طبیعت و عرصه‌های بیابانی توضیح داد: باید بسترهای لازم برای حضور این افراد در عرصه‌های بیابانی به صورت ضابطه‌مند مهیا شود و این پدیده با احترام به طبیعت و پدیده‌های طبیعی همراه شود.

وی افزود: عبور و مرورها باید از جاده‌های متروکه و جاده‌های خاکی باشد و نه اینکه از مسیرهای بکر صورت بگیرد. هیچ آفرودسواری حق ندارد از محدوده راه‌های کوبیده شده خاکی خارج شود و به مناطق بکر وارد شود.

ایزدی تاکید کرد: لازم است تا جریمه‌های سنگینی برای متخلفان در نظر گرفته شود و ارگان‌های ذی‌ربط از جمله وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و فدراسیون اتومبیلرانی علاوه بر اعمال جرایم سنگین آموزش‌های لازم برای علاقه‌مندان به آفرود را نیز در برنامه‌های خود قرار دهند.

وی در رابطه با وجود قانون‌های مربوط به پدیده آفرودسواری در کشور گفت: در رابطه با این مورد قوانینی وجود دارد و وزارت گردشگری، فدراسیون اتومبیلرانی و سازمان محیط زیست آیین‌نامه‌هایی را در این مورد دارند اما مشکل اینجاست که مکانیسم صحیحی برای کنترل و اجرا شدن این قوانین وجود ندارد و زیرساخت‌های لازم در این زمینه نیز انجام نشده است.

این کارشناس طبیعت خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای کنترل موضوع آفرود این است که در کنار شهرها اراضی که به دلایل طبیعی و یا دخالت‌های انسانی توان اکولوژیکی خود را از دست داده‌اند را برای آفرود اختصاص دهیم و آفرود را در این مناطق جانمایی کنیم. این موضوع در چند استان وجود دارد اما باید گسترش پیدا کند.

خرید و فروش حیات وحش سمندر لرستانی را در "خطر جدی انقراض" قرار می‌دهد

خرید و فروش حیات‌وحش سمندر لرستانی را در خطر جدی "انقراض" قرار می‌دهد

علیرضا شهرداری کارشناس حیات‌وحش با حضور در یک برنامه تلویزیونی در رابطه با خرید و فروش ماهی قرمز در ایام عید نوروز اظهار کرد: زمانی که می‌گوئیم ماهی گلی (قرمز) نباید سر سفره هفت‌سین باشد، باید به گذشته‌های دورتر برگردیم و ببینیم این ماهی جایی در سفره هفت‌سین ایرانیان باستان داشته است یا خیر؟ درست است که تاریخچه حضور این ماهی در سفره هفت‌سین ایرانیان تقریباً قدیمی است اما این ماهی در آئین نوروزی ایرانیان باستان جایی نداشته است.

وی در رابطه با دلایل علمی مخالفت با خرید این ماهی افزود: اولین بحث رفاه خود ماهی است، این ماهی می‌تواند در محیط‌های طبیعی در منطقه بزرگی رشد کند و از رفاه کامل برخوردار باشد اما ما این موجود را در تنگ حبس می‌کنیم و آن‌ها را در آب‌هایی که مناسب نگهداری ماهی نیست نگه می‌داریم.

این کارشناس حیات‌وحش ادامه داد: مورد بعدی رهاسازی این ماهی در زیستگاه‌هاست که این مورد دغدغه تمام دوستداران محیط زیست است؛ این ماهی در صورت ورود به زیستگاه‌های طبیعی ثبات زیستگاه را از بین خواهد برد و این گونه که مهاجم اکوسیستم محسوب می‌شود، زنجیره تکامل و زنجیره غذایی سایر گونه‌های بومی را دچار اختلال می‌کند.

وی افزود: اولین اصل این است که به هیچ‌وجه این ماهی را خرید و فروش نکنیم اما اگر این کار را انجام دادیم باید ماهی را پس از تعطیلات عید در محیط آبی کاملاً بسته که به هیچ وجه دسترسی به آب‌های آزاد ندارد، مانند حوضچه‌ها و استخرهایی که در پارک‌ها به همین منظور اختصاص داده شده‌اند رها کنیم.

شهرداری اظهار کرد: اگر مردم در این مورد تعقل کنند متوجه اشتباه بودن نگهداری ماهی قرمز می‌شوند و به این نتیجه می‌رسند که نوروز که آغاز فصل سرزندگی و شادابی است نباید با حبس و یا تلف شدن یک حیوان شروع شود.

