۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۲
شورای ششم کرج در سالی که گذشت

تصویب بودجه‌سال ۱۴۰۱، تسریع‌ تکمیل زیرگذر ماهان‌ به‌ آزادی، هوشمندسازی‌ بازارهای‌ روز، تولید گل‌وگیاه‌ رونق‌ چرخه اقتصادی، کمک‌ هزینه رفاهی‌نیروها، ساخت دوپلاتوی نمایشی، پیشگیری از هزینه‌های اضافی، ترافیک‌شهری با اصلاح هندسی‌ و ایجاد کانون ارزیابی‌ مدیران از جمله مهم‌ترین عملکرد شورای ششم کرج است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کلان‌شهر کرج چهارمین شهر پرجمعیت ایران و بیست و دومین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه است، شورای اسلامی شهر کرج با ۱۳ عضو در حال فعالیت است و اعضای این دوره شورا با پیگیری مطالبات مردمی و برنامه‌ریزی شهری ارائه خدمات و رضایت شهروندان کرج را دنبال می‌کنند.

شورای ششم شهر کرج به طور جدی مطالبه مطالعات پیشینی پروژه‌ها را که شامل مطالعات رفتارشناسی، ترافیک، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و مکان‌یابی بوده در دستور کار قرار داده است. در این دوره، شورا حوزه‌های مختلف شهری اعم از حمل‌ونقل، فرهنگی، عمرانی، زیست محیطی و بهداشتی را قبل از هر نوع اقدام توسعه‌ای مورد پژوهش قرار دارند تا نقاط ضعف و قوت سیستم شناسایی شود.

تصویب بودجه سال ۱۴۰۱ و احداث ۳۰ پارک محله‌ای در کرج

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری کرج با رقم شش هزار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به تصویب رسید که ۶۱ درصد آن به اعتبارات عمرانی اختصاص یافته و بیشترین اعتبار در حوزه عمرانی به بزرگراه شمالی با رقم ۴۰۰ میلیارد تومان تعلق گرفته است.

اسفندماه سال گذشته بود که بودجه ۱۴۰۱ شهرداری کرج در قالب ۴۸ جلسه کمیسیون تلفیق به تصویب رسید و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج گفته بود سهم بودجه مناطق ده‌گانه از مجموع بودجه ۱۴۰۱ شهرداری کرج، منطقه یک ۳۵ میلیارد، منطقه دو ۲۶ میلیارد و ۵۵۰ میلیون، منطقه سه ۳۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون، منطقه چهار ۵۵ میلیارد، منطقه پنج ۲۸ میلیارد، منطقه شش ۳۴ میلیارد، منطقه هفت ۴۰ میلیارد، منطقه هشت ۲۵ میلیارد، منطقه ۹، ۲۲ میلیارد و منطقه ۱۰ شهرداری کرج ۳۳ میلیارد از مجموع این بودجه را در سال آینده برای فعالیت‌های جاری و عمرانی به خود اختصاص می‌دهند.

عمار ایزدیار اعلام کرده بود که احداث پارک‌های متعدد در سطح شهر را از جمله مهمترین برنامه‌های مدیریت شهری در سال آتی است و طراحی و احداث ۳۰ پارک محله‌ای در مناطق ده‌گانه، تکمیل پروژه پارک‌رود در حاشیه رودخانه کرج به عنوان یک پارک ساحلی که جذابیت ویژه‌ای دارد و تفرجگاه خوبی برای اوقات فراغت شهروندان خواهد بود، در سال آتی توسط شهرداری کرج به اجرا می‌رسد.

وی تاکید کرده بود اختصاص رقم ۳۸۰ میلیارد تومانی به تملکات و اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی به بزرگراه شمالی از موارد قابل توجه در بودجه سال آتی شهرداری کرج است. تمام تلاش مجموعه مدیریت شهری خدمات رسانی مطلوب به شهروندان است، بودجه مصوب سالانه شهرداری سندی برای تخصیص منابع محدود به مطالبات نامحدود است که امیدواریم بتوانیم پاسخگوی نیازهای شهروندان باشیم.

الزام تسریع در تکمیل زیرگذر ماهان به آزادی

تبدیل این پروژه از روگذر به زیرگذر مشکلات عدیده‌ای در پی داشته که مواجهه با معارضان زیرزمینی تنها بخشی از آن است، همچنین تأخیر در بهره‌برداری از این پروژه باعث ترافیک و بر هم زدن نظم عمومی در این محدوده شده است.

نیمه دوم اسفندماه سال گذشته بود نایب رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج با اعلام این موضوع اظهار کرده بود اجرای این پروژه با اعتبار اولیه ۴۷ میلیارد تومان و با ۵۰ درصد تهاتر، از ۱۹ خرداد ۹۹ آغاز شد، اما با گذشت حدود سه ماه از شروع قرارداد، با یک صورت جلسه و بدون مصوبه شورا، به ناگهان از روگذر به زیرگذر تغییر ماهیت داد.

علیرضا رحیمی گفته بود استدلال شهرداری برای تغییر قرارداد این پروژه این بوده که ارزان تمام شدن هزینه اتمام پروژه و حفظ سیمای شهری توجیه شهرداری در تغییر قرارداد اولیه بود. پیشرفت این پروژه در سال ۹۹ حدود ۳۵ درصد بود، در خردادماه گذشته لایحه‌ای از سوی شهرداری ارائه که بر اساس آن این پروژه به دو قسمت غربی و شرقی تبدیل شد.

وی تاکید کرده بود بر اساس این لایحه قرار شد تکمیل قسمت غربی آن را سازمان عمران به عهده بگیرد و قسمت شرقی نیز توسط پیمانکار قبلی به اتمام برسد. در لایحه دوم ۳۵ میلیارد تومان به سازمان عمران تخصیص داده شد و دو ماه بعد نیز یک لایحه ۴۰ میلیارد تومانی برای تعدیل قرارداد این پروژه ارائه و مصوب شد.

هوشمندسازی بازار روزهای کرج در راستای رضایت شهروندان

در بستر هوشمندسازی بازار روزهای کرج اتفاقی کم‌نظیر در سطح کشور رخ داده است و هوشمندسازی بازار روزهای کرج قابلیت رصد مقدار ارائه، فروش و پایش نیازمندی به صورت روزانه، ماهانه و سالانه را در اختیار مدیریت شهری قرار می‌دهد. در بازدیدهای انجام شده و گفت‌وگو با شهروندان، سطح رضایتمندی از ارائه خدمات و امکانات رفاهی بازارها مورد بررسی قرار گرفته است.

نیمه اول اسفندماه بود که عضو شورای اسلامی شهر کرج با اعلام این خبر اظهار کرده بود هدف از این بازدید بررسی نحوه خدمت‌رسانی به شهروندان در ایام پایانی سال بوده و سطح عمومی خدمات در مدیریت شهری رضایت‌بخش است، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مشکلی در بازار روزهای شهرداری کرج در خصوص توزیع میوه شب عید و کالاهای اساسی نخواهیم داشت.

محمد اسدیان تاکید کرده بود رضایت‌مندی شهروندان از اولویت‌های مدیریت شهری است و با اطلاع‌رسانی مناسب به شهروندان در حوزه‌های مختلف شاهد ارتقای کیفیت خدمات شهری خواهیم بود.

تولید گل و گیاه و رونق چرخه اقتصادی شهرداری کرج

بر اساس آمار ارائه شده از نهالستان کرج که زیر نظر سازمان سیما منظر مدیریت می‌شود؛ سالانه ۶۵۰ هزار درخت و ۸۰۰ هزار درختچه تولید می‌شود، اقدامات چشمگیر از سوی این سازمان در این بخش از جمله استمرار روند تولید قلمه و نشای گل‌های فصلی و درختچه‌ای سازگار با اقلیم کرج در گلخانه‌های این مجموعه وجود داشته که خودکفایی مدیریت شهری کرج در حوزه تولید انواع نهال و گل و گیاه قابل تقدیر است و این مهم کمک بسیار زیادی به رونق چرخه اقتصادی شهرداری و حوزه گل و گیاه کرج و استان البرز می‌کند.

هفته دوم اسفندماه سال گذشته بود ‫رئیس شورای اسلامی شهر کرج با اعلام این موضوع اظهار کرده بود شهروندان انتظار دارند با آغاز سال جدید چهره شهر را شاداب ببینند، اجرای صحیح طرح استقبال از بهار می‌تواند نقش مهمی را در ایجاد نشاط و شادابی فضای عمومی شهر و شهروندان ایفا کند که بر این اساس سازمان سیما منظر با کاشت گل‌های متنوع بهاری در این ایام به استقبال تغییر فصل رفته است.

جواد چپردار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را زیربنای اصلی توسعه در شهر اعلام کرده و گفته بود در کنار توسعه فضای سبز، فعالیت‌های فرهنگی نیز باید مورد توجه مدیریت شهری قرار بگیرد و این امر نباید محدود به ایام و مناسبت خاص باشد، بلکه همین فصل بهار و تغییر فصل می‌تواند فرصت مناسبی برای فرهنگ‌سازی و ارتقای اهداف زیست‌محیطی باشد.