وی در رابطه با ورود گونه‌های جدید مانند مار آبی، سمندر لرستانی، لاک‌پشت گوش قرمز و … به منظور تزئین سفره هفت‌سین گفت: متأسفانه جدیداً شاهد ورود گونه‌های جدید به سفره هفت‌سین هستیم که حضور این موجودات هم ممکن است در سال‌های آینده مانند ماهی قرمز مرسوم شود.

این کارشناس حیات‌وحش در خصوص سمندر لرستانی ادامه داد: سمندر لرستانی (قمصری) که در دنیای حیات‌وحش نماد پاکی محسوب می‌شود، تنها در کشور ما زیست می‌کند و با خرید و فروش آن آسیب زیادی به جمعیت این گونه وارد می‌شود. نگهداری این گونه در خانه قطعاً منجر به مرگ آن خواهد شد چرا که سمندر لرستانی به هیچ‌وجه توانایی زیست در شرایط خانگی را ندارد.

شهرداری ادامه داد: نکته دیگری که در مورد سمندر لرستانی وجود دارد این است که ما دقیقاً در فصل زادآوری این گونه اقدام به زنده‌گیری و خرید و فروش آن می‌کنیم و در موارد زیادی که این گونه از متخلفان کشف شده، مشاهده کردیم که ماده باردار را خرید و فروش می‌کردند، این مورد می‌تواند منجر به انقراض این گونه نایاب حیات‌وحش کشور شود.

وی در رابطه با لاک‌پشت گوش قرمز و مار آبی تصریح کرد: لاک‌پشت‌ها و مارها از زیستگاه بومی خود برداشته می‌شوند و این مورد تعادل جمعیت و تعادل غذایی در آن اکوسیستم را دچار مشکل خواهد کرد. این گونه‌ها که نقش مهمی در زیستگاه خود داشته از آن منطقه جدا می‌شوند که این مورد نهایتاً منجر به مرگ آن خواهد شد.

این کارشناس محیط زیست به خرید و فروش سنجاب نیز اشاره کرد و گفت: سنجاب‌ها نماد زاگرس و بومی ایران هستند و نقش مهمی را در زیستگاه طبیعی خود دارند اما خرید و فروش آن خیانتی به زیستگاه و حیات‌وحش است و رهاسازی آن در زیستگاهی دیگر منجر به مهاجم شدن این گونه خواهد شد.

شهرداری به نگهداری میمون به عنوان حیوان خانگی که اخیراً در کشور رواج پیدا کرده است، ادامه داد: قاچاقچیان برای تسهیل جدا کردن نوزاد میمون از مادر، میمون مادر را می‌کشند و سپس نوزاد میمون را به شکل کاملاً غیر انسانی در کیسه‌های پلاستیک بسته‌بندی می‌کنند، کیسه را گره می‌زنند و تا زمان رسیدن به مقصد آن‌ها را در این کیسه‌ها نگهداری می‌کنند. در این مسیر حمل و نقل بسیاری از این نوزادان که بدون آب و غذا نگهداری می‌شوند، تلف می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در مواردی صاحبان این میمون‌ها پس از مهجور ماندن در کنترل میمون بالغ آن را در طبیعت رهاسازی می‌کنند که این مورد بسیار خطرناک است، میمون رزوس گونه مهاجم طبیعت ایران است و این گونه همه‌چیزخوار که توانایی فوق‌العاده‌ای در سازگاری با زیستگاه جدید دارد می‌تواند اکوسیستم منطقه‌ای را که آن وارد شده است به طور کلی نابود کند.

نظارت مستمر محیط زیست بر بازار خرید و فروش حیوانات در ایام ‌پایانی سال

نظارت مستمر محیط‌زیست بر بازار خرید و فروش حیوانات در ایام پایانی سال

فرهاد زندی فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه با فرا رسیدن روزهای پایانی سال عملیات گشت و کنترل یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران برای جمع‌آوری گونه‌هایی مانند سمندر لرستانی، انواع لاک‌پشت و مار آبی که به صورت غیرمجاز به فروش می‌رسند افزایش می‌یابد، گفت: بخشی از پایش‌ها به صورت مستمر در حال اجراست که در برخی موارد همراه با کشفیات است و بخش دیگری از آن‌ها طی برنامه‌های اطلاعاتی و عملیاتی اجرا می‌شود که در آن متخلفان از پیش شناسایی و رهگیری و نهایتاً دستگیر می‌شوند.