‫وی تاکید کرده بود اولویت مدیریت شهری در افزایش سرانه فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار است و این روند باید تداوم داشته باشد، ساماندهی ورودی‌های شهر نیز ضروری است و بر اساس توافقات و هماهنگی به عمل آمده با مشارکت استانداری البرز و مدیریت شهری کرج طرح پاکسازی و ساماندهی و ارتقای فضای سبز حاشیه اتوبان از گرم‌دره تا کمالشهر اجرایی خواهد شد.

دریافت کمک هزینه رفاهی برای نیروهای شرکتی شهرداری

اوایل اسفندماه سال گذشته بود که در کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج مطرح شد که در راستای عدالت و نظام عادلانه در پرداختی کارکنان مجموعه مدیریت شهری کرج برای اولین بار در دوره شوراها اعضای دوره ششم بودجه‌ای بالغ بر ۹ میلیارد تومان به عنوان کمک هزینه رفاهی در اعیاد ملی و مناسبتی به نیروهای شرکتی مانند نیروهای رسمی تخصیص دادند.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج اظهار کرده بود مقرر و مصوب شد تا اجاره وسایل نقلیه سبک شهرداری کرج ملزم به استفاده از سامانه مدیریت ناوگان جهت تخصیص هوشمند سرویس حمل‌ونقل در ساعات اداری باشد. تمام پرداخت‌ها در این ردیف از ابتدای خرداد ۱۴۰۱ مبتنی بر کارکرد واقعی ماشین‌آلات در سامانه AVL است.

علی قاسم‌پور گفته بود که نیروهای شرکتی شهرداری کمک هزینه رفاهی دریافت می‌کنند، زیبنده نیست در مجموعه مدیریت شهری کارمندی چندین برابر نیروهای شرکتی مبالغی را تحت عناوین مختلف رفاهی دریافت کند و در مقابل آن نیروهای شرکتی محروم از این دریافتی‌ها باشند. مصوبه اعضای شورای اسلامی شهر نشان داد که دوره ششم حامی عدالت در پرداخت‌های کارکنان مجموعه مدیریت شهری است، پس از پایان جلسات بررسی بودجه ۱۴۰۱ شهرداری گزارش نهایی مصوبات منتشر و اطلاع‌رسانی می‌شود.

افزایش عوارض ساختمانی هزینه اضافی بر دوش شهروندان

اواخر بهمن‌ماه سال گذشته بود که لایحه‌ای مبنی بر افزایش بهای عوارض ساختمانی از سوی شهرداری به شورای اسلامی شهر کرج آمده بود که بر اساس آن قیمت و منطقه‌بندی، این افزایش بها متفاوت اعلام شده بود و عضو شورای اسلامی شهر کرج ضمن اعلام مخالفت با طرح افزایش عوارض ساختمان در کرج، اظهار کرده بود که این طرح طی دو سال گذشته انجام شده است و شهرداری باید با ارائه طرح‌های خلاقانه به کسب درآمد از منابع دیگر بپردازد.

مریم قهرمانی تاکید کرده بود که در سال‌های گذشته و در شورای اسلامی شهر سابق، طی دو مرحله افزایش قابل توجهی در امر عوارض ساختمانی ایجاد شده است، با افزایش مجدد عوارض مخالف هستم و این مخالفت را در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر با بیان ادله کافی عنوان کرده‌ام.

وی اعلام کرده بود که بازار مسکن متورم و رو به رشد است، با افزایش روزبه‌روز قیمت‌ها مواجه هستیم و این ارتباط مستقیم با قدرت خرید و رهن و اجاره مردم دارد، در این راستا افزایش عوارض، هزینه‌ای اضافی بر دوش شهروندان است. افزایش بهای عوارض صدور پروانه ساختمانی این التهاب را بیشتر می‌کند و مشکلات مردم را افزایش می‌دهد.

قهرمانی با انتقاد به این موضوع برخی از همکاران معتقد هستند که این افزایش، بهای ناچیزی از کل قیمت تمام شده مسکن است؛ این موضوع شاید روی کاغذ درست باشد، اما در واقع این امر به نفع سازندگان خواهد بود، چرا که ضریب چند برابری در قیمت نهایی مسکن خواهد داشت. سایر اعضای شورای اسلامی شهر به این لایحه رأی دادند، اما به دلیل دشوار شدن شرایط برای شهروندان مخالف آن هستم، اضافه کرد: اگر این لایحه مصوب شود زندگی را برای شهروندان کرجی سخت‌تر خواهد کرد.

وی اظهار کرده بود که نباید اقدامات را در شورای اسلامی شهر با نگاه یک‌سویه رقم بزنیم؛ این لایحه با نگاه افزایش درآمد شهرداری مطرح شد، اما نباید از ایجاد نکردن هزینه اضافی برای شهروندان غافل شویم، در حال حاضر لایحه در کمیته انطباق فرمانداری بررسی می‌شود و به زودی نتیجه آن اعلام خواهد شد.