وی با بیان اینکه به علت برخی عملیات‌های ویژه و اطلاعاتی برای کشف و دستگیری متخلفان، امکان رسانه‌ای شدن این موضوعات در مواردی وجود ندارد، تصریح کرد: به منظور اجرای مؤثر عملیات‌ها برای دستگیری متخلفان و کشف و ضبط محموله‌ها، گاهی نیاز به سکوت خبری است و این به معنی بی‌تفاوتی و یا منفعل بودن محیط‌زیست نیست.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران با اشاره به اینکه طرح برخورد با متخلفان قاچاق و فروش حیات‌وحش همچنان در دستور کار یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران قرار دارد، گفت: مأموران اجرایی تاکنون طی چندین مورد عملیات شناسایی و یا پایشی، تعداد ۳۵۰ لاک پشت برکه‌ای، ۳۵ مار آبی، ۲۷ لاک پشت گوش قرمز، هفت عدد سهره طلایی و تعداد ۹۰ گنجشک را در پایش خود از بازارهای شب عید در سطح استان کشف و جمع‌آوری کردند.

وی با بیان اینکه در برخی از موارد گونه‌های ممنوعه به صورت قاچاق از سایر بخش و استان‌های کشور به تهران منتقل می‌شوند، اظهار کرد: این گونه‌ها جمع‌آوری و در اسرع وقت به استان مبدأ و زیستگاه اصلی خود عودت داده می‌شوند.

زندی با اشاره به اینکه قاچاق سمندر لرستانی مورد توجه جدی سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد، تصریح کرد: در صورت مشاهده یا گزارش قاچاق سمندر لرستانی به منظور فروش آن برای تزئین سفره هفت‌سین، با متخلفان به‌صورت جدی برخورد خواهد شد.

وی با توصیه به شهروندان برای عدم استفاده از گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض در تزئین سفره هفت‌سین و جلوگیری از تهیه و خرید آن‌ها، خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده فروش گونه‌های حیات‌وحش در اماکنی مانند میادین تره‌بار، میوه‌فروشی‌ها یا توسط دست‌فروشان حاشیه معابر، موضوع را بلافاصله به سامانه تلفنی ۱۵۴۰ اطلاع دهند تا با متخلفان قاچاق و فروش حیات‌وحش برخورد و اقدام به جمع‌آوری این گونه‌ها شود.

از  خارجی بودن منشأ گردوغبارهای اخیر تا محدودیت زمان برای مهار "فرونشست"

زمان به شدت محدودی برای مهار "فرونشست" باقی مانده است

رضا شهبازی مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی در رابطه با تحقیقات مربوط به پدیده فرونشست، اظهار کرد: تحقیقات در زمینه فرونشست از حدود ۲۰ سال پیش در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در حال اجراست و در این سال‌ها تحقیقات گسترده مربوط به فرونشست سه بار در کل کشور انجام شده است. گستره فرونشست دست کم دو سوم از دشت‌های کشور که محتوی آب شیرین هستند را تحت تأثیر قرار داده است و یک‌سوم دیگر این دشت‌ها هم با کاهش تراز آب مواجه هستند که با ادامه یافتن این روال، این دشت‌ها نیز در آینده درگیر فرونشست خواهند شد.

وی در رابطه با نرخ فرونشست افزود: نرخ فرونشست مولفه‌ای است که به میزان فشردگی، ماهیت و ضخامت ذرات آبخوان‌ها برمی‌گردد. به دلیل اینکه این عوامل در آبخوان‌های مختلف باهم تفاوت دارند در نتیجه نرخ فرونشست نیز در هر منطقه متفاوت است.

مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی افزود: در حال حاضر در کشور ما، استان کرمان نرخ بالای ۳۰ سانتی متر در سال، در اصفهان دست کم ۱۹ سانتی متر در سال و در اطراف تهران ۱۵ سانتی متر در سال را به ثبت رسانده‌اند که البته این آمار بیشینه فرونشست در این استان‌هاست. آماری که در رابطه با نرخ فرونشست اعلام می‌شود در تمام قسمت‌های یک دشت یکسان نیست و ممکن است که در نقاط مختلف دشت این مقدار کم یا زیاد شود.

وی در رابطه با فرونشست در تهران تصریح کرد: در محدوده جنوب شهر تهران نرخ فرونشست بالاست و به دلیل زیرساخت‌ها و تأسیساتی که در این منطقه وجود دارد، فرونشست می‌تواند خطر زیادی را متوجه این منطقه کند.

شهبازی در رابطه با پیگیری موضوع فرونشست توسط این سازمان گفت: سازمان زمین‌شناسی وظیفه داشته است که از سال ۱۳۸۳ تحقیقات مربوط به پدیده فرونشست را در سطح کشور انجام دهد، سازمان زمین‌شناسی در قالب طرح "احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی" موضوع فرونشست را دنبال می‌کند و اخیراً نیز سازمان زمین‌شناسی به عضویت کارگروه ملی سازگاری با کم آبی درآمده است که موضوع فرونشست یکی از محورهای این کارگروه است.

وی تاکید کرد: نمی‌توانیم بگوییم که موضوع فرونشست در کشور متولی ندارد و سازمان زمین‌شناسی متولی انجام تحقیقات و پهنه‌بندی خطر فرونشست است.

مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی با اشاره به دو عامل تأثیرگذار در موضوع فرونشست گفت: ایجاد فرونشست مستقیماً به موضوع بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی مربوط می‌شود که این موضوع فرونشست را متوجه وزارت نیرو می‌کند که متولی منابع آبی کشور است. در واقع فرونشست حاصل سوءمدیریت در کنترل برداشت از منابع آب کشور است.

وی تصریح کرد: در موضع فرونشست نقش سه دستگاه مهم است؛ سازمان زمین‌شناسی که وظیفه پدیده‌شناسی و پهنه‌بندی خطرات فرونشست را بر عهده دارد، وزارت نیرو که متولی آب کشور است و وزارت راه که وظیفه جلوگیری و مهار خسارات فرونشست به زیرساخت‌ها را عهده‌دار است.

شهبازی ادامه داد: جدا از این سه دستگاه، فعالیت سازمان‌های دیگر نیز به نوعی به پدیده فرونشست مربوط می‌شود؛ به عنوان مثال بخش زیادی از منابع آب‌های زیرزمینی در کشاورزی مصرف می‌شود که متولی آن وزارت جهاد کشاورزی است.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین سندی که در رابطه با فرونشست و منابع آب زیرزمینی وجود دارد "احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی" است که مصوبه پانزدهمین جلسه شورای عالی آب است. این طرح ۱۵ پروژه دارد که یکی از این پروژه‌ها مربوط به پهنه‌بندی فرونشست که توسط سازمان زمین‌شناسی انجام می‌شود، سایر این پروژه متوجه وزارت نیرو و وزرات جهاد است که اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌اند اما اقدامات مثبت در زمینه فرونشست بسیار کم و محدود بوده است.

مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی اظهار کرد: در حال حاضر پدیده فرونشست بیشتر از اینکه یک پدیده فنی باشد به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده است و به همین دلیل مهار این پدیده تبعات قانونی و اجتماعی دارد. به عنوان مثال عده زیادی از مردم بهره‌بردار منابع آب زیرزمینی هستند که نیاز است با کسانی که به طور غیرمجاز از این آب‌ها استفاده می‌کنند برخورد قانونی شود و در میزان مصرف کسانی که از چاه‌های مجاز استفاده می‌کنند نیز بازنگری شود.

شهبازی با تاکید بر اینکه در مواردی همین مسائل اجتماعی باعث اختلال در طرح‌های مهار فرونشست شده‌اند، گفت: بخش فنی فرونشست بخش پیچیده و تخصصی است اما بحث‌های اجتماعی و اقتصادی پیرامون این موضوع به مراتب بار سنگین‌تری از مسائل فنی دارد. در کشور ما قوانین و اسناد بالادستی در کشور ما موجود است و متولیان مدیریت آب‌های زیرزمینی و فرونشست نیز مشخص هستند.

مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی در رابطه با کمتر پرداخته شدن به موضوع فرونشست گفت: منابع آب زیرزمینی دور از دید مردم هستند و فرونشست نیز جلوی چشم مردم اتفاق نمی‌افتد و بعد از چند سال و تدریجاً به سطح زمین می‌رسد، به همین دلیل است که مخاطب عام کمتر به آن می‌پردازد و این موضوع از چالش‌های مربوط به فرونشست است. فرونشست مانند سایر مخاطرات طبیعی مانند خشکسالی، زلزله، ریزگرد، آلودگی هوا و … نیست و به خاطر اینکه به شکل تدریجی و به دور از چشم مردم اتفاق می‌افتد، کمتر به آن پرداخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه دشت‌هایی که دچار فرونشست شدند دیگر توانایی بازگشت را ندارند، تصریح کرد: برای مهار فرونشست زمان به شدت محدودی باقی مانده است و باید هرچه سریع‌تر در این رابطه اقدام کنیم. باید پدیده فرونشست و آب‌های زیرزمینی را از دل زمین بیرون بیاوریم و به مردم و مسئولان نشان دهیم که این موضوع می‌تواند چه تأثیری بر زندگی آن‌ها داشته باشد.