رفع ۲۵ درصد ترافیک شهری با اصلاح هندسی

رفع ترافیک شهری، اصلاحات هندسی معابر، وجود ۲۷ نقطه ترافیکی، کلکتور جمع‌آوری آب‌های سطحی، احداث تئاتر شهر، ساماندهی نهر سیاه جوری، تخصیص اعتبار خرید سیستم‌های کامپیوتر شهرداری از مواردی بود که در سی‌ونهمین جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر مطرح و بررسی شده بود.

نیمه دوم بهمن‌ماه سال گذشته بود که نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرج با اعلام این خبر اظهار کرده بود با توجه به کارشناسی‌های و بررسی‌های انجام شده، نگاه ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح آخرین راهکار حل یا انتقال ترافیک است که معمولاً پر هزینه بوده است، اما چاره‌ای نیست. در مسیرهای ترافیکی باید شهروندان را در حین رانندگی با آرامش به مسیرهای مناسب و امن منتقل کرد، اصلاح‌های هندسی از جمله راهکارهای تحقق این مهم است و این راهکار کم‌هزینه که معمولاً نادیده گرفته شده است، ۲۵ درصد ترافیک شهری را رفع می‌کند.

علیرضا رحیمی تاکید کرده بود وجود ۲۷ نقطه ترافیکی در شهر باعث ایجاد گره ترافیکی و سردرگمی شهروندان می‌شود، با توجه به پیشنهادهای مطرح شده در بودجه مصوب سال ۱۴۰۱، این گره‌های ترافیکی به ۱۵ عدد کاهش می‌یابد و این موضوع نقش پررنگی در کسب رضایت شهروندان که مهم‌ترین رسالت مدیریت شهری است، دارد.

اختصاص پنج میلیارد تومان برای ساخت دو پلاتوی نمایشی در کرج

در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری کرج ساخت دو پلاتوی نمایش به صورت بلک‌باکس لحاظ شده است، هفته آخر بهمن ماه سال گذشته بود عضو شورای اسلامی شهر کرج با اعلام این موضوع اظهار کرده بود که پنج میلیارد تومان برای ساخت دو پلاتوی نمایشی به زیرساخت‌های عمرانی این کلان‌شهر اختصاص یافت. دو اثر نمایشی با هدف معرفی بخشی از داشته‌های فرهنگی و عمرانی کرج و کمک به عرصه فرهنگ و هنر در سال آینده ساخته می‌شوند.

علی ذبیحی گفته بود این دو پلاتوی نمایشی در دو بوستان از کلان‌شهر کرج و با استفاده از ظرفیت هنرمندان البرزی ساخته می‌شود، توسعه فرهنگ و هنر، بخشی از وظایف شهرداری‌ها است که به همین منظور ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و هنری مورد توجه ویژه قرار دارد. ساخت پلاتوی نمایش و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری بهره‌مندی شهروندان و هنرمندان از امکانات بهتر فرهنگی است و ایجاد روحیه نشاط در جامعه از دیگر اهدافی است که دنبال می‌شود.

ایجاد کانون ارزیابی توسعه مدیران در شهرداری کرج

یکی از دغدغه‌های شورای ششم موضوع شایسته گزینی و توجه به توسعه فردی مدیران و جانشین‌پروری است، نیمه دوم دی‌ماه سال گذشته بود که عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر کرج اظهار کرده بود که یکی از ابزارهای مهمی که برای انتخاب افراد شایسته در مناصب کلیدی در اختیار مدیران قرار دارد، ایجاد کانون ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران است که یک رویکرد ارزیابی‌محور به‌شمار می‌رود.

فاطمه منعمی از ایجاد و راه‌اندازی کانون ارزیابی و توسعه و مدیران به منظور توسعه شایستگی‌های مدیران پایه در این شهرداری خبر داده و گفته بود جلسه‌ای که در آن اعضای شورای اسلامی شهر میزبان مدیران شهرداری کرج بودند، مصوباتی در این خصوص داشت که طبق آن، طی یک پروسه شش ماهه زیرساخت‌های ایجاد کانون ارزیابی و توسعه فراهم خواهد شد.

وی تاکید کرده بود با توجه به حساسیت و پیچیدگی فرآیند انتخاب مدیران و دغدغه‌هایی که مبتنی بر شایسته‌گزینی، تحقق عدالت و رعایت حقوق و حفظ منافع مردم و شهرداری‌ها وجود دارد، این ابزار می‌تواند کارگشا باشد.

کد خبر 560829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.