سودجویی یا گردشگری؛ هدف از احداث تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی چیست؟

سودجویی یا گردشگری؛ هدف از احداث تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی چیست؟

در حالی که هدف از احداث تله‌کابین در استان گلستان توسعه گردشگری در این منطقه عنوان شده است، عده‌ای از افراد وابسته به سازمان‌های محلی به دنبال افزایش ارزش افزوده زمین‌های اطراف تله‌کابین و به دست آوردن سود کلان از اجرایی شدن این پروژه هستند.

یکی از مواردی که در جریان سفر روز جمعه رئیس جمهور و همراهان وی به استان گلستان مطرح شد، پروژه ساخت تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی بود. «عزت‌الله ضرغامی»، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این خصوص گفته بود که "با توجه به اخذ موافقت‌های محیط زیست و منابع طبیعی و رعایت قواعد میراث فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرای پروژه تله‌کابین علی‌آباد کتول را تأیید می‌کند. "

ضرغامی در حالی از اخذ مجوزهای این پروژه سخن گفته بود که در سال ۱۳۹۹ سازمان جنگل‌ها مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده بود و میراث فرهنگی نیز مکان‌یابی این طرح را مغایر با اصول حفاظت از محیط زیست دانسته بود.

در رابطه با این موضوع، «محمدرضا محبوب‌فر»، کارشناس محیط‌زیست و توسعه پایدار، اظهار کرد: آقای ضرغامی در بازدیدی که از منطقه داشتند، گفته بودند که طرح تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی باید اجرایی شود و معتقدند که اجرای تله‌کابین در خارج از محدوده‌ای از جنگل‌های هیرکانی است که ثبت جهانی شده است.

وی در خصوص این ادعا ادامه داد: متأسفانه در خصوص جنگل‌های هیرکانی مطالعات کارشناسی شده‌ای صورت نگرفته است و حریم این جنگل‌ها مشخص نیست و در نتیجه نمی‌توان تأیید کرد که این پروژه در منطقه ثبت شده جهانی انجام می‌شود یا خیر.

این کارشناس توسعه پایدار با بیان اینکه قانون، دستگاه‌های دولتی را از ساخت و ساز در این مناطق منع کرده است، گفت: باید این نکته را مدنظر قرار داد که ارگان‌های دولتی به هیچ وجه مجاز نیستند که حریم یک منطقه طبیعی را به منظور گردشگری تغییر دهند و ساخت و سازهایی از جمله تأسیس تله‌کابین، هتل، رستوران و… را در حریم آن انجام دهند.

محبوب‌فر با تأکید بر این موضوع که ساخت و ساز در این جنگل‌ها، می‌تواند منجر به خروج این منطقه از فهرست جهانی شود، تصریح کرد: از جنگل‌های هیرکانی به عنوان فسیل زنده ایران یاد می‌شود و این جنگل‌ها در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. هرگونه دخل و تصرف و ساخت و ساز و توسعه گردشگری در این منطقه باید کارشناسی شده باشد و تحقیقات مربوط به توسعه در حریم آن نیز باید توسط یونسکو انجام شود.

وی افزود: اینکه یک مقام اجرایی برای توسعه در این منطقه تعیین تکلیف کند، با وظیفه‌ای که یونسکو در قبال این منطقه دارد در تناقض است و ثبت این مکان به عنوان میراث جهانی، وظیفه مطالعات در خصوص هرگونه توسعه در این منطقه را متوجه یونسکو می‌کند.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران گفت: موضوع دیگری که در رابطه با این طرح وجود دارد این است که عده‌ای از افراد وابسته به سازمان‌های دولتی محلی به منظور افزایش ارزش افزوده زمین‌های منطقه، فشار می‌آورند که این طرح اجرایی شود؛ این‌ها هدفشان به دست آوردن سود کلان از فروش زمین‌های محل احداث تله‌کابین است و این کار آن‌ها به قیمت نابودی جنگل‌های هیرکانی تمام می‌شود.

محبوب‌فر اضافه کرد: این‌ها هدفشان گردشگری نیست چرا که اگر به دنبال این هدف بودند، گردشگری مسئولانه را در این منطقه رواج می‌دادند. احداث تله‌کابین در این منطقه خطر بزرگی را متوجه جنگل‌های هیرکانی می‌کند و در صورتی که این طرح اجرا شود مسائلی مثل جاده‌سازی، هتل، پارکینگ و افزایش تردد در منطقه، این جنگل‌ها را از بین خواهد برد.

کد خبر 560891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.